Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door BasRonin » di 16 aug 2022 21:25

Hallo allemaal,

Van de week berichtte ik al over een kapot gevroren boiler van Truma. Nav goede adviezen op dit forum heb ik een Heatec tank gekocht van rvs. Alleen de behuizing van Truma past niet hélemaal (iets lager dan de pootjes van de rvs tank). Dit kan ik oplossen met een dun strookje hardhout onder de pootjes.

Bij het opnieuw installeren van de boiler kom ik er echter achter dat de waterslangen een beetje lekken bij het vullen van de boiler (en als hij gevuld is ook). Moet ik de slangenklemmen nou nagenoeg tegen de boiler aan vastzetten (op de waterslang op de nippel natuurlijk), of moet daar een paar cm tussen zitten?

Misschien zijn de slangen wat uitgelubberd (ziet er gewoon normaal uit) maar ik had er wel 2cm afgeknipt (zoals de handleiding zegt) om lubbering te voorkomen. Veel meer kan ik niet meer afknippen ivm de ruimte die de slang moet overbruggen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door WillyL » di 16 aug 2022 21:53

Of de waterslangklemmen stevig vastschroeven, of indien je wat speling hebt op de buizen deze 2cm inkorten en dan stevig vastschroeven met die klemmen?
Toen ik de vervanging deed had ik voldoende speling en kon ik die slangen dus iets inkorten zonder lekken achteraf.

Terloops, de buitenste wand van de Trumatherm kan rond die RVS-tank. Eventueel kan je er nog wat extra isolatie tussen doen. Ik deed dat met van die zilverbeklede noppenplastiek die je op /achter de voorruit van de auto kunt leggen en waar ik een kapot stuk van liggen had. Het is gemakkelijk op maat te knippen..
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door BasRonin » di 16 aug 2022 22:10

Hmm.. die 2cm heb ik er af gesneden dus dat kan t bijna niet zijn. Ik heb de slangenklemmen eerst handvast gedaan, toen lekte t een beetje dus nu echt strak gedaan, maar bijna geen verschil.

Ja, de Truma “buitenschil” past wel; maar door de sluitnopjes van de buitenschil die wat naar buiten komen komt het geheel wat lager te liggen dan de dunne pootjes van de Heatec, dat bedoelde ik meer. Maar dat komt wel goed idd.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door WillyL » di 16 aug 2022 22:27

Hopelijk zit er geen lek op de aansluiting van de buisjes die in de tank zitten. Is het op alle aansluitingen of slechts 1?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door BasRonin » wo 17 aug 2022 20:44

Eigenlijk vooral op 1, die van linksonder. Kan ik op een makkelijke manier testen of de boiler zelf misschien een kleine lekkage heeft bij de aansluitingen (wellicht inwendig zelfs)? Ik denk dat ik de boiler tank even uit de caravan haal, bij de onderzijde twee slangetjes aansluit en wat water erin mik. Kijken wat er gebeurd. Is dit een realistische test?

Ik bedacht me dat ik de waterslangen ook niet helemaal meer vertrouw. Nu zie ik op alle (bekende) websites slangen van ProPlus en van Reich. De diameters van deze slangen lijken niet echt in detail beschreven te worden op de websites. De ProPlus is bv “10 tot 15mm”. Is het dan 10, 12 of 15mm? Heeft dit me uitzetten te maken? De Reich waterslangen hebben helemaal geen maat op de websites. Ik zie mbt deze slangen door de bomen het bos even niet. Ik zou graag een makkelijke, sterke en veilige waterslang willen toepassen wanneer ik wat delen vervang. Het liefst ook met goede makkelijke aansluitmogelijkheden. Wat raden jullie aan om de slangen te vervangen. ProPlus of Reich of iets totaal anders?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door Chris » wo 17 aug 2022 21:16

JA... maar dan moet je weer uitbouwen.

Dicht een buisje af met een kurk oid... goed dicht.
Zet de heatek met de andere open buis naar boven en giet hem vol....tot aan de rand van het bovenste buisje.

Nu druk op zetten..... je kan proberen met blazen en kijken of je een lek hebt.
Mooier is om er wat perslucht op te zetten.... nog mooier met een manometer en kijken of die blijft staan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door dieseltijger » wo 17 aug 2022 21:44

Ik zou het probleem niet groter maken (ook nog eens de slangen vervangen). Ging de slang er met enige moeite over heen? Zonee: dan biedt witte teflontape wellicht uitkomst. Kost weinig, en wie weet helpt het. Het is menigmaal mijn redding geweest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door BasRonin » wo 17 aug 2022 21:53

@Chris, bedankt voor het advies, ik heb alleen ff geen compressor in de buurt om druk te zetten, en ik heb zeker geen manometer..

[re.gif]

De slang glijdt wel makkelijk, zonder weinig weerstand, over de aansluiring. Misschien toch wat te uitgelubberd zonder dat het zichtbaar is.

Teflontape over de lekkende aansluiting van de boiler bedoel je? En dan slang eroverheen en slangenklem?

Voor de duidelijkheid.. slangenklemmen zijn toch puur om te boel bij elkaar te houden of ook om een lek te dichten? Handvast zou dus genoeg moeten zijn toch? Ik twijfel nu zelfs over de positie van de slangenklem, die zat bij de originele Truma boiler een paar cm van de boiler vandaan (net over de aansluiting), ik heb hem bij het testen expres dichter tegen de boiler aangezet (zodat hij goed over het aansluitpunt valt), is dit okay of zijn hier nog regels voor?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door Chris » wo 17 aug 2022 22:09

Slangenklemmen.
Klemmen voor een slang.....klemmen...
Ze moeten goed vast gedraaid worden hoor... niks poezeligs.... gewoon een flinke schroevendraaier en draaien maar..... VAST !!
Stukdraaien doe je niet gauw.
Ze zijn er juist voor om dat lek te dichten...niet voor de sier.
Zo vast dat je de slang niet meer kan draaien op de slangpilaar van de tank.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door dieseltijger » wo 17 aug 2022 22:20

Yep, een paar keer de teflontape over de aansluiting wikkelen en een beetje strak trekken zodat er een glad oppervlak ontstaat. Een slang hoort met een beetje moeite over een aansluiting heen te gaan. Zodanig zelfs, dat er soms een smeermiddel/glijmiddel vereist is om de slang over de aansluiting te schuiven.

Ik ben geen expert, maar ik kan mij voorstellen dat als een slang te ruim is, in combinatie met een mindere elasticiteit er in de lengterichting verdiepingen ontstaan: de slang heeft dan niet een gelijkmatige kleinere diameter, maar is een beetje gefrummeld - als je mij begrijpt. Ik denk dat de truma boiler aansluiting een eerste ring heeft die groter is dan de andere ringen? Zo ja: dan heb je daar jouw antwoord.

Het is allemaal geen hoge druk die wordt gebruikt, dus de krachten zijn beperkt. Maak de diameter van de aansluiting dus wat groter met tape, zodanig dat je wat meer weerstand voelt bij het schuiven. Voordat je schuift, pak je een beetje zeepsop, en doe je dat over de tape. Vastschuiven en niet overdreven vastklemmen met de slangenklem.

That should work. Zo niet, ga dan pas ingrijpender maatregelen overwegen - maar niet alles tegelijk (wet van behoud van ellende)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door dieseltijger » wo 17 aug 2022 22:24

Dit bedoel ik dus met het "frummel effect":
Knipsel.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door BasRonin » wo 17 aug 2022 22:55

Goeie tips mannen! Ik ga ermee aan de slag!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door Ab » wo 17 aug 2022 23:02

Gebruik ook de goede maat slangklem.
Eentje die al bijna past voordat je aandraait.
Een te grote slangklem krijg je heel moeilijk of helemaal niet dicht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door dieseltijger » wo 17 aug 2022 23:06

da's ook een goeie. Het kan dan zijn dat de kromtestraal bij het deel onder de schroef te groot is. Jemig...je leert hier wel wat op dit forum.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door dieseltijger » wo 17 aug 2022 23:09

@Basronin: Heb je ringverwarming? Zo ja: hoe heb je die slangen op elkaar aangesloten, want bij mij zijn de slangen precies pas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door DV_t » do 18 aug 2022 09:31

[re.gif] Dat had ik ook maar gewoon de eerste koppeling opgezocht en een nieuw stukje slang tussen gemaakt.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door BasRonin » zo 21 aug 2022 21:58

Ik denk dat mijn slangenklemmen gewoon wat te groot waren. Heb ze nu maximaal aangedraaid tot ik er geen beweging meer in krijg met mn schroevendraaier en nu is er geen lek meer. Heb ook een rolletje teflon tape in de caravan gelegd, just in case.

@dieseltijger ik heb de ringverwarming eerlijk gezegd nog niet op elkaar aangesloten. Wilde eerst de lekkage verhelpen. Ik denk dat ik met pvc buis de koppeling ga maken. Volgens mij mis ik nu tijdelijk maar 1 verwarmings punt, in de slaapkamer, kan ik wel even missen toch? :-) of gaat er iets vreselijk fout dan.. ik ga over 2 weken al naar Italie en denk niet dat ik het red dit voor die tijd te fixen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door dieseltijger » zo 21 aug 2022 22:36

Mooi. Wat je hier (ook weer) ziet: niet meteen alles vervangen, enz enz. Focus je op het specifieke probleem. Die PVC pijp is een goeie. Of je mept de originele buis uit de boiler, die zit met twee o-ringen in de behuizing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door Citizen Kane » di 23 aug 2022 10:32

Ik lees even mee omdat ik ook een vervanging op de planning heb staan met een Heatek (niet omdat de boiler kapot IS maar vanwege het idee van een plastic boilervat).

BasRonin, je stelde nog een vraag over waterslangen:
BasRonin schreef:
wo 17 aug 2022 20:44
Nu zie ik op alle (bekende) websites slangen van ProPlus en van Reich. De diameters van deze slangen lijken niet echt in detail beschreven te worden op de websites. De ProPlus is bv “10 tot 15mm”. Is het dan 10, 12 of 15mm? Heeft dit me uitzetten te maken? De Reich waterslangen hebben helemaal geen maat op de websites. Ik zie mbt deze slangen door de bomen het bos even niet.


Vaak is de eerste maat de binnenmaat en de tweede maat de buitenmaat van de slang. Als je alleen slangklemmen toepast heeft de buitenmaat niet zoveel impact, als je maar de goede maat slangklem toepast. Uitzondering: Er zijn wel wartels van Reich voor tussen kraan en slang waar de buitendiameter wel belangrijk isWaar je eerder naar wilt kijken is (als je al slangen gaat vervangen) of de slang gewapend is, transparant is of niet en flexibel genoeg is voor caravangebruik (ivm krappe bochten). Food Rated kan ook wel eens helpen. Reich en ProPlus zijn beide prima merken. Lilie is ook nog een goede, alhoewel die niet veel in Nederland in de winkel ligt. Hopelijk kan Fritz Berger daar wat verandering in brengen. Koop in ieder geval voor je warme water gewapende slang, geen ongewapende (maar wellicht weet je dat al).

Over de lekkage: als je met de slangklem de laatste lekkage moet dichten kan het inderdaad zijn dat de maatvoering van de Thules aan de nieuwe boiler wat afwijkt van de thules aan de oude boiler. Verschillen in slangdiameters over verschillende merken zouden eigenlijk niet deze lekkage moeten veroorzaken want in mijn ervaring hoort de slang zonder slangklem al goed af te dichten. De slangklem is er dan alleen voor om de slang op de thule te "borgen" (te zorgen dat deze na veroudering, treklasten etc niet makkelijk van de thule te verwijderen is.). Ik vind dit dan ook een tip naar de fabrikant waard. (ik zal zelf de schuifmaat er eens langshouden bij de vervanging).

Over de buis voor de ringverwarming koppelen met een stuk PC buis: Ik lees op internet dat normale PVC buis maar tegen een constante temperatuur van 55 graden bestand is en kortstondig tot 70 graden aankan. Ik weet niet hoe hoog de temperatuur in de ringverwarming oploopt, maar ik kan me voorstellen dat dit best warm word. Ik zou zelf lekker de buis afgekoppeld laten of de originele buis uit de oude boiler gebruiken als je dit red qua lengte. (dit is maar mijn mening natuurlijk). Wellicht heb je de verwarming in Italie niet eens nodig?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekkage aan slang na vervanging Truma boiler voor Heatec

Bericht door WillyL » di 23 aug 2022 16:16

Wanneer de verwarmde lucht aan die koppeling komt zal die echt geen 60 graden meer zijn vermoed ik en dus kan PVC geen kwaad.
Alternatief indien je het niet vertrouwt is gewoon verbinden met enkel wikkels zilverpapier en daar een ijzer- of koperdraadje rond om alles aaneen te persen. Niet erg mooi maar ach, het zit toch ergens verstopt.
Wil je echt hittebestendig (overkill), er is daar ook speciale plakband voor (aansluiting kachelschouw bv.).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Water”