Autark mogelijkheden Fendt diamant

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door karotti » wo 21 sep 2022 09:46

als je achter de auto niet alle lampen, kranen en degelijke aanzet lijkt mij dat er niks gebeurt.

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Ruud » wo 21 sep 2022 21:12

Allen,

Wat houdt Autark precies in, is dat volledig "stand alone" en onafhankelijk van stroompalen en dergelijke?

En dan even een vraag, ik las in onderstaande draad dat een caravan omvormer Miko 240/1 geen gelijk maar wisselspanning afgeeft op 12v.
Maar dan zouden mijn gloeilampjes boven de rondzit toch moeten knipperen op de frequentie van het lichtnet? Want ze branden gewoon netjes zoals ze zouden moeten branden.

Forumdraadje : viewtopic.php?t=43269

grtn Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Chris » wo 21 sep 2022 21:19

Hoi Ruud.

Genoeg antwoorden op je vraag maar dan "kaap" je een bestaand topic.
Beter even zelf een nieuw Topic openen, dan geef ik je alle antwoorden die je wil..

Chris

Over dat knipperen...
Thuis is ook alle verlichting wisselspanning... knippert ook niet ( niet zichtbaar)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Paul » wo 19 okt 2022 21:51

Gisteren de 6mm bekabeling van de accu naar de kledingkast getrokken waar ook de stuurkast zit van de caravan.
Na de vakantie de autark schakeling aansluiten, mijn wago klemmen gaan maar tot 4mm dus moet even nieuwe bestellen.
Ik had het geluk dat de dealer een gesloten buis onder de caravan had doorgetrokken voor de 12v voeding om de accu op te laden onder het rijden.
Deze was zo aangesloten dat hij ook spanning kreeg als de 230v aanwezig was dus die ga ik aansluiten zodat die alleen maar werkt als de auto erachter hangt anders gaat de accu zichzelf opladen in autark bedrijf.

Meteen maar even een utp kabel erbij getrokken naar de tv toe zodat de nvidia shield bedraad op de ezwifi v5 aangesloten kan worden zodat er geen sneldheidsverlies is door het repeaten van het wifi netwerk.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Paul » di 1 nov 2022 22:28

Zo, vanavond de autark schakeling maar eens aangesloten op de accu.
In de besturingskast de jumper omgezet op autark zodat ook de verwarming kan draaien op de accu.
De laadkabel van de accu direct gemonteerd op de kabel van de auto, hij laadde namelijk ook op op 12v als de 230v stekker in de caravan zat, dan moet hij alleen laden op de netadapter.
Alle verlichting werkt behalve de buiten lamp en de led strips in de buiten wand wat wel logisch is omdat je die achter de auto niet aan wil hebben.

Auto er even voorgezet en alles werkt nu op zowel de auto als op de accu.
Accu laad ook op achter de auto dus benut nu alle opties van de ppp 40ah.
Heb er wel voor gekozen om er een schakelaar op te zetten om hem handmatig aan te kunnen zetten, voeding van de auto en de accu loopt wel via een 30A auto relais.

Denk niet dat ik het veel zal gebruiken, maar mocht het nodig zijn heb ik licht, kan de kachel branden en doen de kranen en toilet het.AfbeeldingAfbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Chris » di 1 nov 2022 23:17

Wel "veilig" om er nog een schakelaartje tussen te hebben...
Bewust van de situatie .... simpele conclusie.
Ik ben er ook nog niet zeker van hoe ik mijn Victron aan ga sluiten.
Die switch heb ik wel, maar die zit in de disselbak... da's dan weer minder handig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door TFJ » di 1 nov 2022 23:29

Paul schreef:
di 1 nov 2022 22:28
De laadkabel van de accu direct gemonteerd op de kabel van de auto, hij laadde namelijk ook op op 12v als de 230v stekker in de caravan zat, dan moet hij alleen laden op de netadapter.
Goed om te weten, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Kom er nog wel op terug als ik zelf de boel ga installeren tzt knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Chris » wo 2 nov 2022 09:24

[re.gif]

Ook effe denken wat Paul hier zegt.
Dat gaat natuurlijk over de Car/Solar input.
Maar waar heeft hij die switch dan geplaatst??? scratch.gif scratch.gif

Waar is dat schema gebleven wat je had getekend gebleven Paul scratch.gif scratch.gif

Het gesodemieter bij mij is dat mijn accu voor, en de Schaudt achter het toilet hok staat... daar moet ik voorbij met een kabel.
Dat heb ik eerder geprobeerd en na een dag zwoegen maar besloten om met teflon bedrading door de dikke pijp van de rondzit verwarming te gaan.
Die plee met wielbak ertussen is een onmogelijke hindernis.
Ondertussen denk ik er over om gewoon onder de hut door te gaan.
Bedrading kan bij de doorvoer in de vloer van de moverbedrading mee naar beneden... moet ik alleen een nieuw plekkie maken om weer "boven" te komen.
Tijd zat om te bedenken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Paul » wo 2 nov 2022 11:14

Mijn dealer heeft een mantelbuis onder de caravan door gemaakt van de kleding kast naar de kast aan de andere zijde van de caravan waar de accu en mover kast staat.
Hier heeft een kabel ingelegd voor het laden onder het rijden (car / colar aansluiting) 2x 2.5mm²
Hij heeft deze echter aangesloten op de 12V stuurkast die ook 12V geeft als de 230V is ingeplugd.
Ik heb de auto aansluiting (S41 in de Fendt stuurkast kast) losgehaald en naar de lasdoos gebracht.
Daar gaat hij naar de ingang op het relais en ik tak hem af naar de car / solar ingang.
Op die manier laad de accu alleen bij op die ingang als hij achter de auto hangt.
Ik heb een 2 x6mm² kabel extra door de mantelbuis getrokken (en een UTP kabel voor de TV vanaf de EZwifi V5) vanuit de huishoud uitgang van de accu naar de 2e ingang van het relais, hier heb ik een zweefzekering 20 Ampere tussen gemaakt, de uitgang kan in principe 30A aan geloof ik.
Maar met alle verlichting + ventilator van de combi 6 aan hield een 5 ampere zekering het ook dus dat trekt niet zoveel, de 6mm² is echt overkill merk ik.
De stuurspanning voor het relais haal ik ook uit de accu omdat ik hem alleen bekrachtigd wil hebben als ik aan de paal sta en geen 230V heb.
Ik heb een nieuwe uitgaande kabel getrokken 2 x 6mm² van het relais naar de S41 ingang op de stuurkast van de Fendt en de jumper op het moederbord op autark gezet zodat alle uitgangen actief zijn op 12V bedrijf en dus ook de kachel werkt.

Ik heb geen schema gemaakt, zo ingewikkeld was het niet dus uit het hoofd aangesloten.

Schakelaar uit is spanning van de auto.
Schakelaar aan is spanning van de accu.
230V aansluiting aangesloten dan wordt de 12V uitgeschakeld door de stuurkast.
12V auto gaat naast het relais ook rechtstreeks de Car / Solar aansluiting in.

Als ik wil kan ik hem nog automatisch maken (maar dat wil ik niet) en ik kan ervoor zorgen dat de 12V altijd uit de accu komt en de 12V van de auto alleen de accu laad.
Dat is volgens mij de opzet die TFJ in zijn hoofd had.

Als ik jou was Chris zou ik het lekker laten voor wat het is, gebruiken zal je het amper en als je een keer zonder spanning staat moet je even naar buiten.
Zo een ramp lijkt me dat niet.
Aan de andere kant moet je nu wat met je tijd dus heb je weer een projectje waar je je tijd in kwijt kan awhoea.gif awhoea.gif
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Chris » wo 2 nov 2022 15:03

Dat laatste is zeker van toepassing Paul... mrgreen.gif

Bij mij is het nu :
12 volt gezekerde kabel van de accu naar een mooi kassie in de disselbak.
Daar kan de bekende z.g. Noodstroom kabel in die met een Contra aan de Jaeger kan..
In dat kassie in de disselbak kan ik ook de contour verlichting ( met die noodstroomkabel) aanzetten.
Maar ook 2 bananen chassisdelen waar 12 volt op staat.
Onderweg in gebruik voor de voeding van de achteruitrij camera en op de camping zit daar de bananenstekertjes in van de LED disselbak verlichting met PIR.
Eigenlijk kan dat hele spul in gebruik blijven... bijna dezelfde functionaliteit, ik moet alleen dat kabeltje inpluggen maar het werkt dan gelijk.
Dat zekeringblok word nu aangesloten op de Domestic ipv de accupolen.
Maar die solar/car input.....11 volt laadspanning is al goed... dus een verliesje hier of daar maakt niet heel veel uit... mooi toch.
Onderweg laden zonder verder gelazer.
De kabel van de jaeger moet ik opzoeken.... volgens mij zit er ook een doos ergens voor onder mijn hut... scheelt een berg geklooi want dan hoef ik niet langs het pleehok.

Kortom...to be continued...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door TFJ » wo 2 nov 2022 16:14

Paul schreef:
wo 2 nov 2022 11:14
Als ik wil kan ik hem nog automatisch maken (maar dat wil ik niet) en ik kan ervoor zorgen dat de 12V altijd uit de accu komt en de 12V van de auto alleen de accu laad.
Dat is volgens mij de opzet die TFJ in zijn hoofd had.
Klopt!
De nieuwe caravan heeft een compressor koelkast en wil wel dat die optimaal kan draaien, dus denk dat dat de beste oplossing is in mijn geval.

Wil ook in de auto e.e.a. aanpassen, ik wil zowel de constante als de geschakelde stroom achter een losse schakelaar zetten (relais) en de bekabeling tot bij de trekhaak even opnieuw trekken in 4 of 6mm2.

Reden dat ik de constante stroom ook wil kunnen schakelen is dat de Alko ATC daarop aangesloten zit. Sta je ergens wat langer dan wil ik niet hebben dat hij de accu leeg kan trekken en iedere keer de stekker eruit is ook geen oplossing.

Overigens vraag ik me wel af of je ATC rijdend kan/mag inschakelen, denk dat ik dat even bij Alko ga navragen.
Anders moet daar wel een beveiliging op komen, zodat die fout niet gemaakt kan worden.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Paul » wo 2 nov 2022 18:59

Kan je niet beter met een relais in de caravan de voeding van de atc laten afschakelen als de geschakelde 12v van de auto uitgaat ?
Scheelt je een hoop gedoe in de auto.
Ervan uitgaande dat je nu uit de auto zowel een constante als geschakelde spanning hebt.
Bij mijn bmw is de vaste voeding geschakeld en de geschakelde voeding bestaat niet dus mijn koelkast doet het onderweg ook niet op 12V, alleen de bediening en de verlichting van de koelkast doet het.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

TFJ

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door TFJ » wo 2 nov 2022 19:07

[re.gif]
Dat klinkt als een slimme oplossing Paul, die houd ik even in gedachten. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door Chris » wo 2 nov 2022 21:07

Die ATC is toch geen stroomzuiper???
Met jou accu zou ik hem daar permanent op laten staan.... geen gelazer met die ATC.
Heb je een "Vette" accu... gebruik hem dan ook.. toch?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Autark mogelijkheden Fendt diamant

Bericht door TFJ » wo 2 nov 2022 21:30

Ik heb nu geen idee hoeveel het pakt Chris, weet alleen dat het 15A gezekerd is.
Over een maand of 5 weet ik hopelijk meer knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”