auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4290
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door WillyL » ma 12 sep 2022 09:52

[re.gif] ja, ze betaalt maar kan wel later terugvorderen . In België wordt zelfs schade door een onverzekerde aan de schadeleider betaald. Daar zorgt een gemeenschappelijk fonds voor.

Bovendien heeft zo te lezen TS een firmawagen en daar wil je al helemaal die miserie niet mee. Zijn wagen heeft ook een te laag trekvermogen voor die caravan, zelfs een lege.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Volvodriver

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Volvodriver » ma 12 sep 2022 09:59

[re.gif]
Even één ding heel duidelijk stellen.
Als TS het (lege) caravangewicht onder de 1400 kg weet te houden wordt er Géén enkele wet of richtlijn overtreden.
Ondanks dat de caravan zwaarder mag wegen dan de 1400 kg die de auto mag hebben.

Maar TS gaat een busje of auto die het gewicht mag trekken huren in NL. 😎

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » ma 12 sep 2022 21:01

Even op een zijspoor, in Belgie heb je een strafregister en daar komen bepaalde zaken op.
Hiernaast doet de politie ook een 'moraliteitsonderzoek' (oftewel antecedentenonderzoek ) voor bepaalde gevallen. Daar kijkt men veel meer dan veroordelingen en is de lijst van bezwarende zaken wat langer.
Omwille van bepaalde redenen moet ik beide blanco houden, dus ik neem geen risico. Het is niet altijd een verzekeringskwestie.

Nu, terug naar het topic.

Ik heb even naar een paar firma's gebeld. Gewoon ter info als iemand dit ooit nog eens zoekt :

Renties heeft enkele Renault traffics in manueel en automaat met trekhaak
http://renties.be/wagenpark/categorieen/bestelwagens/

Dockx heeft er een 4tal hier in de buurt met trekhaak, dit zijn echt wel grote bestelwagens.
https://www.dockx.be/nl/ons-aanbod/best ... s/mega-van

Dus het kan wel, maar handig is deze situatie niet. Vochtcontrole elk jaar kost me dan 250+ euro plus brandstof aan vervoer alleen, even een klein dingentje aan de caravan fixen bij de dealer zit er ook niet in.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ron » ma 12 sep 2022 23:20

Je zit veel te ver te denken.
Het is zoals Volvodriver schrijft.
De lege caravan zo licht mogelijk maken.
Zodat hij onder de 1400kg komt.
Kussens e.d er uit.
Dan overtreed je geen enkele wet.

Ik neem aan dat je dan ook geen km te snel rijdt.
Of door het rode licht rijd.
Want dat zou dan volgens jouw redenering dan ook in het straf register komen te staan.

Ik denk nl niet dat het zo is.
Het is pas een economisch delict als je er financieel aan verdient door de wet te overtreden.
Aangezien een caravan niets zakelijks is.
Kan het ook nooit een economisch delict zijn.

Ik zou het maar eens navragen bij de instanties.
Want ons geloof je toch niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ferdi » di 13 sep 2022 03:20

Ik zou de caravan bij Friese dealer kopen en op de camping af laten leveren. Misschien kan je hem door die Friese dealer laten ophalen en brengen voor onderhoud en vochtmeting of zelf een auto huren en de caravan naar de dealer brengen. Er zijn ook dealers die ter plaatse zaken in orde kunnen maken en een meting doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Volvodriver

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Volvodriver » di 13 sep 2022 07:27

[re.gif]
Dat is de tweede optie. Alleen wordt het dan met het te naam stellen eenmalig een uitdaging. 😉 (Om over de 2 jaarlijkse keuringsplixht in België dan niet te spreken bij het op B kenteken zetten. )

Maar goed we hebben hier in NL een uitdrukking:
Vake buj je te bange.

Mijn advies nu: zoek een Sterckeman of Caravalair caravan met een vergelijkbare indeling als de gewenste Fendt. Die is en lichter en goedkoper. Die caravans zijn in België veel beter en in meet uitvoeringen verkrijgbaar als in Nederland.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ferdi » di 13 sep 2022 10:37

Zolang de caravan een vaste plek heeft, kan dat zonder kenteken. Heb je ook geen keuringsplicht en jaarlijkse wegentaks in België.
Ervoor zorgen dat je een coc bij levering krijgt. Voor het geval je toch een keer op kenteken wil hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Volvodriver

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Volvodriver » di 13 sep 2022 11:54

[re.gif]
De uitdaging ligt meer in het feit dat een caravan in NL een kenteken krijgt bij aankoop en dan niet "te naam gesteld" kan worden omdat TS niet in NL woont.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ferdi » di 13 sep 2022 12:11

Die kan er ook weer af, als het bijvoorbeeld voor export verkocht is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Volvodriver

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Volvodriver » di 13 sep 2022 12:13

[re.gif]
Alles kan. Maar het is een aandachtspuntje. Niet onoverkomelijk maar je moet er rekening mee houden. 👍🏻

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » di 13 sep 2022 12:56

een NL kenteken caravan kopen had ik ook al aan gedacht, maar volgens een Nederlandse dealer is dat geen optie omwille van de inschrijving.

We zijn nog volop aan het denken over de opties. LMC en Sterckeman zijn ook lichtgewicht opties maar wat is lichtgewicht exact? 1300kg, of 1400?
Als je leaseopties afhangen van de policy van je firma en de overheid en niet alleen van budget dan blijf je continue met onzekerheden zitten naar de toekomst.
Vandaag kan ik 1400kg aan, maar binnen 2 jaar mischien nog minder als deze push naar EV blijft duren. Alhoewel ik dat niet zie gebeuren, ik heb nu een tijdje ervaring met proberen op te laden aan publieken laadpunten en het is niet zo makkelijk of zelfs doenbaar. (in mijn dorp is vb geen enkele publieke laadpaal).
Soms krijg je zelfs een auto toegewezen van een collega die weg is, is me al 2 maal overkomen.

Nu, ik heb al een oplossing in de vorm van simpelweg een bestelwagen huren.

Nu, effe terzijde.

ivm strafregisters. Volgens mij komt zelfs een snelheidsovertreding erop, op voorwaarde dat je veroordeeld bent en niet gewoon de minnelijke schikken hebt genomen. Afhangkelijk van je activiteiten kijkt met na wat er op dat register staat, bijvoorbeel in mijn geval zou een snelheidsovertreding geen probleem zijn, maar een veroordeling wegens dronken rijden, fraude of dierenmishandeling zou catastrofaal zijn en leiden tot onmiddelijke sancties. Een simpele klacht van de buren kan een probleem geven bij een moraliteitsonderzoek, zelfs al ben je er niet van op de hoogte gesteld noch veroordeeld. Ik heb ook goede bron vernomen dat iemand zo in de problemen is gekomen na het overladen van een simpele aanhanger.

De firma heeft een duidelijke politiek ivm leasewagens, Explciciet is het verboden de auto te overladen, in directe vorm of door slepen. Dus een simpele boete hierover van de politie kan zelfs tot problemen met je werkgever leiden. Gaat dat echt gebeuren? Wie weet maar ik heb geen zin om dat uit te proberen.
'k wil maar aangeven dat vaak andere dingen meespelen dan gewoon de verzekering of de verkeersboetes en dat sommige risico's het niet waard zijn.

Ook terzijde, na 15+ jaar ervaring met boottrailers, 1000's km door half Europa ermee en 4 Nederlandse boten, uren aan de trailerhelling en observaties op campings ben ik er rotsvast van overtuigd dat men in Nederland het vaak niet zo nauw neemt met de gewichten van aanhangers. Wat ik soms ook wel begrijp als je niet ver moet, maar als je zoals wij door half Belgie inlc de Antwerpse ring en de E19 + bijna heel Nederland er telkens door mee moet, dan moet je toch wel je zaakjes in orde hebben.

"Vake buj je te bange."

he - da's een goede met zeker een grond van waarheid.

niets zal perfect zijn, tenzij ik de lotto win en dan ga ik te weinig parking hebben aan het huis :-)

Volvodriver

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Volvodriver » di 13 sep 2022 13:17

[re.gif]
Een kleine kanttekening. Hier op het forum weten we heel goed waar we mee bezig zijn. En houden we ons zeker wel aan de beladingsregels. Er wordt wel regelmatig de grens gezocht.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ron » di 13 sep 2022 14:08

[re.gif] [re.gif]
Je hebt wel gelijk dat er overtredingen zijn die in het straf register komen.

Maar in het geval van een uitgeklede caravan die werkelijk onder de 1400 kg zit , maar op kenteken meer dan die 1400 kg mag wegen.
Ben je helemaal niet in overtreding, zelfs geen bekeuring of waarschuwing krijg je.
Ik vermoed dat je zelfs complimenten van de politie krijgt om dat je je uiterste best hebt gedaan om onder de 1400 kg terecht te komen.
En de goede bron van je heeft ook verteld hoeveel hij overbeladen was ? en of dat zakelijk of prive was.
Waarschijnlijk heeft hij nog niet alle details verteld.

En je geeft het zelf al aan.
Een leasewagen is leuk zolang jezelf binnen de financiële grenzen een eigen keuze kan maken.
Je kan natuurlijk zelf een eigen auto aanschaffen die de caravan kan trekken.
En de lease auto alleen voor zakelijk rijden gebruiken.
In Nederland scheelt dat de bijtelling , hoe dat in Belgie werkt weet ik niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Daphne » di 13 sep 2022 14:16

perk schreef: maar wat is lichtgewicht exact? 1300kg, of 1400?
Als je leaseopties afhangen van de policy van je firma en de overheid en niet alleen van budget dan blijf je continue met onzekerheden zitten naar de toekomst.
Vandaag kan ik 1400kg aan, maar binnen 2 jaar mischien nog minder als deze push naar EV blijft duren. Alhoewel ik dat niet zie gebeuren, ik heb nu een tijdje ervaring met proberen op te laden aan publieken laadpunten en het is niet zo makkelijk of zelfs doenbaar. (in mijn dorp is vb geen enkele publieke laadpaal).
Soms krijg je zelfs een auto toegewezen van een collega die weg is, is me al 2 maal overkomen.
Wij hebben onze 1700 kg caravan ingeruild voor een die max 1500 kg mag wegen. Hiermee kun je vrijwel altijd uit de voeten, ook met een EV.
Als je dan ook nog goed let op het leeggewicht dan kom je ook met 1300-1400 kg weg.
Een andere optie is privé een auto kopen. Je hoeft natuurlijk niet met de leaseauto de caravan te trekken. Hier op het forum zijn diverse leden die een leaseauto hebben maar deze niet privé gebruiken.

Zodra we onze caravan niet meer met de leaseauto kunnen trekken, zijn er auto’s genoeg die onze caravan ook kunnen trekken. Dan ruilen we onze privé auto in, die 1200 kg mag trekken maar nog geen trekhaak heeft.

Afhankelijk worden van lease-, huurauto’s of van anderen met een potente trekker, die onze caravan zouden kunnen trekken, is niet ons ding. Wij hebben de caravan vanwege de vrijheid die we hebben. Zodra het een last of gedoe wordt gaat ie eruit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ikkeeindhoven » di 13 sep 2022 14:40

Ik huur hier om de hoek (eindhoven) gewoon een bus. Kan je mijn adres wel geven als je wil. Hier hebben ze gewoon trekhaak. Kost me kleine 100 euro voor 24 uur huur met brandstof erbij gerekend. Ik rijd dan rond de 100km. Rijd je verder komt er iets meer aan kosten bij..

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door fendtjeplatin » di 13 sep 2022 20:26

Contact via pb met topic opener.
Dit om caravan naar plaats te brengen.
Antwoord we hebben nog niet beslist een nieuwe te kopen.
Waarom topic ......
Bezigheids therapie voor forum gebruikers?
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door perk » di 13 sep 2022 20:41

Beste,

alhoewel ik toegeef dat dit topic wat uit de hand gelopen is, ben ik toch open geweest in mijn eerste post

"Nu zijn we aan het uitkijken naar een nieuwe grotere caravan "


Zie ook mijn andere topic over de twijfels bij het kiezen. We hebben er nog geen nieuwe gekocht maar ik ben de opties aan het overwegen.

Ik was benieuwd naar ervaringen en meningen ivm het verplaatsen van een caravan die je niet meer zelf met de auto kan trekken.
En ik moet toegeven dat ik de laatste dagen toch veel informatie heb gekregen via dit forum.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Ron » wo 14 sep 2022 03:41

[re.gif]
Je ziet er zijn mogelijkheden.
Maar bij twijfel niet doen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door Unplugged » wo 14 sep 2022 10:26

fendtjeplatin schreef:
di 13 sep 2022 20:26
Contact via pb met topic opener.
Dit om caravan naar plaats te brengen.
Antwoord we hebben nog niet beslist een nieuwe te kopen.
Waarom topic ......
Bezigheids therapie voor forum gebruikers?
Moet dit zo?
Een PB sturen en uit die conversatie citeren in een openbaar topic. Ik vind dat echt niet kunnen. Die vraag had je ook in de PB kunnen stellen.
Laten we wat fatsoen in acht nemen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18282
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: auto huren in Belgie, caravan te zwaar

Bericht door deusjevo » wo 14 sep 2022 10:48

[re.gif]

Eens hoor
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”