TV aansluiten op antenneuitgang

Plaats reactie
Tarass
Berichten: 5
Lid geworden op: do 1 sep 2022 20:52

TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Tarass » vr 2 sep 2022 20:34

Op mijn pas gekochte caravan staat een Banten sprietantenne. Ik ben een leek op tv in de caravan gebied en vraag mij af wat er nodig is om tv te kunnen kijken. In het tv kastje zit een female aansluiting, op de tv echter ook. Moet ik nu een kabeltje maken met 2 female stekkers, of mis ik iets?
Waarschijnlijk zijn het domme vragen. Op zich kan ik daar wel mee leven, als ik tenminste slimme antwoorden krijg.

Coen70
Berichten: 43
Lid geworden op: di 25 mar 2014 10:24

Re: TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Coen70 » za 3 sep 2022 19:40

Een TV heeft een female aansluiting, het aansluitpunt in de muur hoort male te zijn. Als dat ook female is kun je een connector kopen met twee keer male. Of je monteert zelf een coax kabel met twee keer male.
Check eerst even wat voor antenne je hebt. Dat staat wel op de antenne.
De antenne is waarschijnlijk DVB-T/T2. Daarvoor heb je een TV nodig die ook DVB-T zenders kan ontvangen. Je kunt dan alleen de gratis zenders ontvangen. Daarvoor is aansluiten met coax voldoende.
Je kunt ook de betaalde (abonnement) versie DVB-T2 gebruiken. De merknaam is Digitenne, even googlen voor meer info. Daar heb je een TV met CI-slot voor nodig of een los kastje. Er bestaan ook kastjes waarmee je alleen de gratis zenders kunt ontvangen, dan heb je geen abonnement nodig.
Ford Galaxy 1.6 Ecoboost met Burstner Belcanto 490TK en Kampa Club air 390 all-season voortent

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Frup » za 3 sep 2022 21:52

Aanvullend: met Digitenne kun je alleen de zenders ontvangen die via de lokale zendmast worden aangeboden.