Bevestiging sifon van wasbak afgebroken

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Detri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 11 nov 2020 12:48

Bevestiging sifon van wasbak afgebroken

Bericht door Detri » vr 19 aug 2022 18:15

Komt vast wel bekend voor.. dat zo'n klus ineens toch wat langer duurt.
Wij hebben eind 2020 een TEC Tour 450 gekocht. Daar zit deze badkamer in.
2434

Paar jaar later. Tijdens de eerste trip dit jaar kwamen we er achter dat deze kraan was gaan lekken. Geen probleem. Tijdens eerste bezoek aan een kampeerzaak (ook) even een mooi nieuw kraantje uitgezocht. De volgende keer dat de caravan op de oprit stond gelijk even vervangen.

Op zich een klusje van niks, maar omdat de caravan inmiddels niet de nieuwste meer is merk je soms toch dat sommige onderdelen, en dan met name de kunstof onderdelen, gewoon niet zo stevig meer zijn als in den beginne.
Zo ook het deel van de wasbak waar de syfon aan vast geschroeft zit. Tijdens het vastzetten van de nieuwe kraan was ik aan het pielen met die kleine schakeldraadjes, die dan weer op een kroonsteentje moeten waar ongeveer 0 extra lengte op de andere draden zit. Opeens valt het me op dat de afvoerslang wel erg soepel met mijn bewegingen meebuigt. Oorzaak was snel gevonden, maar dat was een iets groter probleem dan de kraan:

2435
Het deel van de wasbak wat de afvoer vasthoud was gescheurd door een combinatie van ouderdom en 2 grote klauwen die in een klein hoekje moesten. (Geen foto, hier is de boel al verder losgehaald/afgebroken voor het herstel)

Hoop gevloek en ge-google verder: Dit is dus geen standaard wasbak, en zelfs als ik er een had kunnen vinden was deze waarschijnlijk een stuk prijziger dan de 3-4 tientjes die een standaard wasbak kost.
Tijd voor plan B: passtukje maken en tegen de onderkant van de wasbak aan plakken met een dikke laag kit:

2436
Ontwerp. De "binnenste" ring is waar de afvoer op gaat. De buitenring komt onder op de wasbak geplakt.

2437
Maken.

2438
Alles weer op z'n plek. Ik heb extra elastische kit gebruikt. Die had ik toevallig net gehaald omdat de andere klus een upgrade was kabel+ stekker van 8 naar 13 polig. Deze kit gebruikt om het gat in de bodem (weer) af te dichten.
Aansluiting van het passtuk op de onderkant had beter gekund. Maar dit was (letterlijk) 5 minuten in Fusion-3D. Het is toch geen zichtwerk en ik had nog meer dan genoeg kit over :D

2439
Resultaat vanaf de andere kant. Beetje rommelig nog, maar de kit was toen nog niet droog. Later weer verder netjes gemaakt.

Inmiddels zijn we 3 weken Oostenrijk verder en de afvoer zit nog net zo stevig vast. Ook nog een test gedaan met een volle bak water en na 12 uur was er geen druppel doorgelekt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bevestiging sifon van wasbak afgebroken

Bericht door dieseltijger » vr 19 aug 2022 18:56

Geweldig!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Bevestiging sifon van wasbak afgebroken

Bericht door Ron » vr 19 aug 2022 19:28

Netjes en slim opgelost. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Bevestiging sifon van wasbak afgebroken

Bericht door iemand » vr 19 aug 2022 20:58

TOP... deze huisvlijt hadden we nog niet op het forum

Jij gaat vast nog wel eens wat verzoekjes krijgen whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bevestiging sifon van wasbak afgebroken

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022 21:23

Mooi he...
Zelf geprint???
Prachtige dingen 3D printers...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Water”