Wat is er stuk: accu, zonnepaneel of ???

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Wat is er stuk: accu, zonnepaneel of ???

Bericht door cahummel » za 20 aug 2022 13:22

Hoi medecaravaners,

Na twee jaar hebben wij de caravan weer eens van stal gehaald en drie heerlijke weken vakantie in Zweden gehad. We hebben daar veel gestaan op campings zonder stroom, en dat ging erg goed, totdat ik na twee weken zag dat de accuspanning omlaag gevallen was naar 11,3 volt (alle verlichting is led, en de koelkast staat op gas, verder alleen gebruik van de waterpomp), en dat zou niet moeten mogen met een zonnepaneel van 135 wp wat de boel zou moeten bijladen. Ook vindt de laadregelaar dat de accu maar 60% is bijgeladen.

Thuis gekomen ben ik aan het meten gegaan, open klemspanning van het paneel is 19,5 volt (moet volgens opgave op de tabel onder aan het paneel 18,9 zijn), de laadspanning van de laadregelaar is 13,4 volt, en de accumonitor geeft ook 13,4 volt weer, de laadregelaar geeft 13,7 volt accuspanning weer (na twee weken laden op zonnepaneel). Accu is volgens de laadregelaar nog steeds 60% opgeladen.

De installatie bestaat uit een 135 wp Kyocera paneel, een steca pr 3030 pwm laadregelaar, een victron gelaccu van 130 ah, en een victron bmv-700 accumonitor met shunt. Alle verlichting is led 12 volt, ik heb ook nog een victron 350 watt 12 volt naar 220 volt omvormer aan de accu hangen, die heeft echter de hele vakantie uit gestaan.

De afgelopen twee jaar zijn we niet op vakantie geweest en heeft de accu aan een druppel lader gehangen in de garage.

Nu is mijn vraag: wat gaat hier mis? Ik vermoed zelf dat de accu dood is, aangezien die maximaal 60% geladen wordt (dus cellen stuk), maar wel de juiste spanning afgeeft. Maar als een van jullie een andere idee heeft, dan hoor ik het graag! Als er nog aanvullende metingen moeten worden gedaan, laat het dan weten!
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat is er stuk: accu, zonnepaneel of ???

Bericht door Chris » za 20 aug 2022 14:48

1e idee....Accu.
Een keer een accutester eraan hangen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is er stuk: accu, zonnepaneel of ???

Bericht door Ab » za 20 aug 2022 17:59

Wel meten met een goede..eentje met een zware weerstand van een paar honderd A erin, die na 10 seconden laat zien hoever de spanning daalt, en hoe de spanning vervolgens weer oploopt (of niet)
Al die andere dingen heb je niet veel aan.
Niet meer dan aan een voltmeter. Waar je ook niet veel aan hebt, behalve dan de spanning meten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”