Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Plaats reactie
jancampa
Berichten: 2
Lid geworden op: do 3 sep 2020 17:22
Locatie: Pijnacker

Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door jancampa » zo 28 aug 2022 10:57

We hebben een mooie, gebruikte Knaus 500 FU Celebration gekocht (bouwj. 2011). Deze wordt 14 september geleverd. We willen er dan gelijk nog mee op vakantie. Nu zit ik na te denken over het vervoer van de e-bikes. Ik zou ze het liefst op de dissel willen plaatsen. Maar met onze vorige caravan (Kip KL 40 T ) was dat lastig. Ik kreeg een enorme kogeldruk, die ik moest compenseren door het plaatsen van zware stukken achter in de caravan. Niet ideaal dus.
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de kogeldruk van de 500 FU ? Ik weet dat het afhangt van de belading. Ik probeer zo veel mogelijk bagage in de auto te vervoeren, zoals voortent, skottelbraai, proviand, enz. Alvorens nu een fietsenrek te gaan kopen, wil ik enig inzicht hebben over de kogeldruk. Er staat trouwens een reservewiel in de disselbak.
Ik heb een dakdrager (Giraffe) aangeschaft waarbij 2 fietsen liggend vervoerd worden op het dak van de auto. Lijkt een mooie oplossing, maar ik word gek van de fluittonen die het produceert ! Zonder fietsen erop gaat ie bij 70 luid fluiten ! Met fietsen nog niet geprobeerd, maar ik verwacht dat het gefluit niet minder zal worden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door Chris » zo 28 aug 2022 11:02

Hoi Jan..

Knaus heeft juist voor fietsvervoer ideale lange dissels.
Nu weet ik de lege kogeldruk van jullie FU niet, maar mijn EU uit 2017 is heel erg licht.
Ik heb bijna moeite om een knappe kogeldruk te halen als er geen fietsen op staan.
Met fietsen is het makkelijk ....de wereld op zn kop dus.
Maar de fietsen wel " kaal"... geen accu's of fietstassen etc... scheelt niet alleen gewicht maar ook rijwind verstoring.
Ik heb wel eens gelezen dat fietstassen enorm beinvloeden... een hoes is gewoon een no go..in DL zelfs verboden meen ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door Ab » zo 28 aug 2022 11:30

Het fluiten op het dak is goed te verhelpen.
Meestal komt dat door open gaatjes of open eindjes van een pijp of koker, of ongebruikte schroefgaatjes.
Afdichten met tape, kit, of stopjes doet wonderen.
Probeer maar eens.
Een betere plek voor je fietsen is er niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door mark m » zo 28 aug 2022 13:12

[re.gif]

Ook kan het zo zijn dat de fluittonen juist afnemen met fietsen erop. Onze fietsendragers op het dak horen we leeg ook meer dan met de fietsen
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door Vino » zo 28 aug 2022 16:13

stom.gif Hebben een 500EU gehad.2xelectr.fietsen op de dissel,gasfles achter in de auto, reservewiel achter de zitting en wat spul verder in de dissel.Met moeite 80kg te bereiken.Tiguan mag 100kg hebben.Div.keren gebeld door de stalling dat de kogeldruk te laag was om de caravan binnen te zetten omdat de dissel bijna leeg was.Dus de tas van 26kg aan haringen in de dissel gezet, omdat het minimum 20kg moest zijn van de stalling om de caravan binnen te zetten.

Groet,
Vino.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door Chris » zo 28 aug 2022 16:39

Ts vraagt naar de FU
Ik haalde mijn EU aan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door HenkR » zo 28 aug 2022 19:07

Hier de Knaus 500 FVU. Ook voor mij met de e-bikes "kaal" voorop voldoende gewicht over om de kogeldruk goed te krijgen. Moet op de camping de caravan met fietsen erop op zijn plaats zetten anders wipt hij te veel.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

jancampa
Berichten: 2
Lid geworden op: do 3 sep 2020 17:22
Locatie: Pijnacker

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door jancampa » di 30 aug 2022 14:43

Dank voor alle reacties. De fluittoon is door het plaatsen van buisisolatie helemaal weg !
Als ik over 2 weken de caravan opgehaald heb, weet ik meer. Misschien dat ik de fietsen dan toch maar op de dissel ga plaatsen......
Eerst alles maar eens wegen. Ik probeer het 75 % advies van de ANWB ( het gewicht van de beladen caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de beladen auto zijn) in acht te nemen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door Ab » di 30 aug 2022 16:24

Als je 2 fietsen op de dissel moet plaatsen, om voldoende kogeldruk te krijgen, is er vlgs mij iets mis met de belading van de caravan. Of ben ik nu gek ?
scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door HenkR » di 30 aug 2022 17:16

@Ab
Ik lees het meer op dit forum bij de Knaus.
Als ik geen fietsen mee neem, moet ik echt de voortent voorin bij het bed leggen. Oppassen dat ik niet te veel water meeneem (tank zit helemaal achterin).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Fietsen vervoeren op Knaus 500 FU

Bericht door mrbullmastiff » di 30 aug 2022 23:34

Ik had deze vakantie 85 kilo kogeldruk op mijn Knaus 500EU. Dit was met 2 gasflessen en het reservewiel in de disselbak. Verder niet heel veel spul in de caravan behalve onze kleding. De voortent en stokken lagen in de auto.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”