Cadac safari 30 HP vs LP

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door BasRonin » wo 24 aug 2022 21:31

Hey allemaal,

Ik ben me aan het orienteren op een compacte skottelbraai, van de goedkopere campinggaz modellen lees ik veel dat het emaille snel afbrokkelt, van de Cadac versies hoor ik dit niet.

Vandaar besloten voor een Cadac Safari 30 te gaan. Nu heb je low pressure en high pressure. Ik heb al meer topics hierover gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.

De HP staat me wel aan omdat ze nog compacter zijn omdat de gasfles onderin geschroefd wordt en er dus geen extra gaskabeltje loopt. Nu las ik dat veel mensen een LP gekocht hebben omdat ze met een adapter alsnog die niet hervulbare gasflesjes kunnen gebruiken op hun LP, en daarnaast natuurlijk ook hervulbare grotere flessen.

Ik begrijp dit argument niet helemaal omdat er toch ook adapters bestaan die van HP naar LP gaan, waardoor je hervulbare gasflessen ook op de HP kunt doen?

In principe trekt me de HP dus het meeste aan, omdat hij het meest compact is, maar tegelijkertijd lees ik dat de kleinere niet vulbare flesjes een mix van propaan/butaan zijn waardoor de cadac minder geschikt zou zijn voor het grillen van vlees omdat hij minder warm zou worden. Zon adapter van HP naar LP zou dan een oplossing kunnen zijn.

Klopt dit allemaal? Ervaringsdeskundigen?

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door BertJan » wo 24 aug 2022 22:04

die adapter bestaat niet. als je een apparaat op de weggooi gasbusjes koopt kan je er geen slang aan doen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door Daphne » wo 24 aug 2022 22:07

Wij hebben de HP en onze vrienden de LP. Bij gelijktijdig gebruik hebben we ondervonden dat de HP krachtiger is en vlees sneller en beter dichtschroeit. Het was een koude dag en we zijn op onze HP met vieren verder gegaan.
Wij hebben voor de HP gekozen omdat deze flexibeler inzetbaar is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2791
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door RDDR » wo 24 aug 2022 22:12

Zelfde ervaring hier: hadden eerst een LP, later een HP. Die laatste vinden wij fijner: geen gedoe met zware flessen, sneller warm en wordt heter.

Enige nadeel: het gas in een klein flesje is een stuk duurder. Lig er niet wakker van, gebruikten de cadacs alleen tijdens de vakanties

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door BasRonin » wo 24 aug 2022 22:20

BertJan schreef:
wo 24 aug 2022 22:04
die adapter bestaat niet. als je een apparaat op de weggooi gasbusjes koopt kan je er geen slang aan doen.
https://www.cadacinternational.com/nl/a ... gK4evD_BwE
Dit wordt toch verkocht als HP naar LP? Wordt volgens mij niet op de flesjes geschroefd maar op de HP cadac waar anders de flesjes op worden geschroefd. Of begrijp ik het nu niet?

@Daphne en @RDDR; ik lees juist overal dat de HP minder warm wordt.. en jullie zeggen het tegenovergestelde?! Nu ben ik helemaal de bomen en het bos kwijt, of zoiets haha.

RDDR
Berichten: 2791
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door RDDR » do 25 aug 2022 10:30

[re.gif]
Klopt, er is een adapter om flessen op de HP versie gebruiken een een power-pack om cartridges op de de LP te kunnen gebruiken.

Na even googlen lees ik inderdaad op een camper forum dat men beweert dat de HP minder krachtig is. Kan echter geen brander specificaties vinden van de LP en HP. Zoals gezegd: onze ervaring is compleet het tegenovergestelde. Vond de LP te koud om goed rundvlees op te bakken, de HP beviel uitstekend.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door Daphne » do 25 aug 2022 11:02

BasRonin schreef:
wo 24 aug 2022 22:20
@Daphne en @RDDR; ik lees juist overal dat de HP minder warm wordt.. en jullie zeggen het tegenovergestelde?! Nu ben ik helemaal de bomen en het bos kwijt, of zoiets haha.
Wij hebben jaren geleden de LP versie weggedaan omdat die niet echt heet werd. En omdat de vlam snel uitwaaide bij een beetje wind. Als het kouder was hoefde je deze helemaal niet te gebruiken want dan smolt de boter bij wijzen van spreken nog niet eens. Ik heb deze niet benoemd in mijn eerdere bericht omdat het vast een oude versie was en mogelijk al verbeterd is.

Onze eerder genoemde ervaring met vrienden was recent, oktober 2021, en het 's avonds heel erg afkoelde. De HP was beter dan de LP. Ik vraag me alleen af of de HP nog steeds beter is als je een adapter erbij neemt om er een soort van LP van te maken.

Overigens gebruiken wij niet alleen de Cadac cartouches voor de Safari Chef maar ook die van Weber, die we voor onze Weber Q1200 gasbarbecue gebruiken. Wel even een puntje om in het achterhoofd te houden: Campinggaz cartouches passen niet. Op zich geen probleem want ook in het buitenland zijn de Weber en Cadac gascartouches volop verkrijgbaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Camphorst
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:16

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door Camphorst » do 25 aug 2022 16:41

Hier een hp sinds dit jaar.
Gebruiken hem als extra pitje en als bbq, top ding. Precies wat ik zocht.
Klein makkelijk hanteerbaar en simpel schoon te maken
Als pitje volwaardig en la bbq ook wat mij betreft.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door BasRonin » do 25 aug 2022 21:32

Ok mensen,

Bedankt voor de reacties. Ik heb de HP besteld!

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 964
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door Rodo » za 27 aug 2022 21:22

BasRonin schreef:
wo 24 aug 2022 21:31
Hey allemaal,

Ik ben me aan het orienteren op een compacte skottelbraai, van de goedkopere campinggaz modellen lees ik veel dat het emaille snel afbrokkelt, van de Cadac versies hoor ik dit niet.
Ik neem aan dat je de buitenkant bedoeld. We hadden een cadac, nu al 3 jaar een Campingaz. Nadeel van de Cadac was het schilferen (loslaten) van de teflonlaag op de grillplaat. Na 1 jaar al. De Campingaz is nog onbeschadigd. We gebruikte(n) ze allebei evenveel per vakantie. Ik eet graag wat er vanaf komt echter niet de teflon (pfas)
We hebben vaker gehoord en gezien dat de cadac snel schilfert, verder was het een perfecte grill/bbq.
Spending a fortune to live like a wanderer

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door BasRonin » zo 28 aug 2022 21:47

Gek, dat spreekt eerder berichten die ik gelezen heb tegen. Maar good for you!

Verder heb ik vandaag mijn safari chef 30 hp getest met een en417 flesje van Cadac. Nadat we lekker gegeten hebben heb ik het gasflesje er af gedraaid en de boel schoon gemaakt. Nu kon ik alles inklappen en in de draagzak doen, klaar voor vakantie. Echter.. nu ruiken we een gaslucht afkomstig uit het en417 flesje.

Is het niet de bedoeling het flesje, eenmaal erop gedraaid, weer eraf te draaien? Blijft het flesje dan gas lekken? Dit lijkt bij ons namelijk wel het geval.

Het lijkt mij toch dat die flesjes gewoon eraf gedraaid kunnen worden na gebruik, zodat de safari chef ingeklapt kan worden en opgeborgen kan worden, en bij een volgende keer weer gebruikt kunnen worden? Of heb ik dit verkeerd begrepen en is het eenmaal erop gedraaid, zo laten..?!

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door Diny » zo 28 aug 2022 22:51

[re.gif]
Nooit iets gemerkt van gasluchtuit de cartouche.
Hij moet er afgedraaid als je dat wilt en is dan de volgende keer ook weer te gebruiken.
Mogelijk een beschadigd flesje?

RDDR
Berichten: 2791
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door RDDR » di 30 aug 2022 15:49

[re.gif] [re.gif]
Dat moet inderdaad geen probleem zijn en ik heb zelf ook nooit gas geruikt (deed dit ook altijd eraf halen).
Sluit me aan bij de voorganger dat je waarschijnlijk pech hebt met een flesje dat wat lekt of zo.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

jaap.scheper.5

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door jaap.scheper.5 » wo 7 sep 2022 12:23

Ook hier een hp cadac, nog nooit problemen gehad met het afschroeven van de gasfles.
Reeds een jaar of 4 in gebruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Cadac safari 30 HP vs LP

Bericht door Paulusssttt » zo 11 sep 2022 11:15

Wij hebben de HP. Ik zag mijzelf al op een onbewaakt ogenblik achter de gasslang blijven haken terwijl de plaat vol hamburgers ligt. Ja zo handig ben ik nou eenmaal.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”