Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door SBerend » di 27 sep 2022 20:54

Wij hebben een V40 D3 (2L diesel) uit 2017 mag 1500 kg achter de auto hebben en onze caravan max 1350. Weegt rijdend achter de auto 1240 kg. Wij zijn nu in Zwitserland en geen centje pijn. Ook de heenreis naar het zuiden niet en ook file's gehad. Gelukkig dit jaar niet veel en gelukkig kort. Vaak hoor ik dat de koppeling te leiden heeft op het vals plat. Veelal te maken met het voetje op de koppeling of te weinig toeren in een te hoge versnelling waar TS al eerder over schreef. Maakt niet uit wat voor merk auto. Vorig jaar was er nog een Duitser op onze camping met een zwaardere KIA met een Wilk 562 die met problemen in de Gothardtunnel stil kwam te staan. Dat was kassa alleen al voor het wegslepen. Iets waar TS en ook verder niemand niet op zit te wachten. Inmiddels is er weinig vertrouwen in de V50 waarvan de koppelingsplaten mogelijk te veel te leiden heeft gehad.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door dieseltijger » di 27 sep 2022 21:00

Het kan van alles zijn, bij moderne diesels. Ik heb wel eens last van vermogensafname gehad - maar dan ging het lampje van het motormanagement ook branden. Oorzaak: een versleten ECV (dat is een klep bij de brandstofpomp die aan de aanzuigkant het debiet regelt. Kosten - iets van 200...300 Euro. Manco 2 was een vast-geroete EGR klep. Dat kon met een uurtje arbeidsloon prima gereinigd worden.

Het laatste feestje was dat het ding steeds frequenter op 3 poten ging lopen. Er waren geen foutcodes te vinden in het ECU geheugen. "Misschien is het een verstuiver" (kosten 250,- koopje voor 'n Denso uitvoering)....."Maar u hebt er wel vier nodig" (Oeps: 1000,- dus). Dus ben je voor je het weet 1200,- verder maar mogelijk is dat niet de oorzaak. Dus een dure "misschien".

Ik zag de bui al hangen, en heb het ding dus afgestoten naar de handel. Dus wat je ook doet: voordat je er geld aan gaat verbranden: zorg ervoor dat de diagnose correct is - en dat is geen sinecure.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door Chris » di 27 sep 2022 21:04

De Diesel ( Berend ) in jou Volvo is er een van Volvo zelf.
De diesel van TS is de PSA diesel.... werd er ingelepeld in de Ford tijd...
Daar heeft Volvo een zware dobber aan gehad...heel veel problemen met die PSA motoren.
Kennissen van mij exact hetzelfde als Basrobin beschrijft, ook met een V50 ... ook terug uit Italie, zonder hut maar met vouwwagen... 3x in de noodloop.
Dan wordt je reis lang..en erg spannend.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Hoeveel toeren moet ik nu maken met diesel/caravan

Bericht door BasRonin » vr 30 sep 2022 19:23

Ik ben ook een beetje bang dat het met de auto te maken heeft. Maar heb al zoveel reparaties achter de rug dat ik mijn oog maar ga laten vallen op een nieuwe auto.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”