Schuifluifel over volle lengte

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Leen Couprie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 4 sep 2022 11:18

Schuifluifel over volle lengte

Bericht door Leen Couprie » zo 4 sep 2022 17:09

Ik ben in het bezit van een Eriba Nova L 442. Daar bestaan geen standaard luifels voor.
Op maat maken is ook zo wat en duur.
Nu zat ik te twijfelen op een Schuifluifel over de volledige omloopmaat te bestellen en met die stokken en liggers te gebruiken. Je ziet dit eigenlijk nooit.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door Niels83 » zo 4 sep 2022 18:29

Wat is dan het verschil met een gewoon luifel?

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door SBerend » zo 4 sep 2022 18:59

Normale schuifluifel en een Isabella shadow dat de Isabella shadow niet doorhangt tijdens een behoorlijke regenbui. Er ontbreekt wel een zijkant maar volgens mij zijn die ook leverbaar. Bij onder anderen Obelink. Zelf maken met bouwzeil ben je een stuk goedkoper uit.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door doubleyou » zo 4 sep 2022 19:18

Wat bedoel je precies met een schuifluifel 🤔? Met een schuifluifel wordt meestal een luifel bedoeld met 1 dichte zijkant en die je afhankelijk van de wind/zon naar de linker- of rechterkant schuift. Bij zo’n luifel is een full frame wel nodig, zeker bij een wat grotere caravan. Bij mijn Avento 500 was het wel nodig. Ik zette ‘m ook altijd standaard met stormbanden op. Bij dit type luifel heb je ook redelijk snel waterzakken als het regent. Je moet ‘m echt goed afspannen en genoeg laten aflopen. Het heeft bij mij niet kunnen voorkomen dat bij een nachtelijke flinke regenbui toch een enorme waterzak ontstond en het frame daar knapte door het hoge gewicht van al het water. De pasvorm van een schuifluifel is ook wel een dingetje. Het hangt af van de vorm van je caravan. Bij mijn Avento was het lastig vanwege de schuine voorkant. Ik zou dit type luifel nu niet meer kopen. Je kan beter wat meer uitgeven aan een goede boogluifel. Helaas zijn de levertijden van Unico en Fortex enorm lang momenteel. Wie weet kan je wat op Marktplaats scoren.

De meest simpele luifel heeft geen zijkanten en koop je in standaard lengte van 2,5 tot 4,5 meter. Deze is uiteraard ook gevoelig voor waterzakken maar je kan ‘m makkelijker aan 2 kanten laag zetten zodat het water eraf loopt. Erg stormvast zijn ze ook niet maar met stormbanden gaat het opvallend goed. Ik gebruik ‘m vaak voor 1 of 2 nachten als ik wat schaduw wil of wat bescherming tegen de regen.
Bijlagen
E5DB4286-1041-4D1A-9A5E-CD43D1EE9C0E.jpeg
De simpele ESVO reisluifel
D3540B40-9411-432A-9173-1AD9C40E60DD.jpeg
De ESVO schuifluifel
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Leen Couprie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 4 sep 2022 11:18

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door Leen Couprie » zo 4 sep 2022 20:33

Niels83 schreef:
zo 4 sep 2022 18:29
Wat is dan het verschil met een gewoon luifel?
Ongeveer 1000 euro..

Leen Couprie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 4 sep 2022 11:18

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door Leen Couprie » zo 4 sep 2022 20:35

doubleyou schreef:
zo 4 sep 2022 19:18
Wat bedoel je precies met een schuifluifel 🤔? Met een schuifluifel wordt meestal een luifel bedoeld met 1 dichte zijkant en die je afhankelijk van de wind/zon naar de linker- of rechterkant schuift. Bij zo’n luifel is een full frame wel nodig, zeker bij een wat grotere caravan. Bij mijn Avento 500 was het wel nodig. Ik zette ‘m ook altijd standaard met stormbanden op. Bij dit type luifel heb je ook redelijk snel waterzakken als het regent. Je moet ‘m echt goed afspannen en genoeg laten aflopen. Het heeft bij mij niet kunnen voorkomen dat bij een nachtelijke flinke regenbui toch een enorme waterzak ontstond en het frame daar knapte door het hoge gewicht van al het water. De pasvorm van een schuifluifel is ook wel een dingetje. Het hangt af van de vorm van je caravan. Bij mijn Avento was het lastig vanwege de schuine voorkant. Ik zou dit type luifel nu niet meer kopen. Je kan beter wat meer uitgeven aan een goede boogluifel. Helaas zijn de levertijden van Unico en Fortex enorm lang momenteel. Wie weet kan je wat op Marktplaats scoren.

De meest simpele luifel heeft geen zijkanten en koop je in standaard lengte van 2,5 tot 4,5 meter. Deze is uiteraard ook gevoelig voor waterzakken maar je kan ‘m makkelijker aan 2 kanten laag zetten zodat het water eraf loopt. Erg stormvast zijn ze ook niet maar met stormbanden gaat het opvallend goed. Ik gebruik ‘m vaak voor 1 of 2 nachten als ik wat schaduw wil of wat bescherming tegen de regen.

Ik heb nooit last van waterzakken en gebruik al 12 jaar een Schuifluifel. Touwtje in het midden tussen de stokken aan de voorkant en die wat naar beneden trekken

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door Philmar » zo 4 sep 2022 21:04

Wij gebruiken ook een Isabella Shadow luifel en zoals hier al aangehaald trekken wij ook het vaantje in het midden naar beneden bij regen.
Hier kan je ook schuifluifel kopen.

https://redatenten.nl/caravanluifels/re ... s/ravenna/

Philmar

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door doubleyou » zo 4 sep 2022 21:30

Leen Couprie schreef:
zo 4 sep 2022 20:35
Ik heb nooit last van waterzakken en gebruik al 12 jaar een Schuifluifel. Touwtje in het midden tussen de stokken aan de voorkant en die wat naar beneden trekken
Het zal bij mij met de vorm van de caravan te maken gehad hebben. Alhoewel een vriendin met een Hobby 440 de schuifluifel ook niet erg strak kreeg.

Er is eerder een vraag over een luifel voor een Nova L 442 geweest. https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=43690. Misschien dat de topicstarter ondertussen een betaalbare passende luifel heeft gevonden.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

martijnbos78
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 mei 2022 19:11

Re: Schuifluifel over volle lengte

Bericht door martijnbos78 » do 8 sep 2022 13:37

Wij gebruiken deze luifel van Isabella, ideaal. Ik gebruik daarbij 2 aluminium dakliggers voor extra stevigheid en handig om grote handdoeken te drogen 😀
Bijlagen
F111B2A1-9461-4F5F-AE9F-C102704F4B86.jpeg
Knaus sudwind 450 FU 2009, Ford Focus active station MK4 thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”