Ervaringen met PVC doek

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Ervaringen met PVC doek

Bericht door Leonardus66 » di 13 sep 2022 12:10

Onze Isabelle ambassador is na vele jaren aan vervanging toe .Prima tent maar we willen nu iets ander. Wij overwegen nu een Brand Palazzo 300 te kopen. Deze heeft het dak en de zijpanelen van pvc-doek. Alleen het front is "normaal" doek. Er is in het ontwerp gelukkig wel veel aandacht gegeven aan ventilatie, aan beide zijkanten is een permanente ventilatiekoker aangebracht en ook zijn beide zijkanten voorzien van ventilatieramen. Ook is er de gebruikelijke nokventilatie. Toch zijn wij er niet geheel gerust op dat we geen condens-problemen krijgen. Omdat er ook wordt geadviseerd om een hemeldoek te plaatsen om het eventuele vocht op te vangen worden wij daar niet geruster van. Wij hebben absoluut geen ervaring met de PVC tenten. Ik wil absoluut geen condensproblemen. Wij zijn nogal enthousiast over deze tent maar is het gezien de condensvorming Is het wel verstandig om met deze tent door te gaan of kunnen we ons beter op de meer conventionele tenten richten.

Volvodriver

Re: Ervaringen met PVC doek

Bericht door Volvodriver » di 13 sep 2022 12:20

Wat is het doel?
Het hele seizoen staan?
Ik ben absoluut anti volledig PVC dak. Wordt in de zon nog heter dan gewoon tentdoek. En dat wordt al heet.
Condens vooral in het voor en najaar. En dat kan best veel zijn.
Maar voor veel mensen maakt het minder uit. Ze gaan over het algemeen langer mee dan een niet PVC tent.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Ervaringen met PVC doek

Bericht door cessna182 » di 13 sep 2022 12:42

beste,
Wij hebben altijd een PVC wintertent gebruikt als "voortent". Voorjaar, zomer en tijdens het najaar.
PVC is 100% water- en winddicht. Dat is heel fijn natuurlijk, maar als de zon er op schijnt, wordt het bloedheet !
Condens kan je voorkomen door goed te ventileren.
Maar na 5 jaar hebben we recent een nieuwe deeltent gekocht met Allseason materiaal. Kost wat meer, maar dat is het ook waard.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met PVC doek

Bericht door Chris » di 13 sep 2022 15:03

Over het algemeen wordt PVC als minder prettig, meer benauwd ervaren door gebruikers.
HEt ventileert idd voor geen meter.
En ventilatie aan beide zijkanten moet juist in een fikse regenbui al heel snel dicht wil je geen water binnen krijgen... niet ideaal dus.
Als laatste....
Vaak weegt PVC enorm veel... echt duidelijk meer dan All season doek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Ervaringen met PVC doek

Bericht door Leonardus66 » di 13 sep 2022 17:23

Inderdaad had ik verzuimd te vermelden dat wij deze tent als seizoenstent gebruiken van april t/m oktober. Overigens heeft de Brand Palazzo wel twee speciale ventilatiekokers die door hun constructie ook bij zware regenval geopend kunnen zijn.
Uit de reacties begrijp ik dat het condens-probleem toch een risico is aanwezig is . Bovendien warmer en minder comfortabel zij toch zaken die er tot doen. Ik denk dat wij onze beslissing op basis van jullie adviezen toch maar eens moeten heroverwegen. Het betreft toch een tent die ons bijna € 4000 gaat kosten en voor zulke bedragen mag je toch een comfortabele tent verwachten.
Bedankt voor de reacties

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Ervaringen met PVC doek

Bericht door stronk » di 13 sep 2022 18:04

Wij staan inmiddels voor het 7e jaar op een seizoensplaats op Texel in weer en wind. We hebben destijds een Unico gekocht (want dat was zo'n goeie seizoenstent whistle.gif ) en na 1,5 jaar verkocht en een DWT Ambassador gekocht. Naar volle tevredenheid. Sterk, degelijk, voldoende mogelijkheden om te ventileren want daar hebben zij echt wel over nagedacht. Uiteraard heb je in het voor- en naseizoen wat condens aan het plafond. Ik ben nog nooit nat geregend. Ik zweer bij een seizoenstent van DWT. Ga deze maar eens goed bekijken bij een dealer.
En we hebben er permanent een DWT luifel voor de tent staan.
Als het warm is is het in elke tent warm. Wij willen echt nooit meer anders dan een DWT voor een seizoensplek. Oja en nooit schimmel. Prima schoon te maken met groene zeep. Denk daar ook aan.
De vloer is volledig plastic: Isabella vloertegels. Ideaal!

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”