Wat is een gebruikelijke dak/wand verbinding?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Caravelair490
Berichten: 10
Lid geworden op: do 1 sep 2022 11:18

Wat is een gebruikelijke dak/wand verbinding?

Bericht door Caravelair490 » di 13 sep 2022 22:32

===
We werken aan een herstelklus van onze Caravelair 490 met houtrot.
===
Helaas hebben we een tegenvaller. Bij de dakrail ter plaatse van de deur is er ernstige inwatering geweest. Dit heeft al het hout in het zijpaneel rechts achter aangetast. De wand is inmiddels volledig gestript en ontdaan van de (deels verpulverde) latten. De oorzaak zit in de dakrail dwz de schroeven waar lekkage is geweest. Helaas heeft dit ook hout aan de rand van het dakpaneel aangetast. Het eps is nog in goede staat.

Wat opvalt is dat Caravelair deels multiplex panelen in het dak gebruikt lijkt te hebben met daartussen eps, met aan de kopse kant een sluitlat van 3 cm in het vierkant. Daar tegenaan echter tussen die lat en de hamerslagplaat zit nog een lat van 5mm dik die, voorzover ik kan inschatten, slechts 2,5 cm hoog lijkt te zijn. Wat ik vermoed is dat dit een alternatief is voor een lat van 3x3,5 cm waar een hoekje van 0,5 cm uit gefreesd is. Het hoekje dient mogelijk om ruimte te bieden aan de butylkit die wordt gebruikt. Het dak rust vervolgens op een horizontale lat die aan de zijwand verlijmd zit. Herkent iemand deze constructie?

We overwegen nu om 1 profiel te (laten) maken dat zowel de horizontale lat als de sluitlijst van 3cm en de lat van 5 mm vervangt. Het idee is om dit profiel er in te lijmen terwijl het dak door stempels wordt ondersteund. Mocht iemand ervaring/input hebben dan staan we hier zeer voor open.

We vragen ons verder af of normaliter de aluminium dakplaat ook verlijmd zit met het hout. Of ligt dat er in principe gewoon los op? We staan nl voor de keuze om de houten lijst ook aan het dak te lijmen, maar het zou natuurlijk ook slechts aan de wand kunnen.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Wat is een gebruikelijke dak/wand verbinding?

Bericht door mrbullmastiff » di 13 sep 2022 23:05

Is er wellicht al eens eerder een reparatie uitgevoerd aan het dak? Ik vermoed dat de dakplaat niet verlijmd is. Bij mijn vorige caravans lag de dakplaat los, je kon dat ook goed zien bij hogere temperaturen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Caravelair490
Berichten: 10
Lid geworden op: do 1 sep 2022 11:18

Re: Wat is een gebruikelijke dak/wand verbinding?

Bericht door Caravelair490 » do 15 sep 2022 09:04

Niemand een inhoudelijke reactie? Hoe de constructie lijkt te zijn opgebouwd (wat mogelijk met de bouwwijze te maken heeft) is als volgt. Wand wordt geplaatst. Er zit een bovenste lat aan de wand met daarop een kunststof lijst. Vervolgens wordt het dak op die lijst geplaatst en dan wordt eea met de hoeklijst vastgeschroefd waarbij dus de begrenzing van de zijwand om naar buiten te bewegen alleen lijkt te worden gedaan door de hoeklijst. Is dit juist?

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”