Domitec 1600 plus

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
EVeldman
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 11:30

Domitec 1600 plus

Bericht door EVeldman » vr 19 aug 2022 11:55

Goedemorgen allemaal,

Sinds een tijdje doet onze airco het niet meer. Kregen hem weer aan de praat door hem van de accu's af te halen en rechtstreeks op de stroom te doen. Daarna hebben we hem weer op de accu's gezet omdat hij het weer deed. Zit een omvormer tussen de accu's en airco. Maar nu knippert hij weer constant rood. Is er toevallig iemand die weet wat we hieraan kunnen doen. Hebben hem weer losgekoppeld van de accu's en weer rechtstreeks op de stroom maar dan doet hij het nog niet. Ook met een andere condensator wel 16uf inplaats van 15uf wat erin zat. Doet hij het ook niet. (condensator had ik hier al gelezen in ander forum) Rechtstreeks op stroom had ik ook al gelezen dat het beter was. Maar nu zijn we wel beetje over met het kan wezen. Hoop dat iemand het hier weet en ons kan helpen.

Alvast bedankt
Esther

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Gemineye » vr 19 aug 2022 12:04

Als ik me niet vergis geeft de frequentie van knipperen van de LED bij deze airco's aan wat het euvel is; Maar een rood knipperende LED verwijst als ik me goed herinner naar een probleem met een temperatuursensor. De frequentie van knipperen geeft aan wélke sensor, en volgens mij zijn er 3.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022 15:49

Een Dometic airco zal nooit werken op accu's.
Dus een zeer aparte klacht oplossing...die geen verband heeft met de techniek..

Dometic dakAirco's werken alleen op 230 volt.

Of...
Heb je heel veel accupower en een hele zware inverter???
Dan blijft het gek dat je even op de netspanning de klacht reset.
Of accu's slecht...inverter slecht...maar dat moet je meten..
Ik weet trouwens niemand hier die een airco op accu en inverter heeft....jij bent uniek...het probleem daarom ook.
Of ik sta op het verkeerde been..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

EVeldman
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 11:30

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door EVeldman » vr 19 aug 2022 19:28

Gemineye schreef:
vr 19 aug 2022 12:04
Als ik me niet vergis geeft de frequentie van knipperen van de LED bij deze airco's aan wat het euvel is; Maar een rood knipperende LED verwijst als ik me goed herinner naar een probleem met een temperatuursensor. De frequentie van knipperen geeft aan wélke sensor, en volgens mij zijn er 3.
Klopt, maar deze blijft rood knipperen> Niet wat in het boekje staat

EVeldman
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 11:30

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door EVeldman » vr 19 aug 2022 19:34

Chris schreef:
vr 19 aug 2022 15:49
Een Dometic airco zal nooit werken op accu's.
Dus een zeer aparte klacht oplossing...die geen verband heeft met de techniek..

Dometic dakAirco's werken alleen op 230 volt.

Of...
Heb je heel veel accupower en een hele zware inverter???
Dan blijft het gek dat je even op de netspanning de klacht reset.
Of accu's slecht...inverter slecht...maar dat moet je meten..
Ik weet trouwens niemand hier die een airco op accu en inverter heeft....jij bent uniek...het probleem daarom ook.
Of ik sta op het verkeerde been..
Oké, even een vrouw die probeert alles duidelijk te maken. Manlief weet gelukkig wel vanalles af maar deze is niet thuis op dit moment.
Wij hebben de caravan jaren geleden zo gekocht en een dealer heeft deze er zo ingebouwd. Geen idee wie misschien dat het in het boekje staat.
De airco zit normaal gekoppeld aan een omvormer. Een blauwe deze zit weer aan 2 accu's. Zo heeft hij jaren gedaan tot vorig jaar bij ons. Toen begon hij ineens rood te knipperen. Man dacht dat het aan de omvormer lag de airco eraf gehaald paar maand geleden en rechtstreeks aangesloten. Toen deed de airco het weer goed. Toen weer aan de omvormer gezet daarop deed hij het weer een week en net voordat we op vakantie zouden gaan deed hij het ineens niet meer. Begon weer te rood te knipperen. Zal vanavond aan me man vragen wat voor omvormer we hebben want ik kon dat ding niet beuren omdat hij zo zwaar was. Tekst staat aan de achterkant en kon ik niet lezen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022 19:42

Staan jullie zonder 230 volt aansluiting soms??

Want normaal zit een airco gewoon aan de 230 volt.....jij bent de eerste die over accu's begint,,,, en een blauwe omvormer... wat dan een inverter zou moeten zijn.
Maar samen is dit een heel vreemd plaatje...
Ik denk ook dat het toch anders is..
Tenzij jullie geen 230 volt aansluiting hebben.

Dus..
Ik hoop dat je man een licht in deze duisternis kan laten schijnen..
Want een airco op een inverter die aan 2 accu's hangt... zal de accu's binnen de kortste keren leeg trekken en dan doet de airco het zeker niet meer.
Paar uurtjes draaien en dan is het wel over... accu's leeg....airco stopt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door nonblond » vr 19 aug 2022 19:59

Je kunt alvast foto's maken van de omvormer en de accu's, want de mannen zijn gek op foto's en dat maakt het verhaal een stuk duidelijker. Kunnen ze daarna met elkaar in conclaaf, dat praat een stuk makkelijker.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Ron » vr 19 aug 2022 20:01

Ik vermoed dat de accu's defect zijn.
Daardoor de spanning en/of vermogen veel te laag is om de airco te starten.

Maar waarom niet gewoon op 220 laten draaien ? scratch.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022 20:18

nonblond schreef:
vr 19 aug 2022 19:59
Je kunt alvast foto's maken van de omvormer en de accu's, want de mannen zijn gek op foto's en dat maakt het verhaal een stuk duidelijker. Kunnen ze daarna met elkaar in conclaaf, dat praat een stuk makkelijker.
Je kent ons.... mrgreen.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022 20:20

@ Ronk...

Exact.... als er 230 volt is ga je niet 2 zware accu's en een stevige inverter meesjouwen om een ook al zware airco kort te laten werken...
De "baas" zal de sluier oplichten.....hoop ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Gemineye » vr 19 aug 2022 23:07

Ik las dat rechtstreeks op 230v ook niet lukte, dus ging ervan uit dat het daar dan niets mee te maken zou hebben. Maar inderdaad; geen enkele reden om zo’n ding op accu te laten draaien. Het verbaast me dat dat blijkbaar überhaupt kan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Arie-V » za 20 aug 2022 09:53

Ik heb mijn eurom 2401 deze zomer ook 2 uur op de accu laten draaien voor dat de buurman vroeg hoe dat kon omdat het hele veld zonder spanning zat.
Dat het onder caravans niet vaak voorkomt wil niet zeggen dat het niet kan. Of geen nut heeft.
Inslapen met de airco aan op een 2A trekkers veldje is mischien niet nodig maar wel lekker.

Wat betreft deze storing zou ik beginnen met de oorzaak te zoeken als de airco aan het lichtnet staat. Daarna pas de mobiele oplossing met de accu’s.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Chris » za 20 aug 2022 10:30

[re.gif]

Hoeveel watt is jou inverter dan Arie.
Heel benieuwd wat je dan nodig hebt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Arie-V » za 20 aug 2022 10:38

Ik heb een Victron multiplus 1600VA.
En ik heb inmiddels de Victron accu vervangen voor een 100Ah liontron.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Jaap van Duijn » za 20 aug 2022 10:55

@Chris,

Zijdelinkse informatie:

1--Accu 12VDC / 100Ah Lion
2--Airco is 230V trek op vol 3,88 Ampere, bij eerste start zelfs nog meer.
3--Airco op 12VDC en dan sinus wave omvormer 1000Watt naar 230VAC.
4--Deze trekt dan ruim 55-60 Ampere, ook hier bij eerste maal starten wel flink meer, maar daar kan het systeem tegen :(
5--De informatie van de app die bij de accu hoort geeft aan dat ik 1 uur en 48 minuten kan draaien met de airco op de accu.
6--Ben ik in de zon - flinke zon - dan helpen de 2 180Wp zonnepanelen met bijladen en zag ik dat ik 2 uur en 12 minuten voort kan.
7--Ben ik aan het rijden - slimme dynamo van 2019 - dan zou ik met de zonnepanelen er bij 2 uur en 29 minuten met airco kunnen draaien.
Bekabeling in 12VDC systeem is 50mm2 - dacht goed bemeten of ruim bemeten en zeer kort grootste lengte is 1 meter knipoog.gif
Dus dat valt niet mee om een airco op accu - zo groot als de mijne bijvoorbeeld - te laten draaien en is aan de paal de denk ik enige en juist oplossing.

Groeten Jaap van Duijn
Laatst gewijzigd door Jaap van Duijn op za 20 aug 2022 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door Chris » za 20 aug 2022 11:03

Ik had de berekening niet gemaak Jaap.... maar voel aan mn water dat er wel wat geweld voor komt kijken om een airco op accu's te laten draaien.
Vooral de startstroom is voor veel inverters lastig.
De goeie maar dure inverters zijn daar veel beter in dan de flut dingen..
JE ziet wel eens advertentie's van ( prul) inverters...4000 watt...
Ammehoela dat dat effectief 4000 watt zal zijn..waarschijnlijk start die airco daar niet eens mee inderdaad..

Dus..
Airco moet je niet op accu willen.... alleen op 230 volt.
Net als een koelkast.... moet je ook niet op de accu willen....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

EVeldman
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 11:30

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door EVeldman » do 25 aug 2022 15:47

Ik zal eens foto's maken voor jullie.

Maar het blijkt dat de airco naar een verdeelkast gaat en dan op stroom gaat. Daar zitten de accu's ook op. Zal mijn man dit allemaal eens laten lezen morgenavond en dan hem even goed antwoord laten geven want ik snap er werkelijk niks meer van.

Afgelopen dagen airco op het dak los gehad gewoon gekeken. Verder niks gedaan. Binnenin los gemaakt en de kap binnenin vast gehouden want iemand wilde graag een filmpje om te zien wat hij doet voordat hij op knipperen gaat. Filmpje is gemaakt maar nu blijft hij het ineens weer doen. We snappen er werkelijk niks meer van. Willen straks nog eens kijken of hij het doet anders misschien te warm voor de airco??? Lijkt ons beetje raar maar waarom doet hij na een aantal dagen wel weer.
We hebben ook al aan alle kabels geschud om te kijken of er een kabelbreuk is. Maar hij blijft gewoon weer lopen.

Moet zo'n airco na een tijdje nog bijgevuld worden net als bij auto's?? Kan dat misschien het probleem zijn.

Tot nu toe blijft het bij ons nog steeds een raadsel.

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Domitec 1600 plus

Bericht door henry12 » do 25 aug 2022 16:16

[re.gif]

De airco hoeft niet bijgevuld te worden , sterker nog dit kan niet eens maar zo .
Je zou toch echt zeggen dat er iets niet goed gaat met de voeding naar de airco toe .
Misschien eens even recht streeks op de airco meten als hij het niet doet of daar wel 230 v aan komt
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”