Werking caravan elektra

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
duimbot
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 17:52

Werking caravan elektra

Bericht door duimbot » do 8 sep 2022 13:13

Hoi, ik heb een Caravelair uit 2010.

Als de caravan aan mijn auto is gekoppeld, werken de lampen en waarschijnlijk de 230v stopcontacten niet (niet getest).

Als ik vervolgens de caravan op het net aansluit, werken zowel de verlichting als de stopcontacten. Hoe is dit geschakeld?

Ik vermoed dat de stopcontacten via het groepenkastje gaat, dat op zijn beurt alleen wordt gevoed door het net. Hoe werkt dit echter met de verlichting (waarschijnlijk 12v). Loopt dit altijd via de omvormer, zodat de omvormer zelf een relais heeft die opmerkt of deze voeding krijgt van een auto (12v) of van het net? Dus met andere woorden: zowel 12v als 230v gaat altijd via de omvormer naar de 12v verbruikers? Bovendien springt mijn zekering er niet uit als allebei is aangesloten.

Dank!

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 962
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Werking caravan elektra

Bericht door Rodo » do 8 sep 2022 14:27

Lampen ook 230v?
230v zul je van de auto via de omvormer niet krijgen. De omvormer vormt 230v om naar 12v als je aan de paal staat. De lampen en stopcontacten zullen dan buiten de omvormer langs lopen.
Anders: als je lampen ook 12v zijn is er iets verkeerd aangesloten op auto/caravan.
Pin 9 is constante stroom op een 13p aansluiting.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Werking caravan elektra

Bericht door Chris » do 8 sep 2022 14:41

In de caravan, in de omvormer zit een wissel relais.

Zodra de 230 volt CEE steker aangesloten wordt zal de omvormer de 12 volt voor alle verlichting binnen verzorgen.
Dat is 12 Volt WISSELSPANNING.
Een klein deel van de omvormer maakt een gelijkspanning die voor de/het pompje nodig is, want pompjes werken niet op wisselspanning.
Ook werken alle WCD's in de caravan dan.

Als er geen CEE is aangesloten zal in de omvormer het relais er voor zorgen dat alle lampjes en pompjes hun 12 volt uit de Auto aansluiting mbv de 13 polige Jaeger stekker op de dissel krijgen.
MITS....
Mits de auto aansluiting is voorzien van een constante PLUS op pen 9 van de jaeger aansluiting.
Voor de koelkast moet pen 10 aangesloten zijn, de geschakelde Plus.
( Lang niet alle trekhaak aansluitingen zijn ook met deze 2 verschillende PLUS aansluitingen uitgevoerd helaas... soms moet dat expliciet gemeld worden bij de montage van de trekhaak)

En dan..
Als alles goed is aangesloten dan heeft de CEE aansluiting "Voorkeur".
Dus ook als de Jaeger stekker nog is aangesloten op de auto , en de CEE wordt ingeplugd, dan zal de "walstroom" gebruikt worden.

Aangesloten op de auto alleen werkt er geen enkele WCD...er is geen 230 volt beschikbaar.
Die WCD's werken alleen als er 'Walstroom" is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

duimbot
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 17:52

Re: Werking caravan elektra

Bericht door duimbot » do 8 sep 2022 14:57

Dank voor je uitgebreide reactie! Dat van de geschakelde en constante 12v voeding vanuit de auto wist ik. Dat er wisselspanning 12v binnen de caravan wordt gebruikt wist ik niet.

Een ding begrijp ik niet helemaal. Je geeft aan dat als er walstroom is, dat er dan 12v wisselspanning naar de verlichting gaat. Hoe zit dit dan als alleen de auto is aangesloten. Standaard geeft de auto namelijk gelijkspanning. Kunnen die lampjes zowel gelijkspanning als wisselspanning aan?

Dank!
Laatst gewijzigd door Ron op do 8 sep 2022 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onodig quoten

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Werking caravan elektra

Bericht door Chris » do 8 sep 2022 15:56

Gewone gloeilampjes werken op zowel wissel als ook op gelijkspanning prima.
Maakt niets uit.
Alleen LED is wat anders... LED werkt alleen op gelijkspanning.

Heel gekke situatie schetsend.. je hebt een paar LED lampjes gemonteerd ipv gloeilampjes.
Achter de auto zou dat prima werken, maar aan de walstroom dus niet...
Dat is een instinkertje...

Ook een oplossing voor.... COB LEDs'... die heb je geschikt voor beide spanningen.
Of een andere, lees moderne, omvormer.

Vraag van mij.
Zit er een Boitier BIP omvormer in de Caravelair??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

duimbot
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 17:52

Re: Werking caravan elektra

Bericht door duimbot » do 8 sep 2022 21:51

De caravan staat in de stalling dus dat zou ik moeten opzoeken. Ik zal eens kijken voor je of het in de boekjes staat.

duimbot
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 17:52

Re: Werking caravan elektra

Bericht door duimbot » ma 12 sep 2022 18:19

Hi,

De volgende omvormer zit erin volgens de boekjes:

NordElletronica
NE213

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”