Autark mogelijkheden Fendt diamant
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Voor movergebruik heb je hele zware nodig.
150, of nog beter 200 A.
150, of nog beter 200 A.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Wat Ab al zegt... de bekabeling naar de mover stuurkast is dik... een event. connector daartussen moet ook dik zijn.
Theo Meijer had laatst mooie kabel versie Male ne Female gevonden bij Ali.
Te kust en te keur... van 2 tot multi polig en een range in sterkte's meen ik.
Kan het zo snel niet vinden.... jammer.
Ook kan je zulk stevig spul wel vinden in de auto onderdelen handel, en dan de vrachtwagen kant.
Theo Meijer had laatst mooie kabel versie Male ne Female gevonden bij Ali.
Te kust en te keur... van 2 tot multi polig en een range in sterkte's meen ik.
Kan het zo snel niet vinden.... jammer.
Ook kan je zulk stevig spul wel vinden in de auto onderdelen handel, en dan de vrachtwagen kant.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Dat is wel het nadeel van de PPP accu, alles zit met schroef verbindingen vast.
Mijn huidige powerxtreme X30 zit gewoon met accu klemmen met snelsluitijg, veel makkelijker.
Ik weet niet of het zo bevorderlijk is voor de schroef klemmen als je een paar keer per jaar de accu kabels los schroeft.
Mijn huidige powerxtreme X30 zit gewoon met accu klemmen met snelsluitijg, veel makkelijker.
Ik weet niet of het zo bevorderlijk is voor de schroef klemmen als je een paar keer per jaar de accu kabels los schroeft.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Iets langer boutje met moertje er permanent op/in/aan vastmaken en het kabeloog op dat (vervangbare) boutje met nog een moertje maken.
Wel vlakke ringen gebruiken...
Wel vlakke ringen gebruiken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
hoe bedoel je dat Chris ?
Een kabeloog heb je toch niets aan op de aansluiting?
Begrijp niet helemaal wat je voor ogen hebt.
Een kabeloog heb je toch niets aan op de aansluiting?
Begrijp niet helemaal wat je voor ogen hebt.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Bedoel je deze posting Chris?
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Nee...die was het niet..
Moet zoeken..
Moet zoeken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
In de zonnepaneelwereld zijn ook zware stekkers te vinfen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Of stekkers van lastrafo's
https://www.allesvoorlassen.nl/lastoebe ... elstekkers
https://www.allesvoorlassen.nl/lastoebe ... elstekkers
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Die zijn ook perfect inderdaad.
Wel effe merken..min of plus.
Oh, er zijn ook rode en zwarte zie ik net.
Wel effe merken..min of plus.
Oh, er zijn ook rode en zwarte zie ik net.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Zijn ook in rood en zwart verkrijgbaar
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Ja..zag ik net.
Moet je nagaan..dat wist ik niet eens.
Nog nooit rode gezien in meer dan 50 jaar met lassen bezig geweest met alle mogelijke apparatuur..
Moet je nagaan..dat wist ik niet eens.
Nog nooit rode gezien in meer dan 50 jaar met lassen bezig geweest met alle mogelijke apparatuur..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Ik zou wat terughoudend zijn met allerlei extra stekker verbindingen.
Iedere verbinding levert een overgangsweerstand op en daarmee spanningsverlies.
Zeker bij hogere amperages is dat niet wenselijk.
Iedere verbinding levert een overgangsweerstand op en daarmee spanningsverlies.
Zeker bij hogere amperages is dat niet wenselijk.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Dat is inderdaad heel vaak wel zo.
Met die laskabelverbindings stekkers echter niet denk ik.
Het messing van de verbinding is dikker dan de kabel.
Ook draai je beide helften strak in elkaar.
Met lassen kan je heel hoge stroomsterkte' s nodig hebben.
200 Amp is niet eens veel.
Het dubbele daarvan komt ook vaak genoeg voor.
Die verbinders kunnen dat met 2 vingers in de neus aan.
Met die laskabelverbindings stekkers echter niet denk ik.
Het messing van de verbinding is dikker dan de kabel.
Ook draai je beide helften strak in elkaar.
Met lassen kan je heel hoge stroomsterkte' s nodig hebben.
200 Amp is niet eens veel.
Het dubbele daarvan komt ook vaak genoeg voor.
Die verbinders kunnen dat met 2 vingers in de neus aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
top tipronk schreef: ↑ma 29 aug 2022 22:11Of stekkers van lastrafo's
https://www.allesvoorlassen.nl/lastoebe ... elstekkers
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
je moet wel de jumper omzetten in de besturingskast, anders kunnen er maar 2 lampen tegelijk branden
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Van het weekend toch eens de elektrische schema's erbij gepakt (top trouwens dat Fendt dat gewoon meeleverd) en de elektra kasten open gemaakt.
De dometic smp301-02 in de caravan heeft alleen een 230v ingang en 12v uitgangen.
Oftewel hier zit geen 12v van de auto op aangesloten en ook geen mogelijkheid tot het aansluiten van een accu.
Toen de 12v schakelkast maar eens open.
S2 aangesloten op 230v.
S1 is aangesloten op de 12v van de dometic omvormer.
Ik vermoed dat op S41 de 12V van de auto zit, ik zou niet weten waar die anders op zou zitten.
S38, S39 en S40 zijn niet aangesloten.
S38 en 39 zijn voor de + en - van de laadregelaar die ik niet heb en S40 is voor de massa en plus bij selsupporting pakket.
Wat die 3 aansluitingen doen is me onduidelijk.
Als bij het originele autark pakket de accu op S41 wordt aangesloten waar sluit je de de 12v van de auto aan.
Ik vermoed dat bij het originele autark pakket er een dometic smp omvormer inzit waar je ook de 12v van de auto op aansluit en die dan schakelt tussen auto 12v of 12v via de omvormer maar zeker weten doe ik het niet.
Oplossing zou dus kunnen zijn omvormer vervangen of 12v van de auto loskoppelen van de schakelkast en aansluiten op een relais waar ik ook de 12v van de accu op aansluit.
Eerste is meer origineel vermoed ik, laatste optie is goedkoper.
De Fendt zit even wat meer techniek in als in de Knaus sport.
De dometic smp301-02 in de caravan heeft alleen een 230v ingang en 12v uitgangen.
Oftewel hier zit geen 12v van de auto op aangesloten en ook geen mogelijkheid tot het aansluiten van een accu.
Toen de 12v schakelkast maar eens open.
S2 aangesloten op 230v.
S1 is aangesloten op de 12v van de dometic omvormer.
Ik vermoed dat op S41 de 12V van de auto zit, ik zou niet weten waar die anders op zou zitten.
S38, S39 en S40 zijn niet aangesloten.
S38 en 39 zijn voor de + en - van de laadregelaar die ik niet heb en S40 is voor de massa en plus bij selsupporting pakket.
Wat die 3 aansluitingen doen is me onduidelijk.
Als bij het originele autark pakket de accu op S41 wordt aangesloten waar sluit je de de 12v van de auto aan.
Ik vermoed dat bij het originele autark pakket er een dometic smp omvormer inzit waar je ook de 12v van de auto op aansluit en die dan schakelt tussen auto 12v of 12v via de omvormer maar zeker weten doe ik het niet.
Oplossing zou dus kunnen zijn omvormer vervangen of 12v van de auto loskoppelen van de schakelkast en aansluiten op een relais waar ik ook de 12v van de accu op aansluit.
Eerste is meer origineel vermoed ik, laatste optie is goedkoper.
De Fendt zit even wat meer techniek in als in de Knaus sport.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Je zou zeggen dat S40 voor de accu zou moeten zijn
En s38 voor de lader van de accu
S39 dan voor aansluiting auto om de accu te laden ?
En s38 voor de lader van de accu
S39 dan voor aansluiting auto om de accu te laden ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Ik zit nog eens goed te kijken maar achter S41 staat 9/13 volgens mij is dat pool 9 en 13 van de stekker die op de auto zit.
Als dat zo is dan denk ik inderdaad dat er een accu kan op aansluiting S40.
Als dat zo is dan denk ik inderdaad dat er een accu kan op aansluiting S40.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Dit is met de af fabriek autark optie ?
Ziet er gelijk uit als bij mij behoudens de witte kast rechts boven.
Zo te zien wel dezelfde omvormer waar ook de 12v van de auto niet op aangesloten is.
Ik zie wel 2 x een kabel met S41 op die witte schakelkast, 1 x op de accu en 1 x op de systeem aansluiting.
Beetje lastig inschatten wat nu wat is, ik zie ook een aansluiting rel.
Het lijkt of.de omschakeling tussen auto en huishoud accu in dat 2e witte kastje zit op jouw foto's.
Ziet er gelijk uit als bij mij behoudens de witte kast rechts boven.
Zo te zien wel dezelfde omvormer waar ook de 12v van de auto niet op aangesloten is.
Ik zie wel 2 x een kabel met S41 op die witte schakelkast, 1 x op de accu en 1 x op de systeem aansluiting.
Beetje lastig inschatten wat nu wat is, ik zie ook een aansluiting rel.
Het lijkt of.de omschakeling tussen auto en huishoud accu in dat 2e witte kastje zit op jouw foto's.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Ik heb het al gevonden.
Zit inderdaad een omschakel relais in de toptron.
Batterie gaat naar de leefaccu.
System gaat naar het schakelpaneel op de S41 ingang.
De 12v pin 9/13 en 10/11 worden ook op de toptron aangesloten waarbij 10/11 het relais bediend.
Aansluiting E1 begrijp ik alleen niet.
Oftewel mijn huidige S41 loshalen.
Op een 12v relais maken samen met de + en massa van de leefaccu.
Relais laten schakelen op de geschakelde voeding van mijn auto (S41) en een nieuw kabeltje naar de S41 aansluiting op mijn schakelpaneel en alles werkt zoals het moet.
Alleen even de dipswitch omzetten zodat alle 12v uitgangen werken.
Tnx voor deze foto's
Zit inderdaad een omschakel relais in de toptron.
Batterie gaat naar de leefaccu.
System gaat naar het schakelpaneel op de S41 ingang.
De 12v pin 9/13 en 10/11 worden ook op de toptron aangesloten waarbij 10/11 het relais bediend.
Aansluiting E1 begrijp ik alleen niet.
Oftewel mijn huidige S41 loshalen.
Op een 12v relais maken samen met de + en massa van de leefaccu.
Relais laten schakelen op de geschakelde voeding van mijn auto (S41) en een nieuw kabeltje naar de S41 aansluiting op mijn schakelpaneel en alles werkt zoals het moet.
Alleen even de dipswitch omzetten zodat alle 12v uitgangen werken.
Tnx voor deze foto's
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant
Dat is wel een mooie pdf, welliswaar van een hobby maar systeem is hetzelfde.
Dit bevestigt mijn vermoeden, S41 loshalen (bestaande kabel vanaf de auto) en aansluiten op een relais, voeding van de accu ook op het relais en nieuwe kabel naar S41 en je hebt hetzelfde.
Enige verschil is dat de geschakelde voeding en constante voeding met autark naar de laadregelaar gaat en zonder autark op S41 zit.
Vraag me alleen af wat er verder gebeurt als ik de jumper op autark zet.
De accu lader zit er niet op en alle 12v uitgangen worden actief.
Zal voor de accu niet zo een probleem zijn maar ik vraag me af wat het effect gaat zijn als hij achter de auto hangt, die levert natuurlijk minder vermogen dan de accu.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)