Domme dingen in en aan caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » wo 8 feb 2023 20:03

myalexx schreef:
wo 8 feb 2023 19:36
Chris schreef:
myalexx schreef:
ma 6 feb 2023 21:42
Punten voor verbetering vatbaar,
- Geen normale bevestiging van gasfles in de disselbak, af fabriek zit deze met 2 zelftappers in een aluminium wand van 2mm..
2 mm Alu plaat??? in je dromen... niet eens 1 mm plaatdikte !!
Wilde 1mm typen maar dacht, dat zal vast niet Afbeelding..
Dus wel..

Sja ik vind het raar dat zo’n projectiel met een schroefje in een dunne plaat zit..
Bij mij zit er een dun triplex wandje maar in die wand duidelijk een paar stukken multiplex ter versteviging van de gasflesbeugel.
De multiplex plaat heb ik exact in die multiplex plaat aan de buiten kant geschroefd.
Ook de onderkant van die plaat zit in de bodemplaat van de caravan geschroefd.
En bovenin ook nog.
De montagekit was ook kwistig aangebracht en nu heb ik 2 mooie stevige gasfles beugels op elke plaat zitten.
Reken maar dat die vast zitten.
Op de vloer staan de flessen in een speciale uitsparing.. kan er niet zomaar uit.
Ik had al een foto gepost, maar hier nog maar een keer.
Wellicht een idee voor je..
.
20200730_204851.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Domme dingen in en aan caravans

Bericht door myalexx » wo 8 feb 2023 20:14

Ja had hem gezien, alleen had dit hier “weer” gezet omdat ik het een tekortkoming vind vanuit de fabriek..

Zoals jij het gemaakt hebt, had het af fabriek moeten zijn..

Heb nu van die spreid popnagels en hybride kit gebruikt..
zal in voorjaar even kijken of ik dit nog goed vind en zo niet even jou situatie proberen na te maken..

Als ik me goed herinner is mijn wand schuin ?
En geen latjes, alleen sandwich paneel
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » wo 8 feb 2023 20:27

Jammer dat er geen hout magneet bestaat, want ik denk dat er echt wel verstevigings platen in die wand zitten.
Zie ze maar eens te vinden alleen...

Of... effe terug denken...
Heeft jou Hobby alleen die banden vanaf de vloer ??? en niet in de wand een gasfles spanband ??
Weet ik niet meer van mijn 2012 Hobby... sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » wo 8 feb 2023 21:31

Het best zouden slotboutjes dwars door de wand zijn. En dan aan de binnenkant een plaatje multiplex voor het verdelen van de krachten. EPS kan ongeveer 1 kg/cm2 dragen. Dan veert het wel wat in, maar dan is bij en calamiteit niet erg. Een plaatje van 20 x 10 cm aan de binnenkant zorgt dan voor 200 kg. Een beetje vering op de spanbanden is dan een voordeel. Dan worden de krachten minder groot. En denk er aan. Wanneer die sandwichplaat goed verlijmt is, is dat beresterk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door troapel » wo 8 feb 2023 21:34

[re.gif] [re.gif]

Mijn Hobby heeft wel van die bandjes vanaf de bodem zoals jij het beschrijft. Maar die is van 1993, dus dat is misschien niet echt vergelijkingsmateriaal.
Eerst keer was het ff prutsen, maar ik vind het toch best stevig en stabiel staan met die bandjes.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Arthurj » wo 8 feb 2023 21:38

[re.gif]

Die constructie met die bandjes vanuit de bodemplaat kan ik me nog herinneren van de Hobby. De Adria heeft een soortgelijke [wellicht zelfs dezelfde] constructie als bij Chris.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » wo 8 feb 2023 21:47

[re.gif]
En bij mij is het eigenbouw.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Arthurj » wo 8 feb 2023 22:00

[re.gif]

Hier volgens mij niet, geen idee, zat er al in toen we haar afgelopen jaar kochten, zal nog eens kijken als ze weer uit de stalling komt en foto maken [leuk ook voor mijzelf].
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door troapel » wo 8 feb 2023 23:43

Wat ik trouwens best wel een beetje een dom iets vind is dat de buitenlamp van de caravan aan de binnenkant is afgewerkt met een roostertje. Is het buiten donker en heb je je buitenlamp aan, wil je even wat uit je kastje pakken. Ben je direct verblind door die lamp waar je recht inkijkt. 😅
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Micky » wo 8 feb 2023 23:52

Dit hoeft alleen maar bij remmen op de plek te blijven, bij een aanrijding is alles kapot en maakt het echt niet meer uit...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2025
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door doubleyou » wo 8 feb 2023 23:54

myalexx schreef:
wo 8 feb 2023 19:36
doubleyou schreef:-anno 2022 geen standaard compressor koelkasten

Daarnaast denk ik dat ik last ga hebben van het geluid. In mijn Mercedes Marco Polo zit een kleine compressorkoelbox van 40 liter en die hoor ik al aardig. Een 150 liter koelkast met vriezer zal meer geluid maken. Bij mij staat de koelkast bovendien dichtbij het bed. De absorptiekoelkast is heerlijk stil thumbup.gif.
Ik vermoed dat de airco meer geluid maakt Afbeelding
Die heb ik ‘s nachts dan ook nooit aan :)
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door SBerend » do 9 feb 2023 08:38

troapel schreef:
wo 8 feb 2023 23:43
Wat ik trouwens best wel een beetje een dom iets vind is dat de buitenlamp van de caravan aan de binnenkant is afgewerkt met een roostertje. Is het buiten donker en heb je je buitenlamp aan, wil je even wat uit je kastje pakken. Ben je direct verblind door die lamp waar je recht inkijkt. 😅
Modernere caravans hebben dat allang niet meer. En zelfs onze eerste Avento had volgens mij al geen rooster meer.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Daphne » do 9 feb 2023 08:57

troapel schreef:
wo 8 feb 2023 23:43
Wat ik trouwens best wel een beetje een dom iets vind is dat de buitenlamp van de caravan aan de binnenkant is afgewerkt met een roostertje. Is het buiten donker en heb je je buitenlamp aan, wil je even wat uit je kastje pakken. Ben je direct verblind door die lamp waar je recht inkijkt. 😅

Weet je hoe modern? Jij had standaard kastjes met binnenverlichting knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door troapel » do 9 feb 2023 10:26

[re.gif]

Heel modern, maar erg verblindend met dat felle LED van tegenwoordig. 🤣
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door VIP » do 9 feb 2023 11:08

troapel schreef:
wo 8 feb 2023 23:43
Wat ik trouwens best wel een beetje een dom iets vind is dat de buitenlamp van de caravan aan de binnenkant is afgewerkt met een roostertje. Is het buiten donker en heb je je buitenlamp aan, wil je even wat uit je kastje pakken. Ben je direct verblind door die lamp waar je recht inkijkt. 😅
Dat is al ruim 20 jaar opgelost.

Die roostertjes binnenin zijn er niet meer.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » do 9 feb 2023 11:10

Was dat roostertje er niet om de warmte van de gloeilampen af te voeren? Aan de buitenkant zit immers alles dicht.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Gemineye » do 9 feb 2023 11:41

[re.gif]

Dat zou best eens kunnen! Bij nieuwe zit dat allemaal dicht inderdaad.

Bij onze eerste Chateau kon je de buitenlamp aanzetten via het knopje achterop die lamp, te bereiken via het kledingkastje wat daar direct achter zat. Ik ben niet helemaal zeker meer, maar volgens mij zat daar geen rooster achter, maar hij was wel een beetje open op de een of andere manier. Want ik weet nog goed dat dat goed werkte als indicatie: Als je ging slapen en je deed alle verlichting in de caravan uit en er kwam nog licht uit dat kastje dan was je de buitenlamp vergeten mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door troapel » do 9 feb 2023 17:15

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Ik heb ook een ‘antieke’ caravan natuurlijk. Maar gelukkig volstaat hij prima. mrgreen.gif

[re.gif] [re.gif]

Tegenwoordig is het ook bijna allemaal led, dus ontstaat er ook veel minder warmte die afgevoerd moet worden. 😁
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 964
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Rodo » do 9 feb 2023 18:58

Gemineye schreef:
do 9 feb 2023 11:41
[re.gif]

Bij onze eerste Chateau kon je de buitenlamp aanzetten via het knopje achterop die lamp, te bereiken via het kledingkastje wat daar direct achter zat. Ik ben niet helemaal zeker meer, maar volgens mij zat daar geen rooster achter, maar hij was wel een beetje open op de een of andere manier. Want ik weet nog goed dat dat goed werkte als indicatie: Als je ging slapen en je deed alle verlichting in de caravan uit en er kwam nog licht uit dat kastje dan was je de buitenlamp vergeten mrgreen.gif
Herken ik voor de volle 100%. Vaak weer uit bed moeten kruipen door die ‘indicatie’. stom.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Jaap van Duijn » vr 10 feb 2023 11:28

@Rodo,

Daarbij ook dat je nog een lampje op gas had met zo een kousje dat net kapot ging als je het nodig had.
We hadden toen geen accu, wel 2 blok batterijen voor het water pompje met voet schakelaar.
Of dat dom was, nu hoor je dat de kranen kapot gaan, ofwel de micro schakelaars met hoop getob.
Ach waar blijft de tijd.

Groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » ma 8 mei 2023 19:38

Ik vergat nóg een dom ding aan onze caravan. Waarschijnlijk, omdat ik dit al heel snel heb gewijzigd.
In de LMC zitten twee lengtebanken. Nou ja lengtebanken, ze staan een beetje schuin wat op zich heel slim is. Nou kan de persoon met de kortste benen aan het smalle stuk zitten en die met lange benen aan het brede stuk. Bovendien is instappen achter de toiletruimte een stuk makkelijker.
Maar was was er dan mis? Nou ehh.. de twee bankkastdeksels gingen beide aan de lange kant open. Dit is aan de kant van de deur heel handig, maar aan de linkerkant achter de toiletruimte niet te doen. Daar zaten de scharnieren aan de smalle korte kant van de bankkastklep en ging hij dus aan de brede kant open. Met de toiletruimte en de tafel was daar onmogelijk onder te komen. En daarin zaten natuurlijk ook de aftapkranen van de boiler. Zelfs wanneer de tafel helemaal weg was, was het nog lastig. Daar heb ik dus al heel snel de scharnieren aan de lange kant gezet. Nou is de bankkast bereikbaar zoals in andere caravans.

En een plaatje om de indeling duidelijker te maken.
Afbeelding

Ik vraag me echt wel eens af, of een caravan in de praktijk getest wordt voordat hij de productie in gaat. En mocht dat voor de fabriek te duur zijn, dan zijn er hier wel vrijwilligers te vinden (denk ik).
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door Chris » ma 8 mei 2023 22:14

Wist je dat niet??
Caravans worden ontworpen door mensen die alleen maar in hotels vakantie vieren..
Hebben nog nooit een caravan in het "Wild" gezien volgens mij... awhoea.gif awhoea.gif

Er zijn zat staaltjes van te vertellen... lees dit topic maar eens door. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » di 9 mei 2023 14:34

[re.gif]

Bij Chateau (H2 groep) indertijd werden ze wel degelijk in de praktijk getest. Maar de directie had altijd het laatste woord en die kwamen zelfs nauwelijks in de fabriek, laat staan op de camping.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door refram » di 9 mei 2023 18:43

In onze Fendt 515 SGE Avtiv zijn de kussens vooraan in een toch wel speciale vorm. Waarschijnlijk enkel voor het uitzicht want dit is totaal niet praktisch. Niet om je arm op te leggen bij het zitten en niet om met de rug tegen te zitten bij tv kijken.
We zijn dan ook van plan om rechthoekige kussens op maat te laten maken.
In andere modellen worden wel rechthoekige kussens gebruikt, maar dit gevraagd bij de dealer, gaf deze ons te kennen dat het hier om belachelijke Fendt prijzen gaat van meer dan 1000€ voor deze twee kussens. Smiley_thefinger.gif

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Domme dingen in en aan caravans

Bericht door WanFie » do 11 mei 2023 20:31

Vandaag ontdekte ik nóg een dom ding aan onze caravan. Ik ben met de gewichtsverdeling bezig en dacht, dat het misschien een goed idee is, om het reservewiel onder de caravan te hangen.

Maar wat zie ik... waar het wiel zou moeten zitten, heeft LMC een afvoerleiding én een gasleiding gelegd, en beide zouden die veel logischer gemonteerd kunnen worden zonder dat ik er nu last van heb. Wat die gasleiding daar achter de caravanas doet is mij toch een raadsel, alle verbruikers en gasflessen zitten vóór de as of er boven.

Caravanbouwerswegen zijn ondoorgrondelijk...
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”