opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » zo 11 sep 2022 19:48

We hebben er dit jaar doorgebracht als seizoenskampeerder. Dit voor de eerste maal.

Vroeger gingen we met de tent naar Italie, Frankrijk en Nederland, daarna hebben we even pauze gehad als kampeerders en met de speedboot naar Kroatie geweest.
Na 6-7 jaar Kroatie begon de boot nogal door te wegen (letterlijk) en gingen we proberen zonder de kinderen naar Frankrijk te kamperen.
Boot in de verkoop en toen de Caravelair 400 gekocht met hoger laadvermogen, met het idee een opblaasboot (met motor) te kunnen meenemen.
Klein licht caravannetje om makkelijk rond te rijden in de Ardeche, de leasewagens werden toen al kleiner en kleiner .

Plots gigantische gezondheidsproblemen in de familie en de caravan heeft nieuw en ongebruikt meer dan een jaar op de oprit stil gestaan. Toen zijn we met mondjesmaat Nederland terug beginnen proberen omdat de lange autorit naar het zuiden niet meer ging.

Wel, we zijn blijven plakken op de grens tussen Overijsel en Friesland. Toch terug een boot (wel, 5 meter alu met buitenboordmotor) en nu ook een kano.
Op en rond het water staan is een prioriteit voor ons maar trekken en van camping veranderen zit er niet direct meer in. Je versleept ook niet zo maar even een caravan en boot.

We hadden juist voor Corona uitbrak een Fortex voortent gekocht, dat veranderde de kampeerervaring totaal. Plots hadden we plaats buiten (de vorige tent was klein en fragiel, weeral gekocht voor Frankrijk). De Fortex konden we met gerust hart achterlaten 270 km van huis.
Omwille van Corora geraakten we ook een jaar en half niet meer op de camping dus weeral een pauze in kamperen.

Maare, die Caravelair 400 (is nu anders genoemd : https://be.caravelair-caravans.com/nl/m ... /alba-400/) heeft maar een kleine treinzit. Hij doet perfect wat ie moet doen volgens het boekje maar ik heb zo het gevoel dat het juists het tegenovergestelde is van wat je wil op een seizoensplaats.
ivp lichtgewicht en smal, wil je toch wat luxe en plaats binnenin?

Elke avond zit ik wat gebroken op de treinzit te lezen, die is te kort om er je benen op te leggen. De andere kant van de treinzit ligt meestal vol met spullen, want zo erg veel plaats is er niet. Ik ben nogal gezet (fors uitgevallen noemen ze dat in Nederland) dis ik heb zelfs de rugkussen van de treinzit moeten wegnemen anders kan ik er niet goed tussen. Caravan is 2.1 meter breed

Dus het kriebelde om eens te gaan kijken bij een dealer.

Mijn bedoeling wat te kijken naar een LMC 440D of 480D met frans bed en rondzit - ging nog juist voor de wagen. Vooral het deel rondzit trekt me aan, dat lijkt gezellig en veel plaats te geven om tesamen languit op de bank te hangen 's avonds.

Echter mijn vrouw vond die franse bedden maar niets - je voeten hangen er uit door die afronding. (althans volgens haar)
Volgens de dealer is het meer 'in' om aparte bedden te nemen. Nou dacht ik, zo oud ben ik toch nog niet? Maar naar de toekomst toe lijkt het wel verstanding

Dus dat ging het niet worden.

Echter er stond daar een Fendt 560 SG https://www.fendt-caravan.com/nl/tendenza/560-sg.html . Wow... 2.5 meter breed (tegen nu 2.1 m), wat was dat een ervaring van ruimte binnenin. En die bedden hebben een matras waar ik echt goed op lig, en je kan beide bedden ook verbinden.

We hadden afgesproken dat een nieuwe caravan echt een groot verschil moest zijn, we gingen niet al die kosten doen en een bijna nieuwe voortent afschrijven voor gewoon een breder bed.

Maar die Fendt is wel echt een verschil. Alleen kan ik die niet meer trekken met mijn auto, en de prijs is .. wel niet wat ik in gedachten had.

Nu zijn we aan het twijfelen, er is ook de Fendt 515 SG van 2.3 meter. https://www.fendt-caravan.com/nl/tendenza/515-sg.html
Kost ook iets minder, maar geen gigantisch verschil. Bij een 2.3 meter caravan kunnen we ook andere uitvoeringen nemen die goedkoper zijn.

Direct gaan voor de 2.5 breedte, of toch beter de optie van de 2.3 nemen? We zijn maar met zijn tweeën, maar het ruimtegevoel in de 560 SG is wel fenomenaal.

Ik heb schrik om de mobiliteit te verliezen omdat ik de caravan niet meer zelf kan rondtrekken, maar twijfel of dat ook nog wel nodig gaat zijn. En 40k+ is wel echt veel geld.

Herkent iemand zich in deze keuze? Hebben jullie enig advies of ben ik iets over het hoofd gezien.
De huidige caravan behouden is natuurlijk ook een optie, maar je leeft maar 1 keer toch?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Chris » zo 11 sep 2022 21:54

Hoi Perk.

Het is me nogal niet een stap van de Caravelair naar de Fendt..
Van mini naar maxi zeg maar.
Komt dan ook direct de vraag op.... waar trek je nu de caravan mee.
Handig om te weten voor ons.

Enne... fors uitgevallen is het al niet meer...
Tegenwoordig ben je "Romig" volgens mijn superpuber van 17 lentes...
Ik hoor ook tot die groep.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » zo 11 sep 2022 22:21

ik lease een Audi Q3 tfsi-e, plugin hybride

max 1400 kg mag ie trekken, ik had niet gerekend naar een andere caravan te willen uitzien nu.
Anders had ik wellicht beter iets anders genomen.

Leases lopen 4 jaar, alhoewel mijn laatste 5 jaar is mee gemoeten omwille van bestelling perikelen door Corona

Mijn gevoel zegt me dat de volgende een EV zal moeten zijn vanuit de firma of de regering.
En met de prijsevolutie nu vrees ik dat het een kleine EV zal worden dus ik heb schrik naar trekvermogen in de toekomst

'k ben nu trouwens een youtube aan het bekijken van de 550 SG, 2.3 breed maar de bedden zijn 'maar' 85 cm

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » zo 11 sep 2022 22:23

vergeten te vermelden, er is de optie de caravan het ganse jaar op de camping te laten.
spaart ook 600 km uit, wegentaks en minder verzekering.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Daphne » zo 11 sep 2022 22:47

perk schreef:
zo 11 sep 2022 19:48

Ik heb schrik om de mobiliteit te verliezen omdat ik de caravan niet meer zelf kan rondtrekken, maar twijfel of dat ook nog wel nodig gaat zijn. En 40k+ is wel echt veel geld.
Ik zou echt eerst bedenken of je die mobiliteit wil verliezen en die keuze kun je alleen zelf maken. Wij hebben zelf voor mobiliteit gekozen omdat we het reizen te leuk vinden. Een fijne vaste plek hebben we al en dat is thuis.

Je zou ook aan een combinatie kunnen denken. Je houdt de huidige caravan om te reizen en koopt een grote gebruikte caravan om op de jaarplaats te zetten. Een nieuwe caravan ergens vast neerzetten zou ik zonde van het geld vinden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Sytske01 » zo 11 sep 2022 23:05

Als je in zo'n mooie nieuwe Fendt stapt in de showroom, ja, daar wordt je wel hebberig van knipoog.gif Maar waarom geen 2e hands caravan? Scheelt weer in de kosten. Maar als ik het goed begrijp, gaat de caravan alleen gebruikt gaat worden voor een seizoensplaats (en kan ook daar overwinteren). Dan maakt de trekauto toch niet zoveel meer uit.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » ma 12 sep 2022 07:41

het voelt raar aan om zoveel geld te geven aan een caravan, dit zou het duurste zijn dat we ooit kochten (uitgezonderd vastgoed).
Ik ben ook nog niet op pensioen, 't is niet dat ik daar 6 maand per jaar ga in wonen.

7 jaar geleden zijn we ook gaan kijken naar 2dehands caravans, om tot de conclusie toen te komen dat die meestal oftewel veel te duur stonden (kon je evengoed nieuw kopen dan) of helemaal uitgeleefd waren.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Gerrie » ma 12 sep 2022 09:11

Waarom niet een caravelair titanium nemen. Een 455 of iets groter. Scheelt een heel stuk in gewicht en ze zijn heel compleet voor een nette prijs.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door dieseltijger » ma 12 sep 2022 09:12

"If in doubt - don't". Bij twijfel niet inhalen. Je realiseert dat je argumenten en jouw besluitvorming ambivalent zijn.

Je mist bij jou het lekkere gevoel: "Dit weet ik zeker, dat ga ik doen". Doe in dit onderwerp, maar ook in andere onderwerpen leuke ideeën op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Daphne » ma 12 sep 2022 09:45

dieseltijger schreef:
ma 12 sep 2022 09:12
Je mist bij jou het lekkere gevoel: "Dit weet ik zeker, dat ga ik doen".
Goeie thumbup.gif Ik lees ook erg veel twijfel.

@perk, wellicht een paar lekkere comfort stoelen voor in jullie mooie voortent kopen en een goede kachel. Paar mooie sfeerlampen erbij en ga dan ipv in de caravan in de voortent een avondje lezen.
Stel je ook voor dat er geen beperkingen zijn aan reizen als de familie-omstandigheden geen issue zouden zijn. Zou je dan nog altijd op dezelfde plek willen zitten? En heb je voldoende vrije tijd om regelmatig naar die ene plek te gaan of blijft het beperkt tot de vakantie en een paar lange weekenden? Zijn er andere campings waar je ook permanent zou willen en kunnen staan als de huidige camping de voorwaarden wijzigt en bijvoorbeeld geen jaarplaatsen meer aanbiedt? Allemaal vragen die zo in mij opkomen als ik me in jouw positie waan.
perk schreef:
ma 12 sep 2022 07:41
het voelt raar aan om zoveel geld te geven aan een caravan, dit zou het duurste zijn dat we ooit kochten (uitgezonderd vastgoed).
Ik kan me voorstellen dat het gek voelt, maar als je het zeker weet, waarom niet? Onze compacte lichte caravan kost veel meer dan een vergelijkbaar formaat caravan van een ander merk. Toch hadden we het er voor over, omdat we heel goed wisten wat we wel en vooral wat we niet wilden.

Succes met overwegen en soms moet je gewoon eens gek doen :wink: aflower.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Sytske01 » ma 12 sep 2022 10:41

7 jaar geleden zijn we ook gaan kijken naar 2dehands caravans, om tot de conclusie toen te komen dat die meestal oftewel veel te duur stonden (kon je evengoed nieuw kopen dan) of helemaal uitgeleefd waren.
Dit is wel een beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg nette (niet afgeleefde) gebruikte caravans te koop voor véél minder dan de Fendt. Jullie zullen zelf moeten afwegen of je het geld er voor over hebt en/of je energie/tijd wil steken in een zoektocht naar een gebruikte caravan.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door moyzo » ma 12 sep 2022 11:05

perk schreef:
ma 12 sep 2022 07:41
het voelt raar aan om zoveel geld te geven aan een caravan, dit zou het duurste zijn dat we ooit kochten (uitgezonderd vastgoed).
Ik ben ook nog niet op pensioen, 't is niet dat ik daar 6 maand per jaar ga in wonen.

7 jaar geleden zijn we ook gaan kijken naar 2dehands caravans, om tot de conclusie toen te komen dat die meestal oftewel veel te duur stonden (kon je evengoed nieuw kopen dan) of helemaal uitgeleefd waren.
Wij zijn ook nog niet met pensioen maar hebben toch de droomcaravan gekocht in de hogere prijsklasse omdat het kon en omdat wij nu zoveel mogelijk willen genieten en niet uit willen stellen tot de pensioen leeftijd. Wij hebben dan wel de luxe dat hij thuis gestald staat en er zeer regelmatig mee op pad kunnen gaan. Als je het je kunt veroorloven en zeer regelmatig gebruik kunt maken van de caravan dan is dat een overweging want je weet nooit wat de toekomst brengt, of je nog gezond bent etc etc.
Maar dat is een persoonlijke keuze.


Er zijn zeker mooie nette tweedehands caravans te koop: wij hebben er ook regelmatig eentje verkocht die er als nieuw uitzagen van binnen en buiten. Er zijn genoeg mensen die zuinig op hun spullen zijn. Maar momenteel betaal je de hoofdprijs door de waardestijging ivm deze caravan hype.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Niels83 » ma 12 sep 2022 11:45

Gaan jullie nu elk jaar naar de zelfde plek?
Waar komen jullie vandaan?
Zou het mogelijk zijn een winterstalling vlakbij die plek te vinden? Soms hebben die stallingen ook een haal en breng service.

Als je er echt mee op pad wilt of jaarlijks naar een andere camping wilt dan kun je ook een auto huren hiervoor.

Als je er niet meer de weg mee op gaat waarom zou je dan een nieuwe kiezen en niet 1 van 5 of 10 jaar oud?

Zo maar wat gedachten die ik had bij je topic.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » ma 12 sep 2022 21:23

We hebbe er hier nog eens over kunnen praten en jullie opmerkingen hebben ons toch meer stof tot denken gegeven.
'k heb ook eens de 2dehands website (onze versie van Marktplaats) nagekeken.

Eerste impressie van de 2dehandsmarkt nu is dat er heel veel op staan, vooral de laatste week is er heel wat bijgekomen.
Echter de layout die we zoeken is er niet vaak, en nog minder vaak in een recente nette staat.
Of het kost gewoon veel. Ik ben wat huiverachtig om 25-30k neer te tellen voor een particulier caravan zonder enige garantie.

Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, maar we hebben ook genoeg van de typische hout afwerking binnenin.
We willen iets fris en meer de Ikea look. We hebben net onze living na 25 jaar helemaal herdaan van eiken meubels naar witte Ikea kasten.
Het geeft meer rust in het hoofd voor mijn vrouw.
De meeste 2dehands caravan van een paar jaar hebben die oudere 'hout' look. Niets mis mee, maar we staan er ook niet echt warm van.

Om even op de opmerkingen in te spelen.

We gaan al 5 jaar ofzo naar dezelfde camping, eerst als gewone kampeerders en nu als seizoensgasten.
De camping heeft een prachtige mix van natuur, water, fietspaden, ... dus we willen daar zeker nog een tijdje blijven. Ik zie ze daar ook nooit de seizoensplaatsen stoppen.

Oorspronkelijk was het plan om vaak eens naar een andere camping te gaan in de weekends, maar dat komt er gewoon niet van. Ik werk nog voltijds en het blijft een gezeul waar we tegen op zagen. De gezondheid is er ook niet meer om te gaan trekken, ik vrees dat die droom er nooit meer zal komen.

Ik heb ook eens de caravelair titanium en Sterckemans bekeken, zeker niet mis en veel betaalbaarder.
Het rotte is dat ik ze nu vergelijk met de Fendt en Defhleffs van dit weekend en da's toch een heel andere zaak.

Nee, ik ben niet op pensioen. Maar dit jaar hebben we wel veel weekends en toch een paar weken op de camping gezeten, spijtig genoeg ging het niet om meer verlof te nemen in mei en juni...

Wat ik wel gemerkt heb over seizoensplaatsen is dat het een verplichting wordt (ik 'moet' gaan). En elk weekend met goed weer zijn ze dan weg, ondertussen heb ik niets van mijn andere hobbies gedaan en bestaat het leven uit werken-camping-thuis alles inhalen/bijen-werken-camping
'k vraag me af of anderen dat ook zo voelen, dit stukje vond ik niet zo leuk.

ps, ik ben hobby imker, dus tussen april en juli moet ik wekelijks mijn bijenkasten nakijken. Als je benieuwd bent : https://www.flickr.com/photos/194636443 ... 0299260140 (we verkopen niets)
Ik heb al door dat als ik ooit op pensioen langere tijd op de camping zou zitten, de imkerij niet meer zal kunnen

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door dieseltijger » ma 12 sep 2022 21:52

perk schreef:
ma 12 sep 2022 21:23
<knip>

We gaan al 5 jaar ofzo naar dezelfde camping, eerst als gewone kampeerders en nu als seizoensgasten.
De camping heeft een prachtige mix van natuur, water, fietspaden, ... dus we willen daar zeker nog een tijdje blijven. Ik zie ze daar ook nooit de seizoensplaatsen stoppen.

Oorspronkelijk was het plan om vaak eens naar een andere camping te gaan in de weekends, maar dat komt er gewoon niet van. Ik werk nog voltijds en het blijft een gezeul waar we tegen op zagen. De gezondheid is er ook niet meer om te gaan trekken, ik vrees dat die droom er nooit meer zal komen.

<knip>

Wat ik wel gemerkt heb over seizoensplaatsen is dat het een verplichting wordt (ik 'moet' gaan). En elk weekend met goed weer zijn ze dan weg, ondertussen heb ik niets van mijn andere hobbies gedaan en bestaat het leven uit werken-camping-thuis alles inhalen/bijen-werken-camping
'k vraag me af of anderen dat ook zo voelen, dit stukje vond ik niet zo leuk

<knip>

"....Ik zie ze daar ook nooit de seizoensplaatsen stoppen..." Grapjas. Bij consumentenprogramma's als "Kassa" en "Omroep Max" hebben ze avondvullende programma's met jammerverhalen van mensen die daar ook van uit gingen. En de campinghouder die het contract niet verlengt staat in zijn volste recht. Dat blijkt keer op keer.

Volg dus het advies van Daphne: hou je eigen caravan, en maak het je gerieflijk met comfortmeubilair in de voortent op de camping die jullie in jullie hart gesloten hebben. Investering is beperkt, en bij het niet verlengen van de gebruiksovereenkomst kan je jouw heil elders zoeken. En omdat de investering van een paar banken, een tenttapijt en ga-zo-maar-door (...) beperkt is, heb je wellicht ook niet het gevoel dat je plichtmatig ieder weekend je geld eruit moet halen.

Natuurlijk zit er enige ambivalentie over jouw vrije-tijdsindeling, de investering die je zou kunnen doen. Maar je schrijft alsof je dat overkomt en je een speelbal bent van jouw eigen ambivalentie. Wat we je ook adviseren, dat neemt jouw ambivalentie niet weg. Ofwel verman je jezelf, of je verruilt de comfortstoelen voor een paar consulten bij een psycholoog.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Henny » ma 12 sep 2022 22:00

Heb je er iets op tegen s ávonds je bed te moeten op maken ??
Wij hebben géén treinzit, wél een grote rondzit waar we s ávonds altijd heerlijk op zitten .
Gaan in voor - en najaar op vakantie dus meestal koelere avonden. Voortent hebben we niet , op deze manier caravannen en rondtrekken ( tot in Noorwegen toe ) bevalt ons uitstekend.
Bed is in 5 min opgemaakt, er ligt wel een opdekmatrasje op de kussens dat slaapt uitstekend !
Rollen s 'morgens alles ineen op en ligt dan tegen het raam als een worst. Tafel omhoog en er tegen aan. S 'avonds tafel omlaag, uitrollen et voila.... truste.gif

Voordeel is.....je kunt met een kleinere caravan rijden achter je auto ! thumbup.gif
Succes met het nemen van een, voor jullie, aanvaardbare beslissing wat het gaat worden... caravan.gif
Avento 420 / XC70....

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » di 13 sep 2022 13:10

Elke avond de caravan ombouwen is geen optie, daar begin ik niet aan.

De opmerking ivm het verdwijnen van seizoensplaatsen heeft me toch eens doen duizelen. Ik zie de camping nog niet direct verdwijnen of veranderen, maar langs de andere kant duiken daar in de omgeving het ene na het andere chalet/huisjes park op. Even googlen en inderdaad dit is een hot topic in Friesland momenteel.

Inderdaad toch niet te onderschatten

Volvodriver

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Volvodriver » di 13 sep 2022 13:22

Een Caravelair Artica 492 heeft een rijklaargewicht van ca 1200 kg. Die kan je in geval van nood gewoon trekken.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » di 13 sep 2022 14:25

ja, en dat panoramisch gebogen (optioneel) dakverster is zooooo mooi. Dat vind ik aan de Adria's ook zo knap.
en een kompressor koelkast.

alleen de kleuren van de kastjes lijken me nogal donker.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door doubleyou » di 13 sep 2022 22:25

Je noemt zelf Adria al. Een Adria Adora 502 UL heeft 2 enkele bedden (waar je 1 bed van kan maken) een strak interieur en een lekkere rondzit. Hij weegt 1385 kilo dus die mag achter de Audi. Voor rondtrekken is deze natuurlijk veel te zwaar want bagage kan er niet mee. Maar voor dat ritje naar Friesland is het geen probleem zolang je je auto maar flink belaadt.

Zoals anderen ook al schrijven: ik lees vrij veel twijfel in je verhaal. Zeker als je aangeeft dat je het gevoel hebt "te moeten gaan"naar je seizoensplek.Dan is de vraag of je wel een nieuwe Fendt moet kopen. Een goedkopere caravan zal minder het idee geven dat je straks moet omdat die dure Fendt daar anders ongebruikt staat te verpieteren.
Ik snap dat de Caravelair niet de ideale caravan is voor op een seizoensplek. Maar tussen een Caravelair 400 en een Fendt 560 SG zitten nog heel veel andere modellen met enkele bedden die je met je Audi kan trekken.

Bv een Knaus Sport Silver Selection 500 EU uit 2019.....met witte kastjes :)
https://www.caravans.nl/knaus/knaus-spo ... 80830.html
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door ArnoM » wo 14 sep 2022 08:21

Tussen de 560 SG en een 515SG zit ook nog een 550 SG.
Dezelfde caravan alleen 230 breed.
Dat breedte verschil vind je hoofdzakelijk in het keuken gebied.
Tussen keuken en WC ruimte zie/merk je het verschil het meeste, en uiteraard bij het rijden, het is gewoon makkelijker.
Voor de rest niet, vind ik.
Bed: de breedte van de bedden is hetzelfde, alleen meer tussenruimte.
Zithoek: lengte is hetzelfde alleen wat minder beenruimte onder de tafel.

Anderzijds is het verschil tussen de 550 en de 515 is ook minimaal.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door perk » wo 14 sep 2022 13:29

We hebben thuis dit nog verder zitten bespreken en de argumenten en commentaren hier bekeken.
Ik zit zo met het gevoel van 'als ik het nu niet doe, dat ga ik het nooit meer doen', maar langs de andere kant is het gevaarlijk te snel te beslissen.

We gaan dus dit weekend eens de tussenweg bekijken.

Inderdaad, 2.3m breed is al een verbetering en dit blijft nog goed doenbaar voor op de weg.
Ik loop zelf niet warm van die aparte bedden, alhoewel het wellicht goed slaapt.

We gaan dus dit weekend eens kijken naar een 465 SFB, 515 SG en daarnaast ook eens naar de grootste Knaus dealer hier in Belgie.
En een tripje naar Unico voortenten wellicht.

Het weer is blijkbaar toch te slecht om op de camping te gaan zitten.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door willianv » wo 14 sep 2022 13:45

Denk er gewoon goed over na, maar laat je niet leiden door de gewaarde forumbijdrage’s. Ieder bekijkt het namelijk vanuit zijn eigen perspectief.

Ik heb toch best veel caravans gehad en ik bemerk het verschil tussen rijden met een 2.30 of 2.50 brede caravan echt niet of nauwelijks. Hoe denk je dat er wegen zijn aangelegd? Ik heb er ook veel kleinere wegen mee gereden, ook in de Spaanse Pyreneeen de Frans alpen. Ja, soms is het opletten, maar dat moet je met elke caravan.

De binnenruimte van een 2.50 brede caravan t.o.v. Een 2.30 brede caravan is echt een heel verschil, ook al is het ‘maar’ 20 cm.

Je trekauto is in deze het probleem, maar anders zou IK het wel weten. Ik zou altijd voor zo ruim mogelijk gaan..

Succes met jullie keuze!
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door Daphne » wo 14 sep 2022 13:58

willianv schreef:
wo 14 sep 2022 13:45
Denk er gewoon goed over na, maar laat je niet leiden door de gewaarde forumbijdrage’s. Ieder bekijkt het namelijk vanuit zijn eigen perspectief.
Ik denk dat er prima advies is gegeven. De meeste reacties zijn gegeven in het licht van de beperking van de trekkende auto en de grote twijfels van TS om veel geld uit te geven voor een grote nieuwe caravan die alleen met veel hobbels en gedoe op de plaats kan worden gezet.
willianv schreef:
wo 14 sep 2022 13:45
Je trekauto is in deze het probleem, maar anders zou IK het wel weten. Ik zou altijd voor zo ruim mogelijk gaan..
Ik zou het ook wel weten, ik zou voor licht en compact gaan. Maar dat is ook niet relevant. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: opzoek naar een nieuwe caravan, of toch niet ...

Bericht door moyzo » wo 14 sep 2022 14:52

perk schreef:
wo 14 sep 2022 13:29

Ik loop zelf niet warm van die aparte bedden, alhoewel het wellicht goed slaapt.
Bij sommige merken waaronder Tabbert is het tussenstuk met opvulkussen ( extra optie meestal) tussen de bedden in 2 delen, wij gebruiken het 3/4 deel zodat we knus in 1 groot bed liggen van 215 cm breed en toch makkelijk in en uit kunnen stappen.
De Eribas hebben een bedindeling waar als het ware een hap uit is ivm in en uit stappen, ook een optie misschien.
Frans bed was destijds bij ons een ramp, smal en moeilijk over elkaar kruipen als er eentje moest plassen.
Bijlagen
2C380ACC-5BBC-458F-9CA3-63DA03475331.jpeg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”