Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Mauske
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 17 feb 2010 07:30

Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Mauske » ma 22 aug 2022 18:38

Hallo,
tijdens onze rondreis dit jaar gaf onze koelkast de geest. Hij koelde niet meer op 230volt. Met onze Mobycool wisten we ons goed te redden maar nu is het toch tijd de boel te repareren.

Onze auto heeft geen 12v aansluiting op de aanhanger aansluiting dus ik kon de koelkast niet testen op 12volt. Gas hebben we nooit echt gebruikt voor de koelkast. In verleden werkte dit, Maar nu valt de brander steeds uit. Zal wel gereinigd moeten worden.
Het gaat om een hobby caravan 460ufe bj 2002 en het is een koelkast Electrolux/dometic rm6270.

Vermoeden is dat het 230v verwarmingselement kapot is. Om het juiste type te achterhalen heb ik via de roostertjes geprobeerd het type (vermogen) te achterhalen. Helaas .
Uitbouwen dan maar. De koelkast zit links in het keukenblok je, rechtservan een kastje en een lade. De koelkast zit vast met 4 schroefjes welke van binnenuit in de zijpanelen van het keukenblok tijd gedraaid. Gaskoppeling en netspanning kom ik aan via beluchtingsroosters aan buitenkant.

Onder (tegen de vloer) loopt een houten lijst waar de koelkast achter staat. Deze lijst zit vast met 2 hoekverbinders in het kastje rechts van de koelkast. Ik kan echter niet vinden hoe deze lijst links vast is gemaakt. Mij dunkt dat de lijst weg moet om de koelkast eruit te krijgen.
Vervolgens iss ook het werkblad met een overhangende rand gemaakt die net voor de koelkast komt.

Iemand ervaring tips voor de uitbouw van de koelkast en of het vervangen van het 230 verwarmingselement.?

Grtz Maurice
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4000
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Gemineye » ma 22 aug 2022 19:53

Ja, vervangen van 230V verwarmingselement heb ik nu een paar keer gedaan, maar nog nooit de hele koelkast daarvoor hoeven verwijderen. Tot nu toe is me dat altijd prima gelukt met de koelkast gewoon op zijn plek.

Heb je het element al wel gevonden? Die zit gewoon los in het kookvaatje gestoken. Wurm dat kapje even los en trek het element er zó uit.

Alleen de bekabeling tot helemaal achter het bedieningspaneel kan een probleem zijn, maar ik zou er wel wat moeite en gepruts voor over hebben om die koelkast op zijn plek te houden. Ik heb het nog nooit nodig gehad, maar je zou zelfs nog kunnen overwegen om de oorspronkelijke bekabeling te laten zitten en aan elkaar te verbinden met het nieuwe element. Dan wordt het nog makkelijker. (Maar dat heb ik nog nooit gedaan)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Mauske
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 17 feb 2010 07:30

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Mauske » ma 22 aug 2022 20:26

Eigenlijk was dat het eerste plan.
Even via verluchting aan buitenkant type bepalen en dan vervangen via buitenkant.
Echter na wat gekloot met spiegeltjes en het feit dat een onverlaat de bekabeling had vastgezet met ty wraps waar ik niet aan kwam besloot ik dat t misschien makkelijker werd de koelkast uit te bouwen. tja en toen leek het of er eerst een koelkast was waar een caravan om heen is gebouwd... scratch.gif

Ik zal als het wat koeler is nog eens een poging via verluchting wagen om te ttype te achterhalen.

Het Maurice
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4000
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Gemineye » ma 22 aug 2022 21:45

Ik denk dat dat ook wel klopt; die koelkast is nog best lastig om netjes eruit te schuiven.

Via dat rooster kun je toch overal bij? Ik ken de constructie van jouw specifieke caravan niet, (stuur eens foto’s??) maar zover ik me kan voorstellen zou daar achter ruimte genoeg moeten zijn om dat element er uit te halen. Als die kabels echt lastig zijn dan laat je die toch zitten? Sluit je het nieuwe element aan op de oude kabels. (Even degelijke klemmen er tussen en klaar ben je)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door iemand » di 23 aug 2022 13:55

Als je 2 roosters hebt, kun je via de onderste bij.

Volg de electriciteitskabels (ja evt. tire-raps losknippen).
Zo ontdek je welke de 12 en welke de 230 volt versie is.

Als je zorgt voor een multimeter kun je eerst ohms het element controleren voordat je het eruit haalt.
Het 230 element is zeker 400 ohm. Voor toelichting zie Koelkast op mn site.
Om dit goed te kunnen meten wel 1 of beide draden eerst losnemen.

p.s. Koelkast uitbouwen vereist ook het losnemen van de gas-toevoer. Kan je daar wel bij ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Mauske
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 17 feb 2010 07:30

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Mauske » do 1 sep 2022 21:47

Na een avondje kloten met Spiegel om type verwarmingselement te bepalen, toch besloten koelkast uit te bouwen met wat tips van het Duitse forum.

Via de roosters heb ik de netspanning gasaansluiting en 2x 12 volt losgemaakt. (Waarvan 1 van de 12 aansluitingen in kastje ernaast zit.) Daarna de 4 doppen aan binnenkantkoelkast verwijderd en de 4 achterliggende schroeven waarmee de koelkast inhet kastje gefixeerd is losgedraaid.

De keuze knop en vermogen knop verwijderd. De 2 schroefjes waarmee kunststof frontplaat mee gefixeerd is losgemaakt en frontplaat verwijderd.
De deur uit koelkast verwijderd.

Koelkast voorzichtig naar voren geschoven. Blijken 2 rubber pootjes net achter de plint te haken. Werkblad zit geschroefd met 2 schroeven in linkerzijkamt. De voorste losgemaakt en werkblad paar mm opgetild. Hierdoor heeft koelkast net voldoende ruimte om eruit te kunnen schuiven.

Al met al Klusje van30 minuutjes. Bij nameten is de weerstand van het 230 verwarmingselement 0 Ohm. Nieuwe besteld en dan koelkast er weer in.

Grtz Maurice
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Chris » do 1 sep 2022 21:53

Nou...geen 0 ohm...maar oneindig..
0 ohm is een grote kortsluiting..
Geeft niet...we snappen het.. thumbup.gif

Succes met de reparatie...wel een fikse klus al met al.
Maar...de finish is nabij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4000
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Gemineye » vr 2 sep 2022 07:56

Nou dat klinkt goed! Je bent er bijna!

Ik vroeg me nog wel af; is deze constructie voor deze caravan nou zo anders dan anders? Ik heb elementen vervangen in chateau, home car, Kip en Beijerland en bij geen enkele hoefde ik de koelkast te verwijderen want daar kon ik via het rooster redelijk bij komen. Ik probeer me voor te stellen waarom dat voor jouw caravan dan wél nodig is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door iemand » vr 2 sep 2022 09:38

foto's scratch.gif

en had je het 230 volt element niet via de netstekker kunnen meten?

probeer straks maar eens als er weer een goed element in zit.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Mauske
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 17 feb 2010 07:30

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Mauske » vr 2 sep 2022 14:07

Nodig....

Tja ik heb via de roosters geprobeerd t type element te achterhalen. Uiteindelijk lukte dat.

Echter om de geisoleerde blikken houder openen waarin de elementen zitten had ik te weinig toegang. Lon er net met 2 vingers aankomen. Ik zou met moeite het onderste deel open kunnen wrikken. Opnieuw dicht maken zou helemaal
lastig worden.

Enfin wild jullie laten weten hoe de koelkast in dit type wagen snel in/uit te bouwen is.

Element meten op netsnoer...uh niet aan gedacht. scratch.gif

Grtz
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door iemand » vr 2 sep 2022 14:59

en welk element is het nu scratch.gif

is mi niet zoveel soorten in een 120 of 125 watt exemplaar.

Mi wel handig dat de gegevens hier op het forum staan
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Ab » vr 2 sep 2022 18:37

Wat heb je daar aan als je niet weet over welke koelkast het gaat ?
Er zijn nogal wat verschillende.
Niet zo heel veel verschillende elementen.
Als je het wattage van de koelkast weet, weet je ook al genoeg.
Dat staat in de documentatie.
Koelkasten onder het aanrecht zijn bijna altijd 120 watt trouwens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door iemand » vr 2 sep 2022 21:33

TS geeft aan Electrolux/dometic rm6270

dus zal het zijn 125 watt...

bron : https://www.europart.nl/koelkast-onderd ... t-44258020
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4000
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Gemineye » vr 2 sep 2022 21:40

Ja die vond ik ook al. Ik begrijp niet waarom je eerst het element er uit wil hebben. Gewoon element bestellen en eenvoudig omwisselen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Mauske
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 17 feb 2010 07:30

Re: Koelkast uitbouwen Hobby caravan

Bericht door Mauske » za 10 sep 2022 20:40

Het was een125watt element.
Koelkast is een rm6270.
Element was op voorraad bij O in Winterswijk.

Voordeel bij complete uitbouw was dat ik gemakkelijk overal aan kon. Van gelegenheid gebruik heb gemaakt om gelijk de gasbrander schoon te maken.

Gr Maurice
Hobby 460 ufe, Honda CR-V 1.6i-Dtec

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”