Domme dingen in en aan caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door RDDR » di 6 sep 2022 10:48

Chris schreef:
ma 5 sep 2022 21:41
Daar heb ik die pijpjes voor gemaakt..
Komen net onder de bumper voor uit
Gooi de accutol er maar in...pakt altijd..
Weet ik: maar het feit dat je zelf moet gaan knutselen om iets zeer onhandigss weer goed werkbaar te maken bij een nieuw product, vind ik een goede reden om het onder domme dingen te scharen knipoog.gif Bij Sprite hadden ze dit veel mooier opgelost, door de steunen een kwartslag te draaien aan de voorkant en aan de achterkant ze volledoig op het einde van de hut te plaatsen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Daphne » di 6 sep 2022 11:06

RDDR schreef:
di 6 sep 2022 10:48
maar het feit dat je zelf moet gaan knutselen om iets zeer onhandigss weer goed werkbaar te maken bij een nieuw product, vind ik een goede reden om het onder domme dingen te scharen knipoog.gif
Onze dealer pakt dit "probleem" aan om die pijpjes zelf voor aflevering van een caravan te plaatsen. Dat is dan wel weer slim knipoog.gif Wij hadden er niet om gevraagd maar ze kwamen er zelf mee.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door RDDR » di 6 sep 2022 11:15

[re.gif]
Dat is top service!
Blijft jammer dat het nodig is, maar veel beter dan een dealer dit pro-actief doet dan dat een klant zelf mag gaan knutselen. thumbup.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door yarrah » di 6 sep 2022 13:20

thumbup.gif klopt dat een dealer dat moet doen. De bouwer zou toch wat beter naar de klant moeten luisteren. Waarom bij de Sprite wel en niet bij een knaus?
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Unplugged » di 6 sep 2022 14:08

workel schreef:
di 6 sep 2022 10:19
[re.gif]
Heb ook nog wel wat,
- De grote heki dakluiken in de Knaus, waarom niet met een slinger? Ala Hobby/Fendt
- Geen apart spoelwater systeem bij de Knaus Sport maar uit het vers drink water. Niet van deze tijd.
- Verduistering roll hor, waarom geen mogelijkheid met een cm of 5/6 open te zetten, kan je zelf maken, maar toch
- Felle buitenverlichting boven de deur, Fendt heeft 2 standen, slim
- WC rolhouder op een onmogelijke plek, kan slimmer
- Verlichting binnen niet dimbaar, is op te lossen
- Automatische verlichting in de kleding kast, Hobby heeft dit wel, Fendt niet.
- Bandjes om het een persoonsbed makkelijk open te trekken
- Balanceren van de caravan wielen, zowel Hobby, Knaus als Fendt was dit niet gebeurd, wielen loodvrij
- Kastje in de toilet waar spullen in zitten die zo openvallen, ff extra klemmetjes erop.
Ik had een Südwind 450 TU uit 2000, nu een Sport 450 FU uit 2008. Tenzij Knaus een algehele kwaliteitsvermindering heeft toegepast, vermoed ik dat de Sport echt goedkoper is uitgevoerd.
- Geen zware uitdraaisteunen
- Geen knoppen met vergrendeling in de kastjes en lichtere scharnieren (het is allemaal net wat wiebeliger)
- Geen eigen spoelinrichting toilet

En zo zullen er nog wel wat dingen op te noemen zijn.
Aan de dingen die jij noemt heb ik me (nog) niet geërgerd, maar het zijn wel veel zaken die aan besparing doen denken. Alle waar - zo blijkt maar weer - is naar zijn geld.
Ik schreef eerder al: de vraag is of dat dom is. Het is vooral goedkoper.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Ron » di 6 sep 2022 14:14

[re.gif]
Met de huidige sport is dit allemaal aangepast.
Behalve de eigen spoel inrichting van het toilet.
Die wordt nog steeds uit de verswater tank gehaald.
Vind ik allemaal prima , want dan hoef ik maar 1 tank te vullen.
De rose aqua rinse heb ik in een spuit flacon .
Werkt net zo goed als door het spoelwater
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

workel

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door workel » di 6 sep 2022 14:20

[re.gif]
Zo zie je maar ieder zijn ding.

Dat spoelwater, grote dakraam en waggelen was voor ons de reden om de Knaus te verkopen.

Daar zeg ik zeker niet mee dat het een slechte caravan is. Hele volksstammen zijn blij met Knaus, maar zal wel zeikerd zijn, dit voor ons.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Daphne » di 6 sep 2022 14:26

Wij hebben nu de 3e caravan met een toilet zonder eigen spoelvoorziening. Bij de huidige caravan is er niet eens ruimte voor een eigen spoelreservoir en wordt er heel slim omgegaan met de beschikbare ruimte.

Overigens heeft Thetford wel de voorkeur boven Dometic. 2 x Thetford en 1 x Dometic gehad zonder eigen spoelreservoir gehad. Een Thetford spoelt veel beter en die zit gelukkig in onze Eriba Nova L.

[re.gif]
Het Dometic toilet stond bij ons ook in het rijtje ergernissen voor de verkoop van de Knaus Südwind, maar niet vanwege het ontbreken van een eigen spoelreservoir.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » di 6 sep 2022 17:19

Wat ik in een Hobby zag... Het reservewiel aan de linkerkant van de disselkast. Handig wanneer je in GB reist. Maar elders in Europa niet. Heb je dat wiel nodig, sta je naast het langsrazende verkeer. In onze LMC zit t rechts, en daar hoort t ook. Of onder de caravan natuurlijk. Maar dan wel aan de rechterkant uitschuiven.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » di 6 sep 2022 17:24

Chris schreef:
Daar heb ik die pijpjes voor gemaakt..
Komen net onder de bumper voor uit
Gooi de accutol er maar in...pakt altijd..
Vandaag na lang uitstellen ook maar gemaakt. In onze vorige LMC zaten aan de voorkant wel geleiders, aan de achterkant niet. Daar heb ik toen in 2015 ook twee uitlaatpijpjes gemaakt. Of zijn t inlaatpijpjes?

Ik slinger nog handmatig. Helemaal geen probleem mee.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

workel

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door workel » di 6 sep 2022 18:24

WanFie schreef:
di 6 sep 2022 17:19
Wat ik in een Hobby zag... Het reservewiel aan de linkerkant van de disselkast. Handig wanneer je in GB reist. Maar elders in Europa niet. Heb je dat wiel nodig, sta je naast het langsrazende verkeer. In onze LMC zit t rechts, en daar hoort t ook. Of onder de caravan natuurlijk. Maar dan wel aan de rechterkant uitschuiven.
Haha klopt, voor ons de reden om onder onze nieuwe Hobby een alko reservewiel beugel te bestellen achter de as. Scheelt ook plek in de dissel die is al niet al te groot in vergelijking met onze vorige Knaus en Fendt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » di 6 sep 2022 19:53

WanFie schreef:
di 6 sep 2022 17:24
Chris schreef:
Daar heb ik die pijpjes voor gemaakt..
Komen net onder de bumper voor uit
Gooi de accutol er maar in...pakt altijd..
Vandaag na lang uitstellen ook maar gemaakt. In onze vorige LMC zaten aan de voorkant wel geleiders, aan de achterkant niet. Daar heb ik toen in 2015 ook twee uitlaatpijpjes gemaakt. Of zijn t inlaatpijpjes?

Ik slinger nog handmatig. Helemaal geen probleem mee.
Deze... en zo met eindresultaat..
.
IMG-20210805-WA0017.jpeg
IMG-20210805-WA0017.jpeg (61.45 KiB) 2204 keer bekeken
IMG-20210805-WA0012.jpeg
IMG-20210805-WA0012.jpeg (86.46 KiB) 2204 keer bekeken
V8.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1264
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door cortrans » di 6 sep 2022 20:36

Mooi gedaan Chris, moest ik ook naar eens maken deze winter onder de LMC
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door mrbullmastiff » di 6 sep 2022 20:46

Ik had ze ook gemaakt, maar ben blij met de automatische pootjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » di 6 sep 2022 20:48

Dat was een mazzeltje hoor... heerlijk he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » wo 7 sep 2022 12:20

@Chris
Bijna zo. Ik had nog een dunwandige buis van 40 mm liggen. Deze past zo om de ring. Ik heb wel twee klemmen per buisje gemonteerd, het zijn dus geen beugels die om de buis gaan, maar klemmen, waar ik de buizen in kan klikken. Dat werkt ook prima en die klemmen koste maar €0,29 per stuk. Bovendien hoef je die maar met één schroef vast te zetten. Door de twee klemmen zit de buis toch mooi stabiel vast. Netjes roestvast stalen schroeven gebruikt. Achter zijn de buizen 18 cm, voor 35 cm lang. Aan de voorkant zitten ze aan de aluminium tranenplaat van de disselbak vastgeschroefd met M4 boutjes. Achter met schroeven in de polyester bodemplaat. Daar heb ik wel wat kit tussen gedaan om lekkage te voorkomen.

Maar jammer/dom dat dit er niet standaard op zit.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door VIP » wo 7 sep 2022 12:28

WanFie schreef:
di 6 sep 2022 17:19
Wat ik in een Hobby zag... Het reservewiel aan de linkerkant van de disselkast. Handig wanneer je in GB reist. Maar elders in Europa niet. Heb je dat wiel nodig, sta je naast het langsrazende verkeer. In onze LMC zit t rechts, en daar hoort t ook. Of onder de caravan natuurlijk. Maar dan wel aan de rechterkant uitschuiven.

Ook dat heeft een reden knipoog.gif

En is over nagedacht door de fabrikanten.

Staat ook bij andere merken links.

Reservewiel heb je theoretisch niet nodig, maar je overige spullen die dan rechts liggen gebruik je elke rit/dag op de camping, lekker makkelijk bereikbaar vanuit de caravan/tent/luifel.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » wo 7 sep 2022 13:54

[re.gif]
Wij komen eenmaal opgebouwd, weinig meer in de disselbak. Wasbakken, emmer, spieën, slippers en vuilniszak houder gaan er bij het opbouwen uit. Dan blijft er weinig behalve het reservewiel en gastank over.

Dan blijft voor ons de gevaarlijk situatie aan de kant van de weg over. Wanneer je linkerband lek is, heb je trouwens hetzelfde probleem. Dan zit er weinig anders op dan een veiliger stuk op te zoeken.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Ab » wo 7 sep 2022 15:45

Bij mijn Fendt zat het reservewiel ook links in de disselbak.
Ik heb dat nooit als een probleem ervaren.
Het wiel kan/moet er bijna in het midden uit.
Als het eruit moest, ging ik op de dissel zitten met 1 knie.
Vanaf de bermkant.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Lucas » wo 7 sep 2022 15:53

Ik heb eigenlijk geen idee waar in de dissel ons reservewiel zit, maar onze dissel zit tijdens het rijden zo tjokvol met diverse "disselspullen" dat de positie van het wiel niet mijn grootste probleem zou zijn als we het nodig hebben knipoog.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » vr 9 sep 2022 15:50

TFJ schreef:
do 1 sep 2022 22:35
WanFie schreef:
do 1 sep 2022 22:23
Ik heb twee boekjes van hem. Inderdaad erg leuk.
Heb je ISBN nummers van die boekjes?
Ik dacht er vandaag pas weer aan.
Ik heb twee boekjes van hem, maar er is kennelijk nog een derde.

Met de blik op oneindig (Geen ISBN)
Hoezo... stoppen met werken? U kunt toch om 5 uur naar huis. ISBN 90-9011607-9
U moet de groeten van Kees hebben ISBN ??
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

TFJ

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door TFJ » vr 9 sep 2022 16:51

[re.gif]
Dank je wel thumbup.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WillyL » vr 9 sep 2022 18:04

Over lichtjes is reeds veel geschreven.
In mijn Dethleffs zitten enkele ledjes in de (3) hoeken bovenaan. Lelijk dagwit ondingen zijn het, wel mooi in een 'houten' lambrisering, maar owee om ze te vervangen.
Ik wilde ze reeds lang vervangen door warmwit. Tot overmaat van ramp zijn er zijn sinds mensenheugenis enkele gesneuveld. Ze branden nu maar deels, ook al heb ik ze nauwelijks gebruikt.
Om die te veranderen moet je de houder uitbouwen, ik denk door eerst de buitenwand weg te nemen want de moeren zitten helemaal aan de binnenzijde/achterkant van die bovenkastjes en zijn echt niet bereikbaar via de kastdeurtjes, tenzij je slangenarmen en -vingers hebt.
In de fabriek zal het wel eenvoudig geweest zijn want daar worden eerst de binneninrichting gemaakt en daarna de 'doos' dichtgemaakt door de buitenwanden te plaatsen. Zoals zo vaak, stom.gif van de designers om geen rekening te houden met na-onderhoud.

Nu ja, er zijn 2 mooie schakelaars om ze te bedienen plus een draad ergens binnen die bovenkastjes. Die van de achterste lamp heb ik kunnen gebruiken om de Maxxfan (boven bed) volledig zonder stroom te zetten en dat die lampjes het nu niet meer doen daar mankeer ik niets.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WillyL » vr 9 sep 2022 21:54

En nog enkele dom-dingen...
1/ Boven het bed (en vooraan boven de zithoek) hangen twee(+2) mooie 230V20W halogeen leeslampjes. Gloeiend heet worden die en ze hangen boven het bed tegen de (over)gordijntjes. Ik vrees telkens voor schroeiplekken of erger, brand... De halogeenlampjes zijn nu vervangen door 230V-LEDs. Maar waarom hebben ze ook geen 12V gebruikt zoals voor de rest van de lampjes in de caravan? Door de vorm van de voetjes zijn ze niet te krijgen in 12V. Nu heb je wanneer je niet aan de paal hangt hallo-geen-licht boven het bed.
Ook zitten de schakelaartjes in die spotjes net te hoog om ze met de arm uit te doen. Je moet je dus even optillen - niet erg praktisch wanneer je bijna in slaap valt. De oplossing was/is een schakelaartje met trekkoortje (er was net genoeg plaats in de lampenvoet).
2/ Het tweepersoonsbed scharniert langs de lange (muur)zijde. Je moet vrij hard heffen aan een sierplank (die wat beweegt) om het bed te liften en in de bergruimte te geraken. Je had nauwelijks plaats om je vingers te plaatsen en bij het neerlaten konden die gekneld raken (auw - grr - mijn vingerkootjes!). Oplossing: een simpel (goedkoop) handvat (waar je een goede pak aan hebt) gevezen door die sierplank recht in de stevige balk van het bed. Waarom zat dit handvat er niet dadelijk aan? Mijn finale oplossing was een actuator - heerlijk eenvoudig - schakelaartje naar boven/midden(af)/beneden/midden en dat op 12V, dus steeds beschikbaar! Dom van mij, de actuator is beresterk (+100kg duwen) maar oertraag.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » za 10 sep 2022 09:33

Tja, dat opklapbed. Hier moeten we onder het matras het ding optrekken aan de lattenbodem. Dat gaat op zich prima, maar de handen zijn op de camping niet altijd even schoon, dus het beddengoed word dan weer groezelig. Ik heb wel eens gedacht aan een riempje wat buitenboord hangt. Maar dan hangt er weer zo'n ding.
Alles heeft natuurlijk te maken met gewichtsbesparing. En daar ben ik dan wél weer blij mee, dan kan hij met een kleinere/zuinigere auto getrokken worden.

Dat is trouwens ook zo'n dom ding. Waarom zit er in zoveel caravans een hoop nutteloze versieringen, lampjes en andere zooi. Dat dit aan de gebruikers ligt is duidelijk, mooooooi moet het zijn. Praktisch is vaak heel wat anders. En al die zooi is loeizwaar.
Als voorbeeld, in de camper van mijn broer zit een koelkast met oven er op gebouwd. Dat ding is voorzien van automatische omschakeling naar gas wanneer de stroom uitvalt of er uitgetrokken wordt. Nou is de elektronica kapot en na 15 jaar niet meer leverbaar. Hij is zelf elektronicus en heeft de boel uit elkaar gehaald en kan hem waarschijnlijk wel repareren. Zijn opmerking: ik had liever handomschakeling gehad, dat werkt tenminste altijd. Andere gebruikers kunnen de koelkast dan niet meer op gas gebruiken. Wég vrijheid als camperaar.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”