houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Cheke » za 3 sep 2022 21:14

Zojuist hebben we bericht gekregen met advies om houten haringen te gebruiken voor de voortent.. dit omdat op de camping plaatsen zijn met schelpenzand voor de voortent .. Uit ervaring van onze plaats pal aan de Adriatische zee en met storm de voortent/ luifel , Verona van Bax, is over het caravandak geslagen... Daar hadden we geen houvast genoeg dus.. en de luifel kapot.. is wel gerepareerd.. maar ik weet dat idd in los zand aan de zeeuwse kust.. zeker ook een storm wat uit de grond kan trekken..!! Maar .. Mijn man zegt ja een paar houten.. en ik zeg nee de hele voortent.. de gronddoek lijkt me niet.. Mijn man zegt hoeveel zijn er dat.. we hadden juist kunststof haringen bijgekocht omdat ik er wat weinig vond.. Maar de kenners hier toch graag even de vraag te stellen .. de voortent is 240 diepte en breed 4 mtr.. ik ga ervan uit dat het 40 houten haringen worden.. Ik heb de camping ook al terug gemald hoe de situatei ligt voor de plaats die we hebben gereserveerd.. dit is een plaats die we enigszins kennen van jaren geleden toen we in de zelfde straat zeg maar stonden .. de plaatsen zijn omzoomd met groen.. ik ga ervan uit dat het groen nog steeds zo is.. en we dan in de rug van de caravan al beschermd zijn en links en rechts ook en de voorzijde ten dele..
Dus graag jullie raad.. tevens hoe makkelijk sla ik houten haring erin .. en eruithalen?? ik herinner me vaag iets van water op de haringen gieten even laten inwerken de haringen aan de zijkanten wat op en neer slaan en dan eruit trekken is het makkelijkst.. wai zie ik over het hoofd of weet ik niet?
vriendelijke groetjes Cheke

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Chris » za 3 sep 2022 21:45

In zand zuigt alleen hout zich vast.
En natuurlijk..met 10 staat hij vaster dan met 4.
Maar niemand zal je garanderen dat de tent met 40 houten haringen ook niet de lucht in kan gaan.
De zwakste schakel breekt het eerst en dan is er geen houden meer aan.

Elke houten haring meer telt mee en heb je winst aan.
4 voor een hele Unico is dan weinig..
Je kan nog denken...4 grote op de hoeken en kleinere ertussen.

Plastic en metaal is waardeloos in zand...helemaal juist.

En...ik heb nooit geteld bij mijn Milaan...maar 40 lijkt wat veel.
Bel Bax en vraag het gewoon...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Cheke » za 3 sep 2022 22:05

Chris dank voor je advies.. De Unico is niet meer hier die is met de Abi Award bij een van onze kinderen.. wij hebben een heel ouderwetse voortent.. We hebben deze even voor het huis hier.. aan de caravan gezet.. maar niet afgespannen.. Het is er denk ik nog een die bij deze caravan is gekocht.. het doek voelt degelijk aan in de zin van ouderwets degelijk! 1989 is de caravan bouwjaar .. Deze voortent gaat ook opgezet als voortent niet als Unico luifel.... ; Ik blijf dus idd denken aan 40 want er kan er ok wel eens een splijten.. en de voortent dus helemaal met houten haringen.. Dat was wat mijn vader ook deed.. en nog moest hij wel eens bijslaan.. ik heb de tent wel nagelopen en stukjes opnieuw gestikt aan de hoeken waar het wat los was.. er is een stalen frame bij... Morgen zal er ook wel reactie komen van de camping....
Wat betreft de houten haringen er in slaan? nog advies?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Chris » za 3 sep 2022 22:08

Advies: Niet met een stalen hamer.
Hard kunststof hamer is voor hout beter...blijft het heel.

Aha...een oude tent.
Bedenk dan wel dat alle stiksels oud zijn.
Controleer dat beter 2x...en ook de bevestiging van de D ogen waar de rubbers voor de haringen doorheen gaan.
Zullen wel D ogen aanzitten denk ik..
Ook de rubbers zelf...lijden vaak aan droogte scheurtjes...gelijk weggooien.

Ik kom uit een kustplaats...en heb wel wat gezien op campings in het duin.
Ook al heb je 100 houten haringen erin gerammeld....dat is nog geen garantie.
Stormen kunnen gekke dingen doen.
Helemaal als er dingen tussen staan die de wind breken.. daarachter...
Mijn Pa's auto is eens 10 meter verderop tegen een huis aangeslagen.. dwars weg geblazen..
Oorzaak...wind.
Dus beter een harinkje of wat meer dan minder..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Cheke » za 3 sep 2022 22:36

Chris , De rubbers zijn allemaal nieuw aangekocht.. en ik zal de tent nog eens nalopen.. de stiksels zien er eigenlijk allemaal als nieuw uit.. tent is nauwelijks gebruikt ? zo ziet het er uit, schoon proper stiksel. De ritsen liepen ook goed..... Zal de tent nog eens even uit de caravan halen.. Ben al blij dat ik die al opgezet heb.. en nu weet hoe dat het frame er uit ziet en wat waar moet.. de pees gleed ook vanzelf door de geleiders.. Ik heb eens na een storm op die camping een wandelingetje gedaan met mijn man en heb toen gezegd .. Let nu even op wat er nog staat, kijk naar de merken die nog recht staan!! Is heel lang geleden we hadden toen een Tabbert Comtesse 400 van 10 jaar jong kunnen kopen, zelfde model als nu .. Ook weer kopkeuken en toen een Isabella Ambassador bijna nieuwe voortent , zat bij de caravan..met fiberglass frame.. we hebben geen hinder gehad van de storm toen.. Maar het nieuwste veld en dat is nu nog steeds wat kaal weinig begroeid.. daar was wat ravage en daar stonden de betere merken en de tenten die het jaar rond kunnen staan.. dat is ook zwaardere kwaliteit zeilwerk..

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Niels83 » za 3 sep 2022 23:16

40 is wel veel denk ik. Heb een Dorema maat 4.

Daar gaan aan de grond zo'n 20 haringen. Je kunt daar ook nog spanbandjes of zo vanaf onder het raam maken. 1 keer gebruikt bij wind kracht 6-7 vol op de tent. Daar zette ik overigens wel 2 bandjes aan 1 haring.

Zou je met 20 niet voldoende hebben.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Cheke » za 3 sep 2022 23:51

Niels ik denk dat ik er 30 plastic heb bijbesteld bij een aantal die bij de caravan zaten.. daarnaast nog de echt grote stormband haringen die ook houten moeten worden .. tel ook de scheerlijnen en dan lijkt me idd ook de extra.. je kruist op de hoeken bij ritsen over elkaar .. en bij de ritsen aan de caravan kant ook kruislings dus dat zijn 2 haringen.. per ritspunt dat zijn er dan al 16.. 2 voorpanden en 2 zijpanden

Chris is lengte 30 cm bij houten haringen genoeg lengte?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Niels83 » zo 4 sep 2022 08:30

Ga je tijdens orkaan seizoen? Of is het seizoens plaats?

Misschien ben ik te makkelijk maar ik zet het elastiek van de deur gewoon aan de haring op die hoek.

Ik snap dat je de vorige keer flink geschrokken bent maar naar mijn idee kun je het enger maken dan het is.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door dieseltijger » zo 4 sep 2022 08:47

Gewoon zo veel mogelijk grote houten haringen erin meppen met een rubber hamer. Zo'n rubber hamer is veelzijdig, ook geschikt voor stalen haringen en draagt de mep energie goed over op de haring. Je merkt dat je met minder meppen zo'n ding erin krijgt.

I'm not here to please you: Het eruit halen gaat moeizaam. En dat is dus goed nieuws. Zo'n ding zit vast. Tikjes tegen de zijkant, een griptang waar ik mee wrik, enzovoorts.

Voortent afsluiten als je weggaat.

En wat ook helpt is (ook qua comfort) de boel zo opzetten dat de caravan in de wind staat en niet jouw tent.

Vergeet alle Blackmagic, hou het simpel. Als je tent goed afgespannen staat en dicht is kan ie heel wat hebben. Laten we elkaar nou niet voor de zoveelste keer besmetten met het caravan forum virus, en geniet nou gewoon.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Nimma » zo 4 sep 2022 09:15

Met een Albatros op de Lepelaar in de duinen sloeg ik de 30cm houten haringen erin met een Nooitgedacht houten hamer. Wat ook zal werken is een vuistje met een rubber dop.
Ik heb daar 11 Beaufort gehad 🙋🏻‍♂️
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Cheke » zo 4 sep 2022 10:36

Dankjullie wel.. het kiezen van hoe de caravan te zetten zal niet gaan. Die zetting is bepaald door de campingeigenaar.. De auto kunnen we, denk ik, wel meer afsluitend zetten aan de inging van onze plaats.. en genieten gaan we dus ook echt doen!!! dankjullie voor jullie adviezen en bezorgdheid.. Een rubberen hamer hebben we en we hebben een houten hamer de blok is rechthoekig 14x8x7.. Ik kende Nooitgedacht niet..

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door dieseltijger » zo 4 sep 2022 10:56

Ach joh...we hebben ook wel eens met een storm gestaan op een camping, en dan zie je wel eens wat luifels en voortenten omhoog vliegen. Een luifel of openstaande voortent zijn gevoeliger voor storm omdat ze wind vangen. Vooral - wat ik vaak doe - is als ik alleen het dakdeel opzet. binnen no-time gaat de middenstok omhoog. Ik denk dat de Unico's qua opzet gewoon zo inherent stabiel zijn dat dat gunstige uitzonderingen zijn.

Uitdraai luifels moet je indraaien bij storm. Voortenten die (met kreukels en al) gewoon dicht zijn en rondom afgespannen zijn die kunnen echt wel een stootje hebben. Het saai en gewoontjes rondom afspannen is volgens mij een betere garantie dan de stoere stormbanden met veren en allerlei hulpstukken inzetten. Met windvlagen hoor je het doek opbollen en wat getik van het frame - meer niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Niels83 » zo 4 sep 2022 11:06

Mijn techniek leraar zei altijd dat de hamer het zelfde materiaal moet zijn als het materiaal dat je er mee bewerkt. Ik zoek al jaren naar rubberen spijkers.

Houten hamer is mooi als je die hebt rubber is ook prima als je die hebt. Ik vond een rubberen hamer met ijzeren haring niet handig die brokkelde naar verloop van tijd af.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: houten haringen... juist advies gehad vw schelpenzand duinzand

Bericht door Nimma » zo 4 sep 2022 11:35

[re.gif] [re.gif] [re.gif] die houten is thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”