Domme dingen in en aan caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Daphne » vr 2 sep 2022 19:08

Gemineye schreef:Mwah ik heb twee dakluiken vlak naast elkaar waarvan 1 alleen maar omhoog kan, en de andere kan helemaal open geschoven worden. Die laatste biedt toch echt beduidend meer lucht verplaatsing!

Ik heb het wel over een groot luik en geen klein vierkant luik. Weet niet welke jij bedoelt.

Deze gaat dus in z’n geheel omhoog. Ik vind deze fijner dan het grote heki dakluik in de Knaus.



Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Klapzwaan » vr 2 sep 2022 21:00

Ik heb geen ervaring met andere luiken, maar wel met dezelfde als Daphne. En kan alleen maar beamen dat het een heel fijn dakraam is en gelukkig in z'n geheel omhoog open gaat en niet klapt. Een klapraam klapt altijd de verkeerde kant open tot de wind op dat moment
De ventilatie van zo'n raam als bin Daphne is meer dan voldoende en zal net zo veel zijn als bij klapramen.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door mrbullmastiff » vr 2 sep 2022 22:47

Fine dakluiken in de Eriba, enige nadeel is de doorvoer van de spindel voor de bediening die een bron van lekkage is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Pakkie » vr 2 sep 2022 23:12

Zo zie je maar weer hoe de ervaringen verschillen. Zit ook nog wel eens in zo'n Eriba met groot dakluik dat alleen omhoog kan. Mijn ervaring is dat het toch wel een enorm verschil is qua ventilatie tov ons grote luik dat helemaal open kan (ook met slinger dus geen trapje nodig) in de Fendt.

Dan ook maar iets doms in onze caravan: de niet dimbare verlichte achterwand in de keuken. Doordat hij zo enorm fel is, is hij totaal onbruikbaar. Dimmertje does the work, maar dat had er voor 50k standaard ook wel in mogen zitten :wink:
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door moyzo » za 3 sep 2022 08:00

[re.gif]
Ik was als kleintje ook blijer met het Eriba dakluik vanwege de slinger dus bij de Knaus was het weer een drama voor mij bij die heki maar huidige heeft nu ook een heki met slinger. Het kleinere in de slaapkamer is voor mij weer een ramp.
Combirollo’s dat vind ik ondingen. ( die waar je eerst de hot naar beneden doet en dan de verduistering. In slaapkamer altijd veel licht op je gezicht smorgens door de kier onder. Heb ooit nog wel eens geopperd om ze om te keren. Ook vanwege het etalage effect als je nog verlichting aan hebt met halve ventilatie.( raam open en hor/ verduistering half of kier.
In huidige caravan gelukkig een combi die in elkaar klikt en waar verduistering van onder naar boven gaat. Dus donker en gelukkig veel donkerder. Maar bij het grote achterraam zithoek zit nog zo’n “ ouderwetse combirollo” en dat is altijd lastig dichtdoen. Een andere staat op m’n verlanglijstje.
Daar blijft het dan ook bij want verder is alles in huidige caravan doordacht en juist handig.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » za 3 sep 2022 12:58

O ja. Verlichting... daar is ook een boek over vol te schrijven. In onze caravan zitten boven het bed en dinette dakramen, daaromheen aan twee kanten platen met led lampjes. In elke plaat 8 felle leds, dus 16 per raam. Het zijn net bouwlampen zo fel. En in de hoeken standaard geen lampjes. Die zaten er snel wél in. Maar die felle lampen zijn wel fijn als "werklicht". B.v. bij schoonmaken, reparaties of veranderingen aanbrengen.
Niet dom dus, maar helaas ook niet dimbaar.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Paul » za 3 sep 2022 13:02

@Pakkie waar heb jij de dimmer geplaatst voor de achterwand van de keuken ?
Ik weet nu al dat ik die ook ga plaatsen namelijk.
Is er nog meer verlichting die jij hebt gedimd ?
Meeste is al wel dimbaar af af fabriek maar er zit zoveel verlichting in een diamant.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Pakkie » za 3 sep 2022 14:00

[re.gif]
Als je onderstaande leest dan is er qua inderdaad verlichting nog wel wat verbetering mogelijk. Of dat onder de domme dingen valt daarover kun je natuurlijk discussiëren.

Ik heb er in totaal 8 geplaatst, zie oa ook hier in het topic over mijn caravan. Ik heb voor de volgende verlichting dimmers geplaatst (maar in jouw 560 SF zit niet de identieke verlichting als in onze 650 SG):
- verticale lage verlichting in de hoek links en rechts bij de rondzit: dimmers zitten in linker en rechter bovenkastje boven de rondzit
- verticale hoge verlichting in de hoek links en rechts boven het bed: dimmers zitten in linker en rechter bovenkastje boven het bed; deze verlichting gebruik ik als ik 's nachts naar het toilet ga
- achterwand keuken in combinatie met led-strip boven de bovenkastjes in de keuken: dimmer zit in rechter bovenkastje boven de keuken (zie foto hieronder). Je zou de achterwand en de led-strip eventueel ook apart kunnen dimmen, maar mijn ervaring is dat op 1 dimmer de lichtsterkte van beiden prima is en overeenkomt met de gedimde led-strips boven de bovenkastjes bij de rondzit
- vitrinekast: dimmer zit achter de klep waar accu en Truma 6E zit
- bakdkamer: dimmer zit linksboven in kastje waar ik alle verlichting in de badkamer mee kan dimmen. Verlichting vonden wij standaard veel te fel.
- buitenlamp: dimmer zit in bovenkastje rechts van de deur (van binnenuit bekeken); buitenlamp vind ik standaard namelijk ook veel te fel

Led-strips onder de bovenkastjes zou je ook nog dimbaar kunnen maken, maar aangezien wij die nooit aan hebben heb ik dat niet gedaan. De rest van de verlichting zoals oa boven de bovenkastjes rondom, de "grote" lampen in het skylight-dakraam en de sfeerverlichting in datzelfde dakraam, achterwand bed, dubbele led-strip buiten etc is af fabriek dimbaar.

Wat dat betreft zit er wel absurd veel verlichting in Diamant en dus kun je helemaal los gaan qua dimmers. Muv de badkamer kom ik verder eigenlijk niet meer aan de dimmers die ik heb ingebouwd: eenmaal op het juiste niveau ingesteld en ik blijf er vanaf.

Weet niet waar de 12V-verdeelpunten in een 560 SF Diamant zitten, maar als je alle kastjes open trekt en je kijkt in de hoeken van de bovenkastjes dan kom je ze vast wel tegen. En anders weet Rick (Avontuur) ook wel raad want die heeft er ook de nodige ingebouwd in zijn 560 SF Diamant.

dimmer.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Paul » za 3 sep 2022 18:21

[re.gif] Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik denk dat ik eerst de caravan maar eens ga gebruiken om te bepalen welke verlichting ik wil gebruiken en welke ik gedimd wil hebben.
Het systeem met lasdozen is denk ik redelijk vergelijkbaar met wat ik nu in de Knaus heb dus dat moet goed komen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2022
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door doubleyou » za 3 sep 2022 20:12

moyzo schreef:
za 3 sep 2022 08:00
In huidige caravan gelukkig een combi die in elkaar klikt en waar verduistering van onder naar boven gaat. Dus donker en gelukkig veel donkerder. Maar bij het grote achterraam zithoek zit nog zo’n “ ouderwetse combirollo” en dat is altijd lastig dichtdoen. Een andere staat op m’n verlanglijstje.
Daar blijft het dan ook bij want verder is alles in huidige caravan doordacht en juist handig.
Ik heb ook deze combirollo’s. Echt een enorme verbetering. Ze werken perfect! Ze zitten ook nog eens mooi in een lijst weggewerkt.
Ik zat in Düsseldorf in een Dethleffs Beduin Scandinavia van 45.000 euro en die had ze niet. Dat was vooral zichtbaar omdat de wanden grijs zijn waardoor je de onderkant van de houder duidelijk met een schroef op de wand zag zitten. Ik zie alle details 🙄😀…….

Ik heb voor mijn voorraam bij de zithoek een mooie plissé hor en verduistering. Die schuift heel makkelijk op en neer 👍.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36079
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » za 3 sep 2022 22:19

Paul schreef:
za 3 sep 2022 18:21
[re.gif] Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik denk dat ik eerst de caravan maar eens ga gebruiken om te bepalen welke verlichting ik wil gebruiken en welke ik gedimd wil hebben.
Het systeem met lasdozen is denk ik redelijk vergelijkbaar met wat ik nu in de Knaus heb dus dat moet goed komen.
Hee..
Forumnaam aangepast??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Paul » za 3 sep 2022 22:20

[re.gif] ja klopt, wou ik al een tijdje dus vandaag een van de moderators de vraag gesteld of dat mogelijk was Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36079
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » za 3 sep 2022 22:22

Scherp van mij maar weer... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Morgoth » zo 4 sep 2022 09:52

Mijn domme dingen in de caravan:
* De kachel zit te dicht bij het bed. Beddengoed kan op de kachel komen te liggen. Lijkt me niet goed.
* Bij mij zit de lamp NIET boven de deur.
* Waarom zitten de uitdraaisteunen zo ver onder de caravan dat je bijna op je buik in het natte gras moet gaan liggen?
* Waarom kun vanuit het bed niet bij het licht knopje?
* Waarom kunnen de zijramen niet open?
* Waarom is de hoek van het aanrecht zo scherp dat je jezelf er aan open kunt halen?
* Waarom zit het onderste rooster van de koelkast niet in de bodem ipv in de zijwand?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door iemand » zo 4 sep 2022 12:19

tja dat laatste is toch wel met reden... kun je bij het verwarmingsdeel voor onderhoud of reparatie, zonder de koelkast uit te bouwen thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36079
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » zo 4 sep 2022 13:50

[re.gif]

Of... de KK staat bovenop de wielkast... niet een keer gezien maar heel vaak zelfs.

@ Morgoth..
Gelukkig is er zoiets als "Improvement".
Sinds 1988 hebben die caravanbouwers niet stil gezeten en alle fouten die jij opsomt aangepakt.
Maar ja...
Ook weer nieuwe fouten gemaakt.... helaas.... dat kan je hierboven wel lezen. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Morgoth » zo 4 sep 2022 21:14

[re.gif]
Bij mij zijn ze inmiddels ook aangepast mrgreen.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » ma 5 sep 2022 18:55

Over de gewichtsverdeling hebben we het nog niet gehad.

Wie verzint het om het bed met enorme ruimte er onder te maken en dan de wielen zo ver naar achter te plaatsen, dat de kogeldruk bij een lege caravan al 70 kg is? De enige oplossing zou dan zijn om de fietsen achterop te hangen. Maar helaas is de achterwand daar niet voor geschikt.

Of de links rechtsverdeling. Intree natuurlijk rechts, dan het toilet ook maar rechts doen en dan een klein kastje voordat de immense rondzit begint. De keuken maken we dan inclusief links. En de kleerkast ook. En dan de watertank ook maar gelijk links. Onze eerste Dethleffs had dat. Die hing dus altijd scheef.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door RDDR » ma 5 sep 2022 19:47

Chris schreef: @ Morgoth..
Gelukkig is er zoiets als "Improvement".
Sinds 1988 hebben die caravanbouwers niet stil gezeten en alle fouten die jij opsomt aangepakt.

Nou.... deze is er bij een Knaus Sport (en daarmee waarschijnlijk vele andere ook) nog steeds:
Morgoth schreef:Mijn domme dingen in de caravan:
* Waarom zitten de uitdraaisteunen zo ver onder de caravan dat je bijna op je buik in het natte gras moet gaan liggen?


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk



2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Ron » ma 5 sep 2022 20:38

[re.gif]
Dat is speciaal gedaan om ons nog een beetje lichaamsbeweging te geven. awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36079
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » ma 5 sep 2022 21:41

RDDR schreef:
ma 5 sep 2022 19:47
Chris schreef: @ Morgoth..
Gelukkig is er zoiets als "Improvement".
Sinds 1988 hebben die caravanbouwers niet stil gezeten en alle fouten die jij opsomt aangepakt.

Nou.... deze is er bij een Knaus Sport (en daarmee waarschijnlijk vele andere ook) nog steeds:
Morgoth schreef:Mijn domme dingen in de caravan:
* Waarom zitten de uitdraaisteunen zo ver onder de caravan dat je bijna op je buik in het natte gras moet gaan liggen?


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Daar heb ik die pijpjes voor gemaakt..
Komen net onder de bumper voor uit
Gooi de accutol er maar in...pakt altijd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2516
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door SBerend » ma 5 sep 2022 22:11

@Morgoth. Onder de disselbak zit geen ondersteuning van het chassis en de beplating van de disselbak is te dun om de druk van je poten te dragen. Neem orgelpijpen zoals Chris ze heeft. Of een andere methode is aan de zijkant van de caravan ter hoogte van de tentrail gaan staan en dan kun je zelfs gebukt voelen waar de moer zit. Doe ik ook.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Lucas » ma 5 sep 2022 22:21

[re.gif]
Je zou de steunen kunnen laten zitten waar ze zitten, maar in ieder geval de spindelmoeren (heet het zo?) tot net onder de rand van de caravan laten uitsteken. Met eventueel een extra ophangpuntje om het wat meer stevigheid te geven. Zou het ook al gemakkelijker maken. Volgens mij heeft Chris zoiets?

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Ab » di 6 sep 2022 10:07

Nee, die heeft kunststof pijpjes.
Een andere optie is verlengstukjes voor de spindels erop schroeven.
Die zijn ergens te koop. Weet effe niet waar.
Zelf maken kan ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door workel » di 6 sep 2022 10:19

[re.gif]
Heb ook nog wel wat,
- De grote heki dakluiken in de Knaus, waarom niet met een slinger? Ala Hobby/Fendt
- Geen apart spoelwater systeem bij de Knaus Sport maar uit het vers drink water. Niet van deze tijd.
- Verduistering roll hor, waarom geen mogelijkheid met een cm of 5/6 open te zetten, kan je zelf maken, maar toch
- Felle buitenverlichting boven de deur, Fendt heeft 2 standen, slim
- WC rolhouder op een onmogelijke plek, kan slimmer
- Verlichting binnen niet dimbaar, is op te lossen
- Automatische verlichting in de kleding kast, Hobby heeft dit wel, Fendt niet.
- Bandjes om het een persoonsbed makkelijk open te trekken
- Balanceren van de caravan wielen, zowel Hobby, Knaus als Fendt was dit niet gebeurd, wielen loodvrij
- Kastje in de toilet waar spullen in zitten die zo openvallen, ff extra klemmetjes erop.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”