Dometic RMS 10.5XT
Dometic RMS 10.5XT
Wij willen onze bestaande koelkast vervangen met de Dometic RMS 10.5XT koelkast.
De bastaande Domtic koelkast is met een 230V kabel en een 12V kabel aangesloten, meer niet.
ik weet niet of de 12V direct van de "trekhaak" komt of dat deze via de omvormer komt (en dus ook op 230V naar 12V werkt.
In de handleiding van de nieuwe koelkast (https://epi.dometic.com/externalassets/ ... _89443.pdf) staat het volgende:
Monteer uw gelijkstroomaansluiting als volgt (afb.22, pagina 12):
– Verbind A en C met de pluspool van de accu.
– Verbind D en F met massa.
– Verbind B met het signaal D+.
De elektronica van de koelkast gebruikt het signaal D+ van de wisselstroomdynamo om het draaien van de motor te herkennen. De koelkast kiest in automatische bedrijfsmodus de gunstigste bedrijfsmodus. De koelkast wordt alleen met gelijkstroom bedreven, als de motor draait.
– Verbind E met de CI-BUS.
Nu hebben wij dus geen "D+ en CI-Bus... wat dient er met deze aansluitingen te gebeuren? Leeg laten?
Ik hoop dat er iemand is met meer ervaring en een antwoord. Bij voorbaat dank.
De bastaande Domtic koelkast is met een 230V kabel en een 12V kabel aangesloten, meer niet.
ik weet niet of de 12V direct van de "trekhaak" komt of dat deze via de omvormer komt (en dus ook op 230V naar 12V werkt.
In de handleiding van de nieuwe koelkast (https://epi.dometic.com/externalassets/ ... _89443.pdf) staat het volgende:
Monteer uw gelijkstroomaansluiting als volgt (afb.22, pagina 12):
– Verbind A en C met de pluspool van de accu.
– Verbind D en F met massa.
– Verbind B met het signaal D+.
De elektronica van de koelkast gebruikt het signaal D+ van de wisselstroomdynamo om het draaien van de motor te herkennen. De koelkast kiest in automatische bedrijfsmodus de gunstigste bedrijfsmodus. De koelkast wordt alleen met gelijkstroom bedreven, als de motor draait.
– Verbind E met de CI-BUS.
Nu hebben wij dus geen "D+ en CI-Bus... wat dient er met deze aansluitingen te gebeuren? Leeg laten?
Ik hoop dat er iemand is met meer ervaring en een antwoord. Bij voorbaat dank.
Re: Dometic RMS 10.5XT
2 vragen..
1e: Welke auto heb je het over?
2e: Welke caravan gt het over?
1e: Welke auto heb je het over?
2e: Welke caravan gt het over?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dometic RMS 10.5XT
A en C kan je gewoon aansluiten op je bestaande +12v kabel met als D en F op de bestaande min.
D+ is de geschakelde spanning vanuit je auto.
Die gebruikt de koelkast voor de voor de automatische selectie 12v / 230V / gas.
Ci kan je optioneel aansluiten als je caravan een bus systeem heeft voor de besturing.
Als je geen geschakelde voeding hebt zal je hem denk ik handmatig op 12v moeten zetten maar weet dat niet zeker.
Ik zou bij vervanging overigens een compressor model overwegen.
Die zijn leverbaar in dezelfde maat en zien er hetzelfde uit maar koelen ook bij 40 graden nog perfect.
Zijn alleen niet volledig stil.
D+ is de geschakelde spanning vanuit je auto.
Die gebruikt de koelkast voor de voor de automatische selectie 12v / 230V / gas.
Ci kan je optioneel aansluiten als je caravan een bus systeem heeft voor de besturing.
Als je geen geschakelde voeding hebt zal je hem denk ik handmatig op 12v moeten zetten maar weet dat niet zeker.
Ik zou bij vervanging overigens een compressor model overwegen.
Die zijn leverbaar in dezelfde maat en zien er hetzelfde uit maar koelen ook bij 40 graden nog perfect.
Zijn alleen niet volledig stil.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Dometic RMS 10.5XT
Dank, duidelijk.
Ik heb geen compressor overwogen omdat deze veel meer herrie zou maken en onzuiniger zou zijn. Tevens is de caravan dan "minder" origineel. En daarnaast, volgens dometic zou deze koelkast ook bij warme omstandigheden goed moeten koelen .
En daarnaast is hij ook weer een stuk duurder.
(Overigens bizarre prijzen voor een F# koelkast
Ik heb geen compressor overwogen omdat deze veel meer herrie zou maken en onzuiniger zou zijn. Tevens is de caravan dan "minder" origineel. En daarnaast, volgens dometic zou deze koelkast ook bij warme omstandigheden goed moeten koelen .
En daarnaast is hij ook weer een stuk duurder.
(Overigens bizarre prijzen voor een F# koelkast
Re: Dometic RMS 10.5XT
Dat vraagt ook om een duidelijk antwoord..
Geen.
Geen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dometic RMS 10.5XT
Nog een vervolgvraag. Als AC en DF op 12v worden aangesloten en de caravan is niet op auto aangesloten, dan doet de koelkast niets. Met andere woorden, A en D moeten op 12v zijn aangesloten (omvormer) voordat de kolekast wat doet...Paul schreef: ↑za 20 aug 2022 21:20A en C kan je gewoon aansluiten op je bestaande +12v kabel met als D en F op de bestaande min.
D+ is de geschakelde spanning vanuit je auto.
Die gebruikt de koelkast voor de voor de automatische selectie 12v / 230V / gas.
Ci kan je optioneel aansluiten als je caravan een bus systeem heeft voor de besturing.
Als je geen geschakelde voeding hebt zal je hem denk ik handmatig op 12v moeten zetten maar weet dat niet zeker.
Ik zou bij vervanging overigens een compressor model overwegen.
Die zijn leverbaar in dezelfde maat en zien er hetzelfde uit maar koelen ook bij 40 graden nog perfect.
Zijn alleen niet volledig stil.
Hoe nu verder?
Re: Dometic RMS 10.5XT
Niet verder....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dometic RMS 10.5XT
Logisch antwoord na zo'n reactie toch???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dometic RMS 10.5XT
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Dometic RMS 10.5XT
Er zit ook een 230v aansluiting op de koelkast, 12v op je opvormer gaat ongeveer 1 seconde goed en dan ligt de zekering eruit.
Dus of 230v of 12v van je auto of gas, meer smaken zijn er niet.
Dus of 230v of 12v van je auto of gas, meer smaken zijn er niet.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Dometic RMS 10.5XT
Wellicht ter overdenking:
De compressorkoelkast kost (zoek maar na op i-net) nagenoeg hetzelfde als het absorptie type.
Is volgens de specs een stuk zuiniger: verbruik compressor 0,42kWh/24h absorptie 3,2 kWh/24h.
Echter compressorversie werkt alleen op 12 V, absorptie 12V 230V en gas.
De compressorkoelkast kost (zoek maar na op i-net) nagenoeg hetzelfde als het absorptie type.
Is volgens de specs een stuk zuiniger: verbruik compressor 0,42kWh/24h absorptie 3,2 kWh/24h.
Echter compressorversie werkt alleen op 12 V, absorptie 12V 230V en gas.