Furstner 480tk omvormer

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Michel85ap
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 16:01

Furstner 480tk omvormer

Bericht door Michel85ap » wo 7 sep 2022 08:06

Goedemorgen,

Ik zal me eerst even voorstellen aangezien ik hier nieuw ben. Mijn naam is Michel en ben sinds 2 jaar in het bezit van een Burstner 480Tk (2004), tot op heden heb ik samen met mijn gezin al meerdere keren zowel in NL als in buitenland kunnen genieten van onze caravan zonder enig probleem.

Nu heb ik sinds afgelopen zomervakantie een probleem met de pomp van zowel mijn toilet als ook de kraan. Beide draaien wel maar spoelen niet meer. In het beginsel dacht ik aan een kapotte pomp, sterker nog ik heb deze nu al 3 keer vervangen. Helaas blijken ook de nieuwe pompen wel te draaien maar niet genoeg druk te leveren.

Nu heb ik in andere onderwerpen gelezen dat het wellicht in de omvormer kan zitten aangezien hier vaak de soldeerpunten niet meer goed vast zitten. Ik heb gister gemeten, bij de zekeringen wordt gewoon 13v geleverd, zodra ik de wc doorspoel valt dit terug tot onder de 9V. Nu weet ik dat die iets terug hoort te vallen maar hoeveel weet ik dan weer niet precies.

De Soldeerpunten (aan de buitenzijde) lijken mij ook nog allemaal prima, de binnenzijde zou ik willen bekijken maar ik heb geen idee hoe??

Wat is nu de beste oplossing, de omvormer helemaal open halen of gewoon vervangen, en indien die moet worden vervangen door welk type dan?

Ik heb nu nog geen foto van de omvormer en soldeerpunten maar zodra ik weer op de camping ben zal ik hier wat foto's van maken.

Gr
Michel

Michel85ap
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 16:01

Re: Furstner 480tk omvormer

Bericht door Michel85ap » wo 7 sep 2022 08:11

Hierbij alvast een foto van de plaat met zekeringen, de omvormer volgt

IMG_0614.jpg
IMG_0614.jpg (132.57 KiB) 1142 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Furstner 480tk omvormer

Bericht door Chris » wo 7 sep 2022 08:27

Helaas is dit alles..
Er is alleen nog een trafo.

Kijk heel goed rond de soldeerpunt...zitten alle componenten wel vast?

Deze BIP Boitier zijn helaas niet de meest beste omvormers.
De gelijkspanning voor de pompjes is maar een heel simpele schakeling met maar 2 diodes..

Als je de schroefjes van de print losmaakt zie je maar een paar onderdelen.
Relais en diodes...thats all.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Michel85ap
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 16:01

Re: Furstner 480tk omvormer

Bericht door Michel85ap » wo 7 sep 2022 08:40

De print heb ik gister losgemaakt en alle punten lijken me goed vast te zitten, de draden die de trafo ingaan kan ik verder niet bekijken of is er een manier om dat wel te doen?

Je geeft ook aan dat de BIP Boitier niet de beste zijn, ik ben hier zelf niet bekend mee. wat zou een goede vervanger zijn?

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Furstner 480tk omvormer

Bericht door iemand » wo 7 sep 2022 08:53

Een Schaudt CSV 300 voeding

Dat klusje is prima zelf te doen. Al meerdere malen beschreven.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Michel85ap
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 sep 2022 16:01

Re: Furstner 480tk omvormer

Bericht door Michel85ap » wo 7 sep 2022 09:28

Oke bedankt, ik ga het even bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”