Verbinden van zeer dunne draadjes
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
Verbinden van zeer dunne draadjes
Om ventilatoren aan te sturen wil ik signaalkabel van 0,14 kwadraat verbinden. Wat is in de caravan de beste verbinding? Solderen en krimpen of andere wijze. Graag hoor ik het van de deskundigen onder ons.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Ideaal, zeker voor dunne draadjes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
De krimptube met soldeerringen die Ab hier laat zien zijn idd ideaal.
Alleen jammer dat je ze met een bak tegelijk moet kopen.
En... een geschikte fohn moet hebben, een verffohn b.v.... de haarfohn van de dames is niet echt geschikt.
0,14 mm2 is uit mijn hoofd de standaard maat AWG26.
De tubes van Ab zijn in die maten gegeven.
Maar... wat ook in de vliegtuig industrie mag.... van de beide draden die aan elkaar moeten 10 mm strippen.. vertinnen, beide halverwege ombuigen en in elkaar haken.
Dan niet in de "haak" trekken maar voor de helft.
De "left over" punt om de verbinding draaien richting de isolatie.
Vast solderen.
Krimptube erover... ruime lengte.
Komt nooit meer los.
Alleen jammer dat je ze met een bak tegelijk moet kopen.
En... een geschikte fohn moet hebben, een verffohn b.v.... de haarfohn van de dames is niet echt geschikt.
0,14 mm2 is uit mijn hoofd de standaard maat AWG26.
De tubes van Ab zijn in die maten gegeven.
Maar... wat ook in de vliegtuig industrie mag.... van de beide draden die aan elkaar moeten 10 mm strippen.. vertinnen, beide halverwege ombuigen en in elkaar haken.
Dan niet in de "haak" trekken maar voor de helft.
De "left over" punt om de verbinding draaien richting de isolatie.
Vast solderen.
Krimptube erover... ruime lengte.
Komt nooit meer los.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Hartelijk dank voor de inbreng van beiden. Ik ga ermee aan de gang.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Ik gebruik een butaansoldeerboutje zoals hier onder, met een speciaal half rond warmteplaatje. Links onder op het plaatje.
Soms ook gewoon mijn aansteker als het effe snel moet.
Daar moet je wel wat mee uitkijken, een beetje " wapperen" met het vlammetje.
Soms ook gewoon mijn aansteker als het effe snel moet.
Daar moet je wel wat mee uitkijken, een beetje " wapperen" met het vlammetje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Heb al tijden geleden zo’n doosje via vriend Ali gekocht. Ideaal voor een verbinding. Zelf gebruik ik hier zo’n straal-/windkracht 10-aansteker voor (of hoe zo’n ding ook mag heten).
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Zippo ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Nee geen Zippo. Echt zo’n straal aansteker:
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Ik heb die soldeerverbinders ook. Je moet met een aansteker wel oppassen dat je ze niet te heet maakt. Dan smelt behalve de soldeer ook de krimpkous.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Voor die krimp tubes met dat soldeerringetje er in zijn maximum temperaturen hoor...niet te heet maken.
Op mijn werk gebruik ik die dingen regelmatig, ook in andere versie's.
En altijd staat daar een temperatuur bij gegeven die we dan ook officieel aan moeten houden.
Een fohn met digitale temp instelling is daar speciaal voor.
Temperaturen tussen 350 en 420 graden doorgaans.
De tin mag niet verbranden en de kous mag niet smelten.
Blijft dat het zelfs een mooi gezicht is als de werk temperatuur bereikt is en dat soldeer inwendig collapsed..
Heel duidelijk wanneer het goed zit..
Gaaf spul.
Voor huis tuin en caravan gebruik is die aansteker uitstekend natuurlijk... de brander zou ik niet doen.
Op mijn werk gebruik ik die dingen regelmatig, ook in andere versie's.
En altijd staat daar een temperatuur bij gegeven die we dan ook officieel aan moeten houden.
Een fohn met digitale temp instelling is daar speciaal voor.
Temperaturen tussen 350 en 420 graden doorgaans.
De tin mag niet verbranden en de kous mag niet smelten.
Blijft dat het zelfs een mooi gezicht is als de werk temperatuur bereikt is en dat soldeer inwendig collapsed..
Heel duidelijk wanneer het goed zit..
Gaaf spul.
Voor huis tuin en caravan gebruik is die aansteker uitstekend natuurlijk... de brander zou ik niet doen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
+1.Chris schreef: ↑do 15 sep 2022 20:34
Maar... wat ook in de vliegtuig industrie mag.... van de beide draden die aan elkaar moeten 10 mm strippen.. vertinnen, beide halverwege ombuigen en in elkaar haken.
Dan niet in de "haak" trekken maar voor de helft.
De "left over" punt om de verbinding draaien richting de isolatie.
Vast solderen.
Krimptube erover... ruime lengte.
Komt nooit meer los.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Verbinden van zeer dunne draadjes
Brander gaat er bij mij niet vol op. Beetje waaien langs de verbinding. Ziet dan vanzelf de tin uitlopen en dat plastic kousje wat er ook nog in zit smelten. Werkt prima
Met geweld n#€k je een koe
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent