Hobby water in disselbak

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Hobby water in disselbak

Bericht door redriver » do 15 sep 2022 21:57

Onze caravan staat nu een week op de oprit en er zijn al een paar flinke buien overheen gegaan. Vanavond viel me op dat er op de bodem van de disselbak aan beide zijden wat water op de onderste plaat ligt. Heb de achterwand, zijwanden en bovenplaat in disselbak goed gevoeld en deze zijn allemaal droog. Ook binnenzijde caravan is alles droog in dit gebied. Nu heb ik de buitenkant/ voorkant eens bekeken en hier zie ik wat naden waardoor vrij makkelijk water op deze plek zou kunnen komen. Vragen:

1. Is dit normaal , dus dat er op de bodem van de disselbalk wat water kan komen ?
2. Disselbakonderzijde is aan randen open (je kunt naar buiten kijken). Is dit standaard of hoort dit naadloos dicht te zijn ? Ik kan me voorstellen dat i.v.m. ventilatie gasfles de disselbak niet helemaal afgesloten mag zijn.
3. Het lijkt erop dat hier in het verleden al eens gerepareerd is. Er lijken zowel aan bovenzijde als onderzijde nieuwe panelen in gezet te zijn, maar ik weet dit niet zeker. Wat voor materiaal is hier standaard af fabriek gebruikt ? Wat er nu in zit is volgens mij betonplex.
3. Zou ik met afkitten het geheel waterdicht kunnen krijgen ?

Onderste plaat lijkt betonplex en is verder (nog) niet rot of zacht dus voor dit moment nog geen zorgen. Ik weet dat dit een Hobby kwaal is van rond deze bouwjaren (2005).

Hieronder 2 foto's van de situatie (foto's in de avond genomen dus wat donker):

2451
2452
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Hobby water in disselbak

Bericht door thmeyer » do 15 sep 2022 22:14

[re.gif]
Misschien een domme opmerking:
Het gaat niet over al dat water, wat naar mijn menig niet in de disselbak mag komen, maar die gasdrukregelaar.

Ik zie namelijk geen afblaasbeveiling op de gasdrukregelaar zitten, terwijl dat in een disselbak van de caravan wel verplicht is.

zie link: Afblaasbeveiliging.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door redriver » vr 16 sep 2022 05:49

Dank voor de tip. Ik ga het uitzoeken. Betekend dus wel dat een disselbak een goed geventileerde ruimte moet zijn wil je zo'n beveiliging willen toepassen. Dan mag een disselbak dus niet hermetisch afgesloten zijn. Verklaard dit de openingen een de zijkanten van de onderplaat / bodem ?
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

theotrucker
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door theotrucker » vr 16 sep 2022 08:27

Gasflessen moeten altijd in een goed geventileerde ruimte staan, liefst buiten.
Kijk naar opslag, verkoop en ook transport, altijd open ruimtes! Nooit gesloten auto's met transport. Mijn gashandelaar wil niet dat je met gasflessen de zaak binnen komt.
Nooit in een kelder bewaren!
Ik moet volgende week ook eens kijken of er bij mij zo'n afblaasventiel aan zit.
Ik heb er nog nooit van gehoord!
Drukregelaar zat in de caravan met de tweedehands aankoop, een jaar geleden.
Mijn vorige Esterel zat die ook in. Negen jaar gebruikt, nooit naar gekeken!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door Daphne » vr 16 sep 2022 08:38

Wij hebben zo’n Hobby van 2003 gehad. (Nieuw gekocht) Het water kwam via het scharnier van de disselbak. Deze opnieuw gekit en het was opgelost. Het is op het forum vaker een issue geweest bij Hobby met deze disselbak. Van de onderkant kan dit niet komen, zeker niet als de caravan stil op de oprit staat.

Je kunt het testen door 1 persoon met een zaklantaarn in een dichte disselbak te laten liggen en een ander spuit water over de caravan. Zo hebben wij het destijds ontdekt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door redriver » vr 16 sep 2022 08:42

Dat wilde ik dit weekend ook gaan doen, dus liggen in de disselbak en dan kijken. Wellicht geen tuinslang nodig gezien de weersvoorspelling awhoea.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

ericw
Berichten: 150
Lid geworden op: za 3 jan 2015 12:48
Locatie: Achterhoek

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door ericw » vr 16 sep 2022 08:42

thmeyer schreef:
do 15 sep 2022 22:14
[re.gif]
Misschien een domme opmerking:
Het gaat niet over al dat water, wat naar mijn menig niet in de disselbak mag komen, maar die gasdrukregelaar.

Ik zie namelijk geen afblaasbeveiling op de gasdrukregelaar zitten, terwijl dat in een disselbak van de caravan wel verplicht is.

zie link: Afblaasbeveiliging.
Is dit wel verplicht bij een caravan?
Kwam namelijk dit tegen:

Universele drukregelaars met afblaasbeveiliging. Deze drukregelaar is identiek aan de universele drukregelaar, maar dan met afblaasbeveiliging. Dit type drukregelaar is verplicht bij gebruik in camper, caravan, (vracht)wagen en vaartuig met afgesloten gasbun

En volgens mij is juist daarom een disselbak nooit helemaal afgesloten.
Daarnaast heb ik hier tijdens de reguliere (bovag) beurten nooit een opmerking over gehad. scratch.gif
Skoda Superb HB Sportline 1.5TSI (2020) + Hobby 455UF (2010) Enduro Mover, Truma Saphir Comfort airco

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door Chrisje113 » vr 16 sep 2022 09:04

waterlekaage in de disselbak is een bekend probleem bij de hobby caravan. het is vaak de aansluiting van het scharnier waar te weinig kit in zit.
even de klep losmaken en opnieuw kitten en hij is weer als nieuw
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door WillyL » vr 16 sep 2022 09:23

Bij mijn DLFS zitten er in de aluminium bodemplaat van de disselkoffer aan aantal sleuven om verluchting onderin te maken. Zit er niet iets dergelijks bij de jouwe.
Indien nodig gewoon een aantal gaten boren?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door redriver » vr 16 sep 2022 10:45

Omdat mij geleerd is de oorzaak aan te pakken en niet het gevolg ga ik eerst op zoek naar de plaats waar het water naar binnen komt. Gaten boren om het water weg te laten lopen kan als allerlaatste "redmiddel" nog overwogen worden. knipoog.gif

Nog een belangrijke vraag: wanneer ik naden af ga kitten kan daar een standaard witte (evt. sanitair) siliconen kit van de bouwmarkt voor gebruikt worden of moet ik speciale "caravankit" bij de vakhandel gaan halen ?
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door Chrisje113 » vr 16 sep 2022 10:54

Ik heb destijds de afdichtingskit van obelink gebruikt werkt super en blijft flexibel
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door redriver » vr 16 sep 2022 11:01

Kit ga ik bestellen thumbup.gif Bedankt !

Nog even over die gasdrukregelaar: keek net op de website van Obelink en bijna alle gasdrukregelaars die ze daar verkopen zie ik GEEN afblaasbeveiliging hebben.

https://www.obelink.nl/kampeerartikelen/camping-gas/

Lijkt me de noodzaak toch niet echt aanwezig scratch.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door sander_knaus » vr 16 sep 2022 14:06

zoek maar eens in een andere categorie: [re.gif]

https://www.obelink.nl/caravan-camper-a ... regelaars/

voertuig drukregelaars

en uit de link van theo:

Hoe herken je een afblaas beveiliging:
Op diverse gasdruk regelaars zit een afblaasbeveiling, Dit is vaak te herkennen aan een kunststof dopje welke eenvoudig los te halen is.

Waarvoor is een afblaas beveiliging:
Mocht het membraam in een gasdrukregelaar defect gaan, dan zou de volledige druk van de gasfles op de kranen van de aangesloten apparaten komen. Het gevolg hiervan is dat de rubbers in de kranen defect kunnen raken waardoor er gas uit de apparaten kan stromen wat zeer gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben zoals een brand of explosie.

Hoe moet de gasdrukregelaar met afblaasventiel toegepast worden?

Wanneer een membraan defect raakt zal de overtollige gasdruk ontsnappen door de afblaas ventiel.
Het is daarom heel belangrijk om een gasdrukregelaars met afblaas beveiliging enkel in zeer goed geventileerde ruimtes te gebruiken. Deze gasdrukregelaars mogen dus nooit binnen of in afgesloten ruimtes gebruikt worden. Indien het ingebouwd word in een caravan / camper of verkoop wagen mag er ook nooit direct lucht contact zijn tussen de regelaar en aangesloten apparaten.
In de ruimte waar de gasdrukregelaar is geplaatst moet voldoende ventilatie via de bodem naar buiten zijn. Indien dit beperkt of niet mogelijk is dan moet er een afvoer leiding op de afblaasventiel gemonteerd worden welke naar buiten geleid word. De meeste afblaas ventielen hebben een 1/8 binnendraad waarop een afvoer gemonteerd kan worden.

Wanneer is een afblaas beveiliging verplicht:
Een gasdrukregelaar met afblaas beveiliging is verplicht bij:
– Caravans
– Campers
– Vaartuigen
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35858
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door Chris » vr 16 sep 2022 14:36

redriver schreef:
vr 16 sep 2022 10:45

Nog een belangrijke vraag: wanneer ik naden af ga kitten kan daar een standaard witte (evt. sanitair) siliconen kit van de bouwmarkt voor gebruikt worden of moet ik speciale "caravankit" bij de vakhandel gaan halen ?
Op caravans nooit siliconen kit gebruiken.
Altijd een Butyl kit. ( niet te verwarren met een butyleenkit.)
Die blijft altijd enigsinds soepel.

De lekkage is een bekende en komt door het scharnier van de disselklep.
Die klep beweegt en de waterdichte verbinding gaat stuk.
Het allerbeste is de klep volledig te demonteren, oude kit heel goed weghalen en dan met verse kit weer opbouwen.
Beetje kit op de oude lekkende is vragen om nog meer narigheid en niet bevredigende rommel-reparatie's.
Gewoon opnieuw... en dik in de kit.
En maar hopen dat de lekkage nog geen verdere schade heeft veroorzaakt.
Dit is n.l. wel een bekend euvel, en kan ook nog meer vocht in andere delen getrokken zijn, de vensterbank is daarvan een bekende.

De vloer in de disselbak MAG NIET dicht zijn.
Er moet gas weg kunnen stromen als er per ongeluk een gas-lekkage zou zijn.
Kieren open dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door redriver » vr 16 sep 2022 15:07

Ik ga de kit bij Obelink bestellen dus dat moet goed komen. Ga dit weekend in de disselbak liggen en wachten op regen knipoog.gif


Ik heb verder goed gevoeld en gekeken in de disselbak en (zeker de vensterbank) is helemaal mooi droog, zowel binnen in de caravan als buitenzijde.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door WillyL » vr 16 sep 2022 16:12

En dat eventuele 'gaten boren' was niet bedoelt voor het overtollige water maar voor de gas... Blijkbaar had iemand dat verkeerd begrepen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35858
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door Chris » vr 16 sep 2022 16:14

redriver schreef:
vr 16 sep 2022 15:07
Ik ga de kit bij Obelink bestellen dus dat moet goed komen. Ga dit weekend in de disselbak liggen en wachten op regen knipoog.gif
Ik heb verder goed gevoeld en gekeken in de disselbak en (zeker de vensterbank) is helemaal mooi droog, zowel binnen in de caravan als buitenzijde.
Het zou ook nog van het dak af kunnen komen.
Daar zit de overgang van de alu plaat... profiel... kunststof wangen.
Het regenwater komt doorgaans in de hoeken van de hut naar beneden, er kan dus heel wat water langs die hoeken komen.
Klein lekje en je hebt hetzelfde.
De disselbakscharnier is meer bekend als klacht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1252
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door Wally » vr 16 sep 2022 17:10

redriver schreef:
vr 16 sep 2022 15:07
Ik ga de kit bij Obelink bestellen dus dat moet goed komen. Ga dit weekend in de disselbak liggen en wachten op regen knipoog.gif


Ik heb verder goed gevoeld en gekeken in de disselbak en (zeker de vensterbank) is helemaal mooi droog, zowel binnen in de caravan als buitenzijde.
Laat iemand maar met een zaklamp, als het donker is, maar langs de randen van de klep schijnen. Dan zie je eventuele openingen wel.'

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hobby water in disselbak

Bericht door Ab » vr 16 sep 2022 23:41

Obelink heeft ook Dekaseal 8869. Die is prima geschikt. thumbup.gif
Is geen Butylkit, maar wel speciaal voor caravans en campers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”