Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
TFJ

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door TFJ » ma 22 aug 2022 15:21

[re.gif]
Die wielen zijn smal en groot, maar ik denk dat het totale contactvlak wat ze maken kleiner is dan aandrijfrollen die je bij de andere merken ziet en sneller doorslippen.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 22 aug 2022 16:12

Zou kunnen.

Lees weinig verhalen over deze mover zowel voor als tegen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Icecubes » ma 22 aug 2022 17:20

Ik heb zelf de Reich Easydriver 2,8 (dubbele mover). Ik heb geen ervaring met andere movers, ben wel blij dat ik hem heb 😅 Ik heb in elk geval nooit last gehad van doorslippen o.i.d. De caravan zal iets van 2000 a 2100kg wegen denk ik.

TFJ

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door TFJ » ma 22 aug 2022 22:24

Ik ga vrijdag op de caravan salon eens kijken wat er aan movers te zien is.

TFJ

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door TFJ » za 1 okt 2022 16:57

Afgaande op alle lovende verhalen hier de Truma XT besteld.
Is die niet goed kan ik jullie mooi de schuld geven awhoea.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Paul » za 1 okt 2022 18:06

[re.gif] Is goed hoor AfbeeldingAfbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Chris » za 1 okt 2022 22:23

Ho ho....

Ik heb nooit dat advies voor de XT gegeven....
Want... ik weet werkelijk niet wat nou de beste is.
Alko zou ik persoonlijk niet voor kiezen vanwege de aftersales.
MAar de anderen????
Xt is veel verkocht... en veel besproken, positieve verhalen over de bediening.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door PD » za 1 okt 2022 23:18

Wij zijn inmiddels 5 jaar zeer tevreden gebruiker van de XT(4) en we hebben deze al heel wat keren geadviseerd…. tot dusver kennen we uitsluitend tevreden gebruikers !

Kost wat maar dan heb je ook wat 👍🤗👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

TFJ

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door TFJ » zo 2 okt 2022 08:44

Nou Chris ik zal jou ontzien, maar als het niks is ga ik Paul, PD en alle anderen er flink van langs geven mrgreen.gif

Keuze is uiteindelijk een centenkwestie geweest, de XT was een kleine €200 goedkoper dan de Reich.
Blijf erbij dat ik het bizar geld vind voor een apparaatje om de caravan te verrijden [aschrik.gif] Zo bezien vind ik, ter vergelijking, zo'n E&P level systeem goedkoop.

@PD
Eigenlijk is jouw advies niet helemaal eerlijk natuurlijk. 4 motoren op zeg 2500kg zou overeenkomen met 2 motoren op 1250kg . Dat gaat in Paul en mijn geval ineens 2000kg worden, een groot verschil.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Avontuur » zo 2 okt 2022 09:07

Wij hebben ook de XT op onze Fendt Diamant 560SF.. werkt als een dolle, in Oostenrijk, Slovenië en Kroatië over hobbels, nat gras, grind.. geen enkel probleem.
Ga je enorm veel plezier aan beleven !! thumbup.gif thumbup.gif
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door PD » zo 2 okt 2022 09:20

TFJ schreef:
zo 2 okt 2022 08:44
@PD
Eigenlijk is jouw advies niet helemaal eerlijk natuurlijk. 4 motoren op zeg 2500kg zou overeenkomen met 2 motoren op 1250kg . Dat gaat in Paul en mijn geval ineens 2000kg worden, een groot verschil.
Ik heb de XT ook al op heel wat 2 ton’s enkelassers geadviseerd en ook die gaan als een treinnnnn 🤗

VIP heeft een enkele XT onder zijn 2,5 ton’s Brillant tandemasser. Niet optimaal maar dat werkt ook.

De allereerste serie had de bijnaam Postduif omdat deze vaak terug naar de dealer moest… bleek een probleem in de AB (volgens mij in 2014). Onze XT4 hebben we sinds 2017, probleemloos en we gebruiken deze heel vaak.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

TFJ

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door TFJ » zo 2 okt 2022 09:58

Volgend jaar laat ik jullie weten of ik boos.gif of blij.gif ben met de XT mrgreen.gif

XT zal volgende week wel binnen komen, de PPP-40 staat al klaar, airco is besteld maar zit levertijd op, fietsenrek werd gisteren geleverd en van onze vrienden van Unico heb ik de bevestiging gekregen dat ik toch een maat 15 Torino moet hebben, dus die moet ik nog even opduikelen..... blijft de caravan nog over, maar die staat in de planning voor maart leveren. Liever de boel nu al in huis dan volgend jaar niet leverbaar zijn denk ik dan maar.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Chris » zo 2 okt 2022 10:29

Weet je wat ook een voordeel is van bv de XT....

Mijn mover heeft aan de binnenzijde de dikke bult van de lagerkast en aandrukrol zitten.
Die steekt dus centimeters voor de rol uit.
Gevolg is dat de mover niet verder dan die lagerkast tegen de band aangeschoven kan zitten.... hij moet net net net vrijlopen.
Daardoor drukt de rol maar gedeeltelijk tegen de band, of de rol is te smal, net wat je wilt.
Veel movers lijken gemaakt voor smallere banden oid.
De XT en nog een paar hebben dat lagerhuis niet en kunnen daardoor veel rechter op de band geplaatst worden....veel meer in het midden.
Gevolg is natuurlijk dat die laatste movers minder snel zullen slippen op de band, want dat doet mijn mover best wel snel helaas.

Zo leer je elke keer wat nieuws... bij een volgende mover aanschaf zal ik daar best rekening mee houden want aan een slippende mover heb je echt minder.
Een stoepie komt ik zonder keg dan ook niet op...
Effe een foto van de mover onderbout destijds... ( was hier nog niet afgesteld trouwens..)
Dan zie je dat "Oor" wat eigenlijk in de weg zit...
.
IMGP0484.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door TFJ » zo 2 okt 2022 10:34

[re.gif]
Dat leek mij het mooie aan de Reich, daarbij ben je geheel vrij in het plaatsen van de rol op de band.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Ron » zo 2 okt 2022 10:43

Zo op de foto te zien kon hij nog best wel een stuk verder opgeschoven worden.
Of heb je dat met het afstellen alsnog gedaan ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Chris » zo 2 okt 2022 11:22

Ja, bij het afstellen toen tijdens montage heb ik het buitenlager bijna tegen het spatbord aan gezet, echt zover mogelijk dus.
Pasgeleden ben ik nog verder gegaan en heb een stukje aan de binnenkant van het spatbord afgehaald ( onzichtbaar van buiten) en de mover nog verder opgeschoven.
Ook de opgegeven vrije ruimte tussen band en rol van 19 mm terug naar 17 mm gebracht, alles om slippen te voorkomen.
Beter dan nu kan mijn mover niet afgesteld worden... beperkt door de wang naast de rol en het lagerhuis aan de andere kant.
De XT ( En nog een paar anderen) is daarom slimmer gemaakt..veel meer vrijheid met plaatsen.

Blijkt denk ik dat mijn mover bij een 175 brede band uitstekend is maar bij mijn ( ik dacht ) 215 band te weinig rol op de band heeft.
Wijze les voor de volgende mover.
BTW... deze mover kwam onder mijn vorige hut vandaan, daar had ik hem in 2012/2013 nieuw onder gebouwd.
Oude hut was 1350 kg, huidige hut is 1700kg.
Het ding moet dus ook nog eens harder werken....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Ron » zo 2 okt 2022 11:28

Brede band of smalle band maakt niets uit.
Zolang de hele rol maar op de band drukt.
Kan hij bij iedere band evenveel kracht overbrengen.
Als je de band minder hard oppompt kan de rol er wat verder indrukken en wordt het contactvlak ook wat groter.
Kijk eens wat voor druk je echt nodig hebt in de band , om voldoende draagvermogen te hebben.
Wellicht kan je daarmee wat bereiken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Chris » zo 2 okt 2022 11:35

Da's nou precies wat niet lukt, de hele rol op de band krijgen gaat niet door die wang..en aan de andere kant het spatbord van de hut.
Aan dat spatbord zit een haakje waar de skirt ingehaakt zit.
Verder dan dat haakje kan het materiaal niet weggehaald worden... vast gegeven.
M.a.w. door de constructie van mijn mover is ie niet ideaal te plaatsen onder mijn hut... een XT geeft meer breedte mogelijkheden.
Helaas... ik doe het er mee, soms effe met wat hulp.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Ron » zo 2 okt 2022 12:09

En de druk van de banden iets verlagen ?
Is dat mogelijk ?
Jadatis kan jou daar best wel over adviseren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Chris » ma 3 okt 2022 12:21

Nee...druk blijft 4.5 bar.
Dat loopt in de zomerwarmte trouwens zomaar tot 5.3 op..
Ik laat het zo...het slippen is nou ook weer niet extreem, maar hooguit onhandig soms.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Petare » di 4 okt 2022 13:38

Mosterd na de maaltijd en dit zijn volautomaten, mijn ervaring is met halfautomaten maargoed, misschien hebben toekomstige mensen opzoek naar info er wat aan thumbup.gif

Ik heb (bewust) gekozen voor de halfautomaat Reich Easydriver 2.3.
Afwegingen gebaseerd op merk:
Reich is wat goedkoper en dat geeft wat extra bestedingsbudget voor een sterkere mover, wij hadden ook met de (half of vol automaat)2.0 afgekund. En, deze is gevoelig hier, onze opvatting is dat deze mover zo lelijk nog niet is(onder onze witte caravan) [aschrik.gif]. Dat groene stukje, of grijze bij de vol automaat daargelaten.

De Truma, ietwat duurder, maar dat zie je er ook van af. Zo heb je de afstandbediening waarin je preciezer kan sturen (lijkt het) met een controller achtige constructie, erg leuk, maar vooral is dat deze mover beter klinkt en ook optisch staat onder caravans die niet zuiver wit zijn of waarbij de mover wegvalt onder bumpers! Zoek maar op YT. De Truma klinkt veel naar mijn idee degelijker dan de Reich tijdens het rijden dmv de mover, zeg niks over welke kwalitatief beter is. Is dat belangrijk, nou dat kan wel degelijk uitmaken. Het is onderdeel van je beleving en productervaring. Tijdens het bestellen dacht ik valt wel mee, onder een gloednieuwe caravan is het toch een beetje zonde achteraf.

Gefeliciteerd met de keuze!
Toekomstige kopers, hopelijk haal je uit het bovenstaande een voordeel.

@Chris,

Hoe zit het dan met de druk waarop de mover op de band drukt? Mover kan misschien iets te ver van de band af zijn gemonteerd of wat verschoven zijn, profieldikte misschien nog? Laatste moet je wel heel erg je best doen en flink wat kilometers rijden.. Gewoon een idee.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Chris » di 4 okt 2022 16:14

[re.gif]
Mijn mover moet in "Rust" op 19 mm van de band staan.
Daarvoor zat een speciaal afstel blokje bij de mover.
Hij staat nu op 17 mm.... 2 mm dichterbij dus.
Samen met het iets breder, naar echt het maximale... hoop ik nu op minder slip... maar verwacht niet dat het helemaal weg / over is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma XT of Reich Easydriver Infinity 2.5

Bericht door Jan van Vijven » za 29 apr 2023 14:55

Hier nu een Reich Pro 2.0 + Power Xtreme X20.

Waarom? part of the deal!
Ik ben een Mammut fan maar deze verkoper haalde mij over met zijn "eigen" product en dus ook een "overhaal" prijsje.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”