Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd...
Wie weet gaan wij voor erbij nog een zak of dakluifel aanschaffen.... het idee pruttelt.
Dan hebben we onderweg direct beschutting op een overnachtingscamping of als we 2 dagen blijven staan.
Maar ik zoek de echt uiterste maten van een Zakluifel....en van een dakluifel.
Bestemd voor mijn Knaus Sudwind 500EU bj 2017. ( Pro-Tec profiel)
Beide hebben voor en nadelen.... dat weet ik.
Wie o wie weet dit??
( ik heb de vraag ook al gemaild naar mijn dealer.... wp is nu gesloten)
Wie weet gaan wij voor erbij nog een zak of dakluifel aanschaffen.... het idee pruttelt.
Dan hebben we onderweg direct beschutting op een overnachtingscamping of als we 2 dagen blijven staan.
Maar ik zoek de echt uiterste maten van een Zakluifel....en van een dakluifel.
Bestemd voor mijn Knaus Sudwind 500EU bj 2017. ( Pro-Tec profiel)
Beide hebben voor en nadelen.... dat weet ik.
Wie o wie weet dit??
( ik heb de vraag ook al gemaild naar mijn dealer.... wp is nu gesloten)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Gaaf lijstje Ron..
Dus 400 cm rechte rail..
Dus 400 cm rechte rail..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Op 2021 model paste een 425 6300 maar vraag het aan een dealer ( de ene beweerd dan ook 400 andere 425)
Ik zou er mee naar het bedrijf gaan waar hij in onderhoud is.
Ik zou er mee naar het bedrijf gaan waar hij in onderhoud is.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Wij hebben een 6200 van 425 op onze 500 Chris en die is qua afmetingen gelijk aan jouw caravan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Duidelijk.thanx allemaal.
Op het dak..een cassette luifel max 425.
Een zakluifel past 400 cm.
Dan is de luifel zelf 380 cm.
Beide kanten is iets korter dan de zak.
Bijna 50 cm verschil in breedte dus.
Maar..
Eerst nog eens denken.
Ik vind die rechte lappen nl helemaal niet mooi en mijn Torino wel..
Op het dak..een cassette luifel max 425.
Een zakluifel past 400 cm.
Dan is de luifel zelf 380 cm.
Beide kanten is iets korter dan de zak.
Bijna 50 cm verschil in breedte dus.
Maar..
Eerst nog eens denken.
Ik vind die rechte lappen nl helemaal niet mooi en mijn Torino wel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Bij ons hing er een 410 Fiamma zakluifel aan. Past prima.
Groet
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Wat zij je overwegingen om een vaste luifel te willen Chris ?
De Torino toch teveel werk ?
De Torino toch teveel werk ?
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Nee eigenlijk niet teveel werk.
Wel wat meer dan een van de genoemde 2.... maar geen 15 minuten.
Maar we willen na mijn pensioen wat meer de tijd nemen met reizen.
Dus niet de volgende dag weer verder, maar een, twee dagen later.
De torino ligt in de caravan en moet ik dan onder mijn bed uitspitten..
Een zak of cassetteluifel hangt klaar voor gebruik.
En toen dacht mijn ega dat een van die twee dus gebruiksklaar is als je op een overnachtingscamping aankomt....
Da's ook waar, maar ook daar moeten haringen en scheerlijnen aan komen.
Ook een stuk of 4 - 6 samen met de pootjes.
Net als de Torino.
Een cassette vind ik te zwaar worden als het er ook nog bij moet... die kant van de caravan is al de zwaarste.
Een zak.... ET zegt net 410 past.... dus lap 390 x 250.
Dat heb ik net effe in de tuin getekend met stoepkrijt... 1e reactie van beide dames: Wat klein...
De Torino is veel groter... en dat klopt ook wel, die gaat voor en achter ver door de bocht heen.
Dat hadden ze niet bedacht, ook niet dat het alleen maar dak is, en event regen er makkelijk inwaait..
Dat is met een Torino veel beschutter, en daar heb ik ook nog eens zijkanten voor... ( onder mijn bed..)
Mijn aangedragen idee nu..
Torino in de auto, bij de hand, hoef ik niet te spitten onder mijn bed bij een korter verblijf.
En geen zak of cassette luifel..
Er wordt nagedacht bij het parlement nu..
Ik denk dat ik mazzel heb en niets anders ga kopen....
Wel wat meer dan een van de genoemde 2.... maar geen 15 minuten.
Maar we willen na mijn pensioen wat meer de tijd nemen met reizen.
Dus niet de volgende dag weer verder, maar een, twee dagen later.
De torino ligt in de caravan en moet ik dan onder mijn bed uitspitten..
Een zak of cassetteluifel hangt klaar voor gebruik.
En toen dacht mijn ega dat een van die twee dus gebruiksklaar is als je op een overnachtingscamping aankomt....
Da's ook waar, maar ook daar moeten haringen en scheerlijnen aan komen.
Ook een stuk of 4 - 6 samen met de pootjes.
Net als de Torino.
Een cassette vind ik te zwaar worden als het er ook nog bij moet... die kant van de caravan is al de zwaarste.
Een zak.... ET zegt net 410 past.... dus lap 390 x 250.
Dat heb ik net effe in de tuin getekend met stoepkrijt... 1e reactie van beide dames: Wat klein...
De Torino is veel groter... en dat klopt ook wel, die gaat voor en achter ver door de bocht heen.
Dat hadden ze niet bedacht, ook niet dat het alleen maar dak is, en event regen er makkelijk inwaait..
Dat is met een Torino veel beschutter, en daar heb ik ook nog eens zijkanten voor... ( onder mijn bed..)
Mijn aangedragen idee nu..
Torino in de auto, bij de hand, hoef ik niet te spitten onder mijn bed bij een korter verblijf.
En geen zak of cassette luifel..
Er wordt nagedacht bij het parlement nu..
Ik denk dat ik mazzel heb en niets anders ga kopen....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Tsja keuzes keuzes.
Ik heb op alle caravans een vaste luifel gehad en bevalt ons echt heel goed.
Op de nieuwe caravan komt ook weer een vaste luifel.
Het is uiteraard niet zo groot als een Torino maar het opzet gemak is echt onovertroffen.
Wel wat extra gewicht maar volgens mij kan je hut dat wel hebben en je auto lacht erom.
Ik heb op alle caravans een vaste luifel gehad en bevalt ons echt heel goed.
Op de nieuwe caravan komt ook weer een vaste luifel.
Het is uiteraard niet zo groot als een Torino maar het opzet gemak is echt onovertroffen.
Wel wat extra gewicht maar volgens mij kan je hut dat wel hebben en je auto lacht erom.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Bedenk dat een zakluifel in dezelfde rail gaat als je Torino of voortent. Je moet hem er dus afhalen als je er iets anders aan wil hangen. En da's weer niet zo handig.
Wij hebben een zakluifel maar een cassette met motortje lijkt me helemaal niet zo vervelend om te hebben.
Wij hebben een zakluifel maar een cassette met motortje lijkt me helemaal niet zo vervelend om te hebben.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Dat is mijn 2e bezwaar voor een zakluifel.
En op mijn hut zit het Protec profiel.
2e bovenop zetten gaat niet zomaar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Chris, gewoon vasthouden aan de Torino.
Een zakluifel is niets voor jou.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Sttt... zeg dan nou niet zo hard... het parlement kan je horen...
Ik ben het eens met je.... ik wil ook niet en torpedeer dit idee dan ook...
Ook nog eens voordelig voor mijn portemonee.
Mja..
Dan komt ze gelijk weer met die Unico Milaan die op zolder werkeloos heeft gelegen dit jaar... verkoop die dan ook maar..
Snap jij het ...snap ik het ook..
Vrouwen... je moet er van houden,...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Heeft bv Thule geen adapterset voor Protec profielen!?
Er zullen toch ook andere Knaus eigenaren zijn die een cassetteluifel willen op een Knaus met Protec profielen?
Er zullen toch ook andere Knaus eigenaren zijn die een cassetteluifel willen op een Knaus met Protec profielen?
Porsche + Tabbert
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Als ik het zou hoor is er een onder minister die hoe dan ook zich niet aan de kabinetsplannen gaat houden.
Als je werkelijk 15 minuten bezig ben met het opzetten van de Unico van het moment dat je voor de caravan staat tot het moment dat hij klaar is is er natuurlijk hooguit 10 minuten tijdwinst. Tijd die je toch al kwijt bent omdat de vrouw in die 15 minuten de stoelen pakt en tafel en dan pas het koude biertje. Dus met het luifel moet het parlement wel sneller je biertje klaar hebben staan.
Als je werkelijk 15 minuten bezig ben met het opzetten van de Unico van het moment dat je voor de caravan staat tot het moment dat hij klaar is is er natuurlijk hooguit 10 minuten tijdwinst. Tijd die je toch al kwijt bent omdat de vrouw in die 15 minuten de stoelen pakt en tafel en dan pas het koude biertje. Dus met het luifel moet het parlement wel sneller je biertje klaar hebben staan.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
@Chris, prima keuze van een Torino naar een Thule.
Op onze vorige Knaus 500 EU (2021) zat een Thule 6300 van 425, dit is het maximale wat qua lengte mogelijk is.
Weet een ding als je de Thule gewend bent dan staat de Torino volgend jaar op marktplaats, die gebruik je dan niet meer.
Op onze vorige Knaus 500 EU (2021) zat een Thule 6300 van 425, dit is het maximale wat qua lengte mogelijk is.
Weet een ding als je de Thule gewend bent dan staat de Torino volgend jaar op marktplaats, die gebruik je dan niet meer.
Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Helemaal mee eens, een luifel is super handig als je ergens een paar dagen staat.
Zelf heb ik ook nog een voortent en die heb nog maar 4 keer gebruikt, als ik ergens voor langer tijd op 1 plaats bleef staan.
Ik zou zeker wel een "zijkant" er bij nemen, wij hebben er 1 die aan beide kan.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Bij onze vorige hut (Fendt) gebruikten we de "hoofd-rail" voor de voortent bij een langer verblijf.
Op 't dak een extra rail met een zakluifel voor kortere stops.
Bij de nieuwe hut hebben we geen voortent meer, alleen nog cassette luifel (met evt zijwanden, maar die liggen al 3 jaar onder 't bed te verstoffen).
Bij mooi weer voldoet de (kleine) luifel, bij slecht weer gaan we binnen zitten.
De luifel staat nu binnen 5 minuutjes, incl 2 stormbandjes
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Op 't dak een extra rail met een zakluifel voor kortere stops.
Bij de nieuwe hut hebben we geen voortent meer, alleen nog cassette luifel (met evt zijwanden, maar die liggen al 3 jaar onder 't bed te verstoffen).
Bij mooi weer voldoet de (kleine) luifel, bij slecht weer gaan we binnen zitten.
De luifel staat nu binnen 5 minuutjes, incl 2 stormbandjes
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Een zakluifel staat sneller.
Of hij heel veel sneller staat als een Torino weet ik niet.
De Torino geeft wel veel meer beschutting.
Nu is mijn zakluifel maar 3,10 m.
Maar als het regent moet ik de stoelen opvouwen en rechtop tegen de tafel aanzetten.
Nu heb ik een Verona , en daar gaat wel wat meer tijd dan in de zakluifel zitten.
Voordeel zakluifel die kan je makkelijker nat opruimen.
Maar voor onderweg neem ik de zakluifel echt niet mee.
Ik gebruik de zakluifel alleen bij een weekendje weg.
Of hij heel veel sneller staat als een Torino weet ik niet.
De Torino geeft wel veel meer beschutting.
Nu is mijn zakluifel maar 3,10 m.
Maar als het regent moet ik de stoelen opvouwen en rechtop tegen de tafel aanzetten.
Nu heb ik een Verona , en daar gaat wel wat meer tijd dan in de zakluifel zitten.
Voordeel zakluifel die kan je makkelijker nat opruimen.
Maar voor onderweg neem ik de zakluifel echt niet mee.
Ik gebruik de zakluifel alleen bij een weekendje weg.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Een cassetteluifel staat nog iets sneller..hoewel het niet veel scheelt. Het weer weghalen gaat met een cassette sneller, en makkelijker.
Wij hebben met de caravan de Walker voortent na een keer of 4 opzetten al met pensioen gestuurd. Dat bleek dus een volstrekt overbodige aanschaf. Veel te warm eronder in de zomer, en niet geschikt voor de winter. In het voor- en naseizoen ook overbodig.
De cassetteluifel volstond. Hoofdzakelijk voor bescherming tegen de regen, en in hoogzomer wat extra schaduw. Vaak ook helemaal niet. Als het mooi weer is, en je staat in de schaduw van bomen, is de luifel overbodig en voegt niets toe.
Nu met camper is het exact hetzelfde.
De luifel gaat uitsluitend uit, als het iets toevoegd. Hetzij voor schaduw indien nodig, of als dak tegen de regen. Anders niet.
Ik heb vaak het idee, dat mensen een luifel uit- of opzetten, gewoon omdat ze denken dat het zo hoort. Omdat de buren op de camping dat ook allemaal doen.
Vervolgens gaat iedereen er naast of ervoor in de zon zitten bij wat lagere temperaturen..
Ik heb me altijd afgevraagd waarom eigenlijk.
Wij hebben met de caravan de Walker voortent na een keer of 4 opzetten al met pensioen gestuurd. Dat bleek dus een volstrekt overbodige aanschaf. Veel te warm eronder in de zomer, en niet geschikt voor de winter. In het voor- en naseizoen ook overbodig.
De cassetteluifel volstond. Hoofdzakelijk voor bescherming tegen de regen, en in hoogzomer wat extra schaduw. Vaak ook helemaal niet. Als het mooi weer is, en je staat in de schaduw van bomen, is de luifel overbodig en voegt niets toe.
Nu met camper is het exact hetzelfde.
De luifel gaat uitsluitend uit, als het iets toevoegd. Hetzij voor schaduw indien nodig, of als dak tegen de regen. Anders niet.
Ik heb vaak het idee, dat mensen een luifel uit- of opzetten, gewoon omdat ze denken dat het zo hoort. Omdat de buren op de camping dat ook allemaal doen.
Vervolgens gaat iedereen er naast of ervoor in de zon zitten bij wat lagere temperaturen..
Ik heb me altijd afgevraagd waarom eigenlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Jouw bolletje kleurt bruin van het zonnetje als dat niet zo is werkt een zakluifel heel goed als sunblocker. Mrgreen.gif
Groet Arnold
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Daar heb ik een heel mooi handzaam tubetje voor.
Veel makkelijker, en geen haringen nodig.
Veel makkelijker, en geen haringen nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Dan zijn wij hier thuis (incl ega) van de werkverschaffers...maar doen het met plezier.
Thuis schuif ik de 400cm Thule zakluifel door de pees, deze wordt gebruikt tijdens de 3 of 4 daagse vakantiereis. Op plaats van bestemming gaat hij eraf en ligt droog onder de caravan. Dan gaat de Verona met dakluifel door de pees...juist voor de beschutting en comfort.
Dag voor vertrek alles vice versa...de Thule gaat er weer in voor de terugreis.
Nu gaan de lange kampeerweekenden de Verona nog mee, straks voor de kortere 1 of 2 nachten, de Thule weer.
Tja, vrouw des huizes wil het zo.....................maar ben het er volledig mee eens
Thuis schuif ik de 400cm Thule zakluifel door de pees, deze wordt gebruikt tijdens de 3 of 4 daagse vakantiereis. Op plaats van bestemming gaat hij eraf en ligt droog onder de caravan. Dan gaat de Verona met dakluifel door de pees...juist voor de beschutting en comfort.
Dag voor vertrek alles vice versa...de Thule gaat er weer in voor de terugreis.
Nu gaan de lange kampeerweekenden de Verona nog mee, straks voor de kortere 1 of 2 nachten, de Thule weer.
Tja, vrouw des huizes wil het zo.....................maar ben het er volledig mee eens
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017
Als je een combi zoekt van zaluifel en voortent: onze vrienden hebben een wigo vorzelt in de vorm van een zakluifel die ze voor kroatie alleen gebruiken zonder zijwanden en voor een week in NL maken ze er een voortent van.
We hebben dezelfde caravan in een andere uitvoering maar wel allebei een 550E
Maar met die WIGO: wat een balzaal krijg je dan , niet normaal meer.
Niet goedkoop maar je benut dan de volledige breedte.
https://www.wigo-zelte.de/produkt-kateg ... olli-plus/
We hebben de opbouw gezien, was ook niet moeilijk, moet er wel bij zeggen dat je lang moet zijn maar waarschijnlijk komt dat ook doordat onze caravans stk hoger zijn dan de knaus.
Op de foto hun tent van binnen en onze caravans naast elkaar, zelf met een 450 lange thule omnistore met thule residence.
Op onze knaus hadden we een 425 omnistore met reseidence en die 25 cm vind ik al veel uitmaken.
We hebben dezelfde caravan in een andere uitvoering maar wel allebei een 550E
Maar met die WIGO: wat een balzaal krijg je dan , niet normaal meer.
Niet goedkoop maar je benut dan de volledige breedte.
https://www.wigo-zelte.de/produkt-kateg ... olli-plus/
We hebben de opbouw gezien, was ook niet moeilijk, moet er wel bij zeggen dat je lang moet zijn maar waarschijnlijk komt dat ook doordat onze caravans stk hoger zijn dan de knaus.
Op de foto hun tent van binnen en onze caravans naast elkaar, zelf met een 450 lange thule omnistore met thule residence.
Op onze knaus hadden we een 425 omnistore met reseidence en die 25 cm vind ik al veel uitmaken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport