Douchen in de caravan

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » ma 17 okt 2022 18:59

In het begin van de Corona waren op campings de toiletgebouwen dicht. We zijn toen begonnen met in de camper te douchen.
Dat beviel eigenlijk best wel.
Dat heeft er weer toe geleid, dat wij bijna nooit meer in een toiletgebouw komen. Of het moet echt heel bijzonder superluxe zijn.
Het is maar 2 stappen zetten en ik sta onder een prima werkende douche.
Water halen en wegbrengen hoeft ook niet.
De watertank ( 140 liter) en de vuilwatertank zijn groot genoeg voor 4-5 dagen.
Bij aankomst of vertrek vullen/legen we effe.
Uit dit verhaal blijkt dat je soms ergens aan moet wennen.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

EricVDL
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 jun 2021 17:08

Re: Douchen in de caravan

Bericht door EricVDL » di 25 okt 2022 23:12

Gemineye schreef:
zo 16 okt 2022 22:20
Hihi grappig. Als ik Engelse caravans zie dan zie ik altijd oubollige interieurs en vooral geen eettafel maar losse banken. Zo’n losse rol tank zou mij echt niks lijken. Waar laat je zo’n ding tijdens de rit?

Nee, ik heb dan weer helemaal niets met Engelse caravans. Gelukkig maar dat smaken zo verschillen!
Die losse tank staat gewoon in de douche; heeft rubber randen dus geen probleem met beschadigingen. Bijvullen is geen probleem; geen gezeul met jerrycans; gewoon rollen. Oudbollig was misschien vroeger. Wij hebben digitaal gestuurde verwarming elektrisch en op gas, automatische ventilatie eventueel temperatuurafhankelijk, automatiche detectie ampèrage, pizzaover, gasoven, microwave, panoramisch dak, uitschuifbare tafel, geen losse banken en extra bergruimte omwille van de rol tank. Ik was eerst ook weigerachtig want kom van een McLouis Carat motorhome met een 110 liter vat. Maar eerlijk; ik ben super tevreden. Verwarming heeft trouwens een thermostaat regeling zoals thuis. Meerdere tijd instellingen; super handig. En de ampérage meting verdeelt je verbruik zodat je geen brokken maakt op de camping.

Ik begrijp wel je voorbehoud; ik had dat eerst ook. De ervaring zorgt voor inzicht.
Chevrolet Suburban 5.3 V8 met Elddis Avanté 554

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » wo 26 okt 2022 00:14

Fendt had 20 jaar geleden ook een oubollig imago.
Het heeft best lang geduurd voordat ze daar vanaf waren..terwijl het al lang niet meer zo was.
Op een gegeven moment zijn ze de naam Tendenza voor 1 van hun modellen gaan gebruiken. Dat hielp. awhoea.gif
Je laatste zinsnede gaat ook op voor douchen.
Ervaring brengt inzicht. knipoog.gif
Als je dat eenmaal hebt, merk je pas hoe handig het is om vanuit je bed zo in de douche te kunnen stappen. Of andersom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Gemineye » wo 26 okt 2022 09:04

[re.gif] [re.gif]

Ik vind zo'n losse tank altijd een oplossing voor probleem wat niet bestaat ofzo. Ik heb een vaste tank en die vul ik en toe een beetje bij met een gieter. Ding staat netjes in de bankkast dus nooit last van losse dingen in de caravan. Ik heb sowieso het liefst zo weinig mogelijk losse dingen in de caravan tijdens de rit. Dat lukt niet altijd, maar da's weer wat anders.
De huidige generatie engelse caravans vind ik niet per se oubollig hoor, ik vind ze er van buiten juist vaak wel fris uit zien. Maar van binnen is het mijn ding gewoon niet, vooral de zithoek die al die caravan schijnen te hebben heb ik niets mee (zonder grote tafel).

Ik zou best een engelse caravan willen hoor, maar dan wel met een "gewone" vaste watertank en een "normale" zithoek. Of ben ik nu ouderwets mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Morgoth » wo 26 okt 2022 09:36

Ik denk dat er een fiks verschil is in douchen in een camper met 140l watertank of douchen in een Hobby 420 onder een pisstraaltje. Als je altijd op luxe campings staat met wateraansluiting en afvoer, dan is dat anders als dat je in een bos staat en je 2x met je water loopt te slepen.

Is mijn manier van kamperen dan zo afwijkend? Ik wil geen grote caravan met douche over de gehele breedte en ik wil al helemaal niet staan op een nette luxe camping met keurige heggetjes en alle aansluitingen zodat ik die douche ook gebruiken kan. Ik wil geen gillende kinderen horen maar zingende vogels. Ik wil mijn caravan niet hoeven zoeken tussen rijen met andere caravans. Ja, ik heb een toilet aan boord voor onderweg, èn voor de nachtelijke plasjes. Ik heb een vast bed omdat mijn lichaam een luchtbed niet meer trekt. Dat is voor mij al luxe genoeg.
De manier van kamperen zoals de meesten hier doen, is niet de norm voor iedereen. Mijne in ieder geval niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Gemineye » wo 26 okt 2022 09:41

[re.gif]

Iedereen zijn ding toch? Ik kan het beide wel waarderen en ik waardeer vooral de afwisseling er tussen. Dat vind ik dus het mooie van kamperen; je sleept het ding naar een camping toe waar je op dat moment zin in hebt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Douchen in de caravan

Bericht door JanPunne » wo 26 okt 2022 09:47

Morgoth schreef:
vr 16 sep 2022 21:44
[re.gif]
Ik bedoelde eigenlijk de camping douches.
Maar ik voel ook geen enkele behoefte om in de caravan te douchen. Ik heb de douche eruit gesloopt.
Naturistencampings dus thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Douchen in de caravan

Bericht door JanPunne » wo 26 okt 2022 09:49

Morgoth schreef:
wo 26 okt 2022 09:36
Ik denk dat er een fiks verschil is in douchen in een camper met 140l watertank of douchen in een Hobby 420 onder een pisstraaltje. Als je altijd op luxe campings staat met wateraansluiting en afvoer, dan is dat anders als dat je in een bos staat en je 2x met je water loopt te slepen.

Is mijn manier van kamperen dan zo afwijkend? Ik wil geen grote caravan met douche over de gehele breedte en ik wil al helemaal niet staan op een nette luxe camping met keurige heggetjes en alle aansluitingen zodat ik die douche ook gebruiken kan. Ik wil geen gillende kinderen horen maar zingende vogels. Ik wil mijn caravan niet hoeven zoeken tussen rijen met andere caravans. Ja, ik heb een toilet aan boord voor onderweg, èn voor de nachtelijke plasjes. Ik heb een vast bed omdat mijn lichaam een luchtbed niet meer trekt. Dat is voor mij al luxe genoeg.
De manier van kamperen zoals de meesten hier doen, is niet de norm voor iedereen. Mijne in ieder geval niet.
We zouden zomaar buren kunnen zijn haphop.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Douchen in de caravan

Bericht door deusjevo » wo 26 okt 2022 10:00

Ab schreef:
ma 17 okt 2022 18:59

Water halen en wegbrengen hoeft ook niet.
De watertank ( 140 liter) en de vuilwatertank zijn groot genoeg voor 4-5 dagen.
Bij aankomst of vertrek vullen/legen we effe.
Uit dit verhaal blijkt dat je soms ergens aan moet wennen.. mrgreen.gif
Kan je dus niet helemaal vergelijken denk ik Ab. knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Douchen in de caravan

Bericht door JanPunne » wo 26 okt 2022 10:15

Gemineye schreef:
wo 26 okt 2022 09:04
[re.gif] [re.gif]

Ik vind zo'n losse tank altijd een oplossing voor probleem wat niet bestaat ofzo. Ik heb een vaste tank en die vul ik en toe een beetje bij met een gieter. Ding staat netjes in de bankkast dus nooit last van losse dingen in de caravan. Ik heb sowieso het liefst zo weinig mogelijk losse dingen in de caravan tijdens de rit. Dat lukt niet altijd, maar da's weer wat anders.
De huidige generatie engelse caravans vind ik niet per se oubollig hoor, ik vind ze er van buiten juist vaak wel fris uit zien. Maar van binnen is het mijn ding gewoon niet, vooral de zithoek die al die caravan schijnen te hebben heb ik niets mee (zonder grote tafel).

Ik zou best een engelse caravan willen hoor, maar dan wel met een "gewone" vaste watertank en een "normale" zithoek. Of ben ik nu ouderwets mrgreen.gif
“Vooral de zithoek die al die caravan schijnen te hebben”
Inderdaad, schijnen. De realiteit is anders.
Het zitcomfort is buitengewoon goed, die “zithoek” bestaat bij veel Sprites heel vaak uit 2 banken die binnen een oogwenk omgetoverd kunnen worden tot een ruim 2 persoons bed.
Natuurlijk zijn er ook met een zithoek maar lang niet alle.
On topic, ook wij hebben een douche in de caravan, maar wij hebben juist de douchedeur verwijderd.
Hierdoor ontstond een paar cm meer ruimte zodat we onze duvalays gemakkelijk in de douche kunnen plaatsen.
We maken dan ook altijd gebruik van de douches in de sanitaire voorzieningen van de camping.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Daphne » wo 26 okt 2022 10:23

JanPunne schreef:
wo 26 okt 2022 10:15
“Vooral de zithoek die al die caravan schijnen te hebben”
Inderdaad, schijnen. De realiteit is anders.
Het zitcomfort is buitengewoon goed, die “zithoek” bestaat bij veel Sprites heel vaak uit 2 banken die binnen een oogwenk omgetoverd kunnen worden tot een ruim 2 persoons bed.
Zitcomfort is net als slaapcomfort heel persoonlijk. Wat voor de een heel prettig is, voelt bij de ander aan als beton. Realiteit voor mij is dat wanneer ik op een bank in een Sprite ga zitten, ik niet met m'n voeten op de grond kom. Sterker nog, m'n benen steken recht vooruit alsof ik een kleuter ben. Als ik wel met m'n voeten op de grond kom, dan kan ik met m'n rug niet tegen het kussen aanzitten. Totaal niet comfortabel. Ik ben dus met mijn 1.60m te klein voor een Sprite.

Het is als met de ideale caravan, die is voor iedereen anders.

Wat douchen betreft, ik kan me voorstellen dat als je een goede douchecabine in de caravan hebt en de omstandigheden van water aan- en afvoer goed geregeld is op de camping, dat het heel fijn is. Voor mij zal het pas kunnen als ik een kort pittig kapsel laat knippen mrgreen.gif Met lang dik haar lijkt het me echt niet niets om in de caravan te douchen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Douchen in de caravan

Bericht door JanPunne » wo 26 okt 2022 10:53

[re.gif]
Ook met een bijna kale kop denk ik er net zo over mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 211
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Douchen in de caravan

Bericht door wim » wo 26 okt 2022 12:31

Gemineye schreef:
wo 26 okt 2022 09:04
[re.gif] [re.gif]

Ik vind zo'n losse tank altijd een oplossing voor probleem wat niet bestaat ofzo. Ik heb een vaste tank en die vul ik en toe een beetje bij met een gieter. Ding staat netjes in de bankkast dus nooit last van losse dingen in de caravan. Ik heb sowieso het liefst zo weinig mogelijk losse dingen in de caravan tijdens de rit. Dat lukt niet altijd, maar da's weer wat anders.
De huidige generatie engelse caravans vind ik niet per se oubollig hoor, ik vind ze er van buiten juist vaak wel fris uit zien. Maar van binnen is het mijn ding gewoon niet, vooral de zithoek die al die caravan schijnen te hebben heb ik niets mee (zonder grote tafel).

Ik zou best een engelse caravan willen hoor, maar dan wel met een "gewone" vaste watertank en een "normale" zithoek. Of ben ik nu ouderwets mrgreen.gif
Ik heb een Engelse caravan en daar heb ik een vaste watertank van 45 liter in laten bouwen. Die kan ik met een gieter vullen en ook via een slang aan de waterkraan.
Ik vond juist de tafel een enorme sta in de weg. Nu lekker de ruimte. En er zit nog een tafel in een kast opgeborgen die kan ik er neer zetten.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2025
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Douchen in de caravan

Bericht door doubleyou » wo 26 okt 2022 18:22

JanPunne schreef:
wo 26 okt 2022 10:15
“Vooral de zithoek die al die caravan schijnen te hebben”
Inderdaad, schijnen. De realiteit is anders.
Het zitcomfort is buitengewoon goed, die “zithoek” bestaat bij veel Sprites heel vaak uit 2 banken die binnen een oogwenk omgetoverd kunnen worden tot een ruim 2 persoons bed.
Ehhh…ik denk dat je dat toch iets anders moet bekijken. Jouw realiteit is anders :). Ik heb inderdaad meerdere keren gelezen dat het zitcomfort in Engelse caravans als minder prettig wordt ervaren. In mijn zoektocht naar een nieuwe caravan heb ik ook Sprite en Elddis bekeken en uiteraard proef gezeten. Ik kan het alleen maar eens zijn met degenen die schreven dat het zitcomfort minder is. Ik zit er niet prettig in. Onder andere door de lage rugkussens. Maar zitcomfort is persoonlijk. Jij ervaart het als buitengewoon goed, ik als onprettig :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Douchen in de caravan

Bericht door PD » wo 26 okt 2022 18:26

[re.gif]
Helemaal mee eens; wij hebben ook getracht zitcomfort te ontdekken in engelse caravans maar hebben het echt niet kunnen ontdekken. De zitkussens zijn uitstekend en qua comfort vergelijkbaar met die in onze Brillant (binnenvering) maar de rugkussens van engelse caravans zijn voor ons echt veel te laag om comfortabel te kunnen zitten of te loungen.
Gelukkig heeft een ieder zo zijn eigen wensen; de veelgehoorde lofzang op het zitcomfort in engelse caravans is aan ons absoluut niet besteed.

Oh ja, en on-topic, in de caravan douchen doen we ook niet; in de vorige tandemasser hebben we de separate douche direct na aflevering eruit gehaald en de ruimte omgebouwd tot extra hang/legkast. In het aankooptraject van de huidige Brillant hebben we ook nog naar Tabbert tandemassers gekeken (Puccini en Cellini) en daar konden we de douche af-fabriek laten vervallen; dat zouden we ingeval van bestelling dan ook zeker gedaan hebben.
Op de campings die wij bezoeken beschikken we altijd over zeer comfortabele douches, voor ons onovertroffen tov de beperkte ruimtes in caravans (en campers).

Een indruk van de douches van de minicamping waar we momenteel staan:
Bijlagen
IMG_0005.JPEG
IMG_0007.JPEG
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Morgoth » wo 26 okt 2022 20:00

JanPunne schreef:
wo 26 okt 2022 09:47
Naturistencampings dus thumbup.gif
thumbup.gif
En het scheelt ook nog gewicht wat je moet meenemen whistle.gif
Niet ieders ding, dat realiseer ik me ook wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Douchen in de caravan

Bericht door JanPunne » wo 26 okt 2022 20:25

Morgoth schreef:
wo 26 okt 2022 20:00
JanPunne schreef:
wo 26 okt 2022 09:47
Naturistencampings dus thumbup.gif
thumbup.gif
En het scheelt ook nog gewicht wat je moet meenemen whistle.gif
Niet ieders ding, dat realiseer ik me ook wel.
Gelukkig niet nee, anders werd het veel te vol.. mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Douchen in de caravan

Bericht door myalexx » do 26 jan 2023 12:06

Ik denk sowieso dat douchen in een caravan pas relaxed is als je een douche cabine hebt en een complete watervoorziening

Wij stellen ons er vaak op in dat de camping douche minder is dan thuis.. soms komt er in de avond alleen nog koud water uit..
Even snel afspoelen en weer opgefrist..

Verlang je de luxe van thuis, beetje glamping idee..
Dan moet je vaak wel goed zoeken en vaak ook veel meer betalen voor die bewuste camping..

Moet er wel bij zeggen dat wij 90% van de tijd met 30+ gr op de camping staan en meestal pak ik de douche hokjes waar ook die wastafel zit.. heb je wat meer ruimte..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » do 26 jan 2023 14:13

In onze achtereenvolgende caravans, en daarvoor onze afzetunits zat alleen in de laatste afzetunit een douche.
Die is intensief gebruikt, toen we ons vorige huis drastisch aan het verbouwen waren. Evenals de keuken erin.
We hadden ongeveer een maand lang geen keuken en geen badkamer in huis. Ook geen achtergevel..Niet zo erg in de zomer.
De afzetunit deed dienst als keuken en badkamer.
Indertijd voor 5 personen.
Water was geen probleem, een buitenkraan met slang.
Warm water was onbeperkt, ik had geen boilertje, maar een geyser op propaan in de unit gebouwd. De afvoer kon ook direct in het riool via een stuk PVC buis.
Het voldeed best..in feite waren we gewoon thuis aan het kamperen..
In het toenmalige Joegoslavie waren er wel toilet en douchegebouwen. Warm water was er meestal niet, dat was altijd op. Het werd door de zon verwarmd met zwarte ketels op het dak.
's morgens nog geen warm water dus. Tegen de tijd dat wij terug van zee kwamen, was het ook al weer op.
Dat losten we op door zelf een buitendouche te maken bij een boom. Water ging ik halen in een van 1 mm dik EPDM rubber gemaakte platte zak van ca 1 mtr x 1mtr, dubbel verlijmd met speciale lijm daarvoor. Die lag achter in de bak van mijn pickup, daar kon een slang aan, er ging makkelijk 500 liter water in. Dat werd vanzelf warm in de zon. De 2e dag zelfs te heet, dan moest er gedeeltelijk
een handdoek overheen..
Later met de caravan waren we nog maar met zijn 2'en.
Een plastic jerrycan van 25 liter met water wordt ook bloedheet in de zon. Ook hiermee gebruikten we vaak een buitendouche.
Gewenning wellicht aan zelfvoorzienend zijn, mogelijk ook gemakzuchtig, niks mee nemen, alles bij de hand.
En misschien wel omdat wij gewoon denken dat het bij kamperen hoort..of dat ik het leuk vind om dingen in elkaar te prutsen.
De stap naar helemaal geen gebruik meer maken van camping voorzieningen was niet groot meer in ieder geval. knipoog.gif
In de zomermaanden heb je maar heel weinig nodig om een relaxte douche te nemen bij je kampeermiddel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Abve » do 26 jan 2023 16:19

Tijdens het Corona-tijdperk waren wij veelvuldig met onze caravan op pad. Vaak waren de toiletgebouwen gesloten. Uiteraard kon wel de toiletcassette geleegd worden.

Tot die tijd hadden we nooit een douche in de caravan gemist. Dit gold overigens ook voor het toilet. Deze werd alleen maar gebruikt voor een plasje.

Nu was alles anders en kwamen we tot ontdekking dat het toilet prima bruikbaar was voor alle boodschappen, maat dat we een separate doucheruimte missen.

Dus startte de zoektocht naar een caravan die voldeed aan onze nieuwe wensen.
De zoektocht eindigde met de aankoop van een nieuwe camper.

Het voordeel van een camper is dat deze is voorzien van een drukpomp waardoor een normale waterstraal aanwezig is en de grote schoon- en grijswatertanks niet vergelijkbaar zijn met die van een caravan.

Voor ons betekent dit dat we helemaal niet meer gebruik maken van toiletgebouwen op campings of camperplaatsen. Ik heb een extra toiletcassette gekocht zodat we nog meer onafhankelijk zijn.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Ab » do 26 jan 2023 16:43

Exact hetzelfde bij ons eigenlijk..
Alleen waren we het eigenlijk al vele jaren een beetje gewend.
Ook met andere kampeermiddelen dan een camper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Jaap van Duijn » do 26 jan 2023 17:24

@Abve,

Wij hebben eigenlijk sinds 2000 de caravan(s) gebruikt met toilet dag en nacht en de douche ook.
Wel voordeel was Engelse caravan en genoeg - zat - ruimte.
Nu ruim 3 jaar van mei 2019 met de camper en ook hier de douche en wc normaal als thuis gebruikt en in gebruik.
Behalve op de wintercampings die wij met wintersporten bezoeken daar douchen we op de camping, maar toilet gebruik gewoon in de camper.
Nu voor eerste maal de schoonmaak machine voor de Dometic WC tank gebruikt, in Fieberbrunn op Tirol Camp gebruikt voor 2 € en goed bevallen is echt schoon en reeds gevuld met juist chemicalieen en water.
Ik vind het vreemd dat je stelde dat in de camper beter water voorziening is als in caravan. Daar hebben wij toen en nu niet iets van gemerkt.
Wel natuurlijk niet zoals sommigen thuis 10-20minuten onder de kraan dat houd geen stand, normaal nat maken, inzepen en afspoelen zat water over en nog heet genoeg dat je moet bij mengen.

Fijne dat - Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Chris » do 26 jan 2023 17:38

[re.gif] en [re.gif] en [re.gif]

Campers zijn met sanitaire voorzieningen duidelijk anders, completer ingericht in vergelijk met veel caravans.
Want een volwaardige douche in een caravan.. dan kom je echt in de grote jongens... en moet je nog vaak het warme water wat regelen.
Een vaste watertank van 40 liter is dan niet veel.... city aansluiting kan niet altijd.
Maar, waar in campers meestal wel en in caravans meestal niet een douche zit is er ook dee situatie andersom bij beide.
Campers zonder douche zijn er ook.
Er zal altijd verschil zijn dus tussen die twee...prima en best toch thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Douchen in de caravan

Bericht door JanPunne » do 26 jan 2023 17:48

[re.gif] hmm..ik kan onze Mondial 420 toch echt niet onder grote jongens scharen..en toch heeft deze een volwaardige douchecabine.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Hannibalb » do 26 jan 2023 17:58

In onze vorige caravan, een sprite de luxe zat een douche en die is nooit gebruikt.
De caravans ervoor ook, nooit gebruikt.

Tijdens corona kozen we preventief een camping dichtbij huis wat op de veluwe een makkie is.
Thuis douchen,

Om deze reden nu een caravan gekocht waar geen douche in zit, en die gaat er ook niet komen.
Wij gaan altijd lekker naar het sanitair gebouw…. En dat blijven we doen.

Maar afgelopen september op de beurs hebben we schitterende douche cabines in div caravans gezien.
Alleen niet geschikt voor ons,
Fendt saphir

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”