constante plus werkt niet meer met nieuwe auto

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Dirk57
Berichten: 15
Lid geworden op: do 18 aug 2022 17:00

Re: constante plus werkt niet meer met nieuwe auto

Bericht door Dirk57 » za 20 aug 2022 22:23

Dank je mrgreen.gif

Ik heb nu dus ontdekt dat de hele 12V installatie (5 lampjes en 2 pompjes) gezekerd is met één 15A zekering. Met uitzondering van de KK op de geschakelde plus die mss zijn eigen zekering heeft (nog niet tegengekomen). Is het gebruikelijk bij een caravan van 2004 dat dat het enige is of zou er verderop in caravan nog een zekeringskastje zitten voor de afzonderlijke afnemers (of groepen)?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: constante plus werkt niet meer met nieuwe auto

Bericht door Chris » za 20 aug 2022 22:33

Ik weet dat Beijerland zeer schaars was met zekeringen.
De hele elektrische installatie is nogal summier.
De originele omvormer die lang gebruikt werd was ook een niet te repareren ding, en vaak vervangen voor een gestabiliseerde voeding..
En dan het relais "probleem of verhaal" meestal afkoppelen van de constante uit de auto.

Maar ook logisch... in die tijd was de ontwikkeling met de elektrische installatie's nog lang niet zover als dat het nu is.
Tegenwoordig heb je je mobiel nodig om de kachel alvast aan te steken als je naar de camping gaat... of als het warm is .... de airco.
Beijerland was meer basic..veel meer... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dirk57
Berichten: 15
Lid geworden op: do 18 aug 2022 17:00

Re: constante plus werkt niet meer met nieuwe auto

Bericht door Dirk57 » za 20 aug 2022 23:05

OK dank je, dan ga ik maar niet verder op zoek naar iets wat er waarschijnlijk niet is awhoea.gif .

Ik heb achteraf denkend waarschijnlijk ook foutieve info verstrekt. Ik schreef dat ik jaren geleden die omvormer vervangen had door die led-driver en dat (ondanks het doorknippen van die binnenkomende constante plus) alles daarna nog functioneerde, maar de binnenverlichting en pompjes hebben daardoor eenvoudigweg niet kunnen werken. Ik dacht dat dat wel gewerkt kon hebben omdat in mijn vorige auto de constante en geschakelde plus waren doorverbonden (altijd constant dus) maar dat is onzin, alleen de KK deed het goed. Ik schreef dat het jaren terug was maar het was twee jaar geleden na het seizoen, dus ik heb maar één vakantie gereden met die nieuwe led-driver en ik moet nu concluderen dat die vakantie onderweg de 12V in de caravan niet gewerkt kan hebben (m.u.v. de KK) maar dat we dat geeneens gemerkt hebben (niet in het donker gereden en geen sanitaire noodstops knipoog.gif)

Eind goed al goed, toch mooi zo'n forum, zonder dat had ik hier waarschijnlijk nog steeds zitten piekeren....

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”