TV aansluiten op antenneuitgang

Plaats reactie
Tarass
Berichten: 5
Lid geworden op: do 1 sep 2022 20:52

TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Tarass » vr 2 sep 2022 20:34

Op mijn pas gekochte caravan staat een Banten sprietantenne. Ik ben een leek op tv in de caravan gebied en vraag mij af wat er nodig is om tv te kunnen kijken. In het tv kastje zit een female aansluiting, op de tv echter ook. Moet ik nu een kabeltje maken met 2 female stekkers, of mis ik iets?
Waarschijnlijk zijn het domme vragen. Op zich kan ik daar wel mee leven, als ik tenminste slimme antwoorden krijg.

Coen70
Berichten: 43
Lid geworden op: di 25 mar 2014 10:24

Re: TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Coen70 » za 3 sep 2022 19:40

Een TV heeft een female aansluiting, het aansluitpunt in de muur hoort male te zijn. Als dat ook female is kun je een connector kopen met twee keer male. Of je monteert zelf een coax kabel met twee keer male.
Check eerst even wat voor antenne je hebt. Dat staat wel op de antenne.
De antenne is waarschijnlijk DVB-T/T2. Daarvoor heb je een TV nodig die ook DVB-T zenders kan ontvangen. Je kunt dan alleen de gratis zenders ontvangen. Daarvoor is aansluiten met coax voldoende.
Je kunt ook de betaalde (abonnement) versie DVB-T2 gebruiken. De merknaam is Digitenne, even googlen voor meer info. Daar heb je een TV met CI-slot voor nodig of een los kastje. Er bestaan ook kastjes waarmee je alleen de gratis zenders kunt ontvangen, dan heb je geen abonnement nodig.
Ford Galaxy 1.6 Ecoboost met Burstner Belcanto 490TK en Kampa Club air 390 all-season voortent

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Frup » za 3 sep 2022 21:52

Aanvullend: met Digitenne kun je alleen de zenders ontvangen die via de lokale zendmast worden aangeboden.
Dus Nederlandse zenders ontvang je alleen in Nederland. Aan een Digitenne abonnement (goedkoper als je al KPN klant bent) heb je niets als je buiten Nederland verblijft.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door theotrucker » za 3 sep 2022 22:41

Met een free to air DVB-2 of in de tv ingebouwde DVB-2 zonder abonnement haal je in Nederland de publieke zenders plus sommige regionale zenders binnen.
In Duitsland zeer veel Duitse zenders.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Tarass
Berichten: 5
Lid geworden op: do 1 sep 2022 20:52

Re: TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Tarass » ma 5 sep 2022 09:21

Dank jullie wel voor de zeer nuttige informatie!
Daarmee is mijn domheid weer wat minder geworden.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: TV aansluiten op antenneuitgang

Bericht door Niels83 » ma 5 sep 2022 11:29

[re.gif]
Dat hoop je maar..
"Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef krijg van wat ik allemaal niet weet." - Socrates, 399 v. Chr.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”