Spookrijder waarschuwing 🎈

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Spookrijder waarschuwing 🎈

Bericht door Ron » do 27 okt 2022 14:05

[re.gif]
Tegenwoordig doen ze dat niet meer.
Een maand of 3 geleden brandweer auto voor me..
Precies op de splitsing vd afrit een auto in de brand.
De brandweer reed ruim 10 km om .
In plaats van 100 meter tegen de richting de afrit te nemen.
Auto was volledig uitgebrand natuurlijk.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

jobro
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 10:14

Re: Spookrijder waarschuwing 🎈

Bericht door jobro » do 27 okt 2022 14:08

Hallo allemaal,
Ons is op de linkerbaan rijdend met 130 km (toen het nog mocht) door een spookrijdende mevrouw door de middenberm ons tegemoetgekomen, die onze spiegel eraf reed. We reden toen in een kleine auto.
Tevoren niet gezien, pas na de knal van de spiegelvernieling beseffen wat er gebeurd was! Vervolgens zet je de auto aan de kant en ga je rillen van schrik. Gemeld via een praatpaal die er toen nog waren. Verder alleen later gehoord dat het een oudere dame betrof welke ook gelukkig zonder verdere problemen ervanaf gekomen is.
Dus de kreet: je hebt toch ogen, kijk door de voorruit lijkt in deze een domme opmerking.
Alles wat dit kan voorkomen is welkom.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Spookrijder waarschuwing [emoji324]

Bericht door Jan van Vijven » za 29 okt 2022 03:49

[re.gif]
Voor ze door de middenberm reed was ze nog geen spookrijder, er is geen enkele app die kan voorspellen wanneer iemand gaat spookrijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Spookrijder waarschuwing 🎈

Bericht door dieseltijger » za 29 okt 2022 04:30

jobro schreef:
do 27 okt 2022 14:08
Hallo allemaal,
Ons is op de linkerbaan rijdend met 130 km (toen

<knip>
Alles wat dit kan voorkomen is welkom.
Even kijken: wat is de kans dat je een spookrijder tegen komt? Schatting: lager dan eens in de 40 jaar. (onderbouwing: nog nooit een tegen gekomen in 40 jaar, zelf denk ik wel zo'n drie keer in een onoverzichtelijke situatie bijna in de stad een busbaan of andere verkeerde baan genomen).

Wat is de impact? Schatting: fataal. (in de stad kom je elkaar met zo'n 100 km/u tegemoet, op de snelweg met zo'n 260 km/u). Zeker als ik op de motor rij.

Risico = kans * impact, maar dit werkt niet echt - maar eens in de 40 jaar (of minder) loop je de kans om te sneven. Impact verminderen gaat niet lukken, dus je gaat inzetten op vermijden.

Welke maatregelen kan je treffen?
1. App gebruiken,
2. Verkeerswaarschuwingen beluisteren
3. Ver vooruit kijken
4. Langzamer rijden
5. Rechts rijden (want spookrijder beginnen in volle overtuiging hun reis op jouw linkerbaan)
6. Wegen waar spookrijden kan voorkomen vermijden (dus alles met een middenberm)
7. Voertuig kiezen wat jou beter beschermt bij een onverhoopt zoentje, of ander vervoermiddel nemen.
8. Minder rijden

2,3,5 doe ik. Met de caravan achter de auto doe ik eveneens 4 (max 90 km/u ipv 120). 6 vertik ik, want dat zou betekenen dat ik met de trein zou moeten gaan, of
Autowegen zonder middenberm - daar lijkt het risico mij eerlijk gezegd groter.
7. Dan moet je denken aan iets met een grote massa, en hoge zit. De meeste SUV's zijn kruimelwerk, met een bus waarin je hoog zit of een vrachtwagen ben je enigszins geholpen tegen een personenauto die onder jou langs gaat. Kies ik niet voor.

App maakt waarschijnlijk gebruik van dezelfde bron als 2.

Conclusie: app heeft voor mij geen meerwaarde. Zoek het in andere maatregelen, en accepteer gewoon dat er een kans is dat je gaat hemelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Spookrijder waarschuwing 🎈

Bericht door RDDR » za 29 okt 2022 08:39

[re.gif]
Je bent een beetje ouderwets Diesel mrgreen.gif mrgreen.gif

Jouw punt 2 doe ik al vele jaren niet meer. Al lang vervangen door BMW / Volvo RTTI, wat jouw nummer 1 op de lijst is. Maar kan ook met vele apps, zoals Google maps.
Zou niet weten waarom ik eens in de zoveel tijd een incomplete en verouderde file info wil luisteren, die grotendeels niet op mijn route zijn. Terwijl er een zoveel beter alternatief is.

Sygic is geen specifieke app voor dit soort zaken, maar gewoon een goede, betaalde navigatie app voor smartphones. In het verleden gebruikt, werkt prima.
Dat een dergelijke app ook waarschuwt voor spookrijders op mijn route kan ik alleen maar toejuichen. De kans is klein, maar zolang er geen spookrijder op je route is, krijg je ook geen meldingen. Dus alleen maar nuttig.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Spookrijder waarschuwing 🎈

Bericht door PD » za 29 okt 2022 08:46

[re.gif]
Als ik hem moet geloven, is zijn Avensis ook nog kolengestookt 😉
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Spookrijder waarschuwing [emoji324]

Bericht door Techn » za 29 okt 2022 09:45

Als we jou moeten geloven is je hut van goud.
Of moet ik ook “BRILLANT” zeggen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Spookrijder waarschuwing 🎈

Bericht door dieseltijger » za 29 okt 2022 13:06

PD schreef:
za 29 okt 2022 08:46
[re.gif]
Als ik hem moet geloven, is zijn Avensis ook nog kolengestookt 😉
Yep. En zo betrouwbaar als een Zwitsers uurwerk (of beter: een Seiko) .
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”