auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » za 10 sep 2022 20:41

Hoi,

lang geleden dat ik nog eens iets poste, van 2016 toen we onze Caravelair 400 kochten.

Nu zijn we aan het uitkijken naar een nieuwe grotere caravan maar ondertussen zit ik met een plugin hybride die maar 1400kg mag trekken.
De caravan zou gewoon op een seizoensplaats moeten komen in tegen Friesland en daar blijven.

Maar ik vind geen oplossing om de nieuwe caravan (wellich een nieuwe Fendt 560 SG, toch 1600kg rijklaar met wat spullen) naar de camping te krijgen.
Men zegt, huur gewoon iets ...

Maar da's blijkbaar niet zo evident te vinden hier in Belgie. Veel huurwagens, weinig met trekhaak, en dan nog soms met max 500 MTM trekhaak.
in de busjes hetzelfde.

En als ik google op caravantransport kom ik bij de wereld van staancaravans uit.

Heeft iemand een idee? Auto lenen bij vrienden en familie is niet echte optie - die hebben dat niet)

Patrick

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door eurotrotter » za 10 sep 2022 20:57

perk schreef:
za 10 sep 2022 20:41
Hoi,

lang geleden dat ik nog eens iets poste, van 2016 toen we onze Caravelair 400 kochten.

Nu zijn we aan het uitkijken naar een nieuwe grotere caravan maar ondertussen zit ik met een plugin hybride die maar 1400kg mag trekken.
De caravan zou gewoon op een seizoensplaats moeten komen in tegen Friesland en daar blijven.

Maar ik vind geen oplossing om de nieuwe caravan (wellich een nieuwe Fendt 560 SG, toch 1600kg rijklaar met wat spullen) naar de camping te krijgen.
Men zegt, huur gewoon iets ...

Maar da's blijkbaar niet zo evident te vinden hier in Belgie. Veel huurwagens, weinig met trekhaak, en dan nog soms met max 500 MTM trekhaak.
in de busjes hetzelfde.

En als ik google op caravantransport kom ik bij de wereld van staancaravans uit.

Heeft iemand een idee? Auto lenen bij vrienden en familie is niet echte optie - die hebben dat niet)

Patrick
Wat weegt die caravan leeg ? zonder verdere uitrusting .
Gewoon dat ding achter je plug in hybride hangen en naar Friesland brengen ,en volgende rit je spullen in de auto laden en er naar toe brengen.

OF even de caravanforumpakkansberekening erop loslaten en op een mooie zaterdag ochtend met het hele spul erheen rijden.

Van overschrijding van dat trekgewicht lag ik niet wakker.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » za 10 sep 2022 21:00

het overschrijden van laadgewichten kan hier in Belgie als fraude beschouwd worden, bij gepakt worden riskeer ik dan buiten de boete ook nog zware consequenties voor mijn job en andere bezigheden. Dat is het echt niet waard.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ron » za 10 sep 2022 21:12

Als het daadwerkelijke gewicht maar onder de 1400 kg blijft.
Dan mag het gewoon.
Dus wat Ab zegt klopt, zonder dat je illegaal bezig bent.

Dus wat is het leeg gewicht van de Fendt ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » za 10 sep 2022 21:16

de caravan weegt leeg 1471 kg, zonder opties, zonder mover
Fendt geeft 1524 kg rijklaar aan (zonder opties)

Ik schat dus toch rekening te moeten houden met 1550 a 1600 kg.
Ik ben houder van rijbewijs BE.

Ik blijf met geen mogelijkheid onder de 1400 kg van de auto (zelfs al trek je er het gewicht op de trekhaak af)

Patrick

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door WillyL » za 10 sep 2022 21:23

Het mag dus inderdaad zolang de (beladen) aanhangwagen (caravan dus) niet zwaarder is dan wat de auto mag trekken.
Vergeet ook niet dat die auto moet ingeschreven (en dus gekeurd zijn) als 'trekkend voertuig' in België en je moet een extra BA verzekering hebben voor de caravan (die ook gekeurd moet zijn).
Die verzekering kan natuurlijk iets aders zijn bij een gehuurde auto, dat weet ik niet.
Mijn (werk)lease-auto was dus wel extra gekeurd (bij inschrijving en recht uit fabriek boos.gif ) en zo ingeschreven, met de additionele BA verzekering voor de caravan, die dan nog bij de firma van de BA-verzekering van de auto moet gebeuren (eigen-schade mag elders).
Terloops, ik ben Belg en woon in België.
Laatst gewijzigd door WillyL op za 10 sep 2022 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ron » za 10 sep 2022 21:26

Tja als hij helemaal leeg al boven de 1400 kg zit.
Dan gaat het niet lukken.
En je hebt ook extra opties zoals een mover , cassette luifel ?
Want 1471kg zou ik best aandurven .
Zeker als de kogeldruk rond de 75 kg of hoger zou zijn.
Want dat gewicht wordt bij de auto geteld.
Men weegt altijd de as nl.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » za 10 sep 2022 21:29

Mijn leasewagen staat los van de caravan, de lease wil niets te maken hebben hiermee buiten de keuring van de wagen. Ik heb dus apart een verzekering van de caravan moeten afsluiten voor op de weg. Ik ga ervan uit dat ik dit zou moeten herhalen voor de Fendt, en zodra ie in Friesland is de platen en verzekering schrappen.

Maare... 'k krijg hem daar niet :cry:

>En je hebt ook extra opties zoals een mover , cassette luifel ?

inderdaad, we overwegen een hele rits inclusief zwaardere as (je weet nooit later dat ik terug een auto heb die wat meer kan trekken)
Mijn kogeldruk is meestal rond de 90 kg, maar in Belgie tellen ze dat er niet bij op

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door MarcoC » za 10 sep 2022 21:31

Is het geen optie om in NL een bus met trekhaak te huren dan?
Met je eigen auto naar de verhuurder, met de gehuurde bus je caravan ophalen en naar Friesland brengen. Op de terugweg langs de verhuurder om de bus in te leveren en je eigen auto weer mee te nemen!

Verstuurd vanaf mijn CPH2363 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ron » za 10 sep 2022 21:34

[re.gif] [re.gif]
In jouw geval zou een Nederlandse kennis met een flinke auto een betere alternatief zijn.
Of juist een Nederlandse auto huren.
Of heb ik dat mis ? scratch.gif
Edit: MarcoC is me voor
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Chris » za 10 sep 2022 21:36

Of hier vragen of er een lid is die je wil helpen om de caravan daar heen te rijden.
Zat leden met wat grotere auto's die zomaar 1800 kg mogen trekken.
Mijn eigen reispaleis mag dat b.v.
Maar Belgie-Friesland is nou net niet een logische rit voor mij... ik woon tussen Haarlem en Leiden in.

Stel de vraag gewoon, en de kosten zal je natuurlijk moeten vergoeden, dat lijkt me wel logisch.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » za 10 sep 2022 21:36

dat is een mogelijkheid, dus misschien moet ik mijn vraagstelling wat aanpassen naar

"wie heeft ervaring met het huren van een auto/busje met trekhaak en kan hier een referentie voor geven"

uiteindelijk doorkruis ik toch bijna heel Nederland.

Kennisen en flinke auto's heb ik niet, en mijn collega's zitten ook meer en meer in dit schuitje dus daar moet ik het niet aan vragen

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Niels83 » za 10 sep 2022 22:02


Volvodriver

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Volvodriver » zo 11 sep 2022 09:18

Serieus: de Beste oplossing is al gegeven door MarcoM
Een Busje met trekhaak huren in Nederland vlak over de Belgische grens. Er zijn in NL genoeg bedrijven die ze verhuren.
Bo-rent of Sixt. Kijk gewoon naar een NL "grensplaats", vaak gevestigd in een wat grotere plaats als Roosendaal of Breda.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door primera » zo 11 sep 2022 12:09

Een autotransport wagen huren. Meestal zit hier al een trekhaak op. En mag deze zonder problemen het trekken.
Voornamelijk dat u toch in bezit bent van BE is het voor u geen probleem

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Bospaadje » zo 11 sep 2022 12:26

Een oproep op facebook, bij de lokale supermarkt, in de kantine op werk.

Gezocht iemand met BE rijbewijs en auto met trekgewicht 1600+ om caravan xxx km verder naar camping te brengen en halen.
Vergoeding brandstof en uurloon komen we onderling wel uit. Vaste starttarief: 3 mooie 750ml belgische speciaalbier flessen.

Zoiets?
Home is where you park it caravan.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door eurotrotter » zo 11 sep 2022 12:28

perk schreef:
za 10 sep 2022 21:00
het overschrijden van laadgewichten kan hier in Belgie als fraude beschouwd worden, bij gepakt worden riskeer ik dan buiten de boete ook nog zware consequenties voor mijn job en andere bezigheden. Dat is het echt niet waard.
Je hebt t nu over het laadgewicht van de caravan.
Dat is niet hetzelfde als het trekgewicht.
Zolang het gewicht ,zoals aangegeven onder F.2 op het kentekenbewijs niet overschreden is ben je niet te zwaar beladen.
Dat de caravan meer weegt dan dat jouw auto mag trekken is wat anders.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volvodriver

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Volvodriver » zo 11 sep 2022 13:55

perk schreef:
za 10 sep 2022 21:00
het overschrijden van laadgewichten kan hier in Belgie als fraude beschouwd worden, bij gepakt worden riskeer ik dan buiten de boete ook nog zware consequenties voor mijn job en andere bezigheden. Dat is het echt niet waard.
Fraude kan in dit geval alleen als je dit beroepsmatig doet. Een particulier met eigen gespan kan in dit geval niet voor Fraude aangesproken worden. Zelfs niet in België. (Ook al is de Niro een leasewagen.)

Maar nogmaals, huur een busje met trekhaak in NL, dan heb je met jullie vreemde regelgeving niets te maken. Je hebt BE

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door WanFie » zo 11 sep 2022 14:23

perk schreef:
za 10 sep 2022 21:16
de caravan weegt leeg 1471 kg, zonder opties, zonder mover
Fendt geeft 1524 kg rijklaar aan (zonder opties)

Ik schat dus toch rekening te moeten houden met 1550 a 1600 kg.
Ik ben houder van rijbewijs BE.

Ik blijf met geen mogelijkheid onder de 1400 kg van de auto (zelfs al trek je er het gewicht op de trekhaak af)

Patrick
Reservewiel, kussens, matrassen, voortent accu, kogeldruk, kortom alles er uit wat hem lichter maakt. Kom je dan nog niet in de buurt van die 1400 kg? Wat een bakbeest.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Daphne » zo 11 sep 2022 14:35

Kan de leverende caravandealer tegen een meerprijs de caravan op de camping afleveren? Ben je van alle gedoe af. Tenzij je elk seizoen de caravan moet verplaatsen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door deusjevo » zo 11 sep 2022 17:49

De mover en accu kun je wellicht al laten vervallen als je alleen van een seizoensplaats gebruik maakt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » zo 11 sep 2022 19:01

Ik heb vandaag even met de dealer gesproken en inderdaad er is een mogelijkheid tot levering, maar het is zeker een volle dag rijden (heen en weer) dus da's wellicht prijzig.

Morgen ga ik eens wat verhuurbedrijven bellen en opties bekijken.
alvast iedereen bedankt om even mee te denken

ps, ivm de mover. De campingplaats is vlak naast het water, met de dissel naar het water (waar onze boot ligt). En de grond in de buurt is redelijk zacht met al het turf enzo, dus met de hand is niet te doen. De caravan met de tractor op de plaats zetten is niet echt een optie door het water.

Een mover hebben is toch altijd goed meegenomen, zodoende kan ik de caravan rustig mooi waterpas zetten en zetten waar ik hem wil, de grond helt nogal flink af aan het buitenste wiel. Een andere plaats op de camping zou ook logisch zijn, maar we vinden het juist daar leuk.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door eurotrotter » zo 11 sep 2022 21:12

perk schreef:
za 10 sep 2022 21:00
het overschrijden van laadgewichten kan hier in Belgie als fraude beschouwd worden, bij gepakt worden riskeer ik dan buiten de boete ook nog zware consequenties voor mijn job en andere bezigheden. Dat is het echt niet waard.
Je trekt alleen een caravan die zwaarder is dan het te trekkengewicht van je auto. De caravan is niet overbeladen ,de auto is ook niet over beladen.
Je pleegt geenfraude hoor ,en ook geen moord.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door 4Motion » ma 12 sep 2022 09:04

[re.gif]
Je bent niet verzekerd.
Stel je voor dat je met die combinatie een ongeval hebt waarbij iemand om het leven komt = dat betaal je de rest van je leven af...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door eurotrotter » ma 12 sep 2022 09:16

[re.gif]

Onzin,
Als je verzekerd bent moet de verzekeringsmaatschappij de schade aan derden altijd betalen.
Bovendien moet de verzekering aantonen dat het ongeval te wijten is aan de eventuele overschrijding van het max trekgewicht.
Als je met te hoge snelheid door het rode licht de voorrangskruising over vliegt betaald de verzekering ook uit ,als je all risk verzekering hebt ook je eigen schade.
Slechts in geval van drank of drugs misbruik kan er een uitsluiting zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”