Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door dieseltijger » do 25 aug 2022 13:26

Ik had ooit een Honda kloon (Eurom) 2 kW generator. Pokkeding. Moeilijk starten, en voor ons gebruik te veel vermogen en te veel gewicht. Met name de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van de brandstofslangen en de carburateur waren een probleem: Ze konden niet tegen benzineresten. Dus na een periode van enkele jaren stilstand vulde ik de tank met benzine. Starten...ho maar. even wachten, nog een keer starten: het startkoord blokkeerde.

Wat bleek: de cyclinder was volgelopen met benzine, en vloeistof is niet samendrukbaar, enz enz enz.

Ik overweeg dus de aanschaf van een Honda EU10i voor diverse doeleinden, maar ook om incidenteel de caravan van stroom te voorzien. Mijn vraag is deze: Mijn Truma Sapphir comfort slobbert rond de 0,8..0,9 kW aan vermogen. Prima. Kan de generator aan. Maar de inschakelstroom is gedurende 0,15 seconde 15A, dus heel even 3,2 kW. Gaat de EU10i meteen in de overload stand (motor blijft draaien maar spanning wordt afgeschakeld, of geeft íe even een hik, en gaat gewoon door? De manual lijkt geen uitsluitsel te geven.

Wie heeft deze generator?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door Chris » do 25 aug 2022 14:09

Weet je dat wel zeker... die piek / inschakel belasting??
t'Is nogal niet wat.....dat zou ook op veel campings problemen kunnen geven met de moderne automaten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door dieseltijger » do 25 aug 2022 14:33

Nu ja...ik baseer me op de Truma specs. Ik weet dat een 4A porseleinen zekering de geest geeft als ik de airco inschakel (want ik heb ook nog een boiler, en een koelkast), maar een 6A automaat met een trage uitschakelkarakteristiek blijft gewoon ingeschakeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18936
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door Hobby Linka » do 25 aug 2022 14:56

[re.gif]

Ik heb dan de Aventa Comfort van Thuma en volgens de handleiding verbruikt deze 4.2 ampere bij koelen. We hebben vaker op campings gestaan waar maar 4 ampere (ja die bestaan nog) beschikbaar was. Daar draaide de airco probleemloos.

Ik weet niet of je vrij over je caravan kan beschikken, anders is het misschien een optie om met een leverancier af te spreken dat je het gewenste aggregaat even kan testen i.c.m. je caravan? Dan weet je zeker dat je niet voor verassingen komt te staan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door dieseltijger » do 25 aug 2022 15:36

Ja...da's een goed idee Hobby Linka. Maar ik ben al verder....Er is op youtube een test beschikbaar waar deze generator met 2 KW wordt belast. Spanning zakt in, toerental idem, overload indicator flitst aan - maar de boel blijft draaien. Mooi.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door Jaap van Duijn » do 25 aug 2022 15:43

Om dit soort zaken op een camping/camperplaats voor te zijn, heb ik een 6/10/16 ampere automaat met haasje = snel zekering geplaatst.
Voordeel ik kan kiezen bij wat de camping baas ons zegt te leveren en zal de automaat bij ons eerst gaan.
Verder verbruikers, ja "met nadenken en verstandig gebruiken denk ik" .

Wel ondertussen gezien dat camping die 4 ampere leverde de airco wel aan kon ook met opstarten, eenmaal draaiende 3,8ampere startend gemeten piek 11,6ampere heel kort, niet gezien maar de FLUKE 77 gaf dat wel aan.
Die start in volg orde, eerst de fan tot deze vol aan loopt en dan springt pas de compressor bij, dus weet 't effe niet zeker of die 11,6 ampere van de compressor was.

@Dieselstijger,
Misschien is een soft start dan een van de mogelijk heden, ben nu bezig met test van een Chinees setje, zien wat dat gaat brengen en weet ik wat, horen jullie wat.

groet Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door dieseltijger » di 30 aug 2022 21:18

Terugkoppeling aan degenen die mij hebben geholpen: Via marktplaats heb ik een Honda EU22i uit 2020 aangeschaft voor iets minder dan 2/3e van de nieuwprijs. De geluidproductie lijkt iets minder te zijn dan mijn oude EUROM/Kipor met 2 kW max vermogen (ik zal ook wel een beetje dovig zijn geworden), en lijkt beter te starten.

Leuk detail is dat de aan/uit schakelaar een gecombineerde brandstofkraan is: je kan tussen de "Aan" en "UIT" stand ook nog eens de tussenstand benutten dat de brandstoftoevoer naar de carburateur wordt afgesloten. Je kan de vlotterkamer ietwat leger draaien, en de kans dat de vlotterkamer overstroomt tijdens transport of stilstand is door een brandstofkraan (niet aanwezig op mijn Eurom) verminderd.

Morgen maar eens de olie vervangen en het luchtfilter schuim even onder handen nemen met petroleum en een olie oplossing. De vermogensafgifte lamp knippert niet, dus het ding heeft minder dan 100 draaiuren op haar conto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door sailor wim » wo 31 aug 2022 08:33

[re.gif]
Dat is een beste aankoop Diesel.
Google is op terugroepactie van dit model, iets daarvan staat mij bij.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door iemand » wo 31 aug 2022 08:53

Mocht de inschakelstroom een probleem zijn, er bestaan inschakelstroombegrenzers. Misschien werkt dat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door dieseltijger » wo 31 aug 2022 09:52

[re.gif]

Dankjewel, ik wist niet dat ze bestonden (anders dan de "aanzet weerstand" bij electromotoren). Dat was een optie geweest.

[re.gif] [re.gif]
Ik had dit gechecked sailor wim. Er waren twee terugroepacties: een ivm losrakende schroeven van de brandstofkraan, en een ivm oververhitting van een connector (door oxidatie) tussen de dynamo en de inverterschakeling. Beide waren niet van toepassing op mijn exemplaar.

Het lichtere model - de EU10i - zou ook volstaan hebben - daar ben ik van overtuigd - maar dit vermogen brengt bredere inzetbaarheid met zich mee. In eerste instantie wordt het ding ingezet voor de sterrenkijkclub: afgelegen, donkere locaties in the middle of nowhere.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2849
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door Hans1954 » wo 31 aug 2022 22:40

Zelf hetzelfde meegemaakt met een aggregaat van Eurom. Toen de Honda EU10 gekocht. Heb een Dometic 2200 airco. Als ik gebruikers als de acculader en de boiler uitschakel, werkt de airco prima op het aggregaat.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Honda EU10i: kan deze in de praktijk de inschakelstroom van de airco aan?

Bericht door dieseltijger » do 1 sep 2022 00:51

Mooi, dat vermoeden had ik al. Het ding doet het niet verkeerd in youtube video's waar ze m testen. Nadeel kan zijn dat iedere keer dat de compressor aanslaat (en dat gebeurt meerdere keren per uur) de inverter schakeling overbelast wordt, wat niet ten goede komt aan de levensduur.

Ik kan het ding nog niet aan een inductieve belasting blootstellen. Ik heb mij daarom beperkt tot het verversen van de olie (stelt echt niets voor), en het leeg hevelen en het in de achtertuin leegdraaien van de benzinetank. Eventueel vul ik 'm af met Aspen benzine voor tijdens de opslag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”