Douchen in de caravan

Gebruikersavatar
ape2001
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 21 jul 2017 22:45
Locatie: Achter Arnhem

Douchen in de caravan

Bericht door ape2001 » do 15 sep 2022 11:59

Douchen in de Sprite.. Dit is de eerste lange trip met onze Sprite dus gelijk een goed moment om alle installaties eens goed te testen. Dit is onze eerste caravan met douche. Met name mijn vrouw was erg benieuwd hoe het douchen zou bevallen. Nou… daar zijn we inmiddels achter. Mijn vrouw heeft het douchegebouw afgezworen en doucht inmiddels elke dag in de Sprite. Genoeg warm water en ook een goede waterstraal. Ze wil nooit meer zonder. Ik vind het trouwens ook heerlijk om na een rondje met de racefiets 🚴🏻‍♂️ even af te douchen. Dus mocht iemand nog twijfelen ? Wij zijn allebei meer dan tevreden 🤙🏻
B474ECEF-6D84-4034-9D8B-AB68C26EBC38.jpeg
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Jeroent83 » do 15 sep 2022 12:08

Ja ik vind het zelf ook erg fijn, mits je een fatsoenlijke cabine hebt.
De Engelse snappen dat al langer, gelukkig begint het nu ook steeds vaker in europese caravans te komen.
Wij hebben ook de badkamer over de volledige breedte waardoor het ook echt bruikbaar is.

Afgelopen vakantie in frankrijk, was de sanitair slecht en dan ben je toch blij dat je zelf voorzieningen hebt.
De camping daarna in spanje (Sanguli) geweldig sanitair en zijn we gewoon naar het gebouw gegaan. (had geen vaste water aansluting zucht.gif )
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Douchen in de caravan

Bericht door yarrah » do 15 sep 2022 13:46

Wij hebben ook een Sprite Alpine sport 420, maar de grote van onze douche ben ik nog nergens tegengekomen. De meeste europese caravans is de douche in dezelfde ruimte als de toilet en dan verstopt in een kast. Als je wilt douchen dan is alles nat incl wc. Tot nu toe hebben we de douche nog steeds niet gebruikt. Altijd top faciliteiten gehad. Maar volgend jaar gaan we naar een camping toe, die niets heeft behalve elektriciteit dan moeten we wel.
De douchecel is 65x85. De grote van de badkamer is 210 x 125. Dat is incl douche, grote wasbak en toilet. De deur van de badkamer kan aan de binnenzijde zelfs op slot.😀
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 211
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Douchen in de caravan

Bericht door wim » do 15 sep 2022 16:19

Wij hebben in onze Elddis affinity 550 ook een apparte douch.
Ik zie alleen het toiletgebouw om het toilet te legen.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Gerrie » do 15 sep 2022 16:32

Hier ook een Sprite 420 sport. De douche nog niet hoeven gebruiken maar de hele badkamer vind ik wel geweldig. Bij gebruik toilet niet je kont of kop stoten in zo’n krap hokje.
Voor het douchen wel gelijk een 10 liter boiler laten plaatsen. De hele caravan is van binnen is van polyester. Condens kan dus ook geen schade aanrichten.
Maar al meer merken komen met een douche over de breedte van de caravan. Zeker als je met z’n tweeën ideaal.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Reizigers

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Reizigers » do 15 sep 2022 17:15

In de twee Sprite caravans die we achter elkaar hadden zat over de hele breedte een badkamer met aparte douche.
Geen nat geklooi boven de WC pot.
Wij zouden nooit meer zonder willen.
Na inlevering van de laatste Sprite hebben we een nieuwe camper gekocht.
Voorwaarde was dezelfde badkamer, geen garage want dan ligt je bed te hoog. Met trapjes enz, te benauwd.
Veel vloeroppervlakte.
Ook wij zien het sanitairgebouw alleen om de WC te legen.

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Sytske01 » do 15 sep 2022 18:07

Het lijkt mij ook ideaal om te kunnen douchen in de caravan. Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: Is het geen gedoe met schoon water (elke dag de tank vullen?) en vuil water (elke dag vuilwatertank legen?)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Hobby Linka » do 15 sep 2022 18:19

[re.gif]

Wij staan nu voor een maand op een camping en de caravan heeft vuilwater afvoer en een aansluiting op schoon water. Ondanks dat we ook een boiler hebben gaan we gewoon iedere keer lekker douchen in het toilet gebouw. T.o.v. je douch in je caravan is dat veel ruimer.

De douch ruimtes op de camping worden regel matig schoon gemaakt, dus dat is geen reden om in de caravan te douchen. Maar als jullie wel in de caravan willen douchen gewoon doen. Heb je geen water aan- en afvoer loop je wel de hele dag te sjouwen met je water.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Jeroent83 » do 15 sep 2022 18:45

Sytske01 schreef:
do 15 sep 2022 18:07
Het lijkt mij ook ideaal om te kunnen douchen in de caravan. Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: Is het geen gedoe met schoon water (elke dag de tank vullen?) en vuil water (elke dag vuilwatertank legen?)
Als je geen vaste aansluiting en afvoer hebt op je plaats is het inderdaad wat minder, ik heb het dit jaar wel gedaan aangezien het sanitair in frankijk echt vies was. Dus voor het douchen zorgen dat je tank afvult dus 3x a 4x op en neer met de gieter. Dit jaar waren wij veel te laat met boeken dus veel campings waren vol of de luxe plaatsen bezet. maar normaal pakken wij een plaats met aan en afvoer.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Robertolini
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Robertolini » do 15 sep 2022 20:06

Hier ook zeer tevreden gebruikers van de douche👌
Met de 10 liter boiler warm water zat.
En ik heb een vaste wateraansluiting..
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Reizigers

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Reizigers » do 15 sep 2022 20:11

Zie mijn eerdere bericht.

In de tijd van de Sprite zochten we vaak plekken met een waterkraan en afvoer op de plaats.
Nu, met de camper hoeft dat niet meer.
Combiketel op gas, plus 200ltr schoonwater tank en 180 ltr afvalwater tank.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door karelV » do 15 sep 2022 21:13

Hier ook een aparte douche/toilet over de gehele breedte achterin en speciaal een aparte 14 Liter boiler in laten bouwen buiten de 10 Liter die er al in zit van de combi 6 voor het douchen en de wastafel en een citywateraansluiting laten plaatsen voor schoonwatertoevoer......wij hebben er nog maar weinig gebruik van gemaakt omdat het sanitairgebouw steeds nog goed bevalt EN de extra boiler het op sommige campings te veel is vwb de ampére.....
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
ape2001
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 21 jul 2017 22:45
Locatie: Achter Arnhem

Re: Douchen in de caravan

Bericht door ape2001 » do 15 sep 2022 21:33

Sytske01 schreef:
do 15 sep 2022 18:07
Is het geen gedoe met schoon water (elke dag de tank vullen?) en vuil water (elke dag vuilwatertank legen?)
Wij boeken speciaal comfort plekken. In de cc app van ACSI kun je filteren op plekken met aan- en afvoer binnen 15 meter. Ook kun je zien hoeveel comfort plekken een camping heeft.
Gesleep met schoon en vuil water vind ik ook net even te veel van het goede.
BMW X5 xDrive 40i M-sport, Sprite Cruzer 635 SR, Truma dakairco, Thule Omnistor luifel, Enduro 4x4 mover, PowerXtreme 30Ah, EcoFlow River Pro, PowerXtreme XS20s MPPT 230W, Truma Duo Control CS, E&P level-systeem, Starlink RV.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Douchen in de caravan

Bericht door doubleyou » vr 16 sep 2022 12:14

Bij de zoektocht naar een nieuwe caravan stond een goede douche op het wensenlijstje. Na heel veel plussen en minnen is het uiteindelijk toch geen caravan met een vaste douchecabine geworden. De concessies die ik moest doen waren te groot. Een indeling die niet ideaal is, te weinig laadvermogen of andere zaken die ik zou moeten accepteren om wel die douche aan boord te hebben vond ik het niet waard.

Een Kabe 600 D XL heeft wel een douchecabine maar die heeft minder laadvermogen, is nog eens 50 cm langer en het beschikbare model was ook nog eens 15.000 euro duurder. En de legkast is onhandig smal.

Soms mis ik het wel eens als er geen fijne of schone douches zijn op een camping. Maar douchen in mijn caravan kan wel. Ik heb er een keer of 5 gebruik van gemaakt. Zo’n douchegordijn is natuurlijk gedoe maar het viel me eigenlijk best mee. De rest van de toiletruimte wordt niet nat. Grootste nadeel is dat het water op de vloer niet naar de afvoer loopt. Dus dat is een kwestie van even dweilen.

Ik douche sowieso niet erg lang dus ik kan met weinig water toe. 1 gieter is genoeg. Elke dag 3 of 4 gieters water halen zou voor mij een no go zijn. Moet ook weer afgevoerd worden! Ik heb geen buitenwateraansluiting maar ik sta ook bijna nooit op campings waar ik die zou kunnen gebruiken.

De buitendouche (die ook warm water levert) heb ik op een camping in Frankrijk elke dag gebruikt. Ik stond er bijna alleen en achter de caravan was genoeg privacy.

Al met al geen spijt van de keuze van een caravan zonder vaste douchecabine.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Morgoth » vr 16 sep 2022 12:22

Het probleem of een douche of wc op een camping schoon is of niet, valt en staat met het soort mensen die er komen. Veel kinderen en veel jeugd levert gegarandeerd vuile toiletten en douches op.

Ik vind het douchen in zo'n klein claustrofobisch hokje sowieso helemaal niks. Dat gehannes met je kleren aan een haakje wat altijd kapot is achter een schermpje wat altijd te kort is in een hokje waar je je kont niet kunt keren. Niks voor mij. Ik bezoek dus campings met buitendouches thumbup.gif .
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Douchen in de caravan

Bericht door doubleyou » vr 16 sep 2022 12:27

[re.gif]

Die ben ik dus nog nooit tegengekomen.

Maar de meeste douches op campings zijn onhandig, helemaal met je eens!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

drw112
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 29 aug 2021 18:12

Re: Douchen in de caravan

Bericht door drw112 » vr 16 sep 2022 12:50

Wij ook douche en toilet over de volle breedte van de caravan en maken daar altijd gebruik van.
Cityaansluiting en meestal afvoer op de plaats.
Afgelopen Juli op doorreiscamping geen wateraansluiting en afvoer, toen watertank handmatig gevuld en onder de afvoer Smarttank geplaatst zodat ik toch lekker in me eigen caravan kon douchen.

Robertolini
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Robertolini » vr 16 sep 2022 17:34

Morgoth schreef:
vr 16 sep 2022 12:22

Ik vind het douchen in zo'n klein claustrofobisch hokje sowieso helemaal niks. Dat gehannes met je kleren aan een haakje wat altijd kapot is achter een schermpje wat altijd te kort is in een hokje waar je je kont niet kunt keren. Niks voor mij. Ik bezoek dus campings met buitendouches thumbup.gif .
Nog nooit ineen caravan gedoucht begrijp ik?
Bij ons geenszins claustrofobisch…
Hangt misschien ook van je postuur af..wij zijn slank en de ruimte is 👍
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Morgoth » vr 16 sep 2022 21:44

[re.gif]
Ik bedoelde eigenlijk de camping douches.
Maar ik voel ook geen enkele behoefte om in de caravan te douchen. Ik heb de douche eruit gesloopt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

EricVDL
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 jun 2021 17:08

Re: Douchen in de caravan

Bericht door EricVDL » zo 16 okt 2022 22:09

Wij hebben een Elddis Avante en gebruiken de typisch Engelse waterton van 40 liter. Weinig gedoe, want gewoon te rollen over de grond. Dus geen gesleur met gieter of jerrycans. Indien voorzien gebruiken we de City-aansluiting. De Engelse caravans zijn qua comfort superieur. Wij zijn net bij onze dealer nog eens gaan kijken naar de andere merken Hobby en Fendt, maar nee, bedankt. We hoeven geen andere. Vooral Hobby is qua sanitair jaren achter. Om maar te zwijgen van die kookpitjes waar je op 3 pitten amper 2 potten kwijt kunt. En een werkblad om bv. groenten te snijden is ver zoek. Lang leve de Engelse caravans.
Chevrolet Suburban 5.3 V8 met Elddis Avanté 554

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Gemineye » zo 16 okt 2022 22:20

Hihi grappig. Als ik Engelse caravans zie dan zie ik altijd oubollige interieurs en vooral geen eettafel maar losse banken. Zo’n losse rol tank zou mij echt niks lijken. Waar laat je zo’n ding tijdens de rit?

Nee, ik heb dan weer helemaal niets met Engelse caravans. Gelukkig maar dat smaken zo verschillen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Douchen in de caravan

Bericht door karelV » ma 17 okt 2022 00:17

EricVDL schreef:
zo 16 okt 2022 22:09
Wij hebben een Elddis Avante en gebruiken de typisch Engelse waterton van 40 liter. Weinig gedoe, want gewoon te rollen over de grond. Dus geen gesleur met gieter of jerrycans. Indien voorzien gebruiken we de City-aansluiting. De Engelse caravans zijn qua comfort superieur. Wij zijn net bij onze dealer nog eens gaan kijken naar de andere merken Hobby en Fendt, maar nee, bedankt. We hoeven geen andere. Vooral Hobby is qua sanitair jaren achter. Om maar te zwijgen van die kookpitjes waar je op 3 pitten amper 2 potten kwijt kunt. En een werkblad om bv. groenten te snijden is ver zoek. Lang leve de Engelse caravans.
Mij hoor je niet klagen over de kookplaat (4 pits) en het werkblad (hoekkeuken) in onze Hobby 720WQC mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douchen in de caravan

Bericht door WillyL » ma 17 okt 2022 09:09

[re.gif] jij misschien blij maar ik niet met zulk een mastodont op de baan. Ieder zijn meug dus...

Douchen wij in caravan? Nog maar enkele keren gedaan in noodgeval. Maar de beperkte douche ruimte is door mij nadien wat aangepast.
- onderaan enkele klemmen (om elektriciteitsbuizen in te klikken tegen een wand) om het douchegordijn vast te klikken ( dat plakt anders aan je lijf). Het gordijn kan wel gans rondom dicht en over WC)
- zijkanten van de bak wat beter gesilicoont (al moet er wat ruimte zijn voor de uitzet-/caravanrijwring-werking
- afloop met kraan (open liep water van lavabo niet snel genoeg naar uitloop met terugloop in douche als gevolg - een dikke kraan sluit die afvoer van de douche nu af)
- dubbele trumatherm - 1 van 6-liter RVS tank en 1 er voor wat de originele 5L was (die afzonderlijk extra kan warmen, dus 300 of 600W verbruik)
- En natuurlijk Citywater en afvoer naar een putje...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Niels83 » ma 17 okt 2022 09:22

Gelukkig douchen wij niet in de caravan, we hebben geen sanitair ruimte.

We hebben ook niet zo last van vieze douches, aan het strand licht er wat strand, aan een meer vliegen er muggen, tsjah ach kop onder de kraan en klaar.

Wat ik mij echter afvroeg, wat maakt dat er overal boilers inzitten, je hebt to h ook elektrische doorstromers, met een vaste aansluiting kun je dan zolang douchen als je wilt. Lijkt mij lichter en minder kans op kapot vriezen.
*Edit* je hebt 3x25ampere nodig dat werkt niet.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Douchen in de caravan

Bericht door Knaus440 » ma 17 okt 2022 11:26

Ik hoef niet na te denken over douchen in de caravan. Pns oudje heeft geen douche en boiler. Wel wc en wasruimte.
Maar grootste punt is dat ik 2 meter lang ben, en dus ruimte in neem. Een douche van 190-195 hoog vind ik niks.
De douche in de Willerby stacaravan van 220 hoog gelukkig.
Toen we een 13-14 jaar geleden een stacaravan zochten, zijn we speciaal op zoek gegaan naar hoge en extra brede stacaravan.
Douchen nu blijft op de camping en niet in de knaus.
Is soms wel even zoeken/plannen voor rustige schonere douche.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”