Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Ik had ooit een Honda kloon (Eurom) 2 kW generator. Pokkeding. Moeilijk starten, en voor ons gebruik te veel vermogen en te veel gewicht. Met name de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van de brandstofslangen en de carburateur waren een probleem: Ze konden niet tegen benzineresten. Dus na een periode van enkele jaren stilstand vulde ik de tank met benzine. Starten...ho maar. even wachten, nog een keer starten: het startkoord blokkeerde.
Wat bleek: de cyclinder was volgelopen met benzine, en vloeistof is niet samendrukbaar, enz enz enz.
Ik overweeg dus de aanschaf van een Honda EU10i voor diverse doeleinden, maar ook om incidenteel de caravan van stroom te voorzien. Mijn vraag is deze: Mijn Truma Sapphir comfort slobbert rond de 0,8..0,9 kW aan vermogen. Prima. Kan de generator aan. Maar de inschakelstroom is gedurende 0,15 seconde 15A, dus heel even 3,2 kW. Gaat de EU10i meteen in de overload stand (motor blijft draaien maar spanning wordt afgeschakeld, of geeft íe even een hik, en gaat gewoon door? De manual lijkt geen uitsluitsel te geven.
Wie heeft deze generator?
Wat bleek: de cyclinder was volgelopen met benzine, en vloeistof is niet samendrukbaar, enz enz enz.
Ik overweeg dus de aanschaf van een Honda EU10i voor diverse doeleinden, maar ook om incidenteel de caravan van stroom te voorzien. Mijn vraag is deze: Mijn Truma Sapphir comfort slobbert rond de 0,8..0,9 kW aan vermogen. Prima. Kan de generator aan. Maar de inschakelstroom is gedurende 0,15 seconde 15A, dus heel even 3,2 kW. Gaat de EU10i meteen in de overload stand (motor blijft draaien maar spanning wordt afgeschakeld, of geeft íe even een hik, en gaat gewoon door? De manual lijkt geen uitsluitsel te geven.
Wie heeft deze generator?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Weet je dat wel zeker... die piek / inschakel belasting??
t'Is nogal niet wat.....dat zou ook op veel campings problemen kunnen geven met de moderne automaten.
t'Is nogal niet wat.....dat zou ook op veel campings problemen kunnen geven met de moderne automaten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Nu ja...ik baseer me op de Truma specs. Ik weet dat een 4A porseleinen zekering de geest geeft als ik de airco inschakel (want ik heb ook nog een boiler, en een koelkast), maar een 6A automaat met een trage uitschakelkarakteristiek blijft gewoon ingeschakeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18936
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Ik heb dan de Aventa Comfort van Thuma en volgens de handleiding verbruikt deze 4.2 ampere bij koelen. We hebben vaker op campings gestaan waar maar 4 ampere (ja die bestaan nog) beschikbaar was. Daar draaide de airco probleemloos.
Ik weet niet of je vrij over je caravan kan beschikken, anders is het misschien een optie om met een leverancier af te spreken dat je het gewenste aggregaat even kan testen i.c.m. je caravan? Dan weet je zeker dat je niet voor verassingen komt te staan.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Ja...da's een goed idee Hobby Linka. Maar ik ben al verder....Er is op youtube een test beschikbaar waar deze generator met 2 KW wordt belast. Spanning zakt in, toerental idem, overload indicator flitst aan - maar de boel blijft draaien. Mooi.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Om dit soort zaken op een camping/camperplaats voor te zijn, heb ik een 6/10/16 ampere automaat met haasje = snel zekering geplaatst.
Voordeel ik kan kiezen bij wat de camping baas ons zegt te leveren en zal de automaat bij ons eerst gaan.
Verder verbruikers, ja "met nadenken en verstandig gebruiken denk ik" .
Wel ondertussen gezien dat camping die 4 ampere leverde de airco wel aan kon ook met opstarten, eenmaal draaiende 3,8ampere startend gemeten piek 11,6ampere heel kort, niet gezien maar de FLUKE 77 gaf dat wel aan.
Die start in volg orde, eerst de fan tot deze vol aan loopt en dan springt pas de compressor bij, dus weet 't effe niet zeker of die 11,6 ampere van de compressor was.
@Dieselstijger,
Misschien is een soft start dan een van de mogelijk heden, ben nu bezig met test van een Chinees setje, zien wat dat gaat brengen en weet ik wat, horen jullie wat.
groet Jaap van Duijn
Voordeel ik kan kiezen bij wat de camping baas ons zegt te leveren en zal de automaat bij ons eerst gaan.
Verder verbruikers, ja "met nadenken en verstandig gebruiken denk ik" .
Wel ondertussen gezien dat camping die 4 ampere leverde de airco wel aan kon ook met opstarten, eenmaal draaiende 3,8ampere startend gemeten piek 11,6ampere heel kort, niet gezien maar de FLUKE 77 gaf dat wel aan.
Die start in volg orde, eerst de fan tot deze vol aan loopt en dan springt pas de compressor bij, dus weet 't effe niet zeker of die 11,6 ampere van de compressor was.
@Dieselstijger,
Misschien is een soft start dan een van de mogelijk heden, ben nu bezig met test van een Chinees setje, zien wat dat gaat brengen en weet ik wat, horen jullie wat.
groet Jaap van Duijn
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Terugkoppeling aan degenen die mij hebben geholpen: Via marktplaats heb ik een Honda EU22i uit 2020 aangeschaft voor iets minder dan 2/3e van de nieuwprijs. De geluidproductie lijkt iets minder te zijn dan mijn oude EUROM/Kipor met 2 kW max vermogen (ik zal ook wel een beetje dovig zijn geworden), en lijkt beter te starten.
Leuk detail is dat de aan/uit schakelaar een gecombineerde brandstofkraan is: je kan tussen de "Aan" en "UIT" stand ook nog eens de tussenstand benutten dat de brandstoftoevoer naar de carburateur wordt afgesloten. Je kan de vlotterkamer ietwat leger draaien, en de kans dat de vlotterkamer overstroomt tijdens transport of stilstand is door een brandstofkraan (niet aanwezig op mijn Eurom) verminderd.
Morgen maar eens de olie vervangen en het luchtfilter schuim even onder handen nemen met petroleum en een olie oplossing. De vermogensafgifte lamp knippert niet, dus het ding heeft minder dan 100 draaiuren op haar conto.
Leuk detail is dat de aan/uit schakelaar een gecombineerde brandstofkraan is: je kan tussen de "Aan" en "UIT" stand ook nog eens de tussenstand benutten dat de brandstoftoevoer naar de carburateur wordt afgesloten. Je kan de vlotterkamer ietwat leger draaien, en de kans dat de vlotterkamer overstroomt tijdens transport of stilstand is door een brandstofkraan (niet aanwezig op mijn Eurom) verminderd.
Morgen maar eens de olie vervangen en het luchtfilter schuim even onder handen nemen met petroleum en een olie oplossing. De vermogensafgifte lamp knippert niet, dus het ding heeft minder dan 100 draaiuren op haar conto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Dat is een beste aankoop Diesel.
Google is op terugroepactie van dit model, iets daarvan staat mij bij.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Mocht de inschakelstroom een probleem zijn, er bestaan inschakelstroombegrenzers. Misschien werkt dat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Dankjewel, ik wist niet dat ze bestonden (anders dan de "aanzet weerstand" bij electromotoren). Dat was een optie geweest.
Ik had dit gechecked sailor wim. Er waren twee terugroepacties: een ivm losrakende schroeven van de brandstofkraan, en een ivm oververhitting van een connector (door oxidatie) tussen de dynamo en de inverterschakeling. Beide waren niet van toepassing op mijn exemplaar.
Het lichtere model - de EU10i - zou ook volstaan hebben - daar ben ik van overtuigd - maar dit vermogen brengt bredere inzetbaarheid met zich mee. In eerste instantie wordt het ding ingezet voor de sterrenkijkclub: afgelegen, donkere locaties in the middle of nowhere.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Zelf hetzelfde meegemaakt met een aggregaat van Eurom. Toen de Honda EU10 gekocht. Heb een Dometic 2200 airco. Als ik gebruikers als de acculader en de boiler uitschakel, werkt de airco prima op het aggregaat.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?
Mooi, dat vermoeden had ik al. Het ding doet het niet verkeerd in youtube video's waar ze m testen. Nadeel kan zijn dat iedere keer dat de compressor aanslaat (en dat gebeurt meerdere keren per uur) de inverter schakeling overbelast wordt, wat niet ten goede komt aan de levensduur.
Ik kan het ding nog niet aan een inductieve belasting blootstellen. Ik heb mij daarom beperkt tot het verversen van de olie (stelt echt niets voor), en het leeg hevelen en het in de achtertuin leegdraaien van de benzinetank. Eventueel vul ik 'm af met Aspen benzine voor tijdens de opslag.
Ik kan het ding nog niet aan een inductieve belasting blootstellen. Ik heb mij daarom beperkt tot het verversen van de olie (stelt echt niets voor), en het leeg hevelen en het in de achtertuin leegdraaien van de benzinetank. Eventueel vul ik 'm af met Aspen benzine voor tijdens de opslag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje