verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Plaats reactie
FG

verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door FG » ma 15 aug 2022 16:56

goedemiddag allemaal,

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.

Bij ons op camping is er wifi, maar dat werkt al jaren niet naar wens.

Ik heb echter onbeperkt data (T mobile) welke ik met hotspot cast naar Tv, ook gebruik ik het om computer te voorzien van wifi

werkt allemaal helemaal top ben er erg tevreden over

Nu het volgende. Wij kregen het volgende meegedeeld:

Eén belangrijk punt in een WIFI netwerk is dat het netwerk ongestoord zijn ‘ding’ moet kunnen doen en niet moet worden verstoord of gehinderd door andere (WIFI) signalen die niet in het netwerk thuis horen. Dit punt zal altijd een negatieve werking hebben op het netwerk op plekken waar deze verstoringen zich voordoen. Deze verstoringen worden veroorzaakt door repeaters, versterkers, sommige hotspots en andere toepassingen die sommige leden van de vereniging in gebruik hebben genomen om hun WIFI kwaliteit op te krikken. Om te Netflixen, te Tiktokken, te Via Playen, te werken/video-vergaderen of TV kijken op een televisie mogelijk te maken

Ik snap dat je niet onbeperkt wifi van camping kan delen via versterkers etc, maar ik gebruik mijn eigen data via hotspot, geheel buiten het netwerk van de camping om

Kan dit zomaar verboden worden? het is toch ook zo dat thuis de buren ook allemaal hun eigen netwerk hebben

Ik hoor graag of er meer mensen tegen deze problematiek aanlopen

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 15 aug 2022 17:34

Er staat niets over een verbod in de tekst. Een eigen netwerk dat gekoppeld is aan je 4/5g modem kan natuurlijk wel wat storing veroorzaken op het camping WiFi als het ver buiten je caravan komt en ook nog eens op hetzelfde kanaal zit.
Maar ik verwacht niet dat de campingeigenaar met een sniffer rond gaat lopen over de camping
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door SBerend » ma 15 aug 2022 18:03

En als je bij de caravan zit is dat signal niet zo sterk dat een ander er veel last van zal hebben.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door dieseltijger » ma 15 aug 2022 18:24

Niets aan de hand. Wat denk je dat er gebeurt in een woonwijk? Aanzetten dat ding.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door stronk » ma 15 aug 2022 18:39

Het enige wat ik kan verzinnen is dat jouw hotspot ip-adressen uitdeelt die gelijk zijn als het interne wifi netwerk van de camping. Ik gebruik een router op de camping met een T-Mobile sim kaart en heb een eigen netwerk geconfigureerd.
Als de ip-adressen niet gelijk zijn dan zeg ik gewoon doen wat je doet. Ze kunnen je niet verbieden om niet je eigen netwerk te maken.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door Paul » ma 15 aug 2022 18:55

[re.gif]

Dat is technisch niet mogelijk op een wifi netwerk.
Kan alleen als je 2 dhcp servers binnen hetzelfde netwerk hebt.
Als je je eigen 4g hotspot gebruikt ben je niet verbonden met het camping netwerk.
Daarnaast zou ik niet weten hoe je aan de wifi cliënt zijde een dhcp server zou kunnen draaien.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door willianv » ma 15 aug 2022 19:00

[re.gif] Wilde net gaan reageren, maar je hebt het al duidelijk uitgelegd.

Enige waarbij ik me iets kan voorstellen waarom ze het zouden willen verbieden om een eigen netwerkje op te zetten is dat ze misschien bang zijn dat het 'te druk' gaat worden in het wireless spectrum of dat ze bang zijn als een ieder een eigen netwerk aan het wifi netwerk van de camping knoopt dat er teveel verkeer gegeneerd wordt.

4g/5g hotspot verbieden zie ik echt het nut niet van in.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door stronk » ma 15 aug 2022 19:40

[re.gif] [re.gif]
Dat beweer ik ook niet.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door Daphne » ma 15 aug 2022 20:39

FG schreef:
ma 15 aug 2022 16:56

Eén belangrijk punt in een WIFI netwerk is dat het netwerk ongestoord zijn ‘ding’ moet kunnen doen en niet moet worden verstoord of gehinderd door andere (WIFI) signalen die niet in het netwerk thuis horen. Dit punt zal altijd een negatieve werking hebben op het netwerk op plekken waar deze verstoringen zich voordoen. Deze verstoringen worden veroorzaakt door repeaters, versterkers, sommige hotspots en andere toepassingen die sommige leden van de vereniging in gebruik hebben genomen om hun WIFI kwaliteit op te krikken. Om te Netflixen, te Tiktokken, te Via Playen, te werken/video-vergaderen of TV kijken op een televisie mogelijk te maken
Ik lees hier geen verbod op gebruik van eigen data. En eigenlijk ook niet eens een verbod op WiFi repeaters. Ze schrijven alleen dat dit het WiFi netwerk kan verstoren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door WillyL » ma 15 aug 2022 21:31

Kan het zijn dat er door de vele WiFi signalen pakketbotsingen ontstaan en daardoor frequent retransmits en dus de kwaliteit afneemt?
Ik zou me ook niet te veel zorgen maken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

TFJ

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door TFJ » ma 15 aug 2022 21:44

Veel wifi netwerken bij elkaar en de kwaliteit van ieder afzonderlijk netwerk wordt een stuk minder. Dus heb je je eigen wifi netwerkje op de camping, kan dat nadelig zijn voor de kwaliteit die anderen van de camping wifi ervaren. Nu lees ik nog geen verbod, maar dat wil niet zeggen dat er in de toekomst geen verbod gaat komen whistle.gif

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: verbod op gebruik mobiele hotspot (4G/5G) op camping

Bericht door de reiziger » ma 15 aug 2022 22:04

Ik gebruik geen cast, en gebruik mijn 4g data op mijn laptop via usb-tethering. Via een kabeltje gaat het zeker vlotter dan draadloos. Het kabeltje is het gedeelte van je oplader.
Zo stoor ik zeker niemand.

Elke hotspot gebruikt een kanaal. En het aantal kanalen is beperkt.

Nu zal de campinguitbater zoiets niet uit zijn duim zuigen.

Anderzijds, als ik me ergens, ook op een camping, niet voldoende amuseer en thuisvoel, dan zoek ik wel een ander plekje op.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”