Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Hallo allemaal,
Ik wil het volgende even met jullie checken: ik weet dat er veel over geschreven is, maar dat is niet specifiek op mijn casus van toepassing.
De caravan die ik op het oog heb is wat aan de zware kant, vandaar mijn vraag:
Gegevens:
- Caravan heeft een 2000kg as
- Auto mag 1800 kg trekken
- Auto en caravan en trekhaak mogen 100kg kogeldruk hebben
Stel dat ik de caravan belaad tot totaal 1900kg op een driepuntsweging (dus incl kogeldruk) en deze (met dus 100kg kogeldruk) aankoppel. Voldoe ik dan netjes aan alle regelgeving?
Ik zou nu zeggen: ja.
- Max kogeldruk wordt niet overschreden
- Max aslast caravan wordt niet overschreden
- Max totaalgewicht met 1900 wordt niet overschreden (mag zelfs 2000)
- Max trekgewicht wordt niet overschreden doordat kogeldruk bij de auto hoort
Klopt mijn redenatie?
En ja ik snap dat ik kwa motorprestaties het uiterste vraag en dus langzaam zal moeten rijden (overweeg ook nog een alko atc als extra beveiliging)
Bedankt voor de hulp!
Ik wil het volgende even met jullie checken: ik weet dat er veel over geschreven is, maar dat is niet specifiek op mijn casus van toepassing.
De caravan die ik op het oog heb is wat aan de zware kant, vandaar mijn vraag:
Gegevens:
- Caravan heeft een 2000kg as
- Auto mag 1800 kg trekken
- Auto en caravan en trekhaak mogen 100kg kogeldruk hebben
Stel dat ik de caravan belaad tot totaal 1900kg op een driepuntsweging (dus incl kogeldruk) en deze (met dus 100kg kogeldruk) aankoppel. Voldoe ik dan netjes aan alle regelgeving?
Ik zou nu zeggen: ja.
- Max kogeldruk wordt niet overschreden
- Max aslast caravan wordt niet overschreden
- Max totaalgewicht met 1900 wordt niet overschreden (mag zelfs 2000)
- Max trekgewicht wordt niet overschreden doordat kogeldruk bij de auto hoort
Klopt mijn redenatie?
En ja ik snap dat ik kwa motorprestaties het uiterste vraag en dus langzaam zal moeten rijden (overweeg ook nog een alko atc als extra beveiliging)
Bedankt voor de hulp!
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
- Auto mag 1800 kg trekken. Ik zou zeggen, hou het veilig
https://caravantrekker.nl/
en
https://www.anwb.nl/auto/trekauto/auto- ... vantrekker
https://caravantrekker.nl/
en
https://www.anwb.nl/auto/trekauto/auto- ... vantrekker
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Ja.Barth1234 schreef: ↑wo 7 sep 2022 09:09Stel dat ik de caravan belaad tot totaal 1900kg op een driepuntsweging (dus incl kogeldruk) en deze (met dus 100kg kogeldruk) aankoppel. Voldoe ik dan netjes aan alle regelgeving?
Ik zou nu zeggen: ja.
- Max kogeldruk wordt niet overschreden
- Max aslast caravan wordt niet overschreden
- Max totaalgewicht met 1900 wordt niet overschreden (mag zelfs 2000)
- Max trekgewicht wordt niet overschreden doordat kogeldruk bij de auto hoort
Klopt mijn redenatie?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
In Nederland kom je er mee weg, omdat bij weging uitgegaan wordt van asgewicht.
Maar ik denk dat de wet nog steeds is dat de totale caravan niet meer dan 2000kg mag wegen.
Maar oh ja, max trekgewicht is volgens mij nog steeds niet wettelijk vast gelegd, of was het nou max treingewicht.
Dus dan zou je toch goed zitten omdat auto niet over MTM ( als dat zo is) gaat, en de caravan niet.
Mogelijk B-rijbewijs nodig omdat combinatie boven 3500kg komt.
Voor de MTM auto telt asgewichten opgeteld, dus die 100kg op trekhaak telt bij de auto, is de concequentie van asgewichten wegen in Nederland. Als dus je auto over MTM gaat met die 100kg op trekhaak, kun je je niet beroepen op dat dat bij de caravan hoort.
En of je je kan beroepen op nederlandse regelgeving in buitenland, weet ik niet.
Zomaar wat aandachtspunten.
Anderen zullen dit nog wel verbeteren en aanvullen.
Maar ik denk dat de wet nog steeds is dat de totale caravan niet meer dan 2000kg mag wegen.
Maar oh ja, max trekgewicht is volgens mij nog steeds niet wettelijk vast gelegd, of was het nou max treingewicht.
Dus dan zou je toch goed zitten omdat auto niet over MTM ( als dat zo is) gaat, en de caravan niet.
Mogelijk B-rijbewijs nodig omdat combinatie boven 3500kg komt.
Voor de MTM auto telt asgewichten opgeteld, dus die 100kg op trekhaak telt bij de auto, is de concequentie van asgewichten wegen in Nederland. Als dus je auto over MTM gaat met die 100kg op trekhaak, kun je je niet beroepen op dat dat bij de caravan hoort.
En of je je kan beroepen op nederlandse regelgeving in buitenland, weet ik niet.
Zomaar wat aandachtspunten.
Anderen zullen dit nog wel verbeteren en aanvullen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Dat is toch niet van toepassing op TS en niet het issue hier.
Het maximum trekgewicht is wettelijk vastgelegd. Wat je met de rest van je zin wil zeggen, geen idee. Niet te moeilijk maken TS heeft alles goed op een rij gezet.Jadatis schreef: ↑wo 7 sep 2022 11:58Maar oh ja, max trekgewicht is volgens mij nog steeds niet wettelijk vast gelegd, of was het nou max treingewicht.
Dus dan zou je toch goed zitten omdat auto niet over MTM ( als dat zo is) gaat, en de caravan niet.
Mogelijk B-rijbewijs nodig omdat combinatie boven 3500kg komt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Goede aanvulling is natuurlijk wel het trein gewicht. Uiteraard hou ik rekening met het feit dat de 100kg kogeldruk ten koste gaat van het laadvermogen van de auto.
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Wat ik wil zeggen is dat er meer dingen mee spelen, dan alleen wat topicstarter voor rekent.
Veel auto's hebben opgeteld max trekgewicht en MTM auto, meer dan max treingewicht, dus wat de combinatie totaal mag wegen.
Dan is of was dat nog een hiaat in de wet, dat je daar geen bekeuring voor mag krijgen als je over max treingewicht gaat, zolang je niet over max trekgewicht en MTM auto gaat.
Of dit dan weer technisch gezien wijs is, is een ander verhaal.
Veel auto's hebben opgeteld max trekgewicht en MTM auto, meer dan max treingewicht, dus wat de combinatie totaal mag wegen.
Dan is of was dat nog een hiaat in de wet, dat je daar geen bekeuring voor mag krijgen als je over max treingewicht gaat, zolang je niet over max trekgewicht en MTM auto gaat.
Of dit dan weer technisch gezien wijs is, is een ander verhaal.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Er is geen "buitenland" meer in Europa,Nederland is wettelijk ,evenals België , Frankrijk ,Duitsland ,en de rest van de EU landen slechts een provincie van Verenigd Europa.
Je hoeft en kunt je dus niet op Nederlandse wetgeving te beroepen, de EU regels gelden in de gehele EU.
Het enige waar je tegenaan loopt is dat in het ene land een hogere of lagere tolerantie word gegeven dan in het andere land.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Dat het maximum trekgewicht niet word overschreden is m.i. niet helemaal juist; het klopt dat het gewicht op de kogen bij de auto bijkomt tijdens een weging ,maar dit gewicht maakt nog steeds deel uit van de caravan die je trekt.
( verticaal komt t bij de auto ,maar horizontaal blijft t bij de caravan )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Tommy Turtle
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 13 feb 2017 12:56
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Wettelijk gezien ben je met 5.6% in overtreding.
Ik zelf woon in Duitsland en daar mag je bij een controle de caravan loskoppelen en wordt het totale gewicht genomen.
Als je onder de 10% overgewicht blijft krijg je welliswaar een boete maar mag je nog verder rijden
gr. Leon
Ik zelf woon in Duitsland en daar mag je bij een controle de caravan loskoppelen en wordt het totale gewicht genomen.
Als je onder de 10% overgewicht blijft krijg je welliswaar een boete maar mag je nog verder rijden
gr. Leon
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
eurotrotter schreef: ↑do 8 sep 2022 12:51
Dat het maximum trekgewicht niet word overschreden is m.i. niet helemaal juist; het klopt dat het gewicht op de kogen bij de auto bijkomt tijdens een weging ,maar dit gewicht maakt nog steeds deel uit van de caravan die je trekt.
( verticaal komt t bij de auto ,maar horizontaal blijft t bij de caravan )
Kogeldruk vervoer je in/op de auto, het asgewicht van de caravan trek je met de auto. Je kunt de kogeldruk niet 2 x meetellen.
Om te weten of je de MTM van de caravan niet overschrijdt, dan komt het gewicht op de kogel bij het totaalgewicht van de caravan. Daar valt niet mee te polderen.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 8 sep 2022 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Er is geen sprake van overgewicht. De caravan van TS weegt 100 kg onder het toegestaan gewicht, ook afgekoppeld. Als het gaat om het maximum gewicht dat getrokken mag worden, dan is het op de as wegen voldoende.Tommy Turtle schreef: ↑do 8 sep 2022 13:09Wettelijk gezien ben je met 5.6% in overtreding.
Ik zelf woon in Duitsland en daar mag je bij een controle de caravan loskoppelen en wordt het totale gewicht genomen.
Als je onder de 10% overgewicht blijft krijg je welliswaar een boete maar mag je nog verder rijden
gr. Leon
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Interessant topic. Ik heb een auto gezien met wettelijk 1800kg trekvermogen. V60 Cross Country B5 AWD.
De maximale aslast van de Fendt is 2000kg.
Volgens caravantrekker een goede combinatie. ondanks dat wettelijk vermogen wat laag is.
Met 1800 maximale aslast kom ik wel op bestemming en val ik dus binnen normen.
De maximale aslast van de Fendt is 2000kg.
Volgens caravantrekker een goede combinatie. ondanks dat wettelijk vermogen wat laag is.
Met 1800 maximale aslast kom ik wel op bestemming en val ik dus binnen normen.
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Ja. Als het daadwerkelijke gewicht van de Fendt onder de 1800 kg blijft mag je deze met de bewuste auto trekken.
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Altijd even kijken wat de MB instructies zeggen.
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Ik zou eerst eens nagaan wat het gewicht van de caravan leeg is. Bij een maximale aslast van 2000kg zal de caravan zelf schat ik rond de 1800 kg wegen.
Dan blijft er maar weinig ruimte over voor kampeerspullen/kleding/eten en dinken/ evt. fietsen ec.etc.
Dan blijft er maar weinig ruimte over voor kampeerspullen/kleding/eten en dinken/ evt. fietsen ec.etc.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Er zijn zat caravans met een 2000 kg as die ruim onder de 1500-1600 kg wegen af fabriek.
Ik zou tegen de topicstarter zeggen : welke caravan heb je?
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
TS mag een aanhanger van 1900kg trekken als hij 100kg op de trekhaak heeft. Die 100kg mag hij wel weer minder in de trekauto laden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Vergeet niet dat de trekhaaklast van de caravan aftrekken een nederlandse regel is om het politie bij wegen overzichtelijker te maken, en de discussie over dubbel aftrekken, en van de trekauto, en van de caravan, voorkomt.
Maar voor de test of de combinatie 3 x vanuit stilstand tegen een helling van 12% op kan trekken, geldt toch echt de massa van de caravan, hier 2000 kg.
Maar voor de test of de combinatie 3 x vanuit stilstand tegen een helling van 12% op kan trekken, geldt toch echt de massa van de caravan, hier 2000 kg.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Jadatis schreef: ↑wo 30 nov 2022 15:54Vergeet niet dat de trekhaaklast van de caravan aftrekken een nederlandse regel is om het politie bij wegen overzichtelijker te maken, en de discussie over dubbel aftrekken, en van de trekauto, en van de caravan, voorkomt.
Maar voor de test of de combinatie 3 x vanuit stilstand tegen een helling van 12% op kan trekken, geldt toch echt de massa van de caravan, hier 2000 kg.
Wonderlijk dan dat de instructies van MB in Duits en Engels niet afwijken van de Nederlandse versie.
Je zou dan bijna veronderstellen dat MB op zijn minst de Duitsers op het verkeerde spoor zet. Zie mijn eerdere post.
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Maar de massa van de caravan is helemaal geen 2000kg. Dat mag hij wel wegen, maar dat weegt hij niet. De vraag is alleen; de auto mag 1800 trekken; geldt die 1800kg voor totaal gewicht of as last?Jadatis schreef:Vergeet niet dat de trekhaaklast van de caravan aftrekken een nederlandse regel is om het politie bij wegen overzichtelijker te maken, en de discussie over dubbel aftrekken, en van de trekauto, en van de caravan, voorkomt.
Maar voor de test of de combinatie 3 x vanuit stilstand tegen een helling van 12% op kan trekken, geldt toch echt de massa van de caravan, hier 2000 kg.
Die 2000kg doet voor deze specifieke vraag helemaal niet terzake volgens mij.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Sorry, dit topic uit het oog verloren.
Het gaat om een Fendt Bianco Activ 560skm die geleverd wordt in maart / april.
Leeggewicht is 1487. Met de opties kom ik op zo’n 1600kg.
Het gaat om een Fendt Bianco Activ 560skm die geleverd wordt in maart / april.
Leeggewicht is 1487. Met de opties kom ik op zo’n 1600kg.
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
Je moet in ieder geval een BE rijbewijs hebben.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Kogeldruk / laadvermogen / totale massa
En vergeet niet dat de kogeldruk van het laadvermogen van de auto moet worden afgetrokken. Met 4 personen en bagage kun je knel komen te zitten
Hobby 420 De Luxe uit 1988