Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » za 10 sep 2022 10:34

Nu je het zegt, hihihihi.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 10 sep 2022 12:44

Een motor hoor je niet te ruiken, behalve als die nieuw is. Beetje verf, stof of isolatie wat hier en daar zal inbranden, maar dat is allemaal van korte duur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Niels83 » za 10 sep 2022 15:20

[re.gif]
We hebben geen idee van de leeftijd, km's en de staat van de auto. Een oude auto kan gerust een beetje olie lekken of zweten en dan blijft hij ruiken. Het hoort niet, maar is niet altijd erg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Chris » za 10 sep 2022 15:35

De V50 met de 1.6 Diesel is al een iets oudere auto.
Ik had zijn broer, de S40, zelfde kop andere kont maar met een benzine motor.
De 1.6 D is een PSA motor, samenwerking tussen Ford en Peugeot... en een motor die de naam Volvo geen goed heeft gedaan.
Heel veel EGR problemen.... helaas...maar Ford bleef ze erin sleutelen... pas gestopt toen Volvo verkocht werd.
Belangrijk met deze motor is ook heel zeker dat je toeren moet maken.
Boven de 2000 RPM... dan is niet alleen de koeling veel beter, koelvloeistof gaat sneller rond, maar ook de temperatuur van de carter en versnellingsbak olie blijft lager.
Niet ondenkbaar dat met lage toerentallen de olie gewoon verbrand..

Nu lees ik 6 versnellingen...
Ik dacht dat deze V50 een 5 bak had, en ook een 5 bak automaat ( met koppel omvormer)
Die laatste, event met de GT5, of de GT6 bak moet zeker boven genoemd toerental blijven anders komt de bak niet in de Lock-up of Lock-down en verbrand de bak olie waar je bij staat..de bak slipt dan constant.
Ik heb dat een keer geroken..... enorme stank..bakolie vervangen toen.
Als dat de Ford automaat is ... dan weet ik dat niet... dat is meen ik een DSG bak..... weet Volvodriver zeker.
Dat lock up of down geld natuurlijk niet voor een handbak... die heeft geen lock-up of lock-down.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door de reiziger » za 10 sep 2022 19:16

De ultieme test is: de auto moet onmiddellijk sneller gaan rijden, als je het gaspedaal even verder indrukt.
Als de auto er te lang over doet om de versnelling in te zetten, dan zit je in een te laag toerental.

Dat kan je vanzelfsprekend ook testen zonder dat de caravan er achter aan hangt.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Niels83 » za 10 sep 2022 19:47

[re.gif]
Dat is bij de hele zuinige diesel echt niet meer waar. 3 cilinders lopen het zuinigst ed net onder dat punt. De schakel assistent staat daar ook op ingesteld. In dit geval zal het een 4 cilinder zijn en kan je testen wel kloppen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 10 sep 2022 21:26

Dat geld voor elke motor, indien die niet versneld moet je een versnelling lager gaan rijden, zeker met een caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door erichendri » za 10 sep 2022 21:39

De motor spant zich amper in het hele jaar en met caravan erachter werkt hij zich een hoedje.
Ja, dan wordt de motor warmer en verdampt de gezwete olie en dat ruik je.
Ik weet het vermogen en koppel niet van de 1.6 maar zelf zou ik rond de 2500 toeren rijden.
Zelf zou ik ook eerst de caravan gewogen hebben voor ik wegging.
En hoe vol zit de auto?

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Ab » za 10 sep 2022 22:58

Als de motor zich een hoedje werkt met een caravan er achter, doet de chauffeur iets niet goed.
Dat is namelijk helemaal niet nodig.
Meer gewicht verplaatsen, kost meer koppel op de achterwielen.
1, 2 of 3 versnellingen lager, en de motor heeft het net zo makkelijk als bij dezelfde toeren in de hoogste versnelling zonder caravan.
Je gaat alleen een stukkie langzamer. De motor hoeft zich totaal niks meer in te spannen.
Wat ook de bedoeling is. Je gaat geen 145 km/u rijden met caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Niels83 » zo 11 sep 2022 06:54

Ts zit nu natuurlijk lekker uit te rusten op de camping. 9f op zoek naar een Volvo dealer om het van de expert te horen. En is dit topic allang vergeten.

Maar goed.
Hoeveel toeren is toch nogal afhankelijk van het precieze type van de motor en het jaartal. Elke motor behaald zijn maximale pk bij een ander toeren tal. En of je die toeren moet rijden is afhankelijk van de belading en of de weg vlak is of omhoog loopt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » zo 11 sep 2022 07:10

Samengevat: TS laat de motor inmiddels op het juiste toerental opereren. Niets mis mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Chris » zo 11 sep 2022 11:38

Deze motor, die PSA motor was een diesel die veel toeren moest draaien om wat te presteren....turboloos ook.
De specs daarvoor zijn: 80 kW (109 pk)/4000 tpm.
Echt geen lage toeren dus..hoogste versnelling niet gebruiken.
Dat doe ik ook niet met de hut erachter.
De hoogste versnelling is pas nuttig bij hoge snelheden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door princewv » di 13 sep 2022 09:20

Zowel de eerste PSA 1.6 diesel als de vernieuwde D2 1.6 hebben gewoon een turbo;). De eerste 1.6 had de meeste problemen vanwege voornamelijk een te klein oliecarter en lekkende verstuivers. De 2e versie (D2 8 kleps motor) had veeel minder problemen.
Ik heb beide motoren gehad en met beide geen problemen. Behalve dat ze voor mij echt veel te zwak waren. De 1.6 tdi van vw was standaard al een stuk sterker.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Knaus440 » di 13 sep 2022 09:39

3 auto's geleden hadden we een Golf 1.6 TDI 105 pk, en caravan van 1200 kg. Daar moest ik ook op toeren mee rijden, 2500 - 3000 toeren was dan prettig. De C5 2.0 HDiD, 250 pk, kon iets makkelijker om gaan met lage toeren. Maar 2500 toeren was prettiger dan 2000 toeren.
Temperatuur bleef lager. En ik had de indruk dat verbruik gelijk was, pf zelfs lager was in 5 dan in 6.
Was welliswaar een aitomaat, maar ik reed dan in de sportstand. Schakelen bij hoger toerental.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Chris » di 13 sep 2022 09:55

princewv schreef:
di 13 sep 2022 09:20
Zowel de eerste PSA 1.6 diesel als de vernieuwde D2 1.6 hebben gewoon een turbo;).
O...wel een turbo....oeps..
Thanx, weer wat geleerd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Morgoth » di 13 sep 2022 09:58

Chris schreef:
zo 11 sep 2022 11:38
Deze motor, die PSA motor was een diesel die veel toeren moest draaien om wat te presteren....turboloos ook.
De specs daarvoor zijn: 80 kW (109 pk)/4000 tpm.
Echt geen lage toeren dus..hoogste versnelling niet gebruiken.
Dat doe ik ook niet met de hut erachter.
De hoogste versnelling is pas nuttig bij hoge snelheden.
PK's maakt niet uit Chris. Je moet naar het koppel kijken. De motor van TS heeft 240Nm koppel bij 1750 toeren. Het toerental veel hoger dan dit opvoeren heeft geen enkele zin. Het kost alleen maar extra brandstof en comfort. Dus mijn tip aan TS: Blijf rond de 1750 toeren. Gebruik niet de 6de versnelling en ga iets langzamer rijden. Ik vind 100kmh met een caravan waarvan je denkt dat ie 1300kg weegt voor een auto met 109 pk en 240Nm best fors.

Oja, ik durf er wel op te gokken dat je beladen caravan fors meer weegt dan die 1300kg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Knaus440 » di 13 sep 2022 10:48

https://caravantrekker.nl/blog/blog.php?id=64

Even "gluren bij de buren".
Max koppel is niet max kracht aan de wielen. Dat werd voor mij duidelijk na lezen dit item bij caravantrekker.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Ron » di 13 sep 2022 11:45

[re.gif]
En toch is het max koppel de max kracht bij de wielen.
Er zit wel een relatie tussen koppel toerental en PK.
Meer vermogen betekend ook een hoger koppel ook bij een hoger toerental.
Als de vertragingskast maar genoeg vertraagd wordt de kracht hoog genoeg om een voorwerp te verplaatsen.
Zie het als kettingtakel.
Daar kan je met de hand ook een gewicht van 2000 kg takelen.
Jouw vermogen is toch echt niet zo hoog.
De eenheid van vermogen is niet voor niets afgeleid van wat een paard vroeger kon.
De factor tijd bepaald het vermogen

Eén paardenkracht kwam oorspronkelijk overeen met het vermogen benodigd om een massa van 75 kg omhoog te trekken met een snelheid van één meter per seconde.

Met een hoger vermogen kan je wel een hogere snelheid bereiken.
Een tractor heeft ook niet zo heel veel vermogen.
Maar wel o.a door de overbreng verhouding wel heel veel kracht om de ploeg door het land te trekken.
(Ja er zijn ook tractoren met heel veel vermogen mrgreen.gif )
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel touren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Niels83 » di 13 sep 2022 20:36

Morgoth schreef:
di 13 sep 2022 09:58
Chris schreef:
zo 11 sep 2022 11:38
Deze motor, die PSA motor was een diesel die veel toeren moest draaien om wat te presteren....turboloos ook.
De specs daarvoor zijn: 80 kW (109 pk)/4000 tpm.
Echt geen lage toeren dus..hoogste versnelling niet gebruiken.
Dat doe ik ook niet met de hut erachter.
De hoogste versnelling is pas nuttig bij hoge snelheden.
PK's maakt niet uit Chris. Je moet naar het koppel kijken. De motor van TS heeft 240Nm koppel bij 1750 toeren. Het toerental veel hoger dan dit opvoeren heeft geen enkele zin. Het kost alleen maar extra brandstof en comfort. Dus mijn tip aan TS: Blijf rond de 1750 toeren. Gebruik niet de 6de versnelling en ga iets langzamer rijden. Ik vind 100kmh met een caravan waarvan je denkt dat ie 1300kg weegt voor een auto met 109 pk en 240Nm best fors.

Oja, ik durf er wel op te gokken dat je beladen caravan fors meer weegt dan die 1300kg.
Ik wist idd niet wat de waardes bij deze motor waren. Maar 109pk en 240nm is niet overdreven veel. Ik heb 105 en 220nm en vindt de 950 kilo soms al best een uitdaging.

Maar goed mijn vader zou er begin jaren 90 jaloers op gezien met zijn overbeladen Adria en Mazda 625?

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door erichendri » di 13 sep 2022 21:46

We hebben al een tijdje geen koppelkrommes meer maar een vlakke lijn van 1600 rpm tot 5000 rpm.
Ligt wel aan type motor, benzine of diesel.
Uiteraard levert de motor meer vermogen bij 2500 toeren dan bij 1750 toeren.
Meer is dus beter voor de trekkracht en de motor en vaak zuiniger.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door nonblond » di 13 sep 2022 21:51

Ik trek 1500kg caravan met 105pk 2.0 liter diesel turbo, zonder problemen en zonder stank en die rijd heel vlot. Wel met meer touren dan 2000. De vorige auto trok dezelfde caravan (mocht toen tot 1400kg worden geladen) met iets meer dan de helft van dit aantal pk's en zonder turbo. De auto was getuned wat enorm scheelde. Moest toen veel vaker schakelen dan met de huidige auto en de rit duurde langer als de weg wat op en neer ging in hoogte. Maar ook die kwam over een bult van 13%. Beide auto's handgeschakeld. Vraag mij dus af, waarom jullie 109 pk zo krap vinden. Ben heel erg blij met de huidige auto die goed met het overige verkeer mee kan en zonder problemen vrachtauto's inhaalt tegen de berg op.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Niels83 » di 13 sep 2022 22:44

Omdat het aantal pk dus niet zoveel zegt over hoe je een berg over komt.

Het zal ook best goed kunnen alleen moet je er rekening mee houden dat dit iets vraagt van het op tijd schakelen belangrijk is.

Een getunede auto met 60 pk is natuurlijk geen auto met 60 pk meer.

Mijn 75pk uitgevoerde auto is ook getuned en dus een 105 pk uitgevoerde auto.

Maar de hoogte 105pk wordt pas op het laatst behaald het vermogen zegt dan ook veel meer over wat een auto kan.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door BasRonin » di 27 sep 2022 20:35

Heren,

Ik was door de vakantie dit topic inderdaad een beetje vergeten. Wel zo goed om nog even te reageren.

Ik heb de caravan uiteindelijk heelhuids naar huis kunnen brengen, de geur leek wel iets minder te zijn met hogere toeren maar het bleef wel aanwezig.

Wat nog veel minder aangenaam was, was dat mijn Volvo me tot twee keer toe in de steek liet in de Alpen. Dit betrof Zwitserland terug ri NL net voor de Gotthard. Lang stuk zwak omhoog (of in ieder geval vals zwak omhoog, misschien een lang stuk hoger dan ik dacht) wat echt wel wat vermogen vereist (vrachtautos leken ook af te zwakken in snelheid).

Het display gaf letterlijk 2 seconden verminderd motorvermogen aan en viel dan zonder de melding vast te blijven houden terug naar 50km/h. Bizarre en gelukkige was dat ik bij beide keren toevallig nabij een parking reed en ik eraf kon. Na een minuut wachten deed alles het dan weer perfect. Omdat ik telkens bijna bij een parking was weet ik het niet met zekerheid maar het leek er op dat de auto zelfs terug naar 0km/h zou vallen. Redelijk enge situatie

Ik denk daarom dat ik me toch maar ga orienteren op een auto met meer trekkracht. Wel zonde want ik had net een trekhaak onder deze auto laten zetten en ik had een lekkende injector (bekend fenomeen bij deze motors, zoals eerder door anderen in dit topic aangegeven) laten maken.

Ik heb een laatste model van de v50; een 1.6d uit 2012. Inmiddels staat er ca 240000km op, gewoon ff voor de stats ;-).

De caravan heb ik niet gewogen, maar de volvo mag 1300 trekken en de Fendt die ik trok is ledig 1050 en mag maximaal 1300 kilo wegen. Wellicht toch kantjeboord al hadden we niet veel liggen in de Fendt.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Gemineye » di 27 sep 2022 20:40

Ik denk echt dat je jouw probleem moet zoeken bij een defect in je auto. Daar is echt ergens niet in de haak. Normaal gesproken zou dit prima moeten kunnen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Paul » di 27 sep 2022 20:48

Overigens is het vermogen (pk) wat telt en niet zozeer het koppel.
Een hoog koppel maakt het rijden wel een stuk relaxter.
PK = (koppel x toeren) / 5252.
Oftewel bij gelijk koppel maken de toeren veel uit voor het uiteindelijke vermogen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Routes”