Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
JCB
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 sep 2022 11:31

Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door JCB » di 13 sep 2022 14:21

Beste mede-caravanners,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Ik ben een ervaren kampeerder want doe het al mijn hele leven en vind het geweldig.
Helaas heb ik nu een vervelende ervaring opgedaan. Mijn vrouw en ik hebben vorig jaar een Fendt Bianco Selection 465 TG gekocht met daaronder een Enduro SH101 reservewielbeugel voor de reserveband. Omdat ik de spanning van deze band wilde controleren (voor het eerst) moest ik deze er dus afhalen en toen is de beugel incl. band op mijn hand gevallen met als gevolg: een gebroken vingertopje wat zelfs operatief hersteld moest worden! Een hele nare ervaring dus!
Na 2 caravans met ALKO beugel wil ik zeggen dat ik de Enduro beugel gewoon onveilig te hanteren vind! Mijn vraag is of er meer mensen deze ervaring hebben, want dan overweeg ik om zelf de fabrikant ook te benaderen. We zijn met de verkoper van onze caravan in gesprek hoe een en ander netjes op te lossen valt… Kan iemand me vertellen of de ALKO beugel onder deze Fendt caravan met verlaagde instap past? Twee vragen dus!
Alvast dank voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Chris » di 13 sep 2022 14:46

Hoi JCB...

Als 1e.... Welkom hier..

He.. nare ervaring, maar of je met een klacht hierover bij Enduro voet aan de grond krijgt betwijfel ik.
Je kan bedenken dat zoiets flink weegt.... product eigenschap.
De Alko weegt ook flink... maar hanteer je idd anders.
En om hem nou direct onveilig te noemen.. er zijn hier meerdere tevreden gebruikers van deze reservewielbeugel.
Maar.... ik wens je succes daarmee...

En de Alko drager kan wel bij Fendt caravans met de instap VOOR het wiel..dat weet ik zeker.
Maar of hij ook bij de verlaagde instap achter het wiel past...
Ik zou het aan je dealer vragen... die hakken dagelijks met dat bijltje.


( tip... Er zijn verlengslangetjes voor ventielen te koop.... zit ook op mijn reservewiel... dan hoeft ie niet los met controleren/vullen.... slangtje effe aansluiten op de compressor en klaar..
Slangtjes in diverse lengte's beschikbaar)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door freekvo » di 13 sep 2022 16:42

Chris schreef:
di 13 sep 2022 14:46
tip... Er zijn verlengslangetjes voor ventielen te koop.... zit ook op mijn reservewiel... dan hoeft ie niet los met controleren/vullen.... slangtje effe aansluiten op de compressor en klaar..
Slangtjes in diverse lengte's beschikbaar
Handige tip! Wat ik vond aan verlengslangen is niet langer dan 20 cm. Is dat wel lang genoeg om de reserveband niet onder de caravan vandaan te halen?
Mijn ban zit ongeveer in het midden; met de dikte van de band zelf meegerekend heb ik toch een langere lengte nodig, vrees ik.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Knaus440 » di 13 sep 2022 17:49

JBC, goeie vraag van je of er meer mensen zijn met problemen met de beugel. En dus de reserveband te kunnen pakken. Ik hoop voor je dat er meer mensen zijn die dit herkennen. Al hoop ik ook dat daar geen verwondingen voor nodig waren/zijn.

Maar ik sluit me aan bij Chris, dat je weinig kans maakt. Producteigenschap, gevaarlijke constructie zul je moeten aantonen. Tegenpartij zal dan aankomen met onzorgvuldig handelen, cq niet zo handig gedaan.
"Wapen" je dan ook tegen uitspraken als: "dit hebben we nog nooit gehoord of meegemaakt".

Ik kan me goed voorstellen dat je baalt en boos bent. Gebroken vinger is niet niks natuurlijk.
Ik hoop voor je dat er veel zijn die een ondeugdelijke of zelfs gevaarlijke constructie, herkennen.( Want in die termen moet je denken om in conclaaf te gaan met de dealer/fabrikant.) En jullie een vuist kunnen maken.

Anders zit er weinig anders op dan te accepteren wat er gebeurd is, en te kijken hoe het een volgende keer zonder een pijnlijke, vervelende ervaring kan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door iemand » di 13 sep 2022 18:13

Tja de Alko pak je "automatisch" met 2 handen aan de beugels....
en ook dan is het zwaar... komt weer door de band, die weegt wat whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Jan van Vijven » di 13 sep 2022 18:22

Vertel eerst eens waarom het fout ging, de meeste ongelukken gebeuren thuis, meestal door niet te slimme acties.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Reizigers

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Reizigers » di 13 sep 2022 18:43

We zijn hier niet in de USA, waar je iemand kan “Sue’n” bij schade.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Chris » di 13 sep 2022 18:46

Poes gewassen en gedroogd in de microwave.....pech... poes weg.. scratch.gif

Gelukkig niet Reizigers.....bizar is dat daar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Jaap van Duijn » di 13 sep 2022 19:16

@Chris,

Daar zou ik nu niet aan beginnen met een verleng slangetje je band onder de caravan op druk houden.
Voor mij en denk voor velen? regel:
1--Reserve band/wiel onder de caravan demonteren van af rechter zijde, dus aan trottoir kant, dan hoef je indien nodig niet op de rijweg te gaan liggen.
2--Haal deze er 2x per jaar onder uit, reden dan blijf je bekend met de handelingen, je kan waar nodig weer likje vet op smeren, gaat demonteren ook weer gemakkelijk.
3--Je kan je band zelf ook even van de steun halen, zien of er geen sleet plekken komen, band dus even op andere plaats leggen.
4--Je kan de druk even meten die in de band aanwezig is, zo nodig bij pompen.
5--Je bent, was en blijft baas.

Dat is hoe ik het jaren deed en nog doe bij de KIP maar ook de camper

Succes allen en groet Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1342
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door cortrans » wo 14 sep 2022 10:19

Nu weet ik niet exact hoe deze beugel gemonteerd is, maar bij veel personen en bedrijfswagens waar de reserve band onder het chassis hangt, zit er een extra haak aan de beugel waar hij in blijft hangen zonder dat hij ineens op straat klettert (al dan niet met je vingers ertussen)
Is dit een goed idee, al dan niet te koop op de sloop of zo?
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

RikB
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door RikB » wo 14 sep 2022 11:56

Jaap van Duijn schreef:
di 13 sep 2022 19:16
...
Voor mij en denk voor velen? regel:
...
2--Haal deze er 2x per jaar onder uit, reden dan blijf je bekend met de handelingen, je kan waar nodig weer likje vet op smeren, gaat demonteren ook weer gemakkelijk.
...
Ik hoor niet bij die velen!
Voor een (voor mij) moeilijke handeling die (voor mij) 1x per 35 jaar nodig was, ga ik echt niet 2x per jaar oefenen. 99.9% zeker bel ik toch om hulp via de ANWB omdat ik liever heb dat iemand met ervaring de bouten aantrekt (en z'n vinger breekt whistle.gif ).

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Jaap van Duijn » vr 16 sep 2022 09:01

@RikB,

Ja en het is wat het is.
Zag U mijn vraag teken niet.
De een zo, de ander weer anders.
Zelf ben ik gelukkig ook veel leed bespaard, maar en gelijk heeft U 38 jaar terug op heenweg een klap band.
En in Frankrijk gelijk weer nieuw gekocht en op de velg laten leggen.
En op de terug weg de andere kant klap band en gelukkig reserve band weer ok.
Kon het zelf verhelpen en gelukkig op veilig plaats.
En ja ben een techneut van opleiding en beroep - geweest - en weet 't een en 't ander.
Blijf gezond, geniet van het kamperen en vertrouw op de ANWB/WW, doe ik ook al meer als 50 jaren knipoog.gif .

Groet Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Morgoth » vr 16 sep 2022 09:26

Tsja. Vervelend verhaal. Ik hoop dat het goed komt met de vinger. Gelukkig kunnen de artsen tegenwoordig veel met handletsel. Ik verbrijzelde een jaar of 15 geleden mijn vinger. Uit mijn heup hebben ze bot gezaagd waarvan ze weer nieuwe vingerbotjes hebben gemaakt. Het resultaat is een prima werkende vinger geworden. Alleen een beetje dikker dan de rest.

Wat reservewiel betreft: Je kunt je afvragen hoe groot het risico op een lekke band is als je braaf elke 6 jaar je banden vernieuwd. Ik denk zelf niet heel groot. En als je dan een lekke band krijgt, hoe erg is het dan dat je op de wegenwacht moet wachten? Mijn auto's hebben al jaren lang geen reservewiel meer. Ik rij al 30 jaar meer dan 55.000km per jaar. Ik denk dat ik in die ruim anderhalf miljoen kilometer hooguit 3x een lekke band heb gehad. Dus elke 500.000km één lekke band. Daarbij, ik ga zelf echt niet langs de Route du Soleil zelf onder mijn caravan liggen terwijl de vrachtwagens je op een halve meter afstand passeren.

Wat ik wil zeggen: Laat die beugel lekker zitten en blijf er gewoon lekker af. Bel de wegenwacht als je toch onverhoeds een band lek hebt. Die hebben een compressor aan boord waarmee ze prima de band op spanning kunnen brengen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

menb
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 jun 2019 11:51

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door menb » vr 16 sep 2022 09:58

Hoi, met Mart.
ik kwam deze wijziging tegen van de sh101 beugel misschien een oplossing.
Enduro SH101 Reserveradhalterung Verbesserung.pdf
Verbetering
(452.32 KiB) 154 keer gedownload
Bijlagen
Enduro SH101 Reserveradhalterung Verbesserung.pdf
(452.32 KiB) 79 keer gedownload

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Knaus440 » vr 16 sep 2022 12:15

@JCB, heb je iets aan onze reacties?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door iemand » vr 16 sep 2022 13:23

Dat is een thumbup.gif oplossing.

Kun je weer met 2 armen tillen en het wieltje eraan is een ook mooie oplossing.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Jaap van Duijn » vr 16 sep 2022 13:34

@Morgoth,

Dacht te weten dat je in Frankrijk op de tol weg dan, niets zelf mag doen, afslepen (en betalen) en van de route af (laten) repareren.
Heb ik dat goed in mijn kop?

Groet Jaap van Duijn.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door princewv » vr 16 sep 2022 14:21

Klopt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18936
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Hobby Linka » vr 16 sep 2022 14:42

[re.gif]

In 2013 kreeg ik een lek ventiel van mijn caravanband. Alles aan de kant gezet en meteen het wiel verwisseld. Binnen 10 minuten weer op weg. Je gaat toch niet wachten tot de pechdienst er is.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jekihero

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Jekihero » vr 16 sep 2022 16:53

De ALKO beugel heb ik 10 minuten onder mijn Fendt 515 gehad en meteen weer verwijderd. Die beugel (EH 1/C) staat nu in de garage stof te vangen. Door de lage instap moest de beugel naar de wegzijde worden getrokken om het wiel te bereiken. Dat was niet alles, ik vond het ook te zwaar. Het reservewiel zit nu weer in de disselkast.
Als het je wat lijkt mag je deze beugel proberen om te zien of het wat voor je is.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18936
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Hobby Linka » vr 16 sep 2022 17:02

[re.gif]

Ik had ook een ALKO beugel gehad, maar dat was voor mijn gevoel modderen. In mijn vorige bericht was de tijd van 10 minuten met een reserve band in de disselbak.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

JCB
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 sep 2022 11:31

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door JCB » zo 18 sep 2022 14:34

Beste mensen,

Voor de serieuze reacties, bedankt!
Ik was erg blij met de tip van menb over de verbetering van de SH101. Heb je ook een bericht gestuurd, menb. De verbetering zegt me dat er toch iets niet goed was in ieder geval. Misschien dus toch niet veilig genoeg?! Ik vind mijn (en ieders) veiligheid het belangrijkste.

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door Knaus440 » zo 18 sep 2022 15:49

Wat ga je verder doen naar de dealer, importeur of fabrikant? En met welke argumenten?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1963
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door moyzo » zo 18 sep 2022 19:18

menb schreef:
vr 16 sep 2022 09:58
Hoi, met Mart.
ik kwam deze wijziging tegen van de sh101 beugel misschien een oplossing.Enduro SH101 Reserveradhalterung Verbesserung.pdf
@menb Vandaag hier ook weer heel lang "gekloot" om het reservewiel er weer onder te krijgen dus deze oplossing is echt een verbetering. Mag ik vragen waar je deze gevonden hebt?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vingerletsel opgelopen door reservewielbeugel

Bericht door iemand » zo 18 sep 2022 19:38

Ik vind hem alleen hier, maar dat is hetzelfde document.

Aha en hier z'n oorspronkelijke uitwerking en daarbij ook de gbruikte materialen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”