Fendt uit Duitsland in NL kopen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door Kampeerliefhebber » di 30 aug 2022 18:38

Hallo allemaal,

Ik was niet gelukkig met de Fendt die ik onlangs heb gekocht. We hebben afgezien van de stapelbed indeling en hebben deze verkocht.

Nu een nieuwe geldt op het oog. Deze Kia door een dealer (niet Fendt) bij een Fendt dealer in Duitsland gekocht.

Deze uitrusting zie je niet vaak in NL en wil ik graag. Het bedrijf wil gewoon (mocht het niet via de Duitse dealer kunnen claimen bij Fendt) 2 jaar Bovag garantie geven en 12 jaar vocht garantie indien ik bij hem een beurt afneem met vocht controle ieder jaar.

Dit klinkt toch heel acceptabel? Hoe zien jullie dit?

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door princewv » di 30 aug 2022 18:45

Ik zie geen probleem. 2 jaar garantie is altijd goed en de vochtcontroles blijven doen en je hebt daar ook de volle garantie idd.

Zou niet weten wat er voor probleem zou zijn.

Wat voor Fendt is het?

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door Kampeerliefhebber » di 30 aug 2022 18:47

Bianco activ 550 SD met een aantal opties

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door princewv » di 30 aug 2022 18:49

Kijk das een mooie uitvoering/ indeling. Lekker groot!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door Daphne » di 30 aug 2022 19:28

princewv schreef:
di 30 aug 2022 18:45

Zou niet weten wat er voor probleem zou zijn.
Ik denk dat het probleem is dat het geen Fendt dealer is. Die kan de vochtcontroles niet bij de fabrikant aanmelden waarmee ze dus niet geldig zijn voor de garantie.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door nonblond » di 30 aug 2022 19:31

De dealer hoort de garantie te verzorgen voor de klant en niet de fabrikant. Dus als de garantie goed is afgedekt op papier dan maakt het voor jou niet uit dat de dealer het misschien niet kan claimen bij Fendt. Misschien heeft de dealer daar wel een aparte afspraak voor lopen, maar dat is niet de zaak van de koper.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door princewv » di 30 aug 2022 20:40

Ja dat bedoel ik ook. Ik weet dat het via een off Fendt dealer moet officieel, maar als deze verkoper zelf 12 jaar garantie biedt, niks aan de hand. Zolang het maar op papier staat knipoog.gif

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door mark m » di 30 aug 2022 20:50

nonblond schreef:
di 30 aug 2022 19:31
De dealer hoort de garantie te verzorgen voor de klant en niet de fabrikant. Dus als de garantie goed is afgedekt op papier dan maakt het voor jou niet uit dat de dealer het misschien niet kan claimen bij Fendt. Misschien heeft de dealer daar wel een aparte afspraak voor lopen, maar dat is niet de zaak van de koper.
Ik snap hoe je het bedoeld, echter zou ik als klant wel willen weten (en op papier vast laten leggen) hoe dit geregeld is.

De waterdichtheidscontrole moeten (voor zover ik weet) bij elk merk worden afgemeld bij de fabrikant en dit kan slechts alleen een merkdealer doen, anders geeft de fabrikant geen garantie.

Ik snap dat de garantie iets is tussen de kopende en verkopende partij, maar als er voor een paar duizend euro aan vochtschade ontstaat en de dealer deze schade niet betaald krijgt door de fabrikant, dan voorzie ik toch wel enige discussie.

De vraag is of je dat ervoor over hebt.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door Kampeerliefhebber » di 30 aug 2022 20:56

Deze niet-Fendt dealer wil zelf garant staan en zwart op wit dit opnemen in de koop overeenkomst.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door princewv » di 30 aug 2022 21:10

Helemaal top toch !

TFJ

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door TFJ » di 30 aug 2022 21:13

Waarom niet gewoon bij een Duitse Fendt dealer kopen?

Ik ben verre van bang aangelegd, maar ik begon er alleen aan als het prijsverschil met een Fendt dealer substantieel is.....en dat kan ik me amper voorstellen.
Verder vraag ik me dan af hoe die niet Fendt dealer aan een nieuwe Fendt komt, en of deze al niet eens ingeschreven is geweest en jij dan volgens RDW niet de eerste eigenaar bent.
En aangezien je een caravan die niet bevalt snel van de hand doet getuige de verkoop van de vorige, waar overigens niks mis mee is, begrijp me niet verkeerd, kan het zomaar zijn dat deze ook niet is wat je ervan verwacht? Doorverkopen als zijnde 1e eigenaar, gekocht bij Fendt dealer, is net even een beter verkoop verhaal.....

workel

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door workel » di 30 aug 2022 22:25

Helemaal mee eens TFJ.
Ging eerder voor een nieuwe bij een Fendt dealer of de prijs moet zeer aantrekkelijk zijn.

Hij kan wel nieuw zijn maar chassisnummer is dat van 2021 of 2022 ook we een dingetje.

Snap wel dat er een Fendt dealer is die geld moet maken en een voorraad wagen verkoop aan een handelaar. Daar zou ik geen moeite mee hebben.

Garantie en vochtmeeting kan je toch gewoon doen bij de NL-se Fendt dealer.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door Aviva » wo 31 aug 2022 13:23

Je wordt een echte caravan handelaar Barth1234.
Waarom beviel de stapelbed indeling niet?
Barth1234 schreef:
di 30 aug 2022 18:38
Deze uitrusting zie je niet vaak in NL en wil ik graag. Het bedrijf wil gewoon (mocht het niet via de Duitse dealer kunnen claimen bij Fendt) 2 jaar Bovag garantie geven en 12 jaar vocht garantie indien ik bij hem een beurt afneem met vocht controle ieder jaar.
Ik zou er persoonlijk geen goed gevoel bij hebben. Leuk de garantie die hij afgeeft maar wie zegt dat deze verkoper er volgend jaar nog is en zeker over bijvoorbeeld acht jaar als je een vochtlekkage hebt. Ik zou als ik zo'n nieuwe caravan kocht dit risico niet willen lopen. Of de korting moet zo interessant zijn tegenover één kopen bij een Fendt dealer. Ook als je weer door wilt verkopen kan dit een ding worden denk ik dat de garantie niet via Fendt is geregeld.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

TFJ

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door TFJ » wo 31 aug 2022 16:18

Garantie is toch overdraagbaar bij een Fendt?
Dus als de termijn van het uitvoeren van de vochtcontrole niet overschreden is en ieder jaar uitgevoerd, dan blijft die 10 jaar toch gewoon staan?

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door DV_t » wo 31 aug 2022 16:29

Volgens mij ben je vrij kritisch als ik mij de forumberichten kan herinneren over de aanschaf van de stapelbedindeling en deze beviel blijkbaar ook niet. Misschien zou ik hem in jouw geval daarom gewoon voorbij laten gaan om te voorkomen dat je over een paar weken weer een caravan moet verkopen of in een strijd met de verkoper terecht gaat komen.

Welk type heb je op het oog?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door Daphne » wo 31 aug 2022 16:40

TFJ schreef:Garantie is toch overdraagbaar bij een Fendt?
Dus als de termijn van het uitvoeren van de vochtcontrole niet overschreden is en ieder jaar uitgevoerd, dan blijft die 10 jaar toch gewoon staan?
Het punt is dat de verkoper geen Fendt dealer is dus de vochtcontroles niet bij de fabrikant kan registreren. Er valt dan ook niks over te dragen bij eventuele verkoop.
De oplossing die wordt geboden is dat de verkoper dan garantie geeft. Maar zoals al door iemand anders terecht wordt opgemerkt, wat als de verkoper ermee stopt of failliet gaat. Dan zit je met lege handen want bij Fendt is niets geregistreerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door TFJ » wo 31 aug 2022 16:48

[re.gif]
Klopt Daphne, maar je zou die vochtcontroles ook bij een Fendt dealer kunnen laten uitvoeren die het wel kan registreren.

TFJ

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door TFJ » wo 31 aug 2022 16:57

Wat moet je met een gezin met 2 kinderen met een Bianco activ 550 SD vraag ik me heel eerlijk af, is een andere indeling niet veel praktischer?
Zitgroepen ombouwen vind ik verre van praktisch.....

Ik zou zelf persoonlijk geen 250cm brede caravan willen hebben, maar als Barth1234 dat geen probleem vindt zou ik hem echt adviseren om eens te kijken naar de Fendt Apero 560SKM met, volgens mij, de ideale indeling voor een gezin met 2 kinderen.

Afgelopen vrijdag zelf op de beurs de Apero gezien en wij vinden het een hele frisse en modern ogende caravan.
https://www.fendt-caravan.com/apero/560-skm.html

Afbeelding

workel

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door workel » wo 31 aug 2022 17:44

[re.gif]
Volgens mij was Barth1234 zijn vorige Fendt een 550 SKM (als ik het goed heb).
Bijlagen
Fendt-Caravan_Bianco_Selection_550_SKM.jpg

TFJ

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door TFJ » wo 31 aug 2022 17:50

[re.gif]
Die heeft geen rondzit, de Apero wel, met als bonus een douche.


princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door princewv » wo 31 aug 2022 17:55

Klopt het advies was toen ook al om een 560 skm te kopen…..

Nogmaals geweldige caravan de 560 skm. De ruimte is echt geweldig!

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door Aviva » wo 31 aug 2022 19:30

Daphne schreef: Het punt is dat de verkoper geen Fendt dealer is dus de vochtcontroles niet bij de fabrikant kan registreren. Er valt dan ook niks over te dragen bij eventuele verkoop.
En om deze reden denk ik dat je misschien nu geld bespaard door deze caravan goedkoper bij een handelaar op de kop te tikken. Maar als de caravan weer snel van de hand wil doen deze veel minder interessant is voor een volgende koper omdat hij helemaal geen garantie heeft.

Je bent dan misschien aan de einde van de rit wel duurder uit omdat je veel meer moet laten vallen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

workel

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door workel » wo 31 aug 2022 19:35

[re.gif]
ALs je dan toch in Duitsland een Fendt wil kopen ging ik de komende dagen richting Caravan Salon Dusseldorf om eens te onderhandelen voor een 2023 model.

Denk dat je bijna dezelfde prijs of wellicht goedkoper betaald voor een helemaal nieuwe, tis maar een idee.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2025
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door doubleyou » wo 31 aug 2022 22:58

princewv schreef:
wo 31 aug 2022 17:55
Klopt het advies was toen ook al om een 560 skm te kopen…..

Nogmaals geweldige caravan de 560 skm. De ruimte is echt geweldig!
Maar zoals je kan lezen in zijn post beviel de indeling met stapelbedden niet. Dus dan is een 560 SKM geen alternatief.

@bart1234: wat is er in de praktijk niet bevallen aan de indeling van de 550 SKM ?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Fendt uit Duitsland in NL kopen

Bericht door princewv » wo 31 aug 2022 23:26

Klopt niet goed gelezen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”