Route alpenstrasse

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Tobyhond
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 mei 2017 09:13

Route alpenstrasse

Bericht door Tobyhond » ma 29 aug 2022 10:34

Hallo,
Wij willen de alpenstrasse gaan rijden met een Dethleffs Caravan Camper 4.70 en auto Toyota RAV4 hybride 4wd.
Is deze route goed te doen met een caravan en waar op de route zijn lastige of steile gedeelten? Bedoeling is om vanaf campings met alleen auto bezienswaardigheden te bezoeken.
Tips voor campings op deze route zijn welkom.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Route alpenstrasse

Bericht door sander_knaus » ma 29 aug 2022 20:18

Welke Alpenstrasse.. er zijn er velen mrgreen.gif
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Ab » ma 29 aug 2022 20:45

De Hochalpenstrasse, langs de Grossglockner heb ik onlangs gereden met mijn camper.
Met caravan niet doen.
Waarschijnlijk mag het ook niet, maar daar ben ik niet zeker van.
Ik heb niet 1 caravan gezien in ieder geval.
Vergeet niet..al heb je nog zo'n sterke auto, omhoog gaat best.
Naar beneden is een heel ander verhaal.
Verglaasde remmen op de caravan liggen op de loer.
Met schade en schande ben ik daar lang geleden ook achter gekomen.
Met mijn RAM 's was er geen berg te hoog (dacht ik)
Dat was ook geen enkel probleem, het weer beneden komen was dat echter wel..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Eefje » di 30 aug 2022 12:23

op de routekaart vd ANWB staan de verschillende alpenstasses met of het wel/niet mag of afgeraden wordt voor caravans. dat kan iig iets helpen... vlgs mogen er een aantal niet ivm verschillende haarspeldbochten en steile wegen. wij hebben er een aantal gereden, maar zonder caravan... heb er ook geen caravans gezien.
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 942
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Rodo » di 30 aug 2022 12:38

De grossglockner een paarjaar geleden nog gereden MET caravan, is ook toegestaan. Er zijn nergens onoverkomelijke problemen. Zoals met alle bergritten proberen vaart te houden. Er zijn legio parkeerplaatsen om van het uitzicht te genieten.
Prijs van de combi hangt af van het gewicht maar de meeste van ons vallen in categorie PKW 1
Volgend de site: https://www.grossglockner.at/gg/de/index
*WOHNMOBILE
Für Wohnmobile bis 3500 kg höchstzulässiges Gesamtgewicht (hzG) und Wohnwagengespanne mit einem Zugfahrzeug bis 3500 kg hzG gilt Kategorie PKW.
Für Wohnmobile und Wohnwagengespanne von 3500 kg hzG bis 7500 kg hzG gilt Kategorie LKW 1, über 7500 kg hzG Kategorie LKW 2.
Spending a fortune to live like a wanderer

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Ab » di 30 aug 2022 15:49

Ik zou het niet doen.
Het hoogste punt ligt op 2600 mtr.
Daarna gaat het helemaal naar beneden, in ons geval naar B
Heiligenblut. Op ca 800 mtr.
De hele weg in 2e of 3e versnelling naar beneden, en voor de hasrspeldbochten nog fiks bijremmen.
Met een caravan bijna geen mogelijkheid om de remmen te strekken.
Het kan, maar een ITBS systeem is zo goed als noodzakelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Eefje » di 30 aug 2022 16:14

ja, dat stukje naar Heiligenblut vonden wij ook pittig! was wel alleen met de auto, dus goed te doen, maar we zagen er afgelopen zomer een hele groep rolskiërs (aan het trainen, zag er prof uit) naar boven gaan en die hadden het erg zwaar! dat stuk zou ik niet graag met de caravan doen (ook al hebben wij een eriba touring)....
maar nu ben ik wel benieuwd om welke alpenstrasse het gaat die TS wil rijden.... er zijn zoveel mooie (hoch)alpenstrasses! aflower.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Frank8
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 jun 2021 12:05

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Frank8 » zo 4 sep 2022 18:53

Ik heb de Hochalpenstrasse met caravan gereden.
Wij rijden wel vaker bergpassen en ik roep altijd dat de Grossglocker net een snelweg is. Vanaf Duitse zijde is hij het leukste rijden omdat de andere zijde breed is, met regelmatig dubbele rijstroken om alle toeristen te verwerken.
De weg is met voldoende pk’s nooit lastig want hij is superoverzichtelijk met ruime bochten en brede rijstroken.
Ook is er volop parkeergelegenheid om even te stoppen en van de fantastische bergwereld te genieten.
Maar…..
Het venijn zit in de hoogtemeters.
Als het erg warm weer is en je hebt al je vermogen nodig dan kunnen er koelingsproblemen ontstaan. Kun je daarmee omgaan? Dan no problem en heerlijk omhoog in dit stukje waanzinnig mooie bergwereld.

Maar omlaag dan?
De afdaling is eindeloos. De weg is breed en overzichtelijk. De snelheid ligt vlotjes op 80 km pu en dan moet je het eruit remmen. Rustig afdalen in 2e versnelling kan ook en is verstandiger.
In beide gevallen zit je langdurig in de oplooprem en wordt alles bloedheet. In 1x afdalen kan, met veel strekken maar door de lengte van de weg is tijdig (!) even naar parkeerplaats en gestrekt (!) afkoelen niet verkeerd.
Stop gewoon twee keer en leg niet direct je hand op de velg want de remschoenen worden een paar honderd graden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Ab » zo 4 sep 2022 20:33

En verglazen dan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Frank8
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 jun 2021 12:05

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Frank8 » ma 5 sep 2022 14:49

Dat kan gebeuren.
Volgens Alko mogen ze max. 400 graden worden, maar liever niet. Dan smelten sierdoppen en naafdoppen al wel op je velg. De afdekdoppen op de binnenkant van de remtrommel smelten bij ca. 300 graden. Temperaturen bij een bergrit van 200-300 graden zijn dus geen probleem.
Zorg vooral dat je remmen niet ‘slepen’. Rem liever kort en stevig.
Kortom : lange afdalingen zijn erg vervelend voor (oploop)remmen maar met gezond verstand kan er veel.
Ook de autoremmen krijgen het dan flink op hun donder. Zeker als je vol beladen bent en vier volwassenen/grote kinderen vervoerd.
Glijden van remblokken dus niet afwachten, flinke pauze na 1/3 tot helft van de Grossglocknerafdaling is beter.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Route alpenstrasse

Bericht door Ab » ma 5 sep 2022 17:06

Het slepen van de remmen is niet te vermijden.
Het blijft continu afdalen. Strekken krijg je bijna geen kans voor.
Er zijn best veel plaatsen om te stoppen, maar heel vaak staat het vol. Met een auto/ caravan combinatie krijg je niet heel veel kans.
Met mijn camper was het al wat wringen af en toe.

Maar wie het wil proberen..die mag.
Maar met 1 keer betalen voor de absoluut mooie route, mag je 'm ook heen en terug rijden, en ook de afslag naar de Pasterze gletscher nemen.
De caravan op de mooie camping in Heiligenblut neerzetten en met de auto de route heen en terug rijden is een betere optie in mijn ogen.
Je kunt er makkelijk een groot deel van de dag over doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”