Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1339
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Bob Diesel » zo 21 aug 2022 15:31

15 jaar aan de amper een cassete gehad
Daarvoor toen de kinderen niet meer mee gingen 4 jaar aan de Hobby 440sfe een luifel
Met zijwanden , die zij wanden bleven tuis
In iets meer als 1 jaar de huidige Avento caravan in bezit ,waar van 7 maanden gebruik gemaakt
Hier op ,in een aparte rail op het dak een kleine zakluifel,welke niet vaak word uitgerold
De orginele rail is dus beschikbaar als je de zak op het dak omklapt
De orginele op maat en in kleur luifel is 7 maanden mee gesleept, en is gisteren bij het uit de stalling halen
Thuis nu gelijk in de berging gezet, en word niet meer mee genomen
Nadeel van een zak tegen over een cassete, is id het vlug naar binnendraaien vd cassette
Bij de zak is dat iets bewerkelijker,, staat tegen over hij is lichter
Hebben er een Bupho scherm bij voor de voor kant , en deze kan met 3 markt klemmen ook ad zijkant komen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 16:48

VIP schreef:
zo 21 aug 2022 04:11
Heeft bv Thule geen adapterset voor Protec profielen!?

Er zullen toch ook andere Knaus eigenaren zijn die een cassetteluifel willen op een Knaus met Protec profielen?
Jawel Vip... Thule heeft dat zeker.
Maar ik dacht eerst aan een peesprofiel bovenop het Protec profiel.... dat wordt afgeraden.
Bij het Protec profiel zit de peesgoot niet voorop, maar boven in de ronding.... in de weg dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 16:51

workel schreef:
zo 21 aug 2022 11:19
@Chris, prima keuze van een Torino naar een Thule.

Op onze vorige Knaus 500 EU (2021) zat een Thule 6300 van 425, dit is het maximale wat qua lengte mogelijk is.

Weet een ding als je de Thule gewend bent dan staat de Torino volgend jaar op marktplaats, die gebruik je dan niet meer.
Ben ik dus niet met je eens....
Ik vind de "Looks" van een Torino onovertroffen...

Komt bij dat de Thule mijn 2e keus zou zijn ivm gewicht..
Mijn hut is aan die kant al het zwaarst.... de Thule weegt ook behoorlijk... en dat komt daar nog eens bij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door workel » zo 21 aug 2022 17:22

[re.gif] [re.gif]
Dat snap ik.

Maar.......gebruik de Thule maar eens, het gemak, onderweg met regen, dan is de Torino zo weg.

Je zit nog in de ontkenning fase maar jaartje verder staat de Torino op marktplaats. mrgreen.gif

Onze Unico koning van dit forum, PD die is ook om met zijn Thule, nu jij nog. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Ron » zo 21 aug 2022 17:30

[re.gif]
Alleen is die van PD nog een stukje langer en daarom wat meer beschutting.
Als je ergens langer staat is een cassette of zak luifel het net niet.
Net niet genoeg beschutting tegen zon , regen en wind.

Maar sta je ergens 2 dagen is een zak of cassette ideaal.
Ik zou op weg naar de zomer residentie waar ik 3 weken sta (Chris ook) nooit voor onderweg de zakluifel meenemen.
Dan sta ik gewoon zonder.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door VIP » zo 21 aug 2022 17:57

Onze cassette is 6 x3 meter (de grootste maat) en je hebt idd GEEN optimale beschutting tegen zon, wind en regen
Porsche + Tabbert

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Stigter » zo 21 aug 2022 20:48


ronk schreef: Als je ergens langer staat is een cassette of zak luifel het net niet.
Net niet genoeg beschutting tegen zon , regen en wind.
Waarom? Met een zijwand of voorwand kan je veel oplossen.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door PD » zo 21 aug 2022 20:55

workel schreef:
zo 21 aug 2022 17:22
Onze Unico koning van dit forum, PD die is ook om met zijn Thule, nu jij nog. knipoog.gif
Klopt, uiteindelijk wil je een cassetteluifel thumbup.gif

ronk schreef:
zo 21 aug 2022 17:30
Alleen is die van PD nog een stukje langer en daarom wat meer beschutting.
Als je ergens langer staat is een cassette of zak luifel het net niet.
Net niet genoeg beschutting tegen zon , regen en wind.
Uit ervaring weet ik dat de Thule 9200 cassetteluifel betere beschutting geeft tegen regen en zon dan bijv. een Torino. De Torino boog is simpelweg te hoog (zon) en te ondiep (regen) voor optimale bescherming. Zijwanden kunnen zowel in de cassetteluifel als in een Torino (geen onderscheidend vermogen), alleen biedt uitsluitend de cassetteluifel de mogelijkheid om ook de voorzijde af te schermen met ofwel een rainblocker ofwel een sunblocker....

Wij zijn na 1x Verona en 2x Torino van mening dat de cassetteluifel de betere keuze is, ook wanneer je wat langer staat..... Wij hebben geen zijwanden maar wel een uittrekbaar Thule windscherm en een Thule sunblocker van 4,8 mtr voor onze 6,0 x 3,0 Thule 9200.

Uitsluitend een volwaardige voortent biedt meer beschutting....
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Ron » zo 21 aug 2022 21:02

[re.gif]
Het ligt ook wel aan de lengte van de caravan
bij ons kan er maar een zakluifel van 3,10 aan.(doek is dan 2,75)
en een Torino (als we die zouden hebben) is veel langer.
dan is 2,75 ineens heel erg kort
Stigter schreef:
zo 21 aug 2022 20:48
Waarom? Met een zijwand of voorwand kan je veel oplossen.
Dan kost je dat net zoveel werk als een Torino , als ik Chris mag geloven.

Maar eerlijk is eerlijk voor een weekend zet ik graag de zakluifel op , want het is super snel .
En beter iets dan niets.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door PD » zo 21 aug 2022 21:08

[re.gif]
Op jouw caravanlengte biedt een Torino ook geen beschutting, dan moeten er tenminste zijwanden in zoals bij jouw Verona en heb je nog steeds inval van de zon waarvoor geen sunblocker beschikaar is knipoog.gif

Ik zie op campings vooral geïmproviseer aan Unico luifels met allerlei soorten (hand)doeken aan de boog... Been there, done that mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Stigter » zo 21 aug 2022 21:17


ronk schreef: Dan kost je dat net zoveel werk als een Torino , als ik Chris mag geloven.
Heb je gezien hoe het stond op het cfw bij Chris? Zo strak... Mrgreen.gif

Afbeelding
Groet Arnold

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door sander_knaus » zo 21 aug 2022 21:35

En voor alle zakluifels geldt hetzelfde, je hebt veel kracht in je handen nodig om die rol die uiteindelijk 20 kilo weegt strak op te rollen... Alleen kan je lastig een etui luifel opbouwen en afbreken.. gaat niet.. wij hebben een Thule omnistor 1200 van 375cm en je wordt er gewoon kletsnat onder met een stevige bui.. eigenlijk is het meer voor de show en dat je de caravan deur open kan laten met regen.
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door mrbullmastiff » zo 21 aug 2022 21:46

Wij hebben een 4 meter cassetteluifel, 4,25 past er zeker op. Ik zou altijd de cassetteluifel kiezen. Wij hebben ook de zijwanden maar die hebben we vrijwel niet gebruikt. Ik zou nu een maat groter nemen en een grotere uitval.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 21:54

Stigter schreef:
zo 21 aug 2022 21:17
ronk schreef: Dan kost je dat net zoveel werk als een Torino , als ik Chris mag geloven.
Heb je gezien hoe het stond op het cfw bij Chris? Zo strak... Mrgreen.gif

Afbeelding
Lief.... Chris was toen flink ziek eigenlijk...
Details niet hier...maar leuk is anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Stigter » zo 21 aug 2022 22:10

Dat is waar ook. Sorry dat was niet de bedoeling natuurlijk.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Ron » zo 21 aug 2022 22:59

PD schreef:
zo 21 aug 2022 21:08
[re.gif]
Op jouw caravanlengte biedt een Torino ook geen beschutting, dan moeten er tenminste zijwanden in zoals bij jouw Verona en heb je nog steeds inval van de zon waarvoor geen sunblocker beschikaar is knipoog.gif

Ik zie op campings vooral geïmproviseer aan Unico luifels met allerlei soorten (hand)doeken aan de boog... Been there, done that mrgreen.gif
Daarom heb ik er nog een extra luifel aan. mrgreen.gif

Als ik Chris was.
Een zakluifel voor de korte trips.
De Torino voor Kroatie en Spanje
De Milaan voor voorjaar en najaars vakantie in Nederland
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door sindaco » zo 21 aug 2022 23:17

wij hebben voor de trektochten en de korte verblijven een 440 zakluifel hangen en gebruiken die eigenlijk hoofdzakelijk voor droog naar binnen en naar buiten als het regent.
bij mooi weer geeft ie wel wat schaduw, maar afhankelijk hoe je net staat.
bij de zakluifel hebben we wel een thule windscreen en dat werkt voor ons als het iets waait.


verder de in onze ogen top luifel voor onze overwintering en dat is de torino met zijstukken.
voor de winter sta je droog en wil je de zon er wel onder hebben van november tot maart als ie er is.

voor ons zijn dat echt 2 modules die voor ons goed uitpakken.
zeker omdat we de torino tot nu toe ook gewoon 4 maanden kunnen laten staan en de zakluifel schuiven we in spanje eruit en hup de torino erin.

maar casseteluifel is voor ons nog niet aan de orde om de zakluifel voor in te ruilen.
we rollen hem nog steeds met zijn 2-en soepel in en uit.

ja chris...heel veel info en je moet toch zelf kiezen mrgreen.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Pakkie » ma 22 aug 2022 15:46

Op diverse caravans in de afgelopen jaren zowel een zakluifel, cassette-luifel als een Torino gehad. Als de kilo's hèt probleem zijn dan ontkom je er bijna niet aan om de zakluifel de voorkeur te geven boven de cassette-luifel. Maar het verschil tussen beiden is toch slechts zo'n 15kg? Als je die 30 kg van een 4,25 brede 6300 er nog bij kunt hebben dan zou ik daar voor gaan. Heb overigens het gevoel dat het effect van de positie van die luifel (hoog, rechterzijde, 30 kg) wel wat overschat wordt. Heb er een Eriba van 7.50m achter gehad voor en na de cassetteluifel-montage, maar merkte qua weggedrag geen enkel verschil.

Persoonlijk vind ik de zakluifel het net niet tov een cassetteluifel: minder eenvoudig even snel neer te zetten/op te bergen en niet zo goed/makkelijk op spanning te zetten qua doek als een cassetteluifel. Over smaakt valt niet te twisten, maar de Torino is wat ons betreft qua looks echt wel het fraaiste. Op onze huidige wordt dat echter zo'n enorm lap met een fors horizontaal deel erin dat we daar niet voor gekozen hebben

Als wij de 500 EU nu nog zouden hebben dan zouden we de Torino gebruiken als we meer dan 3 dagen op een plek zouden staan en er een cassetteluifel opzetten voor de kortere periodes. In mijn ogen heb je dat the best off both worlds.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023 13:25

Effe dit topic weer opporren.

En zowaar kwam dit item weer op tafel gisteren.
Een zak of cassetteluifel wil ik niet.. gewoon smaak..
De Torino is qua model echt veel mooier en daarbij ook grotere breedte.
Het parlement is het daarmee eens...
Maar dan niet voor 1 nacht maar wel bij 3 dagen ook opzetten..
Ok... ok...
Er komt dus geen andere luifel bij...
Nu is het plan om de "kale" Torino met frame in de auto te gooien... hoef ik niet in de hut te spitten om hem tevoorschijn te toveren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Ron » wo 10 mei 2023 13:30

Voor een overnachting onderweg heb je toch geen luifel nodig ?
Voor 3 nachten staat die Torino ook zo overeind
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023 13:32

Vind ik ook, maar net als vorig jaar waren we blij met een boom op de overnachtings campings.
Het is hoogseizoen... en je hebt geen schaduw... ja van een boom..niet van een luifel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Ab » wo 10 mei 2023 13:54

Onder een luifel wordt het heter dan onder een boom.
Onze luifel heeft meer de functie van een dak tegen de regen.
Bij mooi, vast weer gaat ie meestal niet eens uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023 15:42

Dak tegen de regen is dan met een cassette of zakluifel wel weer een voordeel.
Het ding kan je nat inrollen, dat kan een Torino ook natuurlijk, maar dan heb je die natte zooi in de auto of caravan..
Vuilniszak helpt dan zeker... maar toch een natte bende.
Voordeel van een cassette of zakluifel.... zeker.

Tuurlijk moeten alle 3 wel drogen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Maximale, dus allergrootst mogelijk maten gevraagd van zak en dakluifel voor mijn Knaus 500 bj 2017

Bericht door Gemineye » wo 10 mei 2023 15:54

[re.gif]

Dat vind ik dan bij korte overnachtingen ook meteen een groot argument, en de tweede is wat mij betreft dat het geen kast of kofferbak ruimte kost.

Tja, zoals altijd ligt het er wat aan wat je belangrijk vindt. Ik zweer erbij, maar dat geldt niet voor iedereen knipoog.gif
Chris schreef:
wo 10 mei 2023 15:42
Tuurlijk moeten alle 3 wel drogen..
EDIT; Nog even snel hierop reageren; dat was ook mijn idee ooit, maar het "etui" waar die luifel in zit is ook niet per se echt helemaal waterdicht hoor. Zelfs als je de luifel droog inrolt en je zet de caravan een tijdje in de regen, dan is die luifel net zo goed wel wat nat.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”