Dimmers plaatsen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Chris » di 6 sep 2022 20:57

stronk schreef:
di 6 sep 2022 17:25
Ik zou zeggen dat het gewoon kan. Trial and error?
Zeker niet doen.... !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Chris » di 6 sep 2022 21:10

Knausvirus schreef:
di 6 sep 2022 15:57
Ik haak even op dit draadje aan. In onze Fendt 465 TG zit een led-strip rond de bovenkastjes. Deze wordt geschakeld via een schakelaar. Dezelfde schakelaar schakelt ook boven de tafel indirecte verlichting, waarschijnlijk led. Ook kan met een andere schakelaar directe verlichting boven de tafel geschakeld worden. De directe en indirecte verlichting hebben een plus of min gezamenlijk. Dat moet ik nog meten. Mijn vraag is de indirecte verlichting rond de bovenkastjes wil ik kunnen dimmen echter gelijkertijd ook de indirecte verlichting boven de tafel. Plus en min van led strip pik ik zo op wat doe ik met de gezamenlijke plus of min van de directe en indirecte verlichting boven de tafel.
Even hoe je LED dimt..

Daarvoor moet je een PWM dimmer hebben.. die heeft 4 aansluitingen.
Plus en Min input en Plus en Min output.

Nu is het lastige met led dimmen in caravans dat je niet over de Plus draad dimt maar over de MIN draad dimt. ( en in een caravan werkelijk alle minnen aan elkaar geknoopt zitten..)
Je hebt dus een schakeldraad van de On/Off schakelaar nodig, dat is een plus die op de INPUT van een dimmer komt.
In die lasdoos waar die schakeldraad zit vind je vast ook een MIN dradenknoop.... .
De lastige opgave is nu om de Min draad of draden van die 2 LED ( strip ) te vinden.... een voor een losnemen en kijken wanneer de betreffende LED's uitgaan.

Gevonden??? dan gaat die min in de output min van de dimmer en op de vrijgekomen plek in die min knoop een nieuw draadje naar de MIN INPUT.
Als je de min van die LED gevonden hebt is het meestal zo dat die uit een kabeltje met ook een rode draad komt.
Die rode op de PLUS output van de dimmer.

Maar dan..
Even kort door de bocht..
Achter 1 schakelaar kan je 1 dimmer zetten.... die event. wel 2 LED ( strip) kan aansturen.
Dus achter 2 aparte schakelaars heb je ook 2 aparte dimmers nodig om die schakelaars in functie te houden.
Nu schrijf jij: DEZELFDE schakelaar kan ook de...etc etc...
Vraag... is dat 1 schakelaar met 2 knoppen????? zo ja... dan moet je dat als 2 aparte schakelaars zien...2 dimmers nodig helaas.

De dimming van de Ambiente in mijn Knaus kon ook alleen omdat de complete ambiente op 1 schakelaar zat maar in de lasdoos daar wel 5 verschillende ledstrips op aangesloten waren.
Die heb ik in een combi van 4 aangesloten.... 1 zit dus dubbel.\

Pas geleden in een Tabbert daVinci dimmers ingebouwd..
3 verschillende led strips... met ook 3 eigen schakelaars.
Zijn 2 met een AB geworden en een vast met een draaiknopje..

Ik hoop dat je het wat kan volgen...
En anders... vraag maar verder..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knausvirus
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Knausvirus » wo 7 sep 2022 09:55

Allen hartelijk dank voor de input. Chris hartelijk dank voor je uitleg. Ik heb nu boven de tafel de directe verlichting losgekoppeld en de indirecte verlichting gelijk met de lichtlijst rond de bovenkastjes gedimd. Ik moet een nieuwe 4 aderige draad trekken naar de lamp boven te tafel en daar de min van elkaar loskoppelen en deze apart aansluiten. Ik kan daarna de directe verlichting weer schakelen.

Nogmaals allen hartelijk dank.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022

Knausvirus
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Knausvirus » wo 7 sep 2022 10:06

Volgende vraag hoe zit de lamp boven de tafel gemonteerd. Voorlopig niet te traceren hoe deze is gemonteerd en losgekomen kan worden.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022

stronk
Berichten: 794
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door stronk » wo 7 sep 2022 12:47

[re.gif] Boven de circel van melkglas zitten 3 schroefjes. Denk dat je deze moet losdraaien.

Afbeelding

Knausvirus
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Knausvirus » wo 7 sep 2022 13:47

Stronk, bedankt voor je snelle reactie. Ik ben dus net tekort om dat te zien. Opstapje erbij en weer een stap verder.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Chris » wo 7 sep 2022 14:20

Tja...lampen in Fendt is helaas niet bekend bij mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knausvirus
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Knausvirus » wo 7 sep 2022 15:05

Dat geeft niets Chris, ieder zo zijn kwaliteiten.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022

stronk
Berichten: 794
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door stronk » wo 7 sep 2022 15:17

[re.gif] [re.gif] [re.gif] voor mij ooghoogte awhoea.gif

Gebruikersavatar
RobJ
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 jan 2022 10:28

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door RobJ » vr 16 sep 2022 19:40

Op de eerste plaats een hartelijke dank aan Chris voor de uitgebreide en zeer duidelijke uitleg in zijn bericht van 6 september thumbup.gif Met deze uitleg is het mij (sneller dan gedacht) gelukt om de ambiente verlichting in mijn Knaus Sport 500 EU SilverSelection dimbaar te maken blij.gif

Ook wij vinden, net als iedereen geloof ik, dat de ambiente verlichting meer bouwlamp dan sfeerverlichting is. En het is inderdaad zoals al vaker geschreven: als je het aansluiten van de dimmer eenmaal doorhebt stelt het maar weinig voor. En het smaakt al snel naar meer! mrgreen.gif

De dimmer, dezelfde als waar dit draadje mee begon, is super simpel, goedkoop en werkt perfect. Ik heb ‘m weggewerkt in het kastje naast de deur, boven de zithoek. Direct naast de box met 12V aansluitingen die daar al zit. Alles mooi dicht bij elkaar. In en uitschakelen gaat nog gewoon met de schakelaar naast de deur. En als de lichtsterkte eenmaal juist staat gaan we de sterkte toch niet steeds wijzigen. En als we wel een andere sterkte willen, dan is even opstaan ook geen probleem knipoog.gif

5844E955-FC68-4754-8B96-153C1E004E35.jpeg
Standje bouwlamp.
616B5508-6348-4891-AD63-5F7B29A8EEA3.jpeg
Dimmer weggewerkt in bovenkastje.
61028A54-33A5-41B8-80F6-861E8ED999E1.jpeg
Standje sfeerlamp.

En nu is het tijd om na te denken over het volgende projectje!
Knaus Sport 500 EU SilverSelection (sept. 2019) met daarvoor een Hyundai Tucson Hybrid in N Line uitvoering (april 2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Chris » vr 16 sep 2022 19:52

Psies...
als je het kunstje eenmaal kent kan een kind de was doen..
Mooi eindresultaat. thumbup.gif

En hier begon het zo'n beetje mee..
Daarna leek het wel een olievlek.. awhoea.gif

viewtopic.php?t=41542
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stronk
Berichten: 794
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door stronk » vr 16 sep 2022 20:00

[re.gif] [re.gif]
Top. Sinds dat ik de dimmers aangesloten heb heb ik ze niet meer aangeraakt. Oja toch. Om een demonstratie te geven aan mijn buren op de camping whistle.gif

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Dimmers plaatsen

Bericht door thmeyer » vr 16 sep 2022 20:34

@Rob

Zo’n dimmer in de caravan, waar zelfs een caravan dealer jaloers op zal worden.
Zelf heb ik de dimmer gesloopt, een gatje voor de potmeter in de 12 volt verbindingsdoos geboord en daarin gemonteerd.
Bij jouw zou dat ook kunnen en dan kan deze zelfs onzichtbaar weggewerkt worden.
Alleen dan hou je wel een paar gatjes in zijwand over en dat was ook de reden om het op mijn manier te doen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Chris » vr 16 sep 2022 21:37

[re.gif]

Dimmer met AB... helemaal geen gaatjes... gewoon de module IN de lasdoos proppen... kan ook. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Dimmers plaatsen

Bericht door thmeyer » za 17 sep 2022 19:18

[re.gif]
Ik ben het helemaal met je eens, een dimmer met een AB is het mooiste, er is altijd baas boven baas.
Nu hebben het over bestaande dimmer hier boven en die kan je redelijk goed wegwerken zoals ik dat gedaan heb.
Omdat mijn dimmer voor de buitenlamp bedoeld is, zit hij gewoon de hangkast in een 12 volt verbindingsdoos gemonteerd.
En omdat ik al 3 afstandsbedieningen voor andere zaken in de caravan heb liggen, was voor mij een 4e AB net even te veel.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Chris » za 17 sep 2022 22:40

[re.gif]
Mijn buitenlamp dimmer wordt er ook een met een draaiknoppie die in het kastje boven de keuken zit...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Dimmers plaatsen

Bericht door thmeyer » zo 18 sep 2022 13:16

[re.gif]
thumbup.gif
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
RobJ
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 jan 2022 10:28

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door RobJ » zo 18 sep 2022 22:39

thmeyer schreef:
vr 16 sep 2022 20:34
@Rob

Zo’n dimmer in de caravan, waar zelfs een caravan dealer jaloers op zal worden.
Zelf heb ik de dimmer gesloopt, een gatje voor de potmeter in de 12 volt verbindingsdoos geboord en daarin gemonteerd.
Bij jouw zou dat ook kunnen en dan kan deze zelfs onzichtbaar weggewerkt worden.
Alleen dan hou je wel een paar gatjes in zijwand over en dat was ook de reden om het op mijn manier te doen.
Ik wilde het eerst aan de dealer vragen, maar ik vond al snel de mooie beschrijving van Chris. En toen was het een fluitje van een cent... En ach, de dimmer zit mij in dat kastje niet in de weg en hij valt ook totaal niet op. Overigens heb ik 'm met dubbelzijdig tape aan de wand van het kastje vastgezet dus van gaatjes heb ik geen last als ik hem weghaal.
blij.gif
Knaus Sport 500 EU SilverSelection (sept. 2019) met daarvoor een Hyundai Tucson Hybrid in N Line uitvoering (april 2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Dimmers plaatsen

Bericht door thmeyer » zo 18 sep 2022 22:45

[re.gif]
thumbup.gif
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Hanson
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 dec 2021 20:18
Locatie: Lisse

Re: Dimmers plaatsen

Bericht door Hanson » za 2 sep 2023 22:16

Knausvirus schreef:
wo 7 sep 2022 13:47
Stronk, bedankt voor je snelle reactie. Ik ben dus net tekort om dat te zien. Opstapje erbij en weer een stap verder.
Hoi Knausvirus, kan je een update geven svp. Is het gelukt om een 4-aderige kabel te trekken en de ring en spots afzonderlijk te houden ? Ben heel benieuwd, ondertussen verslaafd 😊
Fendt Bianco Selection 465 SFB - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”