Slingeren caravan

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slingeren caravan

Bericht door dieseltijger » za 4 mar 2023 18:12

Micky schreef:
za 4 mar 2023 12:34
[re.gif]

Nee, het is geen loterij knipoog.gif ik zorg wanneer ik kan altijd voor een snaarstrakke combi, met een voorloop auto heb je geen keus, maar mijn leasewagens stel ik altijd zo samen dat het een perfecte trekker wordt, <knip>

Wel....op welke manier? Wellicht handig om te delen. Mijn auto heeft (bijna) alles tegen: Oude rubbers in de wielophanging, gare schokbrekers, een behoorlijke overhang aan de achterzijde (want: sedan) en 1300 kg caravan aan de haak in combinatie met een toegelaten trekmassa van 1500 kg. Toch geen resonantie waarneembaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Slingeren caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 4 mar 2023 20:17

[re.gif]
Ik meen me te herinneren dat je zelf ergens schreef dat je als een oude dweil rijd, dat kan ook helpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Slingeren caravan

Bericht door dieseltijger » za 4 mar 2023 20:32

Klopt, ik rij met een snelheid van rond de 90..95 op de teller (dus dat zal zo'n 83...88 km/u zijn) en ben een matige bestuurder. Wellicht is dat de reden dat ik geen probleem ervaar ondanks het relatief lage gewicht van de Avensis (ongeveer 1350 kg schoon aan de haak).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slingeren caravan

Bericht door Micky » zo 5 mar 2023 10:49

dieseltijger schreef:
za 4 mar 2023 18:12
Micky schreef:
za 4 mar 2023 12:34
[re.gif]

Nee, het is geen loterij knipoog.gif ik zorg wanneer ik kan altijd voor een snaarstrakke combi, met een voorloop auto heb je geen keus, maar mijn leasewagens stel ik altijd zo samen dat het een perfecte trekker wordt, <knip>

Wel....op welke manier? Wellicht handig om te delen. Mijn auto heeft (bijna) alles tegen: Oude rubbers in de wielophanging, gare schokbrekers, een behoorlijke overhang aan de achterzijde (want: sedan) en 1300 kg caravan aan de haak in combinatie met een toegelaten trekmassa van 1500 kg. Toch geen resonantie waarneembaar.
Dat heb ik regelmatig gedeeld hier en je noemt het zelf al, Rubbers in de ophanging en dempers om mee te beginnen, bij een lease auto, grote velgen met platte banden, sport onderstel, voldoende gewicht tov de caravan, dan ben je er al. Ga maar na waarom een F1 auto zo strak op de weg ligt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Slingeren caravan

Bericht door Ron » zo 5 mar 2023 10:58

[re.gif]
Die hebben pas sinds dit jaar plattere banden.
Daarvoor waren het flinke ballonnen. mrgreen.gif
Maar weer geen caravan er achter.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Slingeren caravan

Bericht door Ab » zo 5 mar 2023 12:25

Elke auto is verschillend.
En zal ook een ander rijgedrag hebben.
Maar slingeren komt altijd uit de caravan.
Natuurlijk maakt de auto ook verschil, hoe zwaarder, hoe beter, en in een zware auto zal je het minder, of later merken.
Maar zelfs bij een beladen RAM van 3500 kg kan je voelen wanneer een caravan of aanhanger verkeerd beladen is weet ik door tientallen jaren bijna dagelijks rijden met zware aanhangers.
Slingerneigingen komen altijd voort uit lading te ver achter de as.
Hoe verder naar achter hoe erger wordt het.
Verder naar voren laden lost dat op.
Dat daarbij de kogeldruk hoger wordt is alleen maar gunstig.
Daardoor wordt de auto zwaarder, en de aanhanger of caravan lichter op de as. Het werkt dus dubbelop.
30 kg verplaatsen kan een wereld van verschil maken.

Een aanhanger met de as zo ver mogelijk naar achter slingert nooit. Minder gewicht achter de as.
Dat is de reden waarom opleggers ook nooit slingeren.
Dat gaat voor caravans niet, maar je kunt dit wel in het achterhoofd houden bij beladen.

Waarom het zo is, weet ik ook niet, maar slingeren bij een echt totaal verkeerd beladen aanhanger begint altijd pas zo rond de 80 km/u.
Daaronder practisch nooit.
Hogere snelheden versterken het slingeren sterk.
Tot het onbeheersbaar wordt, en dat kan heel snel gaan.
Een stabilisatorkoppeling helpt daar totaal niets bij.
Sterker..je merkt het later, bij hogere snelheid, en het effect van slingeren is dan veel heftiger dan bij lagere snelheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Slingeren caravan

Bericht door WillyL » zo 5 mar 2023 12:53

Het extra gewicht van de auto tov de caravan helpt niets wanneer je toch in slinger gaat.
Mijn ouders stonden ooit na een pirouette in tegengestelde richting en reden toen (jaren geleden) met een toch gewichtige Chevrolet (+2t) en een lichte Constructam (-1t). De caravan was slecht geladen en de slinger begon plots tijdens een afdaling en een dwarse vallei. De trigger was een sterke zijwindvlaag vanuit dat valleitje.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slingeren caravan

Bericht door Micky » zo 5 mar 2023 13:02

[re.gif]

Ik durf te beweren dat dat wel degelijk uitmaakt knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slingeren caravan

Bericht door PD » zo 5 mar 2023 13:06

[re.gif] [re.gif]
Ik heb de ervaring dat het zeker wel uitmaakt, al wordt je niet ongenaakbaar. Het legt de drempel wel (veel) hoger.

Voor onze 2 ton's enkelasser hebben we zowel een Peugeot 4007 als een Volvo XC60 als trekker gehad met vergelijkbare stabiliteit in de combi; daarna de trekker vervangen door een LandRover Discovery.... het verschil was echt enorm qua stabiliteit en dus rust in de combi. De veel zwaardere LandRover (+800 kg) had de caravan veel beter onder controle.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Slingeren caravan

Bericht door Hermanus » zo 5 mar 2023 13:56

Ah, ook deze topic is weer veranderd in een wedstrijdje ver pissen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slingeren caravan

Bericht door PD » zo 5 mar 2023 14:01

[re.gif]
Wat een onzinnige reactie weer die niets toevoegt........ het is gewoon praktijkervaring die de stelling staaft dat een zwaardere trekker loont thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Slingeren caravan

Bericht door Ab » zo 5 mar 2023 18:45

Oh..excuus Doubleyou. :oops:
Jouw bericht stond er 2 keer.
Dat wilde ik verhelpen, maar het ging wat mis..
Resultaat: beide berichten verdwenen.
Sorry nogmaals.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Slingeren caravan

Bericht door SBerend » zo 5 mar 2023 19:27

PD schreef:
zo 5 mar 2023 13:06
[re.gif] [re.gif]
Ik heb de ervaring dat het zeker wel uitmaakt, al wordt je niet ongenaakbaar. Het legt de drempel wel (veel) hoger.

Voor onze 2 ton's enkelasser hebben we zowel een Peugeot 4007 als een Volvo XC60 als trekker gehad met vergelijkbare stabiliteit in de combi; daarna de trekker vervangen door een LandRover Discovery.... het verschil was echt enorm qua stabiliteit en dus rust in de combi. De veel zwaardere LandRover (+800 kg) had de caravan veel beter onder controle.
Heb je waarschijnlijk nooit een slingerende Duitser met Mercedes E klasse met een slingerende LMC 515 gezien op de autoweg Arnhem Utrecht. Of een Deen met Ford Mondeo met Adria. Dat was nog niet eens een zwaar model tussen Mannheim en Freiburg. Die was 3 rijbanen en bijna onze auto nodig. En dan heb ik het toch over redelijke auto's. De laatste was vorig jaar met een Peugeot en een Eriba op een 80 km weg in de buurt van Appelscha. Daar was 70 km eigenlijk nog teveel. Maar slingert het dan gaat die ook achter de LaRo
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slingeren caravan

Bericht door PD » zo 5 mar 2023 20:21

[re.gif]
Zoals ik al schreef:
PD schreef:
zo 5 mar 2023 13:06
Ik heb de ervaring dat het zeker wel uitmaakt, al wordt je niet ongenaakbaar. Het legt de drempel wel (veel) hoger.
Ook een ca. 3.000 kg zware LaRo heeft zijn grenzen... maar de stelling blijft overeind, that's all thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slingeren caravan

Bericht door Micky » zo 5 mar 2023 21:00

SBerend schreef:
PD schreef:
zo 5 mar 2023 13:06
[re.gif] [re.gif]
Ik heb de ervaring dat het zeker wel uitmaakt, al wordt je niet ongenaakbaar. Het legt de drempel wel (veel) hoger.

Voor onze 2 ton's enkelasser hebben we zowel een Peugeot 4007 als een Volvo XC60 als trekker gehad met vergelijkbare stabiliteit in de combi; daarna de trekker vervangen door een LandRover Discovery.... het verschil was echt enorm qua stabiliteit en dus rust in de combi. De veel zwaardere LandRover (+800 kg) had de caravan veel beter onder controle.
Heb je waarschijnlijk nooit een slingerende Duitser met Mercedes E klasse met een slingerende LMC 515 gezien op de autoweg Arnhem Utrecht. Of een Deen met Ford Mondeo met Adria. Dat was nog niet eens een zwaar model tussen Mannheim en Freiburg. Die was 3 rijbanen en bijna onze auto nodig. En dan heb ik het toch over redelijke auto's. De laatste was vorig jaar met een Peugeot en een Eriba op een 80 km weg in de buurt van Appelscha. Daar was 70 km eigenlijk nog teveel. Maar slingert het dan gaat die ook achter de LaRo
Nee dan gaat hij niet!! als de auto veel zwaarder is dan de caravan, een kind van 6 kan ook zijn vader van 90 kilo niet door de kamer slingeren, denk daar maar over na Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 966
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Slingeren caravan

Bericht door Rodo » zo 5 mar 2023 21:23

[re.gif]

Die laro gaat, gegarandeerd. Het enige wat hem op de weg houd zijn 4 stukjes van 20 cm2. De bandenafdruk!! Die stukjes zorgen voor veel te weinig wrijving om die laro op de weg te houden. En dan ook nog bij droog weer, bij vochtig wegdek vliegt hij veel eerder.
Het vergelijk met kind en vader slaat natuurlijk nergens op. Denk daar maar over na. scratch.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slingeren caravan

Bericht door Chris » zo 5 mar 2023 21:25

Ben je dan niet in het stadium "Slippen" ???

Slingeren is nog niet dat dramatische deel, dat moet nog komen na het slingeren.... ( Als je niks doet en gewoon blijft gassen.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Slingeren caravan

Bericht door Ab » zo 5 mar 2023 21:43

Wat ik eerder al schreef..het gewicht van de auto helpt uiteraard wel.
Toch kan een 2000 kg zware caravan een 3000 kg zware auto wel degelijk in een slip of een schaar slingeren.
Een wat lichtere caravan ook nog wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Slingeren caravan

Bericht door SBerend » zo 5 mar 2023 22:15

@Micky. Er is maar weinig nodig om dat voor elkaar te krijgen. Ook een kind kan een volwassene laten vallen. Maar dat terzijde. Bij al de 3 gevallen reden wij er naast of er achter. Bij de laatste heb ik het over een smalle weg met weerskanten bomen. Later op de N381 richting Beilen Emmen reed ik er voorbij, maar ik kon zien dat de bestuurder niet vrolijk achter het stuur zat.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slingeren caravan

Bericht door PD » zo 5 mar 2023 22:33

SBerend schreef:
zo 5 mar 2023 22:15
Bij al de 3 gevallen reden wij er naast of er achter.
Ik zou nog gaan denken dat jij telkens de veroorzaker bent, want zeg nou zelf, wie maakt dat 3x als ooggetuige mee knipoog.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Slingeren caravan

Bericht door VIP » ma 6 mar 2023 08:07

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam.....maar het kan best zijn dat sommige mensen onderweg meer meemaken.

Zo te lezen tot nu toe alleen met een Mercedes, Ford en Peugeot met erachter een LMC, Adria of Eriba mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Slingeren caravan

Bericht door SBerend » ma 6 mar 2023 08:16

Ja je zou haast denken. Nou nee dus. Je schrikt wel als ingehaald wordt en dat de Ford Mondeo op de linkerbaan rijdt en de caravan pal voor je langs vliegt. Uiteindelijk was hij beide banen en de vluchtstrook nodig.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Slingeren caravan

Bericht door blazoen » ma 6 mar 2023 08:29

"Je wordt ingehaald" Ik denk dat daar een groot deel van het probleem ligt. Er wordt door velen veel te hard gereden met hun combinatie. Mensen overschatten hun eigen combinatie en vaak ook de eigen vaardigheden. Dat is een ideale mix voor slingeren.
Laatst gewijzigd door Ab op ma 6 mar 2023 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 966
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Slingeren caravan

Bericht door Rodo » ma 6 mar 2023 08:38

Ook ooit gezien enkele jaren geleden bij Breda. Mercedes G met een aardige Knaus Azur erachter.
Komt mij voorbij met (schatting) 115-120km/h en de vrachtwagen voor mij. Alles voorbij en de caravan gaat kwispelen. Kwispelen word heviger. Geen remlichten te zien. Caravan tilt zijn linker band van de weg en de remlichten gaan aan. Combi schaart en komt tegen de midden vangrail tot stilstand. Vrachtwagen kon gelukkig rechts langs, anders…….
Hoe groot en zwaar ook, als je over het kritische punt gaat, dan gaat het spul.

Volgens caravantrekker.nl, slingeren heeft 1 oorzaak: snelheid. Ik kan me daar in vinden. thumbup.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Slingeren caravan

Bericht door VIP » ma 6 mar 2023 08:54

blazoen schreef:
ma 6 mar 2023 08:29
SBerend schreef:
ma 6 mar 2023 08:16
Ja je zou haast denken. Nou nee dus. Je schrikt wel als ingehaald wordt en dat de Ford Mondeo op de linkerbaan rijdt en de caravan pal voor je langs vliegt. Uiteindelijk was hij beide banen en de vluchtstrook nodig.
"Je wordt ingehaald" Ik denk dat daar een groot deel van het probleem ligt. Er wordt door velen veel te hard gereden met hun combinatie. Mensen overschatten hun eigen combinatie en vaak ook de eigen vaardigheden. Dat is een ideale mix voor slingeren.
Dat te hard rijden is een aanname, je weet immers niet hoe snel de ingehaalde en inhalende combi reed.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”