Rondkijken voor een mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Paul Vingerhoets
Berichten: 2410
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Paul Vingerhoets » di 30 aug 2022 08:59

Het is me alleen opgevallen dat de half automaten dikwijls zwaarder zijn dan de vol automaten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Daphne » di 30 aug 2022 09:02

TFJ schreef:
di 30 aug 2022 08:35

Afgelopen vrijdag op de caravan messe in Düsseldorf langs de stand van Caravanmovershop gelopen en de persoon die ik daar sprak had een duidelijke voorkeur voor een halfautomaat vanwege de problemen met de volautomaten. Zijn voorkeur ging uit naar een Truma SX.
Dat zou best kunnen. Iemand die in de moverwereld zit zal heel veel movers zien en dan van meer problemen horen. Wij hebben er maar 1 en kunnen het risico om problemen te krijgen niet op dezelfde manier berekenen als iemand die er heel veel ziet.

Daarnaast, wat is een probleem? Wat zijn veel problemen? Rollen niet van de band krijgen is handmatig te verhelpen. Hoe vaak komt het in een moverleven voor? Bij elke verplaatsing? Of 1 x per jaar of 1 x in de 5 jaar? En wanneer treedt een eerste probleem op? Binnen een jaar of na 8 jaar?

Ieder moet het natuurlijk zelf weten. Als we de forumkansberekening er op los laten dan moet je een volautomaat zeker laten staan en voor een halfautomaat gaan. Motto is immers, wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Wij houden wel van een risico en genieten elke keer weer dat ie het doet blij.gif awhoea.gif Geintje, als je rondtrekt is het veel fijner om een volautomaat te hebben. Ga je naar een camping en je blijft 3 weken staan, dan is een halfautomaat ook al een hele luxe.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door workel » di 30 aug 2022 09:45

Op de vorige Hobby zat een Kronings vol automaat, minimaal gebruikt, dat ligt aan mij, ff drukken staat hij ook.
Op de Knaus geen mover gehad en ook niet gemist.
Op de nieuwe Fendt zit een Truma SX half automaat en die bevalt prima. Moet wel zeggen wij hebben afgelopen zomer 14 campings bezocht en hij is op elke camping gebruikt, vaak krap op te draaien met de auto dan maar moveren.

Ook het blok onder het wiel vaak nodig gehad ivm waterpas zetten en dan is een mover ideaal.

Met halfautomaat moet je 2 handelingen verrichten erop en eraf, dit gaat vele malen sneller dan bij een vol automaat, als vind ik het prijsverschil ook nog wel een dingetje. Hij is krachtig genoeg maakt in mijn ogen minder lawaai dan een Enduro of Reigh, qua kleurstelling niet te opvallend onder de caravan, ook wel een dingetje.

Mijn keuze zou met mijn beperkte ervaring zo weer een Truma SX worden. Snap zeker dat iedereen een andere keuze maakt.

TFJ

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door TFJ » di 30 aug 2022 11:39

Het liefste zet ik de caravan met de auto op z'n plek, dat is het snelste en meest comfortabele vind ik.
Daarnaast vind ik movers flink aan de prijs, een XT inclusief montage met een Victron PPP-40 zal het snel in de buurt van €3000 zitten, als het niet meer is.
Reken ik even dat het 10 jaar meegaat en je er 10 keer per jaar gebruik van maakt (gemiddeld), dan kost het je €30 per keer....ik vind dat geld.
En dan zijn er ook velen die 1 keer per jaar met de caravan weg gaan, op slechts 1 camping staan maar er wel een mover onder hebben zitten.... whistle.gif
Ik geef er het liefst zo min mogelijk aan uit.....maar wil wel een mover die sterk genoeg is en als het even kan een beetje rap is mrgreen.gif

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door mrbullmastiff » di 30 aug 2022 12:11

Wij hebben een Enduro EM405 smart onder de caravan, dit is een volautomaat en dat zou altijd mijn voorkeur hebben. We hebben er een Enduro LI1220 accu bij van 20A. Deze combinatie bevalt ons prima en hij is voldoende krachtig om de boel te verplaatsen. Mijn woning en perceel liggen ongeveer 1 meter boven straatnivo en die hobbel wordt ook geladen zonder problemen genomen. Het oprijden van een keg is vanzelfsprekend ook geen probleem.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Rondkijken voor een mover

Bericht door Daphne » di 30 aug 2022 12:38

TFJ schreef:
di 30 aug 2022 11:39
Ik geef er het liefst zo min mogelijk aan uit.....maar wil wel een mover die sterk genoeg is en als het even kan een beetje rap is mrgreen.gif
Kijk dat is gewoon een goed en eerlijk argument thumbup.gif

Je berekening van €30 per keer is natuurlijk sterk overdreven, want bij 1 x weggaan kun je (even overdreven) al aan 8 x movergebruik zitten en dan ga je maar naar 1 camping.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door TFJ » di 30 aug 2022 13:11

[re.gif]
1 x weggaan naar 1 camping, maar aan 8 keer mover gebruik zitten?
Bedoel je dat je dan 4 keer verkast op de camping?

Ik denk dat de gemiddelde mover blij mag zijn als hij 8 keer per jaar mag laten zien waarvoor die onder de caravan geschroefd zit.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door iemand » di 30 aug 2022 13:17

nee je moet het ‘per kilometer’ uitrekenen, doe je met je auto toch ook 🤔

als je dat al haalt, nog niet in 10 jaar awhoea.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

TFJ

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door TFJ » di 30 aug 2022 13:30

Om het maar even een vergelijking te maken, als ik een paar gaten moet boren gaat dat ook het beste met een Hilti, maar voor die paar gaten die ik moet boren volstaat een parkside ding á €50 van de lidl ook prima....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Daphne » di 30 aug 2022 13:48

TFJ schreef:[re.gif]
1 x weggaan naar 1 camping, maar aan 8 keer mover gebruik zitten?
Bedoel je dat je dan 4 keer verkast op de camping?

Ik denk dat de gemiddelde mover blij mag zijn als hij 8 keer per jaar mag laten zien waarvoor die onder de caravan geschroefd zit.
Nee, als je ophalen en terugbrengen bij stalling, thuis neerzetten, vertrek naar camping, etc meerekent. Dat is natuurlijk overdreven maar het kan Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door TFJ » di 30 aug 2022 17:09

[re.gif]
Ha, ophalen/wegbrengen etc. had ik niet eens aan gedacht thumbup.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Jaap van Duijn » di 30 aug 2022 18:32

Mannen er zijn genoeg forum leden die zo niet ieder of om het weekeinde weg gaan, waardoor ze ook veel meer dan 8 x zouden moveren.
Ik denk eerder naar 30 of 40 maal.
Maar ieder spreekt voor zich. En het gebruik gemak zal een van de punten zijn.
Dan heb je het geld er voor en voorover komt ook om de hoek

Groet Jaap van Duijn.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door princewv » di 30 aug 2022 18:48

Ik wil echt niet vervelend doen, maar dit wordt weer een gesprek over voor en tegens van automaat cq. halfautomaat. Volgens mij staat het forum hier al vol mee.

Iedereen heeft altijd z’n eigen mening en voor- en nadelen, dat is vrij normaal.

Is altijd afweging van beoogd gebruik en de portemonnee.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door BertJan » di 30 aug 2022 18:57

de volautomaten hebben geen problemen, alleen de smart A en de Enduro halen die 2000 kg op vlak terrein, asfalt dus.
Op de camping wil je de caravan alleen op gras, hellingen en met een wielkeg goed zetten. jij wil geen 1000 euro meer betalen voor de XT dus adviseert hij halfautomatisch met een smoes erbij.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Ivo » di 30 aug 2022 19:59

Mijn schoonbroer heeft een automatische mover van Reich onder zijn Hobby bouwjaar 1995 laten zetten. Kostprijs ± 2500 €.
Hij staat al jaren voor 3 weken per jaar op dezelfde camping waar de beheerder van de stalling de caravan netjes op zijn plek zet (en ook weer terughaalt).
Reken dat maar eens uit per km. whistle.gif
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Re di Coppi » di 30 aug 2022 20:30

[re.gif]

Een back-up systeem heeft ook waarde! mrgreen.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

TFJ

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door TFJ » di 30 aug 2022 21:29

BertJan schreef:
di 30 aug 2022 18:57
jij wil geen 1000 euro meer betalen voor de XT dus adviseert hij halfautomatisch met een smoes erbij.
Je was bij het gesprek begrijp ik?
Ik heb je niet gezien of gehoord......

Dit soort gesprekken ga ik altijd blanco in..... en laat me eens lekker onbevooroordeeld voorlichten over wat zij adviseren.

Gebruikersavatar
hansv
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 6 mar 2011 00:02
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door hansv » di 30 aug 2022 22:23

Onder onze Fendt hebben wij gekozen voor de Enduro EM505. Deze heeft een waterpasfunctie in de afstandsbediening. Het werkt. De EM505 is sterk, stil en prijstechnisch erg interessant. Zit er nu 3 jaar onder en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Wat ik erg prettig vind is dat deze Mover in hoogte versteld kan worden waardoor die bijna niet opvalt.zie foto. Heb ‘m zelf gemonteerd, dat scheelt natuurlijk ook wel wat geld.
Bijlagen
233BBF1C-FDC3-4280-B37F-9DA852AE3F26.jpeg
5A1FFD81-4B59-4C7D-8911-55DBD8AD2654.jpeg
991ACF0C-C0CC-415B-BD62-DB3F123994C7.jpeg
Fendt Saphir 495 SFB / Opel Insignia Grandsport 2.0 turbo

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Paul » di 30 aug 2022 22:42

Het is denk ik maar een beetje hoe je je vraag formuleert denk ik.
Ik heb waarschijnlijk dezelfde man gesproken van caravanmovershop in Düsseldorf en bij mij gaf hij het advies voor een 2 tons as om voor de truma XT te gaan.
Ik heb hem ook de open vraag gesteld welke mover hij adviseerde voor dat gewicht.
De SX kan wel maar is minder krachtig dan de XT.
Ook op hun websites adviseren ze de SX tot 1800 en de XT tot 2000kg.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

TFJ

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door TFJ » di 30 aug 2022 23:13

pvaken schreef:
di 30 aug 2022 22:42
Het is denk ik maar een beetje hoe je je vraag formuleert denk ik.
Klopt helemaal, dus ik geef altijd zo min mogelijk informatie en vraag gewoon welke mover ik moet hebben en waarom.

Wat ik overigens wel grappig vond is dat hij de Truma 's zo goed vond omdat daar een lange as in zit ipv een korte as icm een lager aan de tegenoverliggende zijde bij de andere merken.
Ik zie de constructie met die lange as van de Truma's eerder als een zwak punt whistle.gif

Man die ik heb gesproken was van filiaal Groningen.

TFJ

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door TFJ » wo 31 aug 2022 09:00

Ik zie dat Enduro EM505 voorzien is van een aparte stuurkast voor het level systeem?
Overigens netjes ingebouwd als ik zo naar de foto's kijk thumbup.gif

Afbeelding

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door Arthurj » za 3 sep 2022 00:05

Wij hebben weer een caravan aangeschaft [geen nieuwe] na 10 jaar en nog nooit eerder een mover gehad. Wel een nieuwe accu bestek, Enduro 30 Ah. Er zit een halfautomaat onder de caravan, Adria, uit 2013. Welke het is, geen idee, wel een foto;


Afbeelding


Iemand een idee welk merk, type? We zijn van plan gewoon te kijken wat het is en hoelang deze meegaat. Als het einde verhaal is, denk ik dat we voor een nieuwe gaan. Maar dat is weer een ander verhaal....
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
hansv
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 6 mar 2011 00:02
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door hansv » za 3 sep 2022 09:48

@TFJ, klopt. Heb het Enduro Autosteady systeem gemonteerd. Heb de laatste van het oude type AS-101 waarbij alleen de spindels van de steunpoten vervangen worden door elektrisch aangedreven spindels. Het nieuwe systeem AS-201 zijn namelijk complete pootjes, een beetje iel tov de originele.
Fendt Saphir 495 SFB / Opel Insignia Grandsport 2.0 turbo

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door stefertje » di 27 dec 2022 22:00

Jeetje.. dit topic was ik een beetje uit het oog verloren.
Ik ben dus een caravan rijder die het leuk vind om te caravan met de auto te manoeuvreren tenzij het echt niet anders kan. Met de auto hut duwde je hem dan even op de plek.. tegenwoordig is de drempel van de stalling op de hand al een grotere uitdaging.. (lees: eerst 875 kilo leeg, nu 1365 kg)
Ik snap dat er mensen direct voor een Truma xt gaan, daarbij heb ik voor mezelf afgevraagd of ik € 1000,- meer wil betalen.. dit wil ik dus niet en dus besloten een Enduro EM505FL met Powerxtreme X30 accu te gaan bestellen. De € 1000,- die ik in mijn zak hou ga ik opsparen om dan gelijk dit jaar ook de bank airco in te bouwen.

Dank voor jullie reacties allemaal.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Rondkijken voor een mover

Bericht door WillyL » zo 1 jan 2023 22:13

[re.gif] De beterkoop-keuze denk ik.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”