Relais klappert GO2 movee

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
ajkessels
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 aug 2022 10:14

Relais klappert GO2 movee

Bericht door ajkessels » za 10 sep 2022 12:38

In de vakantie liet onze mover ons in de steek. Het is een GO2 van Truma. Hij reageert wel maar een zijde hoor je alleen tikken. Het lijkt dat het relais dat doet. Verder schakeld hij wel netjes in en uit en reageert op de Remote.
Wie kan me helpen dit probleem te tackelen. Ligt het aan de electronica of aan de motor. Mag ik het testen door de motoren met de aansluiting linker en rechter motor te wisselen ? Doet dan de andere het wel en die het eerst deed het niet dan is het de sturing. Maar dan ? Is dat te herstellen?

Verstuurd vanaf mijn M2101K6G met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door Chris » za 10 sep 2022 12:57

Niet helemaal onbekend zijn relais kontakten die inbranden... of losse soldeerverbindingen van die relais op de print.

HEt omwisselen van de dikke motordraden zal idd duidelijk maken waar de klacht zit..
Verhuist de klacht mee naar de andere kant... dan is het duidelijk dat er een probleem in de stuurkast zit...
Dat wordt een klussie voor een elektrotechneut...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door workel » za 10 sep 2022 13:34

[re.gif]
Heb ook problemen gehad met onze nieuwe Truma SX, motor A onder garantie netjes door de dealer vervangen.

Ik zou de linker en rechter motor loshalen van de schakelkast en dan de plus en min van de schakelkast van de accu afhalen zodat beide polen leeg zijn. Daarna de linker motor de plus en min rechtstreeks op de accu polen zetten en daarna de rechter motor ook, draaien beiden dat is het de schakelkast, draait er 1 dan is de motor.

Is het de motor dan kijken op de plus en min, rood en zwart ook vast zit op de motor.

Ben je er zo uit waar het probleem ligt, motoren of schakelkast.

Su6.

ajkessels
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 aug 2022 10:14

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door ajkessels » za 10 sep 2022 14:34

Dan ga ik de draden eens omsteken.
Op de print is niks zichtbaar aan beide zijden
Heb het wel vermoeden dat het in het relais gedeelte zit.


Verstuurd vanaf mijn M2101K6G met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door Chris » za 10 sep 2022 15:17

Slechte soldeerverbindingen zijn met het blote ook ook wel erg slecht zichtbaar hoor.
Ik gebruik daarvoor altijd een horlogemakers loupe..
Maar een defect relais zie je zeker niet.. relais meten is dan de optie, liefst uitgebouwd en op de werkbank.
Spoel en kontakten meten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ajkessels
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 aug 2022 10:14

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door ajkessels » di 13 sep 2022 19:31

Ik heb de draden rechtstreeks op de accu gezet. Linker draait dan netjes. Rechter meteen eraf gehaald omdat de kabel bij het aanraken van de tweede pool meteen vonkte. Sluiting in de motor... ? Zou dit te herstellen zijn of moet ik een nieuwe motor ?

Verstuurd vanaf mijn M2101K6G met Tapatalk




Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door Paul Vingerhoets » di 13 sep 2022 19:45

Neem aan dat de eerste motor ook wel een beetje vonkte, aangezien er geen schakelaar tussen zit wil de motor meteen gaan draaien en vraagt dus vol stroom als dan je contact niet helemaal goed is zal het vonken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

ajkessels
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 aug 2022 10:14

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door ajkessels » wo 14 sep 2022 07:50

Idd een klein vonkje bij de motor die draait. De andere was alsof ik de accu kortsloot.

Verstuurd vanaf mijn M2101K6G met Tapatalk


workel

Re: Relais klappert GO2 movee

Bericht door workel » wo 14 sep 2022 08:59

[re.gif]
Dan zit het probleem in je motor, geen idee of die te repareren valt of die vervangen moet worden. Wellicht terug naar de leverancier anders via caravanmovershop, die hebben voldoende expertice, geen idee of zij dit willen herstellen, en kunnen ook.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”