Aanschaf stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Risje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 aug 2022 20:28

Aanschaf stacaravan

Bericht door Risje » di 30 aug 2022 09:12

Goedemorgen allen,

Wij zijn ons aan het verdiepen in het aanschaffen van een stacaravan incl. staanplaats.
Nu weten we wat de jaarlijkse kosten zijn van het park, maar waar moeten we nog meer rekening mee houden? Hoe zit dit bijvoorbeeld belasting technisch?

Wij zijn hier echt nieuw in, dus alvast sorry voor "domme" vragen knipoog.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door deusjevo » di 30 aug 2022 09:33

Ik zou er zeker op letten hoe het contractueel zit.
Voor je het weet zit er tegenwoordig een projectontwikkelaar op de camping die alle caravans eraf schuift.
Schijnt nogal te heersen tegenwoordig .

Verder is een stacaravan roerend goed lijkt mij dus zal niet in een of andere box terechtkomen maar hier lees ik weer box 1?

https://www.doehetzelfmakelaar.nl/staca ... -verhuren/

Hou maar de belastingdienst aan, zit je altijd goed.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ven/box_1/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Knaus440 » di 30 aug 2022 10:20

Risje, deusjevo merkt het al op; kijk goed naar de plannen en regels van het park en het parkbeheer.
We hebben uit eigen ervaring dat in het Nederlands recht geen plaats is voor rechten stacaravan bezitters op een gepacht/gehuurd camping plaats.
En helaas ook de ervaring van mensen om ons heen die er ook al 10-20 jaar stonden.
Betekende voor ons dat we ons moesten laten aansluiten op het aangelegde gas netwerk.
O pardon, het was niet verplicht gaf de beheerder aan. Alleen werden per 1 januari losse gasflessen verboden! Dergelijke beslissingen mogen opgelegd worden, kosten 2500-3000 euro.
Verhoging jaarplaats prijs, of over 3 maanden moet uw stacaravan hier weg zijn ivm veranderingen op het park.
"Wilt u uw jaarplaats schoon en netjes achterlaten"?
Veel stacaravan houders verkopen hun stacaravan omdat er een gerucht/dreiging/zekerhed is of komt van veranderingen van het beheer en beleid
Sorry voor dit negatieve verhaal. Niet bedoeld om je tegen te houden, wel om aan te duiden dat het een apart wereldtje is.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Sytske01 » di 30 aug 2022 11:29

Volgens mij is een stacaravan, die voor langere tijd op een camping of vakantiepark staat (duurzaam ter plaatse) en verbonden is aan gas, water elektriciteit en riolering, aan te merken als een onroerende zaak. Dit heeft o.a. juridische gevolgen zoals natrekking als je geen eigenaar van de grond bent. En het is dan een vakantiewoning/2e woning, dus box 3. Het tarief box 3 (fictief rendement) wordt 5,69%. Je hebt wel een ruime vrijstelling en eventuele schulden mag je aftrekken, maar wel iets om rekening mee te houden.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Knaus440 » di 30 aug 2022 14:51

Volgens mij het het alleen te maken met de constructie, frame en wielen eronder. En dus in principe mobiel, niet koud op de grond of op een fundament.
Dat hanteerde het park waar wij tot vorig jaar onze stacaravan hadden staan. En wij voor onze belasting, mijn bedrijfs belasting, hanteerden dat ook op die manier.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Chrisje113 » di 30 aug 2022 14:59

ga eens met de mensen op de camping praten wat de toekomst is van de camping. Mijn ouders hebben een stacaravan gehad op een camping en de beheerder kwam doodleuk vertellen dat ze er binnen 2 jaar vanaf moesten ivm de verkoop aan een projectontwikkelaar het jaar ervoor en deze wilde er huisjes op gaan plaatsen. De vorige eigenaren hadden dat natuurlijk niet verteld waardoor de verkoop snel was geregeld en uiteindelijk dus niets meer hebben op die camping.
En zoals ook al eerder is aangegeven door deusjevo is het op dit moment rendabeler om huisjes te plaatsen dan caravans te hebben staan.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Niels83 » di 30 aug 2022 15:52

Praten heeft weinig zin. Een project ontwikkelaar biedt dusdanige bedragen dat zo'n camping weinig anders kan dan het verkopen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Knaus440 » di 30 aug 2022 16:00

Wij hebben dus vorig jaar voor een goed bedrag onze 18 jaar oude stacaravan verkocht. Aan een koper die wist dat onze stacaravan eraf moest in 2 jaar. De stacaravan had hij eigenlijk ook geen belang bij! Wel de mooie plek op een erg rustig stuk van het park. Omdaar binnen 2 jaar een chalet te moeten plaatsen, kopen via beheer van het park. Voor minimaal 65000 euro. Exclusief aansluitingen en plaatsingskosten. Komt er nog en 7-8000 euro bij. En de jaarplaats zou ook daarna een 4000-4500 euro per jaar zijn. ( Toen we 12 jaar geleden de stacaravan kochten was dat 1300 euro, en bij de verkoop inmiddels 3700 euro per jaar)
Wat met met onze goede gerenoveerde stacaravan moest gebeuren wist de koper nog niet. De beheerder bood 1500 euro, verkoop aan Polen/Roemenen.
Balen dat we onze stacaravan en plek kwijt zijn. Zeer gelukkig dat we er nog goed geld voor kregen, en niet de plek keurig schoon en strak op moesten leveren.
Achteraf gezien kocht de koper dus eigenlijk het eerste huurrecht, en kunnen plaatsen chalet, op deze jaarplaats. En dat alles onder toeziend oog van de beheerder. Er waren, ziijn, geen plekken meer vrij van de 400.

Een bijzondere wereld is het geworden, die wereld van de recreatie/vakantie parken. Blijkbaar geschikt om geld mee te maken. Dat is in mijn ogen wat anders dan geld verdienen met bv huur etc.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door buddo » di 30 aug 2022 21:42

Laat je niet gekmaken door alle negatieve verhalen hierboven. Die gevallen/situaties komen uiteraard ook voor, maar er zijn ook erg veel tevreden stacaravan/chalet eigenaren. Wat natuurlijk wel geldt, zoek alles van tevoren goed uit. Zowel de plannen van de camping als de kosten die er bij komen. Veel campings met verschillende tariefstructuren/prijzen.

Aandachtpunten wat mij betreft (los van faciliteiten van park/camping en sfeer, dat is erg persoonlijk)
- Grond kopen of huren
- Camping hele jaar open of niet
- Mag je verhuren ja/nee
- Jaarlijkse kosten (huur, gas, water, electra, internet, toeristenbelasting)
- Huisdieren ja/nee
- Isolatiewaarde (wanden/plafond/vloer, dubbel glas ja/nee)
- Verwarming/koeling (gas, elektrisch, split unit airco/verwarming)

Dit zijn zo de eerste punten waar ik aan denk.
Succes met jullie zoektocht!

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door erwin l » di 30 aug 2022 23:29

Als ik de openingspost goed begrijp heb je al een caravan/park op het oog ? Dat maakt het al iets makkelijker om eens rond te vragen. Het blijft inderdaad altijd een risico, je huurt de grond voor telkens een jaar en hebt verder nul rechten.

Voor mij reden om in elk geval niet een ding van tienduizenden euro's aan te schaffen, als je er onverhoopt af moet ben je de sjaak. We hebben ze gezien, de parken waar alle caravans door opkopers worden opgekocht voor gemiddeld 500 euro. Ze trekken de caravans er af en maken de plaats met de grond gelijk. Schuurtjes, aanbouwen, bestrating, beplanting - alles in grote containers. Heel triest. Maar ja, je moet er af en kan er verder niks mee.

Belasting zou ik me niet druk om maken, tenzij je gaat verhuren en inkomsten genereert. Bij eigen gebruik valt er niks te halen. Er is geen kenteken, er staat niets op naam (behalve de plaats), de waarde is niet bekend en niet te controleren.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Knaus440 » wo 31 aug 2022 13:43

@Buddo; mee eens, laat je niet gekmaken door de negatieve, inclusief de mijne. Er zijn gelukkig ook betere parken. Kwam bv camping in Achterberg tegen, met stacaravans. Een kleiner familie bedrijf.

Lijkt me betrouwbaarder dan zo'n groot park als waar wij stonden wat nu eigendom is van een investerings bedrijf.
Let dus inderdaad op en verzamel informatie. Een babbeltje met de bewoners die er ataan geeft een duidelijker beeld.
En voor alle duidelijkheid; wij hebben 10-11 jaar met veel plezier de plek gehuurd en de stacaravan gehad. Ook toen de huurprijs verdubbelde en meer.
Na "overname" door de zoon werd de reeds ingezette harde lijn van "verandering", lees plaatsen chalets vanaf 70000 euro onder beheer park, scherper ingezet.
Dat is mijn negatieve inbreng hier. En helaas een realiteit die je meer en meer ziet gebeuren.
Wees voor die verandering op je hoede.
Niet elke verkoper is even eerlijk of duidelijk over veranderingen die er aan komen.

Maar op een goede plek op een goede camping heb je veel plezier van je stacaravan, en dat wens ik een ieder toe.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door erwin l » wo 31 aug 2022 23:51

"Maar op een goede plek op een goede camping heb je veel plezier van je stacaravan, en dat wens ik een ieder toe. "

Precies.

Dat hebben wij gevonden, ondanks de heersende realiteit zoals hierboven beschreven. En dat gaat de topicstarter ook lukken, want die is nu een gewaarschuwd mens.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Knaus440 » do 1 sep 2022 14:08

[re.gif]
thumbup.gif thumbup.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Luc en Chris
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 16:05
Locatie: Kloosterzande

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Luc en Chris » vr 2 sep 2022 09:00

Ze bestaan wel inderdaad.
Wij kamperen voor het derde seizoen op deze camping op 6600 meter van ons huisje….

Jaargeld is € 990,- ex kosten. Honden zijn zelfs inbegrepen.
Dit is een familiecamping zonder overbodige toeters en bellen. Geen zwembad, geen disco,…
Bijlagen
4499EAEC-3305-40FF-B4E0-3680C09D9245.jpeg
4499EAEC-3305-40FF-B4E0-3680C09D9245.jpeg (59.78 KiB) 4073 keer bekeken
DE875296-D381-4CE9-B8F2-335014835C29.jpeg
Ex-camperaars die in een stacaravan zijn beland... en nu terug in een tourcaravan….
ICD-Drager sinds 20 juni 2016.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door dieseltijger » vr 2 sep 2022 09:22

Zonder negatief te willen zijn: het pijnpunt (waar je rekening mee moet houden) is dat jouw rechten beperkt zijn: je hebt geen eigendomsrecht. Dus parkeigenaren mogen gewoon de boel verkopen, jouw gebruiksrecht niet verlengen, de nieuwe eigenaren van jouw verkochte stacaravan de toegang weigeren tenzij hij een kickback van de verkoopprijs ontvangt - enzovoorts.

Ik heb het te doen met mensen die na jaren (wat zeg ik: generaties) in hun beleving volkomen verrast worden met de boodschap dat alles anders wordt - maar voor nieuwkomers (zoals jij): je bent gewaarschuwd. Het hoeft niet fout te gaan - maar het KAN. En dat moet je accepteren of vermijden.

Succes, en geniet er van!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Ron » vr 2 sep 2022 10:03

Mijn ouders staan al 60 jaar op zo'n "kleine" familie camping.
Eerst ruim 20 jaar met tour en sta caravan.
Toen hebben ze 40 jaar geleden daar een chalet gekocht.
Ze hebben 3 generaties eigenaren mee gemaakt.
Opa , zoon en nu al weer 20 jaar de kleinzoon.
Ook zij hebben nu een brief gehad dat het gedeelte waar mijn vader zijn chalet heeft over 4 jaar weg moet zijn.
De caravans worden nu al beetje bij beetje weggehaald of gesloopt.
De caravans die nog niet weg hoeven mogen nog gewoon verkocht of verhuurd worden.
De camping eigenaar geeft daar zijn medewerking aan.
En zou jij net zo'n koper zijn zit je mooi met de gebakken peren
De investeerder plaatst alleen chalets neer .
De grond blijft in eigendom van de kleinzoon.
En is een heel makkelijk verdienmodel voor zo'n investeerder.
Volgens de moeder van de eigenaar loopt het waarschijnlijk zo'n vaart niet , want ook zij heeft niet zo heel veel vertrouwen in de investeerder.
Voor mijn vader maakt het niet zo heel veel uit.
Hij is 88 en ziet het wel over 4 jaar ?
Wie weet ligt hij al met een tuintje op zijn buik (zijn eigen woorden).
En van die 35000 gulden heeft hij er 40 jaar van genoten

Dus je kan er niet zomaar van uit gaan dat het bij kleine familie campings niet gebeurd.
Bij mijn schoonvader is het 9 jaar geleden hetzelfde gebeurd.
En die kwam toch dik in de financiële problemen daardoor.
Had de caravan 3 jaar daarvoor voor €50000 gekocht (veel te duur natuurlijk)

Sta caravans zijn uit, je moet geluk hebben dat de markt voor die chalets verzadigd is.
Zodat er geen campings meer opgekocht worden.

Wellicht een negatief verhaal.
Maar het gebeurd veel vaker dan je denkt.
Kijk op zondag maar eens naar RTL.
Europarcs wordt daar zo lekker aangeprezen, want het is zo'n lekker investering.
Dat daar de gewone mens zwaar de dupe van wordt laten ze niet zien.

Sterkte met de keuze
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Risje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 aug 2022 20:28

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Risje » vr 2 sep 2022 11:36

Allen bedankt voor jullie reactie!

We weten de risico hiervan, maarja alles is tegenwoordig een risico.
Vooralsnog weten we dat er geen plannen zijn om de jaarplaatsen weg te doen (wel de seizoensplekken).

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Knaus440 » vr 2 sep 2022 12:18

[re.gif]
Oke, korte termijn planning lijkt bekend.
Maar weet je ook de langere termijn planning. Zo vanaf 2-3 jaar?
Als ik lees seizoenplaatsen mogelijk weg, dan ben ik gelijk benieuwd naar het bedrijfsplan voor de komende 5 jaar.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Luc en Chris
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 16:05
Locatie: Kloosterzande

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Luc en Chris » vr 2 sep 2022 13:04

Verzadigde markt las ik hierboven?

Wie een beetje op de sociale media de groepen volgt weet dat er elke week tientallen oproepen staan van mensen die een stacaravan zoeken.
Hier bij ons op de camping staan ze zelfs zelden meer dan een week te koop.
Er staat er nu eentje sinds woensdag te koop voor de liefhebbers. Heb geen aandelen, noch belang erbij!
Ex-camperaars die in een stacaravan zijn beland... en nu terug in een tourcaravan….
ICD-Drager sinds 20 juni 2016.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door Ron » vr 2 sep 2022 13:25

Je mag hopen op een verzadigde markt voor dure chalets. Als investering.
Zo blijven er hopelijk campings voor de modale gezinnen over die een sta caravan willen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Aanschaf stacaravan

Bericht door PIPOOO » di 6 sep 2022 10:31

Verzekeringen. Inboedel en opstal.

Forensenbelasting b.v. gem. Barneveld € 207,25 voor 2022.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”