Waterkraantje loopt zwaar

Plaats reactie
Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Hal » zo 21 aug 2022 16:20

Ik zit met een klein en vreemd probleempje: ik heb onlangs het waterkraantje van mijn caravan vervangen en het blijkt dat hij bij warm (heet) weer zo zwaar gaat lopen dat hij moeilijk te bedienen is. Ik denk dat de knop te vast tegen de rest van de kraan zit en door uitzetting van het plastic nog zwaarder gaat lopen.
"Simpel" zou je zeggen: trek de knop er even af en kijk wat er aan de hand is. Maar daar zit echter het probleem. Ik ben niet onhandig maar krijg de knop er gewoon niet af. Volgens mij zit er géén schroefje onder de blauwe middenstip. Althans ik zie geen enkele aanwijzing dat het meer is dan een blauwe markering. Ik heb ook geprobeerd een dun mes tussen de knop en de rest te wrikken maar ook dat lukt niet.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan een werkende tip geven?

https://www.coppensrekreatie.nl/kraan-d ... -boorgat-o

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 16:23

Aan 2 kanten een schillemesje ertussen.
Dan de mesjes kantelen, draaien om hun lengte-as.
Niet wrikken... dan baschadig je de boel.

Lukt dat nog niet... dan een spuitje PTFE spray tussen knop en basis deel...
Geen siliconen, PTFE spray is 100x beter blijvend smerend.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door thmeyer » zo 21 aug 2022 16:38

@Hal,

Ik zou er niets aan doen, de kraan terugbrengen waar je hem onlangs gekocht heb !!

Je kan het alleen iets beschadigen en dan krijg je ook je geld helemaal niet meer terug.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Hal » zo 21 aug 2022 17:00

@Chris: Ik heb geprobeerd er teflonspray tussen te krijgen maar het sluit te nauw aan. Maar ik heb diverse schilmesjes en die zijn idd erg dun, dunner dan mijn zakmes in elk geval. (Tenzij er van binnen nog een opstaand randje zit dat in de weg zit.)
Ik ga het onmiddellijk proberen.

@thmeyer:Teruggaan naar de winkel doe ik liever niet. Normaal bewaar ik alle bonnen maar deze kon ik niet vinden. Is ook al van voor de voorjaarsvakantie.
Belangrijkere reden is echter dat ik e.e.a. moet losmaken en de wanden van mijn caravan zijn daar niet blij mee.
Maar als het moet dan moet het. De kosten van het kraantje zijn niet uit belangrijk maar mijn ega heeft artrose aan haar handen en die kan hem bij heet weer moeilijk bedienen.
Ik

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 17:06

Tja... het helpt niet echt, maar ik heb event. mini koevoetjes voor je te leen.
Dat zijn eigenlijk wijzertrekkers voor klokken, maar ideaal voor dit soort klussen.
Hoe dit kraantje in elkaat zit.... ik weet het niet meer, zat in mijn 1e knaus dezelfde..lang geleden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Hal » zo 21 aug 2022 17:16

@Chris: Ik heb even wat geprobeerd. Er is werkelijk geen spelt tussen te krijgen. Ik heb een rvs-schilmesje tegen de naad geplaatst en daar overheen een lijmklemmetje om druk te zetten. Werkelijk geen beweging in te krijgen. Mijn vrouw vindt het niet nodig al te veel geweld (tegen het kraantje:-) ) te gebruiken en het toch maar zo te laten.
Zelf geef ik het echter niet graag op. Trekkers er overheen gaat niet lukken want je kunt niets grijpen. Ik ga iemand met beter ogen als ik eens vragen of er niet toch een schroefje in zit. Anders peuter ik gewoon nog wat meer aan die blauwe spot om te zien of het niet toch een goed passen afsluitdopje is.

Overigens heb ik het vorige kraantje nog als twijfelachtige reserve en daar trek je de knop gewoon vanaf. Het microswitchje van deze kraan is echter op. Daarom heb ik hem vervangen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 17:46

Ik zal maar niet zeggen dat die microswitch in de oude kraan nog lang had geleefd als er een blusdiode bij de pomp was gebruikt.
Heb je nu niks meer aan...hooguit voor de nieuwe kraan....mja..

Die nieuwe spartelt wel heel erg tegen...kreng zeg..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Hal » zo 21 aug 2022 17:54

"als er een blusdiode bij de pomp was gebruikt"
Niet aan gedacht. Ben nota bene zelf elektro opgeleid. De jaren beginnen echter te tellen.
Pompje vorige week ook vervangen want bleek intermitterende sluiting te vertonen. Dan kan het natuurlijk snel gaan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door WillyL » zo 21 aug 2022 18:22

Zit er onder het blauwe puntje bovenaan toevallig geen vijsje ? Ik dacht ook wel dat die dop er gewoon op gekneld zit. Dat was zo bij een versie in mijn oude Beyerland (199n) maar dingen kunnen veranderen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Waterkraantje loopt zwaar

Bericht door Hal » zo 21 aug 2022 18:52

"Zit er onder het blauwe puntje bovenaan toevallig geen vijsje ?"
Ik kan alleen wat verf wegkrabben, dus denk het niet.
Hij is er waarschijnlijk "opgeramd". Daarom klemt hij ook bij het warm worden. Plastic heeft immers een behoorlijke uitzettingscoëfficiënt.

Plaats reactie

Terug naar “Luxemburg”