Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door BasRonin » vr 9 sep 2022 22:14

Hey allemaal.

Ik ben nieuw in de caravanwereld en we hebben sinds kort een Fendt Saphir uit 2002.

We zijn as we speak onderweg naar Italie (Lago Maggiore) en staan nu op een tussenstopcamping in Duitsland nabij Zwitserland.

Gisteren hebben we een km of 350 afgelegd en ik merkte dat mijn Volvo v50 1.6d het behoorlijk zwaar had gehad. De motor stonk echt naar olie of diesel of was in ieder geval erg warm geworden.

Ik heb deze dag ook gewoon bijvoorbeeld 100 in zn 6 gereden. Nu ging ik gisteravond al speuren op internet naar de juiste touren en zag wag topics waarin men aangaf dat het beter is wat hoger in de touren te rijden en de 6e versnelling te skippen.

Vandaag heb ik weer een km of 350 afgelegd en heb continue boven de 2000 touren gereden. Ook op stukken op de snelweg waarbij de Volvo zelf aangaf (in het dashboard) dat ik omhoog diende te schakelen heb ik hem maximaal in zn 5 gehouden. Toch tussendoor bij stops en op het einde van de dag weer wat stank vanuit de motor. Bij de tussenstops heb ik de motorkap even omhoog gegooid en de kunstof kap boven de motor even eraf gehaald. Geen rook ofzo en de stank was dan snel weer weg (alsof hij zijn koeling gewoon niet goed kwijt kan).

Nu zijn er verschillende opties. Of de auto is eigenlijk te licht om de caravan te trekken (mijn Fendt is beladen 1300kilo, de Volvo mag max 1300 kilo trekken). Al heb ik de Fendt niet gewogen geloof ik nooit dat we voor 250 kilo aan spullen mee hebben (leeggewicht is 1050)
Of ik doe toch iets verkeerd met de touren. Of ik dacht nog dat ik de kogeldruk misschien toch te zwaar heb (zit op 71,5 kilo terwijl mijn Volvo 75kilo mag hebben). Ik dacht dat tussen de 50 en 75 dan altijd safe is eigenlijk. Was meer een hersenspinsel.

Denk vooral mee. Maar ik ben ook benieuwd hoe het verhaal met de touren nou zit. Ik heb altijd geleerd een diesel lekker laag in de touren te houden. Hoe is het nou met een diesel en caravan gesteld?

Ps. Temperatuurmeter stond tijdens rijden gewoon continue op 90 graden.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 11 sep 2022 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Niko » vr 9 sep 2022 22:34

Met de caravan aan de haak inderdaad nooit de hoogste versnelling benutten! Wanneer je oliepijl en koelvloeistof pijl in orde is, gewoon doorgaan! Hele fijne vakantie!

Verstuurd vanaf mijn LE2113 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Gemineye » vr 9 sep 2022 22:42

Een 1.6 diesel zou met twee vingers in de neus zo’n caravan moeten kunnen trekken naar mijn idee. Wat je zegt; boven de 2000 toeren lijkt me wel goed, bergop mag het gerust ruim meer zijn!

Als de motor daarna stinkt terwijl hij niet heet wordt; weet je zeker dat het niet de koppeling is die je ruikt? Anders zou ik het niet weten. In de auto zelf zie ik geen enkel bezwaar
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door mrbullmastiff » vr 9 sep 2022 22:49

Je kogeldruk is prima, die heeft in ieder geval niets te maken met je ervaringen over de motor. De hogere kogeldruk zorgt voor een rustiger en stabieler gedrag van de caravan achter de auto.

Ik ken de diesels in Volvo niet maar in het algemeen is het beter om in een lagere versnelling te rijden waardoor de motor iets meer toeren maakt. Als de auto 1300 kg mag trekken is dat in principe voldoende, maar je heb met de caravan weinig marge.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door SBerend » vr 9 sep 2022 22:50

Wij hebben een V40 2L D3 (2017) en rijden met de caravan bijna altijd in de 5. Nooit in de 6. Auto mag 1500 kg trekken. Caravan van ons weegt met alles erin 1244 kg waarvan 74 kg op de kogel. Caravan mag tot 1350 kg. Geen problemen met stank of i.o.d. Maar zijn het misschien je koppelingsplaten die je ruikt. Een te laag toerental is ook niet goed.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door BasRonin » vr 9 sep 2022 22:56

Hmm. Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties.
Zesde versnelling vergeet ik dan (ook op de snelweg) en ik zal hem boven de 2000 touren houden.

De geur lijkt echt uit het motorblok te komen. Ik ben niet zo technisch verder maar de koppelingsplaat zit toch tussen de motor en de bak? Ook lijkt mijn koppeling nog prima te werken en de versnellingen gaan ook soepel.

Ik zat zelf nog te denken aan iets anders. Die diesels van tegenwoordig hebben roetfilters en andere zaken om de co2 en stikstof uitstoot te verminderen. Ik had ergens gelezen dat daarom de grille van dergelijke voertuigen maar heel weinig luchtinlaat/uitlaat hebben om de slechte gassen te verminderen. Mijn grille is redelijk gesloten op de onderzijde na. Misschien kan de motor zn hitte gewoon niet goed kwijt. Maar dan nog snap ik niet dat alle peilen op ok staan 🤷🏼‍♂️.

@Niko oliepeil en koelvloeistof peil zijn helemaal ok! Thanks!

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door mrbullmastiff » vr 9 sep 2022 23:04

Als de stank van de koppelingsplaat af zou komen had je al stil gestaan vermoed ik, een slippende plaat houd het geen 700 km uit als er ook nog een caravan getrokken moet worden. Als het een beetje zoete geur is zou het koelvloeistof kunnen zijn.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Gemineye » vr 9 sep 2022 23:08

Een koppeling kun je goed ruiken na caravan rijden hoor! Hoeft niet continu te slippen, maar iedere keer bij schakelen kan heel goed. Ik heb het bij een vorige auto wel eens gehad bij bergop file rijden bijvoorbeeld. Kun je nóg zo je best doen, maar dat blijft een aanslag op je koppeling. Dit jaar rook ik het bij mijn huidige auto ook (een automaat).
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door mrbullmastiff » vr 9 sep 2022 23:13

Ik rij al 35 jaar met de caravan en aanhangers, ik heb nog nooit mijn koppeling geroken.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Erwin1987 » vr 9 sep 2022 23:29

1.6 diesels hebben problemen met regeneratieproces dit zou de stank kunnen verklaren. Ipv de vraag over de auto stellen op het caravan forum zou ik de vraag op het Volvo forum stellen of een specialist/dealer benaderen. Mijn v70 word van gezegd dat je boven de 2000 toeren moet blijven tijdens rijden met caravan/aanhanger om klachten te voorkomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 10 sep 2022 05:40

Gemineye schreef:Een koppeling kun je goed ruiken na caravan rijden hoor! Hoeft niet continu te slippen, maar iedere keer bij schakelen kan heel goed. Ik heb het bij een vorige auto wel eens gehad bij bergop file rijden bijvoorbeeld. Kun je nóg zo je best doen, maar dat blijft een aanslag op je koppeling. Dit jaar rook ik het bij mijn huidige auto ook (een automaat).
Hier doe je iets niet goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door mark m » za 10 sep 2022 06:51

Het kan ook zijn dat het motorblok een beetje olie zweet wat door de hitte van het motorblok verbrand. De motor wordt met caravan natuurlijk wat heter dan met reguliere ritjes.

Kijk eens naar het motorblok of je vettige plekken ziet.

Sowieso is het goed om je oliepeil even in de gaten te houden.

Mijn inziens kan je de auto best wat 'ruiken', maar als het echt flink stinkt dan is er wel iets mis.

Is het een 'DrivE' diesel (de zuiger variant) die hebben volgens mij een lichtere koeling met minder koelcapaciteit. Helemaal zeker weet ik dat niet, maar daar kan de dealer uitsluitsel over geven.
Ook al blijft je watertemperatuur onder controle, dan kan de motorolie wel flink heet worden. Op een gegeven moment gaat dan de watertemperatuur ook mee omhoog, dus blijf die ook in de gaten houden.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » za 10 sep 2022 07:00

Jan van Vijven schreef:
za 10 sep 2022 05:40
<knip>
Hier doe je iets niet goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij een DSG met droge koppelingen lijkt mij dit heel goed mogelijk als je kruipend een helling op moet, waardoor de koppeling veel moet slippen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door VIP » za 10 sep 2022 07:09

Een DSG werkt anders dan een Automaat waar Jan van Vijven op doelt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » za 10 sep 2022 08:38

Eh....Jan van Vijven reageert op een posting van Gemineye. Die heeft een Skoda, en daar worden DSG's toegepast. En daar zitten uitvoeringen bij met een droge enkelvoudige plaatkoppeling - en daar kan bij oververhitting de geur van frictiemateriaal worden waargenomen.

Op wat voor een automaat doelt Jan Van Vijven dan bij een Skoda? mrgreen.gif

Het gaat me niet zozeer om gelijk krijgen - maar wel om een verklaring van iets wat waargenomen wordt. Bij ene klassieke automaat draait alles in de olie, inclusief de lock up koppeling.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op za 10 sep 2022 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Niels83 » za 10 sep 2022 08:38

Hoi, wat ik hier mis is de vraag hoe oud de auto is?

Volgens mij is hier weinig aan de hand, de auto moet de hele dag hard werken. Hoe ruik je zelf na 350 km op hoge toeren lopen.

De motor zweet een druppel olie en dat stinkt, of je auto ruikt altijd zo, maar op een eerste rit ben je altijd veel alerter.

Heb je in de computer ook een olie temperatuur meter, dat zegt imo ogen veel meer over de temperatuur van de motor dan de koelvloeistof

Veel 'zuinige' diesels hebben moeite met het regenereren van de roet filter. Zelf een sjoemel diesel en het vermoeden dat mijn egr klep is weg geschreven omdat die allemaal stuk gingen na de vw update. Gevolg is dat de roetfilter niet regenereert. Bij vw is de truc om om de paar duizend km bij een volledig warme motor eens stuk hiel hoog in de toeren te rijden. De uitlaat wordt dan zo heet dat de filter mooi schoon wordt. Of dit bij vw ook werkt en of je dat met een caravan achter de auto wil doen weet ik niet.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Gemineye » za 10 sep 2022 08:38

In mijn geval gaat het wel om een dsg automaat; waar ik normaal bij veel file rijden heel goed let op het ontlasten van de koppeling, kan dat met een dag eigenlijk niet echt. Normaal zou je bij file rijden, helemaal een beetje bergop, je koppeling rustig laten opkomen en dan zo lang mogelijk in die versnelling door blijven rijden. Bij een dsg kan ik dat helemaal niet en gaat hij toch wat slippen op momenten dat ik dat bij een handbak niet zou hebben gehad.

Ik denk dat het niet echt te voorkomen is eigenlijk! Ook bij stevige berghellingen omhoog, als dat automaat snel terugschakelt naar hoge toerentallen, gaat dat naar mijn idee met net iets meer slip dan wat ik handmatig gedaan zou hebben. Het gaat wél veel sneller dan ik handmatig zou kunnen!

Het leidt er in ieder geval toe dat de platen tijdens een paar stops wat ruikbaar waren. Het was daarna ook weer weg trouwens.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » za 10 sep 2022 08:41

Geen zorgen: koppelingsplaten worden nu eenmaal warm bij het (tijdelijk) slippen. Daar zijn het koppelingsplaten voor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 10 sep 2022 08:48

Wat ik bedoel?
Ik vind het niet normaal als je de koppelingsplaten ruikt, in ruim 40 jaar auto rijden heb ik dat eenmaal gehad en dat was eigen schuld.
Als je dit als normaal gaat ervaren is er volgens mij iets mis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » za 10 sep 2022 08:53

O.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Gemineye » za 10 sep 2022 08:55

Ik ervaar het lang niet altijd, één keer gehad bij een vorige auto tijdens bergop file rijden.

En dit jaar bij een dsg automaat.

Wat ik er eigenlijk mee bedoelde; het is heel goed mogelijk dat je een koppeling gaat ruiken maar dat je niet per se stil komt te staan.

Ik las; beginnende caravan rijder en geur uit de motor, en ik dacht ik gooi de toch niet vreemde suggestie er eens in dat het ook de koppeling zou kunnen betreffen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Gerrie » za 10 sep 2022 09:03

Hoeveel kilometer heeft de auto gereden. Als dit al vele zijn dan zal er gegarandeerd wat slijtage zitten op zuigers, zuigerveren en cilinders. Het gevolg is dat er wat gas langs de zuigerveren komt en waardoor er wat carterdruk ontstaat. Omdat het tegenwoordig gaat om gesloten systemen zie je dat niet direct. Vroeger zag je veel oude tractoren en oude vrachtwagens dat vrolijk naar buiten blazen via de carterontluchting. Nu zie je vaak een zwetende olievuldop. Het meeste van de overdruk gaat weer mee de motor in als luchtvulliing bij de inlaatslag.
Heeft dus mogelijk te maken met de leeftijd van de motor. Dit wil niet zeggen dat hij er zo mee stop. Kan echter wel verklaren dat hij het zwaar heeft, er is sprake van vermogen verlies.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » za 10 sep 2022 09:05

Volkomen verklaarbaar. Bij filerijden sta je af en toe stil en trek je op. Bij een DSG betekent dat slippende koppelingsplaten, en bergop en met de caravan erachter (nog eens 1300 kg er bij) worden droge koppelingsplaten erg heet - en dat ruik je. Vandaar dat velen een automaat met een koppelomvormer willen.

En voor de nerveuze types onder ons: Bij het optrekken op een berg ruik ik soms ook de koppelingsplaten - want ik volg het advies van de ANWB niet op om met slippende banden te vertrekken (=liever versleten banden vervangen dan versleten platen). Desondanks rij ik met dezelfde koppelingsplaten al bijna 325.000 km. Dus no worries - niet in caravanforum-bezorgd-zijn-modus raken. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Stigter » za 10 sep 2022 10:22

Afgelopen zomervakantie deze route ook gereden met een BMW X3 2d met caravan 1600 kg. Daarbij heb ik een paar klimmetjes teruggeschakeld naar de derde versnelling en veel in de vierde versnelling gereden met 3000 toeren. Bij het steiler klimmen was 4000 toeren geen uitzondering.

Probeer nog een versnelling lager en meer toeren.
Groet Arnold

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Gerrie » za 10 sep 2022 10:33

Volgens mij heeft de vraagsteller het helemaal niet over een slippende koppeling of de lucht hiervan. Hij heeft het over een lucht van diesel en olie. Maar misschien lees ik het wel verkeerd of anders.
Een slippende koppeling merk/hoor je ook wel door een wisselend en verhoogd motor toerental.
Maar wie ben ik.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”