trekhaak oplooprem

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
denoormannenkomen
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 aug 2022 23:44

trekhaak oplooprem

Bericht door denoormannenkomen » wo 31 aug 2022 00:45

Hallo allemaal,
Jullie mogen mij uitlachen.
Ik heb een Kipje, een Kompakt KK400. Ik had nog een anti-slingerkoppeling en het leek mij goed de oude koppeling daardoor te vervangen. Ik weet eigenlijk niet goed waarom, met de oude reed ik zonder trilling al 120 op de autoroute (toen was ik jonger). Zonder enige kennis van zaken, twee bouten losmaken en hopla.Dus twee bouten losgemaakt, het viel mij al op dat de achterste er moeilijker uitging dan de voorste en vervolgens de antislipkoppeling te hand genomen. Die niet paste. Niet zeuren, de oude er weer op., zo gebeurd toch?
Maar nee, de tweede moet door het oog van de zuiger, die moet een paar centimeter naar achteren en dat wil zo niet. De hele zaak demonteren om dan tot de ontdekking te komen dat ik er niet meer uitkom wil ik ook niet.
Wie kan mij helpen?
Vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Niels83 » wo 31 aug 2022 02:36

Ik heb even geen idee hoe het er uitziet. Maar volgens mij kun je gewoon die demper iets indrukken. Bijvoorbeeld met de steel van een hamer.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 31 aug 2022 07:00

Ja, das een dingetje.

Kun je de oploopdemper aan de andere kant goed aan ? Dan kun je hem daar los halen en de bout van de koppeling weer goed monteren. Daarna met wat kunstwerk de demper beetje indrukken en weer vast zetten er zit enige voorspanning op de demper
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door VIP » wo 31 aug 2022 09:30

Met een grote platte schroevendraaier in het gat de demper terugduwen en de schroevendraaier in de gaten van het schuifstuk en demper laten zitten.

Dan de oude koppeling er weer bovenhouden en de schroevendraaier snel er uit trekken, koppeling plaatsen en weer snel de schroevendraaier erin zodat de demper niet kan terugschuiven.

Dan een oude bout nemen en deze in het gat duwen.

Daarna vanaf de andere kant de originele bout er weer induwen, hierdoor druk je de hulpbout (die als geleider werkt) er weer uit.

Moer er op en vastdraaien.
Porsche + Tabbert

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 31 aug 2022 09:40

Ook een manier die zou kunnen werken inderdaad
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

denoormannenkomen
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 aug 2022 23:44

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door denoormannenkomen » wo 31 aug 2022 13:46

die demper is sneller dan ik

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door VIP » wo 31 aug 2022 16:26

[re.gif]

Even oefenen knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Jo VdB » wo 31 aug 2022 16:29

Had ik onlangs dus ook voor...

Zoals VIP schrijft, gewerkt... Ik heb dan wel geen schroevendraaier gebruikt, maar een ronde "doorslag' (gemaakt van een oude as van zo"n 6 mm diameter)

Eerst het gat "gezocht" met de doorslag, zodat ik die daar achter kan haken en terug naar voor trekken
Doorslag voorzichtig eruit halen, en tegelijk de nieuwe bout van de andere kant er doorheen.

denoormannenkomen
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 aug 2022 23:44

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door denoormannenkomen » wo 31 aug 2022 23:10

Ik zoek naar iemand die dit al eens heeft gedaan met een ALKO oplooprem en dat kan beschrijven. Er is vast veel intellect onder de bezoekers van dit forum, dus ik geef de moed nog niet op. Iemand die schrijft dat hij niet weet hoe het eruit ziet heeft natuurlijk geen idee. De oplossing met de platte schroevendraaier werkt misschien bij een ander type oplooprem.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Niels83 » wo 31 aug 2022 23:18

Iemand die dit simpele klusje niet kan, iemand anders afserveren met dat hij geen idee heeft. Dat trekt inderdaad veel reacties.

Gelukkig heb ik het op mijn 40 jaar oude caravan nu een paar keer gedaan, weet hoe het moet maar als ik iets geleerd heb is er in de loop de jaren veel veranderd is aan die dingen, dus geen idee hoe dat bij andere types is. Ik duwde er dus een hamer in, demper in duwen, aangezien ik gewoon vrienden heb, heeft een ander de kop er op gehouden en de 2 bouten er door geduwd. Maar ja ik heb geen idee...

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Gemineye » vr 2 sep 2022 08:01

denoormannenkomen schreef:Ik zoek naar iemand die dit al eens heeft gedaan met een ALKO oplooprem en dat kan beschrijven. Er is vast veel intellect onder de bezoekers van dit forum, dus ik geef de moed nog niet op. Iemand die schrijft dat hij niet weet hoe het eruit ziet heeft natuurlijk geen idee. De oplossing met de platte schroevendraaier werkt misschien bij een ander type oplooprem.
Misschien helpen foto’s in dat geval!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door VIP » vr 2 sep 2022 08:39

denoormannenkomen schreef:
wo 31 aug 2022 23:10
Ik zoek naar iemand die dit al eens heeft gedaan met een ALKO oplooprem en dat kan beschrijven. Er is vast veel intellect onder de bezoekers van dit forum, dus ik geef de moed nog niet op. Iemand die schrijft dat hij niet weet hoe het eruit ziet heeft natuurlijk geen idee. De oplossing met de platte schroevendraaier werkt misschien bij een ander type oplooprem.
Dit werkt bij elke ALKO en Peitz oplooprem.

Simpeler qua werking en montage kan niet.
Porsche + Tabbert

Jeroen.Chantal
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 aug 2022 15:42

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Jeroen.Chantal » vr 2 sep 2022 14:14

Niels83 schreef:
wo 31 aug 2022 23:18
Iemand die dit simpele klusje niet kan, iemand anders afserveren met dat hij geen idee heeft. Dat trekt inderdaad veel reacties.

Gelukkig heb ik het op mijn 40 jaar oude caravan nu een paar keer gedaan, weet hoe het moet maar als ik iets geleerd heb is er in de loop de jaren veel veranderd is aan die dingen, dus geen idee hoe dat bij andere types is. Ik duwde er dus een hamer in, demper in duwen, aangezien ik gewoon vrienden heb, heeft een ander de kop er op gehouden en de 2 bouten er door geduwd. Maar ja ik heb geen idee...
Ik heb ook al 'n aantal keer een ALKO oploopremdemper vervangen, iedere keer bijna op vergelijkbare manier als Niels schrijft.
Het enige verschil met zijn manier is dat ik de hamer (of iets anders, zolang je er de demper maar mee op zijn plek kunt duwen) met een spanband vastzet.
Op deze manier lukt dit makkelijk alleen.

Dan is het inderdaad alleen nog een kwestie van de bouten vastzetten.
(en mocht er een ALKO disselslot opzitten opletten dat je de montageplaten juist terugzet)

Mocht je hier nu echt niet uitkomen dan is het wellicht handig om wat foto's te maken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door Chris » vr 2 sep 2022 15:11

denoormannenkomen schreef:
wo 31 aug 2022 23:10

Er is vast veel intellect onder de bezoekers van dit forum, dus ik geef de moed nog niet op.

Iemand die schrijft dat hij niet weet hoe het eruit ziet heeft natuurlijk geen idee. .
Hiermee maak je vrienden hoor....beetje te synisch...
Zelf melden dat je 2 linkse handen hebt en dan op voorhand anderen afdrogen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

denoormannenkomen
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 aug 2022 23:44

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door denoormannenkomen » za 10 sep 2022 00:44

Allen hartelijk dank voor hun welgemeend advies, met name Paul Vingerhoets. Naar het schijnt heb ik op een paar tenen getrapt, wat niet mijn bedoeling was, maar niettemin vraag ik excuus voor mijn onbezonnenheid. Ik hoop dat het slijt.
De achterste bout van de AL-KO 90 S2 losgemaakt en de demper naar achteren uitgenomen. Een overhemd aan repen gescheurd en alle vuil, olie en vet verwijderd, ruim kruipolie gebruikt.
Met de demper naar Bouwman Aanhangwagens aan de Pop Dijkemaweg in Groningen. Foto mee van het serienummer van de dissel en de eerste greep in het magazijn was raak. Ik trof twee aardige mensen en kocht een nieuwe demper, kosten 66 euro en een paar centen, het advies dat ik erbij kreeg was onbetaalbaar.
Een bezemsteel afgezaagd die in de buis past waarin de demper heen en weer schuift. (Neem geen holle buis, geen platte schroevendraaier, je ontdekt vanzelf waarom niet). De nieuwe demper van achteren ingebracht en vastgezet. Een krukje voor de dissel gezet, de bezemsteel er van voren in geduwd tot hij tegen de demper stuit. Het andere eind van de bezemsteel tegen de plaats waar sommigen een sixpack hebben en duwen. In het begin moet je wat weerstand overwinnen maar daarna gaat het soepel, de demper glijdt verder naar binnen. Met vrienden is het inderdaad leuker maar als die allen zijn overleden moet je het alleen proberen. Kijk ondertussen of je het oog van de demper voorbij ziet komen. Dat is het moment waarop je er een stift in moet schuiven. Die kun je zelf maken van een bout van de goede dikte, die even lang is als het oog van de demper plus tweemaal de wanddikte van de buis. Hoe nauwkeuriger, hoe beter, maar zulke stiften bestaan al, dat was voor mij een openbaring. Ik kreeg er een bij mijn bezoek aan Bouwman Aanhangwagens aan de Pop Dijkemaweg in Groningen. Onbetaalbaar.
Haal de bezemsteel uit de buis en uit je maag. Zet de koppeling terug op de buis (die lag er bij mij al dagen naast) en monteer de voorste (!) bout. Schuif dan de achterste bout op zijn plaats terwijl je in dezelfde beweging de stift eruit drukt. Forceer niets, gebruik geen hamer, want die stift wil je over tien jaar nog eens gebruiken.
Trek de moeren aan. Smeer de nippels bovenop met de vetspuit.
Maak een proefrit en test de oplooprem, of ga naar een garage.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: trekhaak oplooprem

Bericht door VIP » za 10 sep 2022 07:12

Vergelijkbaar met wat ik al schreef op 31-08.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”