Domme dingen in en aan caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WillyL » za 10 sep 2022 22:06

[re.gif] Ik ben ook voor KISS-toepassingen. Je moet maar eens lezen welke domme problemen er zijn met electronica in de 'fraaie' Hobbies of van die automatisch omschakelende koelkasten die het toch niet doen wanneer de spanning te erg zakt en zich uitschakelen (in warme landen). En zo kunnen we nog dingen aanhalen.
Een simpele schakelaar of kraan doet het (bijna) altijd...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door SBerend » wo 14 sep 2022 22:33

Reactie op eerdere Post Daphne en Niels 83
-Geluid van de hordeur bij open- en dichtdoen. Rrrrrr Rrrrrr, net als de hordeur thuis. Het is wel een hele stevige hordeur die er niet uitwaait of uitgedrukt wordt.



Sinds donderdag 8 september hebben wij een Hymer Feeling naast ons gekregen. Op zich niets mis mee met die caravan, maar die hordeur. Dat ratelend geluid van die ketting in de hordeur. Het begint al vanaf 7:00 uur in de ochtend open-dicht en dat soms wel 4 tot 8 keer binnen een minuut. Echt irritant vooral als je nog ligt te slapen. Ook wij hebben een hordeur in de Dethleffs, maar daar zit geen zwarte plastic ketting aan de onderkant en maakt daardoor veel minder lawaai. Doet mij denken aan het verhaal van Chris over de schuifdeuren van buscampers.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Minokhobby

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Minokhobby » do 15 sep 2022 14:48

Waarom de deur zo smal. Ik heb een flinke domectic koelkast en die kan niet door de deur.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » do 15 sep 2022 16:30

Dat de deur zo smal is, heeft te maken met de beschikbare ruimte. Een deur van 10 cm breder zorgt er voor dat de keuken 10 cm smaller is. Of zoals in onze caravan de bank 10 cm smaller. In de LMC zit standaard een bredere deur in en de compressorkoelbox kan dus wél naar binnen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » do 15 sep 2022 16:56

Minokhobby schreef:
do 15 sep 2022 14:48
Waarom de deur zo smal. Ik heb een flinke domectic koelkast en die kan niet door de deur.
Meerdere merken hebben bredere deuren in hun caravans tegenwoordig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door SBerend » do 15 sep 2022 22:24

Fransozen weten daar wel raad mee. Alles gaat via de achterraam naar binnen en er weer uit. Grote huishoudkoelkasten cq fornuizen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door dieseltijger » vr 16 sep 2022 06:54

WillyL schreef:
za 10 sep 2022 22:06
[re.gif] Ik ben ook voor KISS-toepassingen. Je moet maar eens lezen welke domme problemen er zijn met electronica in de 'fraaie' Hobbies of van die automatisch omschakelende koelkasten die het toch niet doen wanneer <knip>.
Die gedachte bekruipt mij hier al langer. En het onderwerp over electrisch bedienbare aftapkraantjes is illustratief: storinkje en de boel loopt leeg en je hebt geen water.

Zolang we maar in ons achterhoofd houden dat dit een caravan forum is, en - bij wijze van spreken - het hebben van een plezierige vakantie bijzaak is, is het prima. Je doet ideeën op. Ook ideeën over dingen die je moet mijden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Micky » vr 16 sep 2022 08:46

[re.gif]

vind dat altijd heel ver gezocht om iets niet te kopen voor het geval dat het ooit een keer stuk gaat
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Morgoth » vr 16 sep 2022 08:48

[re.gif]

Iets NIET te kopen?

[re.gif] [re.gif]
Toch is het leuk om hier alle verschillende opvattingen te lezen over hoe de perfecte vakantie eruit ziet. De een heeft een grote superdeluxe caravan met alles er op en er aan en gaat er drie weken mee naar de camping waar men vorig jaar ook heeft gestaan, de ander zou eigenlijk het liefste met een tent gaan maar heeft een klein simpel caravannetje omdat een goed bed nou eenmaal beter slaapt dan een luchtbed op de grond.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door dieseltijger » vr 16 sep 2022 09:34

[re.gif] [re.gif] Ik vind niets, ik wil gewoon genieten van mijn vakantie. Meer niet. Je legt mij onbewust woorden in de mond.

Als de fun of meerwaarde de kosten en nadelen overtreft, dan is aanschaffen voor mij pas een optie. En besef dat we hier een caravan forum hebben, geen vakantieforum. .
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WillyL » vr 16 sep 2022 10:20

Oh maar ik ben ook voor technische snufjes Zo lang ze maar deugdelijk (blijven) werken of eenvoudig te omzeilen zijn in geval van defect.
Ik hou mijn hart vast bv. bij de moderne auto's die vol van die snufjes zitten om verbruik te milderen of luxe te creëren . Wat binnen 10 jaar? Werkt het dan nog? Zijn de onderdelen nog leverbaar? ICT-dingen zoals chips zijn snel niet meer leverbaar en de moderne auto zit er vol van.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door eurotrotter » vr 16 sep 2022 11:26

dieseltijger schreef:
vr 16 sep 2022 09:34
En besef dat we hier een caravan forum hebben, geen vakantieforum. .
Het een is onlosmakelijk verbonden met het andere. mrgreen.gif mrgreen.gif Toch.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door dieseltijger » vr 16 sep 2022 12:31

Nietes. Je kan zonder caravan een prima vakantie hebben. En zonder addons aan de caravan eveneens. QED.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door doubleyou » vr 16 sep 2022 13:32

SBerend schreef:
wo 14 sep 2022 22:33
Reactie op eerdere Post Daphne en Niels 83
-Geluid van de hordeur bij open- en dichtdoen. Rrrrrr Rrrrrr, net als de hordeur thuis. Het is wel een hele stevige hordeur die er niet uitwaait of uitgedrukt wordt.
Het open en dicht schuiven van mijn hor maakt weinig geluid. Het sluiten vind ik wel onnodig veel geluid maken. Er zit namelijk een magneetstrip in het frame en de hor en het dichtdoen gaat met een flink harde klik van de de magneten gepaard. Niet handig. Die hor gaat namelijk heel vaak open en dicht op een dag.
Laatst gewijzigd door doubleyou op vr 16 sep 2022 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Fam de Winter » vr 16 sep 2022 13:33

Ja wat is de definitie van dom! Wat ik dom vind hoeft een ander geheel niet dommig te vinden.

Maar een klein dommertje uit mijn collectie: Verwarmingsbuizen die in de weg zitten bij service luiken.
Zijn er überhaupt platte kanalen op de markt?
Toffe Fendt :-)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Daphne » vr 16 sep 2022 13:44

Als ik het draadje zo nog eens doorlees zijn er maar weinig echt domme dingen aan een caravan. Een en ander is toch afhankelijk van bouwjaar, indeling en prijsklasse of iets wel of niet op een caravan zit.
Minokhobby schreef:
do 15 sep 2022 14:48
Waarom de deur zo smal. Ik heb een flinke domectic koelkast en die kan niet door de deur.
Dat voorkomt dat je een caravan niet te vol laadt. Het is een caravan, geen verhuiswagen mrgreen.gif De caravan heeft een koelkast, waarom zouden ze een brede deur erin maken om er nog een grote koelkast in te krijgen? Het gaat allemaal af van de beschikbare ruimte om een zithoek of bed te plaatsen.
Fam de Winter schreef:
vr 16 sep 2022 13:33
Maar een klein dommertje uit mijn collectie: Verwarmingsbuizen die in de weg zitten bij service luiken.
Zijn er überhaupt platte kanalen op de markt?
Bij ons zaten ze boven het luik, net onder het raam. Dan zitten ze niet in de weg en blaast de warme lucht direct naar het raam en achter de bovenkastjes
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door doubleyou » vr 16 sep 2022 13:45

[re.gif] [re.gif]
Bij het serviceluik van mijn caravan is daar rekening mee gehouden. Ik heb vloeistofverwarming en het luik is zo gemaakt dat je de spullen eroverheen schuift. Er zit namelijk een dubbele bodem onder het bed en er is een rooster over de buis geplaatst. Er zit dus niets in de weg
Bijlagen
34CA179A-F9CF-4ADC-A098-90811CDCA475.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WillyL » vr 16 sep 2022 16:18

Hormagneten... Het klappen kan je misschien verminderen door over de magneten een isolatietape te kleven. Ze trekken wel minder aan maar het geluid wordt wat afgedempt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Cheke » vr 16 sep 2022 17:16

Dom??? ja dat vond ik er wel van.. een deur van de toilet die maar opendraait to halfweg het pad.. dat zowiezo niet groot is in een caravan.. zeker niet in een 382 met bed van 2x2.. Met andere scharnieren heb ik de deur volledig kunnen laten opendraaien zodat het pad volledige vrij is.. Wel moet nu als de grote kast open moet de toiletdeur even verder dicht. Maar voor snachts en de luchtstroom via het raampje door te laten gaan is het prettiger..
En wat ik ook onhandig vind is dat het bed niet op een hoogte doorgaat.. er is een stuk van 20 cm dat verhoogd is aan de disselkant.. nu ben ik aan net denken voor lengte matrassen.. waarvan een schuin omhoog moet voor mijn man.. en mijn matras kan gewoon vlak zijn... Dus ben ik er nog niet aan uit hoe ik dat oplossen ga..

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door refram » vr 16 sep 2022 17:43

WillyL schreef:
vr 16 sep 2022 10:20
Oh maar ik ben ook voor technische snufjes Zo lang ze maar deugdelijk (blijven) werken of eenvoudig te omzeilen zijn in geval van defect.
Ik hou mijn hart vast bv. bij de moderne auto's die vol van die snufjes zitten om verbruik te milderen of luxe te creëren . Wat binnen 10 jaar? Werkt het dan nog? Zijn de onderdelen nog leverbaar? ICT-dingen zoals chips zijn snel niet meer leverbaar en de moderne auto zit er vol van.
Helemaal mee eens. thumbup.gif
Technische snufjes moeten de bedoeling hebben het gebruiksgemak te verbeteren. Vaak zie ik het omgekeerde, voorbeeld zie maar in de auto industrie waar men nu veelvuldig probeert om zo weinig mogelijk schakelaars te gebruiken, alles menu gestuurd. Zeer inefficiënt voor de gebruiker maar goedkoper voor de producent, (niet voor de consument).

Domme dingen in en aan caravans worden door de producent denkelijk vaak bewust gedaan om hun naverkoop veilig te stellen. Enkele voorbeelden,
Een serviceluik dat naar beneden kan vallen zonder veiligheid en waarvan het scharnier breekt.
De klant wordt bijna verplicht een nieuw serviceluik te bestellen. De prijzen hiervan...kassa, kassa.

Nog een voorbeeld waar de producent zeker heeft over nagedacht.
Onze vorige camper op Fiat Ducato.
De grille vooraan was onbeschermd tegen steenslag. Grote gaten zodat steenslag gemakkelijk binnen kan. Langs de binnenkant van deze rooster zijn nochtans topjes voorzien om een zeefdraad te bevestigen zodat de wind er wel door kan, maar geen steenslag.
Bewuste strategie, een steentje van een voor rijdende auto kan de oliekoeler radiator, die er net achter ligt vernielen. De winst op een nieuwe is bijna zoveel als de winst op een nieuw voertuig.
Voorbeeld twee, op onze Fiat Ducato.
De radio antenne zit ingebouwd in de linker spiegel. Prijs linker spiegel 850€ (zonder plaatsing). Bewust is deze antenne in de linker spiegel geplaatst. Deze wordt door tegenliggend verkeer veel vaker geramd dan de rechter spiegel...Kassa, kassa.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Daphne » vr 16 sep 2022 18:32

refram schreef:
vr 16 sep 2022 17:43

Domme dingen in en aan caravans worden door de producent denkelijk vaak bewust gedaan om hun naverkoop veilig te stellen. Enkele voorbeelden,
Een serviceluik dat naar beneden kan vallen zonder veiligheid en waarvan het scharnier breekt.
De klant wordt bijna verplicht een nieuw serviceluik te bestellen. De prijzen hiervan...kassa, kassa.
Dat vind ik erg vergezocht. Ik denk dat het eerder uit kostenoverweging wordt nagelaten. Het maakt een caravan duurder en minder aantrekkelijk. Daarnaast monteert Hymer/Eriba wel valbeveiliging op de serviceluiken. Het kan dus wel, maar het zijn wel prijzige caravans.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door SBerend » vr 16 sep 2022 18:57

Goed en veilig met je spullen omspringen is misschien beter. Kun je zelf een heleboel aan doen Een lint aanmaken kun je zelf doen. Een tientje tot max twintig euro. Wij hebben er zelf eentje gefabriceerd. Werkt traploos.
Bijlagen
20220916_185444.jpg
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Cheke » vr 16 sep 2022 19:01

thumbup.gif Wat is en hoe werkt een valbeveliging op een serviceluik.. Is dit zelf ook te maken? Goede tip.. ons service Luik is reeds 2 keer opengevallen... Nu ontdekt dat het slot te los zit waardoor het op zich kan gaan draaien.. .Mijn man heeft het nu vastgezet.. maar uw tip is zeker zelf uit te voeren...lijkt me toch

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » vr 16 sep 2022 19:19

refram schreef:
vr 16 sep 2022 17:43

Domme dingen in en aan caravans worden door de producent denkelijk vaak bewust gedaan om hun naverkoop veilig te stellen. Enkele voorbeelden,
Een serviceluik dat naar beneden kan vallen zonder veiligheid en waarvan het scharnier breekt.
De klant wordt bijna verplicht een nieuw serviceluik te bestellen. De prijzen hiervan...kassa, kassa.

Nog een voorbeeld waar de producent zeker heeft over nagedacht.
Onze vorige camper op Fiat Ducato.
De grille vooraan was onbeschermd tegen steenslag. Grote gaten zodat steenslag gemakkelijk binnen kan. Langs de binnenkant van deze rooster zijn nochtans topjes voorzien om een zeefdraad te bevestigen zodat de wind er wel door kan, maar geen steenslag.
Bewuste strategie, een steentje van een voor rijdende auto kan de oliekoeler radiator, die er net achter ligt vernielen. De winst op een nieuwe is bijna zoveel als de winst op een nieuw voertuig.
Voorbeeld twee, op onze Fiat Ducato.
De radio antenne zit ingebouwd in de linker spiegel. Prijs linker spiegel 850€ (zonder plaatsing). Bewust is deze antenne in de linker spiegel geplaatst. Deze wordt door tegenliggend verkeer veel vaker geramd dan de rechter spiegel...Kassa, kassa.
Nou nou nou nou nou nou zeg....
Jij hebt wel heel weinig vertrouwen in je medemens en hun werk...
Dat serviceluik.... vind je het niet goed, doe er wat aan, heb ik ook gedaan.
Dat heet geen laksheid of winstbejag van de caravan fabrikant of de serviceluik fabrikant, dat heet IMPROVEMENT.

En denk jij echt dat ze bewust een antenne in die spiegel bouwen om de kassa te laten rinkelen...
Wel heel erg ver gezocht.
Ik denk ook dat jij wel een heel erg zwaar leven moet hebben om werkelijk alles in twijfel te trekken.
Lach je wel eens???
Jeemig.
.
20220720_134752_resized.jpg
20220720_134757_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door eurotrotter » vr 16 sep 2022 19:55

dieseltijger schreef:
vr 16 sep 2022 12:31
Nietes. Je kan zonder caravan een prima vakantie hebben. En zonder addons aan de caravan eveneens. QED.
Welles: als je niets om vakantie geeft koop je ook geen caravan,en heb je ook niets op een caravan forum te zoeken. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”