advies Dakairco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Sandra17
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 nov 2019 19:13

advies Dakairco

Bericht door Sandra17 » ma 22 aug 2022 14:39

Goedemiddag,
Na een heerlijke (hete) vakantie in Kroatie hebben wij besloten om toch voor een airco te gaan.
Wij hebben naar een buiten hangende airco gekeken maar omdat er altijd iemand ligt zijn we eigenlijk terecht gekomen op een dak airco.

Nu zie ik deze 2de hands voorbij komen. Kan iemand me vertellen of dit verstandig is om dit 2de hands te kopen?
Hoe oud mag hij maximaal zijn?
En waar moet ik op letten?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: advies Dakairco

Bericht door Chris » ma 22 aug 2022 15:29

Welke heb je gezien???
En hoe oud??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: advies Dakairco

Bericht door Ab » ma 22 aug 2022 15:37

Tja..weinig van te zeggen.
Doorgaans gaat een goede airco maar zo 15 jaar mee zonder problemen.
Er kunnen in die periode best wat mankementen optreden, soms na 1 of 2 jaar al.
Je kunt pech hebben..en je kunt geluk hebben.
Ouder dan 2 jaar: max 50 % van de nieuwprijs kan je geen buil aan vallen, als de airco goed werkt.
Wat lastig te controleren is als de airco uitgebouwd is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: advies Dakairco

Bericht door berndh » ma 22 aug 2022 17:28

Waarom zou een dak airco uitgebouwd worden? Enige wat ik mij kan bedenken is dat iemand weer een dakluik zou willen om meer licht in de caravan te hebben. Of de airco heeft een mankement.

Daarom zou ik altijd een grote kanttekening bij een tweedehands zetten. Ga er vanuit dat er wat mee is en dat dit blijkbaar lastig te repareren was, anders was die er niet vanaf gegaan. De prijs zal dan wel heel mooi/goed moeten zijn.

Btw, uitgebouwd kan je een dakairco wel testen, maar dan moet je er wel verstand van hebben.
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: advies Dakairco

Bericht door Keesje » do 8 sep 2022 21:20

Hallo allemaal,
Ik heb besloten om een dak airco op mijn Sprite Cruzer 450 SR bouwjaar 2020 te laten plaatsen.
Maar welke is nu de beste en stilste?
Want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zag deze op het internet en dacht dit lijkt mij wel iets.

https://www.greedakairco.nl/dak-airco

Wat is jullie advies want ik heb hier geen verstand van.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: advies Dakairco

Bericht door Gemineye » do 8 sep 2022 21:43

Keesje,

Die gree is al wel meer over geschreven op het forum. Technisch gezien waarschijnlijk prima maar service netwerk in Europa niet optimaal. Belangrijkste punt van aandacht; het hoge gewicht van deze airco! Hij is echt veel zwaarder dan vergelijkbare Europese modellen
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: advies Dakairco

Bericht door Robertolini » do 8 sep 2022 21:51

Koop er een set goede oordoppen bij mocht je met de airco aan willen slapen…😬
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: advies Dakairco

Bericht door Ron » do 8 sep 2022 22:29

Op de vorige hut had ik een konings.
En op de huidige een Dometic fj2200.
En die doet het aanmerkelijk beter als de kronings.
Nu is de gree geen kronings.
Maar als deze 2 echt goed zouden zijn.
Dan waren ze wel vaker gemonteerd.
Dus hou het bij de bewezen goede merken.
Dometic of Truma.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Gps68
Berichten: 84
Lid geworden op: di 9 aug 2022 12:41
Locatie: 070
Contacteer:

Re: advies Dakairco

Bericht door Gps68 » do 8 sep 2022 22:46

Ik heb ook geen vergelijking met andere merken. Kan alleen zeggen dat wij Truma comfort hebben en niet een kleine caravan. In de stille modus is deze voor mij niet te horen en binnen uiteraard wel. De hoeveelheid koude lucht is prima genoeg voor onze hut. Overigens hebben we hem maar een paar keer gebruikt deze zomer. Open dakvensters geven vaak na 24:00 uur voldoende afkoeling op een enkele bloedhete en soms benauwde nacht na.
Novice op caravan gebied maar ik leer graag. Als het zachtjes gaat is de schade beperkt

workel

Re: advies Dakairco

Bericht door workel » vr 9 sep 2022 09:48

Ik ben van mening als je het doet doe het dat goed of niet.Maar kan niet iedereen in de portemonnee kijken.

Mijn lijstje:
1) Truma
2) Dometic
3) Telair

De rest niet aan beginnen, lawaai te zwaar en net niet in mijnogen.

Hebben op de 2 vorige Hobby's een Kronings gehad die is van de ene caravan mee verhuis naar de andere prima airco, doet wat hij moet doen, koelen. Maaaaaar in de vorige Knaus een Dometic gehad dat is wel ff wat anders, minder geluid, slaapstand. De Telair op onze vorig Fendt is afgelopen zomer super bevallen. Ben wel blij dat wij eer een Dometic krijgen op onze nieuwe Hobby

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: advies Dakairco

Bericht door Keesje » vr 9 sep 2022 11:10

Goedemorgen allen,

Ik heb een grote caravan met een totale lengte van 694 cm met een interne lengte van 523 cm, de totale breedte bedraagt 225 cm en van binnen 211 cm. De totale hoogte bedraagt 261 cm.
Welk type Truma of Dometic hebben jullie?
Want ik begrijp dat jullie ook een grote caravan hebben.

Ik heb zojuist mijn dealer gebeld en hij adviseerde de Dometic en de Truma.
Maar dat is ook afhankelijk van de maat van het bestaande dakluik in mijn caravan.
Als ik een keus gemaakt heb dan wil ik vlgd voorjaar, als de caravan weer een onderhoudsbeurt krijgt, de airco laten plaatsen.
Het type kon hij mij (nog) niet vertellen.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: advies Dakairco

Bericht door Morgoth » vr 9 sep 2022 11:25

Het is een zwaar ding van dik 30kg, en het zit hoog. Het komt de stabiliteit dus niet ten goede. Ik zou wel twee keer nadenken of ik hem wel echt nodig heb. En of een bankairco niet verstandiger is, als je tot de conclusie bent gekomen dat je niet zonder kunt. Voor de koeling wil je hem graag hoog hebben, dat snap ik. Maar voor de stabiliteit beslist niet. Daarbij: Je voegt dik 30kg toe aan de belading van je caravan. Heb je die ruimte wel in je laadvermogen?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: advies Dakairco

Bericht door Keesje » vr 9 sep 2022 11:48

Er zijn voor-en tegenstanders van de dakairco en de bankairco zo heb ik gelezen op dit forum.
Het meest eenvoudige lijkt mij de dakairco.
Maar ik laat mij goed voorlichten en duik zelf ook in dit onderwerp.
Bovendien heb ik nog even de tijd tot vlgd voorjaar.
Het extra gewicht van 35 kg kan probleemloos worden toegevoegd.
Op dit moment heb ik de Telair Clima e-Van 7400H op het oog want de Dometic levert 70 db geluidsniveau op en dat vind ik nogal wat.
Het valt mij trouwens op dat bij vrijwel geen enkele airco het geluidsniveau wordt weergegeven.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: advies Dakairco

Bericht door Morgoth » vr 9 sep 2022 12:10

Nouja, voor je luchtstroom is een dak airco natuurlijk veel gunstiger. Koude lucht zakt immers naar beneden. Maar al dat gewicht wil je eigenlijk niet zo hoog op je hut hebben. Vandaar de voor en tegenstanders denk ik.

Puur voor mij persoonlijk geldt: Als het me ergens te warm is, dan vertrek ik en ga ik ergens anders naar toe. Ik ga NOOIT naar de kust. Bergen zijn meer mijn ding. Het voordeel daarvan is, is dat het 's avonds vaak flink afkoelt. Als de zon onder gaat dus even de ramen tegen elkaar open en de temperatuur in de caravan daalt tot slaapbaar niveau. Ik hou niet zo van airco's. Helaas slaap ik regelmatig in hotels. Daar gaat 's nachts ook altijd de airco uit (indien mogelijk). Ik vind zo'n koude tocht maar niks. In de auto zet ik liever mijn dak open en de stoelkoeling aan als dat ik de airco aanzet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: advies Dakairco

Bericht door Keesje » vr 9 sep 2022 12:27

Ik heb ook een grote en lange zware dakluifel en merk daar niets van onder het rijden.
Persoonlijk vind ik een airco een van de beste uitvindingen ooit.
Maar dat is persoonlijk en ik weet ook dat er mensen zijn die het niks vinden.
Bovendien heb ik een erg stabiele caravan, dus ben niet zo bang voor instabiliteit.
Wat ik niet zal doen is fietsen achterop de caravan hangen, vanwege het mogelijke slingeren daardoor van de caravan.
Maar misschien wordt het toch nog een bankairco?

Wij gingen tot voor kort altijd naar warme streken (Zuid-Frankrijk en of Spanje) maar nu wij een hond hebben willen wij niet meer in de hitte staan.
Het is wel de bedoeling om 's avonds en overdag lekker buiten te kunnen zitten voor de caravan.
Voor onze hond is de airco voornamelijk bestemd.
Volgens mij heb jij hetzelfde ras?
Een Oud-Duitse herder.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: advies Dakairco

Bericht door Chrisje113 » vr 9 sep 2022 12:50

Een 2e hands dakairco zou ik persoonlijk niet willen want waarom gaat hij er dan vanaf? Hierover hierboven ook al genoeg vernoemd.
Indien je een airco overweegt zou ik het bij de bekende merken houden zoals Truma, Dometic of Telair.
Een dak of Bankairco hebben beide voor en na delen maar de keuze welke je neemt bepaal je helemaal zelf.
Succes met je keuze maken en we horen het wel wat de keuze is geworden thumbup.gif
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: advies Dakairco

Bericht door Morgoth » vr 9 sep 2022 15:33

Keesje schreef:
vr 9 sep 2022 12:27
Volgens mij heb jij hetzelfde ras?
Een Oud-Duitse herder.
Ja klopt, ik heb drie Oudduitse Herders. Eentje wilde niet op de foto mrgreen.gif
Ze vinden warmte trouwens helemaal niks. Als het warm is liggen ze het liefste hier in de hal op de tegels.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

workel

Re: advies Dakairco

Bericht door workel » vr 9 sep 2022 15:37

@Keesje,

Laat je eens goed adviseren door Sandor van: https://www.luikenaircos.nl

Weet waar hij over praat, geeft goed advies en enkele van het forum hebben de airco bij hem gekocht en laten monteren.

Su6.

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: advies Dakairco

Bericht door thundercat » vr 9 sep 2022 16:53

Wij hebben ook de telair 7400 e-van door luiken geplaatst.
Prima ding, lekker koel en buiten nauwelijks hoorbaar. Binnen is een anders verhaal, uitblaasgeluid vrij heftig wat logisch is en af en toe het aanslaan van de compressor. Kan me niet voorstellen dat hier normaal mee te slapen is. Wij lieten hem overdag koelen en als de kids naar bed gingen dan ging hij uit.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: advies Dakairco

Bericht door Erwin1987 » vr 9 sep 2022 17:30

Re:

Grappig, ik heb een gree dak airco en staat bij ons snachts ook aan en wij( 2 volwassen en 2 kinderen) slapen hier prima bij. Koelt overigens prima ik heb hem nu een jaar of 3.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: advies Dakairco

Bericht door henry12 » vr 9 sep 2022 17:53

[re.gif]
Ik heb de airco ook gewoon in de nacht aan staan , en zowel de kinderen als wij zelf snurken hier prima bij .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: advies Dakairco

Bericht door dieseltijger » vr 9 sep 2022 18:07

Maak even een knip: "Stilte" en "koelte".

Koelte: Check

Stilte: Otalgan oranje oordoppen. Je hoort jezelf niet ademen, en de buren die de badkamertegels losbikken evenmin. Voor 7,- heb je tig oranje rakkers en is het stil. En als je ze overdag ook inhoudt: ook goed voor jouw huwelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Mark_V
Berichten: 8
Lid geworden op: do 25 jul 2019 16:18

Re: advies Dakairco

Bericht door Mark_V » wo 14 sep 2022 21:18

Op onze vorige caravan hadden wij een Dometic Freshjet 2200, qua geluid was er niet te slapen met de airco aan. Met name het gebrom van de compressor en de bonk als de compressor aanslaat vond ik erg irritant.

Op onze nieuwe caravan door Luiken een Telair silent laten plaatsen, mede omdat deze erg stil zou zijn. Dat valt me toch wel tegen, met name de luchtverdeler binnen maakt veel lawaai, een nachtstand ontbreekt en buiten is hij duidelijk beter hoorbaar dan de Dometic.

Prijs was overigens geen issue bij mijn keuze, het ging met name om het geluid. Zou ik nu tussen beide moeten kiezen, dan kies ik voor de Dometic.
Als ik nu weer een airco zou aanschaffen zou ik voor de Truma gaan.

Airco's zul je altijd horen, de een wat minder dan de ander, maar het gebrom van de compressor zul je altijd horen. De luchtverdeler van de Dometic is aanzienlijk stiller en qua design ook mooier dan de Telair, die vind ik er maar goedkoop uitzien. Daarbij heeft de Dometic ook nog ledverlichting. En als ik me niet vergis ook een CI aansluiting.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: advies Dakairco

Bericht door Paul » wo 14 sep 2022 21:35

Wij hebben 2 dometics gehad en vanaf vandaag een truma aventa comfort die we vanmiddag even hebben laten proefdraaien.
De truma is echt een pak stiller dan de dometic FJ2200.
Zeker in de nachtstand is het geluid heel goed te doen.
Het aanslaan van de compressor is ook veel minder dan de dometic.

Ik kan de truma vanuit ervaring van harte aanbevelen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: advies Dakairco

Bericht door Keesje » do 15 sep 2022 09:17

Hallo allemaal,

Ik wil jullie hartelijk danken voor de reacties.

Zeer waarschijnlijk wordt het een Truma airco.
Maar ik zie nu nog niet het verschil tussen de Aventa Comfort, de Compact plus en de compact behalve de temperatuur die bij de comfort vanaf 4 graden geregeld kan worden en bij de overige modellen vanaf 16 graden.
Daarnaast is er natuurlijk een prijsverschil.

Mvrgr.Kees

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”